Boliviansk Rom

#1 - 25 augusti 2006 19:43
Nu har mina Bolivianska Fjärilciklider lagt rom, det är första gången.
Jag blev naturligtvis jätteglad, det ser så fint ut. De är ganska nya här hos mej. Jag är precis lika nybörjare som de.

Hur gör jag för att ge dem största chansen till att lyckas?
Ska jag tända en nattlampa? Eller har ni nåt annat tips?
#2 - 25 augusti 2006 20:07
Har inget tips utan ville bara gratulera och önska lycka till!!

Har precis skaffat ett par bolivianer själv till mitt nystartade kar och hoppas självklart på lek. Tror dock att pansarmalarna kommer kalasa i sig rommen;)

Lycka till!!

/Hans
#3 - 25 augusti 2006 20:11
Japp, jag ser att dom varit runt där o snokat. Men föräldrarna jagar iväg dem. Hittills!!
#4 - 25 augusti 2006 20:42
kul med rom har också bolivianska fjärilar.grattis!:)
#5 - 25 augusti 2006 20:48
Tackar tackar.
Det finns bilder på rommen och fiskarna på min tråd "vad skall jag ha"
#6 - 25 augusti 2006 20:55
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Åh, vad roligt Svea!! :D Nattlampa är ingen dum idé alls. Själv har jag inte lyckats med ett endaste yngel än.... De försvinner med hjälp av tetrorna. För att JAG skulle kunna ha en chans att lyckas borde jag kanske spärra av den delen av akvariet de håller till i, kanske med plexiglas eller liknande eller med nån grov filtermatta och kanske sätta dit ett sumfilter men hur snyggt blir det?? [:o] Hoppas att de fixar det och att du får en härlig kull med yngel du kan följa. Viktigt är väl också att man ger dem smått att äta, vet inte om nykläckt artemia är smått nog men det kanske nån annan vet?[/COLOR][/FONT]
#7 - 25 augusti 2006 21:01
Ja det blir nog så här oxå, jag ser pansarmalarna cirkla runt där och bli bortkörda. Men de är endast 5 så kanske.
Tetrorna är ju inte så alerta här. De fattar nog inget än. Men dom har bättrat sej och simmar mer runt numera.

Jag hoppas inte för mycket, kanske måste dom träna upp sej lite och försöka igen.