Boliviansk Rom

#1 - 25 augusti 2006 19:43
Nu har mina Bolivianska Fjärilciklider lagt rom, det är första gången.
Jag blev naturligtvis jätteglad, det ser så fint ut. De är ganska nya här hos mej. Jag är precis lika nybörjare som de.

Hur gör jag för att ge dem största chansen till att lyckas?
Ska jag tända en nattlampa? Eller har ni nåt annat tips?
#2 - 25 augusti 2006 20:07
Har inget tips utan ville bara gratulera och önska lycka till!!

Har precis skaffat ett par bolivianer själv till mitt nystartade kar och hoppas självklart på lek. Tror dock att pansarmalarna kommer kalasa i sig rommen;)

Lycka till!!

/Hans
#3 - 25 augusti 2006 20:11
Japp, jag ser att dom varit runt där o snokat. Men föräldrarna jagar iväg dem. Hittills!!
#4 - 25 augusti 2006 20:42
kul med rom har också bolivianska fjärilar.grattis!:)
#5 - 25 augusti 2006 20:48
Tackar tackar.
Det finns bilder på rommen och fiskarna på min tråd "vad skall jag ha"
#6 - 25 augusti 2006 20:55
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Åh, vad roligt Svea!! :D Nattlampa är ingen dum idé alls. Själv har jag inte lyckats med ett endaste yngel än.... De försvinner med hjälp av tetrorna. För att JAG skulle kunna ha en chans att lyckas borde jag kanske spärra av den delen av akvariet de håller till i, kanske med plexiglas eller liknande eller med nån grov filtermatta och kanske sätta dit ett sumfilter men hur snyggt blir det?? [:o] Hoppas att de fixar det och att du får en härlig kull med yngel du kan följa. Viktigt är väl också att man ger dem smått att äta, vet inte om nykläckt artemia är smått nog men det kanske nån annan vet?[/COLOR][/FONT]
#7 - 25 augusti 2006 21:01
Ja det blir nog så här oxå, jag ser pansarmalarna cirkla runt där och bli bortkörda. Men de är endast 5 så kanske.
Tetrorna är ju inte så alerta här. De fattar nog inget än. Men dom har bättrat sej och simmar mer runt numera.

Jag hoppas inte för mycket, kanske måste dom träna upp sej lite och försöka igen.
Men det var ändå roligt att dom la sin rom. Det tyder på att det är hane och hona, att dom trivs, att dom är friska. Eller hur?

Artemia, hmmm. Jag måste lära mej hur man gör. Och skaffa.
Om det nu blir ngt, när i så fall? 3-4 dar?

Såg du bilden? visst är det tjusigt på något vis, det tycker i alla fall jag.
#8 - 26 augusti 2006 10:09
Jaha, så var det dags. Honan (el är det hanen) står där och pickar i sej alla romkornen! Så synd då! Men de gör väl så, eller hur? Men varför, är det nån som vet det?

Ingen annan fisk har hotat dem särskilt mycket. Och den andra fjärilen står en bit bort medan hon/han flitigt pickar. Konstigt nog kör hon iväg en tetra som är en bit bort.

Eller är hon/han på gång att flytta dem tro?
#9 - 26 augusti 2006 10:14
aa kanske han/hon håller på att flytta dom till en liten groop!:) fasst jag är inte säker
#10 - 26 augusti 2006 11:30
Vad jag har fattat så flyttas rommen efter några dagar till en grop.. Får hoppas det var det dom pysslade med;)

/Hans
#11 - 26 augusti 2006 12:00
Vad roligt med rom från dina Bolivianer Svea! :) Jag hade en dikussion i en annan tråd för inte så länge sedan, om vilka fiskar jag kunde lägga till i mitt kar med tanke på vuxna scalarer och så. Det blev så att jag bestämde mig för just denna vackra fisk! Ska köpa ca 4 st tänkte jag! Hoppas att det går bra med dina bolivianägg förresten och att de bara blivit flyttade? :)

MVH: Ullis
#12 - 26 augusti 2006 15:37
Tyvärr tror jag inte att dom är flyttade, de blev en rejäl frukost för en av föräldrarna. Jag ser inte att de håller på o vaktar på nåt annat ställe nu.

Synd, men jag hoppas att de försöker igen, de lär sej väl så småningom.
#13 - 26 augusti 2006 15:42
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Practise makes perfect! Nu vet du ju åtminstonde att de kan!! Mina tränade några gånger innan de lyckades.[/COLOR][/FONT]
#14 - 26 augusti 2006 17:00
Ja just det. Nu vet jag det. Och jag vet hur det ser ut och vad duktiga dom är - en stund!:p
Som sagt, de försöker antagligen igen.

Men kan nån förklara varför de gör så, käkar upp sitt eget rom?
Är inte förutsättningar goda nog, eller vad?:confused:

Vem av dem är det som står över rommen och vaktar? Jag uppfattar att det var hanen som stod där. Men det låter konstigt.
#15 - 28 augusti 2006 15:47
Mina fjärilar turades om att vakta. När en av dom var på väg till "romstenen" så simmade den andra därifrån.

Men mest verkade det som om hannen vaktade...
#16 - 31 augusti 2006 18:59
Mina fjärilsciklider la rom för 1 vecka sen. De åt då upp rommen själva.:mad:

Jag undrar nu hur länge det kan tänkas dröja innan de gör ett nytt försök.
#17 - 1 september 2006 06:58
De kan lägga efter ett par veckor, men det är inte säkert. Det kan vara lite olika ;)...
#18 - 1 september 2006 08:50
Igår när jag sög lite på botten upptäckte jag en genomskinlig klump. Den låg löst på botten. Kan det vara rom från cikliderna? Det såg inte ut som rommen som låg på stenen tidigare. Geléaktig med svarta prickar i. Vad kan det vara?
#19 - 1 september 2006 08:55
Låter inte riktigt som rom från bolivianerna tycker jag. Det brukar vara ganska tydliga oranga små ägg från dem. De svarta prickarna låter ju dock som att det borde vara ägg, vad har du för andra fiskar i karet?
#20 - 1 september 2006 09:00
Fantomtetror, regnbågsfisk, corydoras, 1 ancistrus och 1 par bolivianer.
1 räka.
Klumpen var ung 1 cm i omkrets.

Jag såg ju rommen från bolivianerna förra veckan (finns på bild i annan tråd). Den var inte orange, mera ljust gul.
#21 - 1 september 2006 14:08
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Mina bolivianer leker väl ca var tredje vecka. Just nu vaktar de ännu en hög med ägg (det blir fler ägg för varje lek). Fanken att jag inte kan få bort de andra fiskarna i karet så jag kan få dem att klara sig... Å jag har inte plats för ett elfte akvarium heller :(.[/COLOR][/FONT]
#22 - 1 september 2006 20:35
Ingen som har nån teori om vad för geléklump jag hittade på botten?
#23 - 1 september 2006 20:41
Hej
Jag skulle tippa på det är snigelrom.
Fredrik
#24 - 1 september 2006 20:48
Men snigelrom är ju så pytteliten...
#25 - 1 september 2006 20:57
Det konstiga är att det syns inga sniglar eller snäckor alls.
Och i andra kar där det finns snäckor ser jag inga geléklumpar!

Annons