Bolivianska fjärilsciklider

#1 - 12 augusti 2006 20:35
Mina nya Bolivianer skulle, enl butiken vara ett etablerat par. Och det såg oxå ut så i butikens akvarium.

Men väl hemma här så verkar de inte så värst intresserade av varandra.
Har de fångat fel hona/hane? Eller tar det några dar innan kärleken åter börja spira? [?] De har bott här snart en vecka.

Honan håller till i vänstra delen och hanen i högra delen av akvariet. När de tu mötas ungefär i mitten blir det som antimagneter, de flyttar sej bakåt åt olika håll! Ser lustigt ut, men hur lustigt är det när man vill att dom ska leka?[:-64]
Ska de inte närma sej varandra och göra ngt slags uppvaktning, eller hur går det till?:confused:
#2 - 12 augusti 2006 20:59
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Sorry Svea... Försökte skriva svar som anonym..... men det gick inte [:o];). Du får ge dem ett tag, några veckor til skulle jag tro. Det beror ju på hur pass stora de är med, är de stora nog att börja leka än? Lite svalt ointresse kan ju vara kärlek det med, kärlek börjar ju alltid med bråk. Å sen slutar det med en putsad sten...:p Å ett moln av vita yngel! :D

Den där antimagnetgrejjenn tror jag kan va ett tecken p åatt de är en av varje. Mina bolivianer är inte de käraste hela tiden, bara när strax innan lek, under äggläggning och yngelvaktning. [/COLOR][/FONT]
#3 - 12 augusti 2006 21:03
Jamen det låter ju toppen, om det kanske inte är alldeles hopplöst.
Då kan jag sova lugnt i natt.

Dom spänner upp sej våldsamt när dom får syn på varandra, så helt ointresserade är dom kanske inte. Men som sagt, inget närmande - ännu får jag väl tillägga då.
Dom är väldigt tjusiga med sina milda färger och vibrerande fenor.
#4 - 12 augusti 2006 21:06
[quote=svea]...vibrerande fenor.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Det där låter som lööv [:-50] ... Sårskilt om de färgat ut lite extra med. Mina kan vara lite "färglösare" när de inte leker, snudd p ågrå men ändå inte... men när de leker så blir färgerna intensivare.[/COLOR][/FONT]
#5 - 13 augusti 2006 15:45
Suck! Dessa Bolivianer.:(
Idag tänkte jag prova med en god tablett på rutan åt dem och Fantomerna.
Men ingen tycktes intresserad av maten, kanske hade jag placerat den lite för högt. Flyttade ner den, men icke.

Döm om min förvåning när bolivianerna istället för att äta började fajtas.:mad:
Det var intensiva munkamper så jag trodde dom skulle skadas. Men jag kan inte se nån skada nu.

Sen delade jag tabletten i bitar o släppte ned. Då äter alla.:)

Min fråga: visar detta med munkamper att det inte är ett par utan 2 hanar?
Eller gör hane-hona så också?:confused:
#6 - 13 augusti 2006 15:53
Testa att höja temperaturen i vattnet
burkar fungera när ja vill ha yngel
#7 - 13 augusti 2006 16:34
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Det kan vara kärlek det med. Du kan inte fota dem och lägga upp lite bilder så kanske man kan hjälpa dig att avgöra om det är ett par eller två samma? Min hona e jädrans dominant och de kan som sagt bråka rejält innan de försonas. Vattenbyte med kallt vatten och höja tempen kan funka. Fryst artemia kan också peppa dem lite.[/COLOR][/FONT]
#8 - 13 augusti 2006 17:31
Ursäkta om jag lånar tråden lite men jag tänkte bara höra med "Bolivianexperten" Lenmar vaad hon har för tips till en som blir med bolivian om ca en vecka?:) Hur ser man enklast skillnad på hona och hane på zoo? Är det enklaste sättet att hanarna har mer röda stjärtfenkanter?
Vore väldigt tacksam för svar:)

Igen, ursäkta att jag lånar tråden!

/Hans
#9 - 13 augusti 2006 17:37
Jag ska försöka lägga in några bilder här. Börjar med fisk 1, som jag tror är hona, eftersom hon har endast en prick på vardera sida.
Hon håller till i vänstra delen av akvariet.
Ursäkta oskärpan, men de står inte precis o poserar!
#10 - 13 augusti 2006 17:52
Tänkte lägga upp en filmsnutt, men det fungerade inte. Hur gör man?
#11 - 13 augusti 2006 17:53
[quote=battalionP]Ursäkta om jag lånar tråden lite men jag tänkte bara höra med "Bolivianexperten" Lenmar vaad hon har för tips till en som blir med bolivian om ca en vecka?:) Hur ser man enklast skillnad på hona och hane på zoo? Är det enklaste sättet att hanarna har mer röda stjärtfenkanter?
Vore väldigt tacksam för svar:)

Igen, ursäkta att jag lånar tråden!

/Hans[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Båda har röda fenkanter och jag hade ett aber att se skillnad på dem innan jag såg dem lägga ägg och leka. Många säger att det skall vara så lätt för att hanen har mer utdragna fenkanter p årygg och analfenan men jag kunde då inte se någon skillnad [:o]! Om du kollar sveas fisktipstråd så står det en himla massa om bolivianer i den tråden. Å kall mig inte bolivianexpert[:I] , hellre fantast för så himla kunnig är jag inte. Det finns betydligt fler som kan dessa fiskar bättre än mig! Däremot så har jag svårt att låta bli att greppa tangentbordet när jag hittar frågor om dem :p.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Svea: Jomen det tyckte jag såg ut som en liten hona va?![/COLOR][/FONT]
#12 - 13 augusti 2006 17:55
[quote=svea]Tänkte lägga upp en filmsnutt, men det fungerade inte. Hur gör man?[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ha ha... ja det där har jag försökt med också. Jag tror att mina filmer var för stora. Tror det finns en maxgräns som jag inte visste hur jag skulle få till...[/COLOR][/FONT]
#13 - 13 augusti 2006 18:03
Precis, naturligtvis är de för stora, men hur minska?
Det finns en bra film där dom strider och en välddigt tydlig på denna fisken, hur ska jag göra? Någon?

Jaså du tror det är honan, ok.
Strax kommer en sämre bild, som jag tror är hanen.
#14 - 13 augusti 2006 18:04
Varför är det ingen mer som har lust att svara i den här tråden? Det kanske är svårt, har jag funderat.
#15 - 13 augusti 2006 18:09
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Kanhända är jag lite avskydd av somliga på forumet så när de ser att jag svarar kanske de inte vill lägga sig i...[B)] Förlåt att jag svarar i så fall. Nästa tråd lovar jag att låta bli....:([/COLOR][/FONT]
#16 - 13 augusti 2006 18:18
Nämen nu missförstod du mej helt. Det var inte alls det jag menade, men jag tycker andra också borde ha erfarenhet att dela med sej.
Jag är jätteglad att du ledsagar mej i detta nya. Helt enkel TACKSAM!

Här kommer ett par bilder på den pysen som jag tror är pojke. Ena sidan 1 prick, andra 2.
#17 - 13 augusti 2006 18:20
Själv tycker jag bolivianer är svåra att könsbestämma, men det blir nog lättare när de är större. Det verkar som att innan de leker så ser man ingen större skillnad, men se´n, när de har lekt, och vet vilken som är vilken så ser man kanske skillnader man inte tänkte på innan, lite som med scalarer kanske. De klara könsskillnaderna, som storleksskillnad, olika längd på fenor, och de röda fenstrålarna i stjärtfenan, syns nog inte så bra innan de är fullvuxna.

Bild på lekande par:
#18 - 13 augusti 2006 18:23
OK, tack för ditt svar.
Nå, hur har du märkt av ovan beskrivna munkamp? VAd innebär det?
#19 - 13 augusti 2006 18:24
Kan vara en hane och en hona som testar varandras styrka, och lämplighet som partner.
#20 - 13 augusti 2006 18:28
ÅÅh, det låter ju hoppfullt! Har du sett det i ditt akvarium? Ser lite läskigt ut.
Kan dom bli skadade?
#21 - 13 augusti 2006 18:33
Har inte sett det med bolivianer, men det förekommer bland andra ciklidarter.
#22 - 14 augusti 2006 18:19
Mina bolivianer brukar ha munkamper rätt ofta... Jag tror inte det behöver innebära att det är en hane och en hona, fast jag har inte funderat så mycket på det. Kan kolla nästa gång ifall det är en av varje ;). Du behöver i alla fall inte vara orolig att de ska skada varandra...

Jag skulle nästan behöva ännu tydligare bilder för att avgöra om det är hanar eller honor du har, gärna med fenorna utspända (:D inte så lätt att lyckas ta såna bilder :D). Tycker det är lättast att se på rygg- och analfena. Jag tycker dock att det ser ut att kunna vara en hona på bild 2.

Det här med en eller två prickar på sidorna, verkar inte vara så tydligt på mina, så om det är ett säkert kännetecken vet jag inte. Men dina verkar ju helt klart ha en resp. två prickar :).
#23 - 15 augusti 2006 12:28
Hej mmm
Skönt att det kanske inte är mycket att oroa sej för. Det ser verkligen väldigt intensivt ut.[B)]

Det är hemskt svårt att få en skarp bild. De är ständigt i rörelse, särskilt just som jag knäpper av:D
Men jag ska kolla på bilderna och se om nån är skarpare.

Egentligen behöver jag inte fundera på hane/hona, det löser sej så småningom.:p

Annons