Boliviansk fjärilsciklid tillsammans med Apistogramma?

#1 - 25 februari 2015 23:04
Hej!

Har precis startat om mitt kar där jag kört svåra räkor i något år som jag nu tröttnat på. Har alltid sneglat på dvärgciklider tidigare och funderar nu på att skaffa. Körde fiskar förut för några år sedan men tänkte börja lite smått med fiskar nu igen efter nåt år med räkor.

Jag är mest förtjust i fjärilsciklider samt nån apistogramma, typ kakaduan eller annan fin art.

Ett som är bestämt är nog att jag ska ha några fjärilar, men hade gärna velat ha nåt apistogramma gäng ihop med dessa fjärilar för jag tycker bägge cikliderna är fina. Funkar de ihop? Jag var ner på arken zoo för att höra mig för om detta och även kika på deras fjärilar och kakaduor, och de sa att man INTE skulle köra fjärilar och apistogramma ihop om man vill lyckas med fjärilar. Därför vänder jag mig till er, är det möjligt? Håller de sig sams? Vill gärna få fjärilarna att leka osv.

Tips på andra apistogramma som funkar ihop med fjärilsciklider utan problem?

Mitt kar jag har är på 85 liter, 50x50 och 35cm högt. Ett fyrkantigt kar med andra ord. Gott om yta att inreda med på djupet. Tänkte försöka inreda med mycket växter och rötter för att få så många gömställen/lekställen som möjligt. Funderar på 2-3 par fjärilar, tyckte arken zoo var lagom för mitt kar. Sedan eventuellt några pansarmalar som städpatrull och lite räkor tror jag.

Tacksam för svar så snart som möjligt!

/Andreas
#2 - 25 februari 2015 23:19
Är det fjärilsciklid (som i texten), eller boliviansk fjärilsciklid (som i rubriken) som du är intresserad av? De skiljer sig åt en del, personligen tycker jag bolivianen verkar vara närmare släkt med t.ex Biotodoma eller Acarichthys än Mikrogeophagus. Bolivianen är större, tåligare, och mer långlivad än den "vanliga" fjärilen.

Inreder du bra, med tydliga revirgränser, och en del växter, så kan det funka med en hane och några honor av nå'n Apistogramma, och kanske ett par bolivianska fjärilar. De konkurrerar ju inte direkt om lekplatser heller, eftersom Apistogramma är grottlekare, och fjärilsciklider (både den vanliga och bolivianen) är öppetlekare.
#3 - 25 februari 2015 23:31
Det är boliviansk fjärilsciklid som jag är intresserad av, som jag läst mig till ska vara den bättre mot den "vanliga" fjärilen precis som du också sa :)

De på arken zoo sa att apistogramma är mycket mer aggressiv och mindre fredlig än fjärilscikliderna? om nu apistogrammorna jagar runt fjärilarna? Enligt de i butik skulle man ej ha de ihop, men man vet ju aldrig hur mycket de kan de i butik.

Eller är mitt kar för litet för att ha 2-3 par bolivianska fjärilar och även 3-4 st apistogramma? även om jag inreder ordentligt. är väl i princip de enda fiskarna jag tänkt ha.

När man kikar på apistogramma i butik så ser de ju väldigt lugna och fina ut. Eller går det bra med fjärilar och nån apistogramma ihop? De börjar inte bråka osv, slåss om lekplatser, stressa ut varandra eller något?
#4 - 26 februari 2015 04:37
Min erfarenhet säger att bottenytan är för liten för 3 par bolivianer. Men lagom för att köpa 6 fiskar. Det är en skillnad. Av de sex fiskarna kommer ett kanske två par bildas och de svagaste fiskarna mobbas. De lämnar man då tillbaka. Kan dock varmt rekommendera bolivianer då de är tåliga och vackra fiskar. Men de är ju kaxiga de också, framförallt vid lek.

apistogramma har jag tyvärr bara döda fiskar att skryta med så där kan andra komma med bättre råd.
#5 - 26 februari 2015 09:32
Bättre att börja med 2 par bolivianer?

Tyckte jag har ganska stor bottenyta ändå. Karet är inte så långt som de flesta andra, men djupt.
#6 - 26 februari 2015 09:42
Bolivianer, och andra jordätare (Geophagus och liknande), hålls med fördel i grupp vad jag förstår. Jag har 6 bolivianer i mitt 240 där de går med bl.a scalarer, och även om det förekommer en del sparrande, så är de på det hela taget rätt harmlösa mot varandra. Aggressiviteten hos Apistogramma skiljer sig nog en del åt mellan olika arter, men så våldsamt aggressiva tycker jag inte att de har varit, nå'n av arterna jag har haft. Men 85 liter kanske är i minsta laget för mer än en art. En hane och några honor av någon Apistogramma, eller en liten grupp bolivianer, som får para ut. Bolivianer är som små dessutom rätt svåra att könsbestämma.
#7 - 26 februari 2015 11:55
a.eriksson skrev:
Bättre att börja med 2 par bolivianer?

Tyckte jag har ganska stor bottenyta ändå. Karet är inte så långt som de flesta andra, men djupt.

Jag tycker du inte ska tänka så mycket i par. Som sagt, köp en grupp ungfisk och se vad som händer. Det är ju som sagt inte lätta att könsbestämma vid inköp. Men var beredd på att du inte kan behålla alla.
#8 - 26 februari 2015 21:44
Shepard skrev:
Bolivianer, och andra jordätare (Geophagus och liknande), hålls med fördel i grupp vad jag förstår. Jag har 6 bolivianer i mitt 240 där de går med bl.a scalarer, och även om det förekommer en del sparrande, så är de på det hela taget rätt harmlösa mot varandra. Aggressiviteten hos Apistogramma skiljer sig nog en del åt mellan olika arter, men så våldsamt aggressiva tycker jag inte att de har varit, nå'n av arterna jag har haft. Men 85 liter kanske är i minsta laget för mer än en art. En hane och några honor av någon Apistogramma, eller en liten grupp bolivianer, som får para ut. Bolivianer är som små dessutom rätt svåra att könsbestämma.

Ja mitt kar är ju i minsta laget. Med lite mer längd så hade de vart mer perfekt, så kanske det skulle gå med ett gäng apistogramma. Har nu inrett mitt kar och försökt så gott det gick att fixa lite gömställen med rötter samt växter, göder med pmdd så växterna fluffar till sig lite så de blir mer djungel, och typ väggar, gränser. Blir bättre när växterna kommer igång.

Så jag kan köpa ett gäng 5-6 bolivianer och testa till att börja med? Eller apistogramma? En smaksak kan jag tänka mig. tycker apistogramma ser rätt lugna å fina ut i butik. Men att ha de båda tillsammans är bara att glömma eller pga storlek på kar? eller att de inte funkar ihop?

Nå mer fisk man kan ha som lite "städpatrull" tänkte på pansarmalar, kanske nån liten mal eller något, andra förslag? Har ett gäng malaysiska sandsnäckor just nu i.
#9 - 26 februari 2015 21:55
När det gäller städning så är "malajerna" helt perfekta!

Gällande bolivianerna så behöver du en grupp på fem-sex individer för att få en vettig parbildning, men sedan när det börjar lekas kommer du inte att få plats med mer än ett par.
Själv har jag tre lekpar i mitt 310L, men det är banne mig på gränsen...

Visserligen har jag den senaste tiden börjat snegla på andra ciklider, och har redan ett lekpar T. maculipinnis som konkurrerar ut bolivianerna hos mig, men jag är den förste att begripa attraktionskraften hos dessa helfestliga små djur! :)

[ATTACH=CONFIG]74423[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]74424[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]74425[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]74426[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]74427[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]74428[/ATTACH]
#10 - 26 februari 2015 23:27
Tack för tips och tjusiga bilder! 👍
#11 - 27 februari 2015 09:42
a.eriksson skrev:
Ja mitt kar är ju i minsta laget. Med lite mer längd så hade de vart mer perfekt, så kanske det skulle gå med ett gäng apistogramma. Har nu inrett mitt kar och försökt så gott det gick att fixa lite gömställen med rötter samt växter, göder med pmdd så växterna fluffar till sig lite så de blir mer djungel, och typ väggar, gränser. Blir bättre när växterna kommer igång.

Så jag kan köpa ett gäng 5-6 bolivianer och testa till att börja med? Eller apistogramma? En smaksak kan jag tänka mig. tycker apistogramma ser rätt lugna å fina ut i butik. Men att ha de båda tillsammans är bara att glömma eller pga storlek på kar? eller att de inte funkar ihop?

Nå mer fisk man kan ha som lite "städpatrull" tänkte på pansarmalar, kanske nån liten mal eller något, andra förslag? Har ett gäng malaysiska sandsnäckor just nu i.

Det är nog mest karets storlek som är problemet, i större kar funkar Apistogramma och bolivianer ihop.

Pansarmalar är trevliga, men då bör sanden vara fin. Det bör den vara för dvärgciklider också.

Mr Woods skrev:
Visserligen har jag den senaste tiden börjat snegla på andra ciklider, och har redan ett lekpar T. maculipinnis som konkurrerar ut bolivianerna hos mig, men jag är den förste att begripa attraktionskraften hos dessa helfestliga små djur! :)

Nej, jag var före dig ;)
#12 - 27 februari 2015 10:54
Shepard skrev:
Det är nog mest karets storlek som är problemet, i större kar funkar Apistogramma och bolivianer ihop.

Pansarmalar är trevliga, men då bör sanden vara fin. Det bör den vara för dvärgciklider också.

Nej, jag var före dig ;)

Köpte blästersand från jula här om dagen så den är riktigt fin och bra. tror det blir kanon!
#13 - 27 februari 2015 14:07
a.eriksson skrev:
Köpte blästersand från jula här om dagen så den är riktigt fin och bra. tror det blir kanon!

Japp, det blir det säkert!
#14 - 27 februari 2015 18:25
Var in på arken zoo i Falun efter att ha varit på en härlig dag på skidvm.

Där hade de bolivianer, men tycker de var rätt färglösa och tråkiga i butiken jämfört med de vanliga fjärilarna? De hade bolivianer och vanliga i varsitt kar bredvid varandra och tycker de vanliga var mer färgglada och livliga, är mycket mer förtjust i de vanliga än bolivianerna även om de är bättre.
Färgar bolivianer ut mer hemma i lugnare kar?
#15 - 27 februari 2015 18:50
De bolivianer (och många andra arter) man ser i butiker är ofta ungdjur som inte är utfärgade, och inte hålls under optimala förhållanden. De blir betydligt finare när de växer till sig, och får gå i ett inrett kar. Visst, de kanske inte lyser lika mycket som den vanliga fjärilen, men jag tycker att det vägs upp av att de ofta är betydligt tåligare, mer långlivade, och lättare att få lyckade lekar av. Ofta verkar de vanliga fjärilarna man ser i butiker vara massproducerade broilers, som odlas i stor skala i bl.a Asien, vilket väl inte direkt gör dem mindre känsliga. Men kan du få tag i t.ex svenskodlade fjärilar så brukar de nog vara tåligare, men ändå inte lika tåliga som bolivianen. Det är väl just på grund av sina färger som den vanliga fjärilen har blivit så populär, och därför hårt odlad, vilket verkar ha gjort dem känsligare, och sämre yngelvårdare. Men även bra stammar av den vanliga fjärilen är mer kortlivade än bolivianen. Den vanliga fjärilen är helt enkelt en rätt känslig ciklid, som ändå ses rätt ofta i butiker på grund av sina färger.

Att de vanliga verkar livligare i butikerna är nog för att de ofta är vuxna, och i lektagen, medan bolivianerna är ungdjur.

Jag har till och från vanliga fjärilar, då jag håller med om att de är väldigt vackra, men det är inte allt som gör en fisk fin att se på, och även bolivianen blir väldigt fin. Men vill du testa den vanliga, så kör på :) Kör du svartvatten, två par fjärilar, med ett litet stim av nå'n mindre tetra, som glödbandstetra eller kolglödstetra, och mycket växter, så lär det bli fint.
#16 - 27 februari 2015 20:17
Shepard skrev:
De bolivianer (och många andra arter) man ser i butiker är ofta ungdjur som inte är utfärgade, och inte hålls under optimala förhållanden. De blir betydligt finare när de växer till sig, och får gå i ett inrett kar. Visst, de kanske inte lyser lika mycket som den vanliga fjärilen, men jag tycker att det vägs upp av att de ofta är betydligt tåligare, mer långlivade, och lättare att få lyckade lekar av. Ofta verkar de vanliga fjärilarna man ser i butiker vara massproducerade broilers, som odlas i stor skala i bl.a Asien, vilket väl inte direkt gör dem mindre känsliga. Men kan du få tag i t.ex svenskodlade fjärilar så brukar de nog vara tåligare, men ändå inte lika tåliga som bolivianen. Det är väl just på grund av sina färger som den vanliga fjärilen har blivit så populär, och därför hårt odlad, vilket verkar ha gjort dem känsligare, och sämre yngelvårdare. Men även bra stammar av den vanliga fjärilen är mer kortlivade än bolivianen. Den vanliga fjärilen är helt enkelt en rätt känslig ciklid, som ändå ses rätt ofta i butiker på grund av sina färger.

Att de vanliga verkar livligare i butikerna är nog för att de ofta är vuxna, och i lektagen, medan bolivianerna är ungdjur.

Jag har till och från vanliga fjärilar, då jag håller med om att de är väldigt vackra, men det är inte allt som gör en fisk fin att se på, och även bolivianen blir väldigt fin. Men vill du testa den vanliga, så kör på :) Kör du svartvatten, två par fjärilar, med ett litet stim av nå'n mindre tetra, som glödbandstetra eller kolglödstetra, och mycket växter, så lär det bli fint.

Tack för nyttig läsning och tips :)

I butiken i Falun tyckte jag enligt ögonen att det såg ut som att just de vanliga fjärilarna var väldigt små allihopa och såg ut som ungdjur medan bolivianerna såg rätt stora ut tyckte jag, minst dubbelt så stora som de vanliga i karet bredvid. Bolivianerna stod stilla allihopa medan de vanliga var väldigt spralliga och livliga av sig.
Det är inget att bolivianerna är större än de vanliga?

På de där bilderna, är det bolivianer? Isåfall var de ju väldigt fina :)

Blir nog bolivianer i vilket fall, såg mer rejäla ut i butiken.
#17 - 27 februari 2015 20:33
Nu får du tänka lite utanför boxen...
Bolivianer är "större" fisk än vanlig fjäril i bemärkelsen att de är lite "coolare"!
Jag har hållit vanlig fjäril ihop med bolivianer och detta slutade med att jag slängde ut fjärilarna för att de liksom störde friden med sitt "stissiga" och lite griniga sätt... Visst färgar de bättre i butik, och visst kanske de har en underbar gruppdynamik i en lite större grupp, men någon sådan har du ändå inte plats för i det aktuella akvariet.
Att bolivianerna är tråkigare i butik (precis som mycket annan fisk också är) kan jag definitivt hålla med om, men detta kan inte jämföras med hur de ser ut och uppför sig i ett inrett akvarium där de känner sig trygga!

Vad jag tycker du borde testa är att köpa en grupp bolivianer och prova dem i ditt kar, men till en början helt utan annan fisk! Du kommer att märka om det är praktiskt möjligt att behålla mer än ett par så snart de börjar leka!
Visst kommer du vilja ha annan fisk i så småningom, men ge det lite tid och se hur "mini-jordätarna" utvecklar en hierarki och bildar par! Det är fantastiskt underhållande att studera!
Själv hade jag en grupp på sju bolivianer i mitt 200L tills dess det sprang läck, och sex av dessa fick hänga med till ersättningskaret, men när de gick i mitt 200L så var detta så gott som ett artakvarium, och det var då bolivianerna var som mest intressanta att se på!

Slänger upp ett par filmer från mitt gamla 200L. Kameran ljuger lite, färgerna är egentligen bra mycket roligare på dem...

" target="_blank">

" target="_blank">
#18 - 27 februari 2015 22:26
a.eriksson skrev:
Tack för nyttig läsning och tips :)

I butiken i Falun tyckte jag enligt ögonen att det såg ut som att just de vanliga fjärilarna var väldigt små allihopa och såg ut som ungdjur medan bolivianerna såg rätt stora ut tyckte jag, minst dubbelt så stora som de vanliga i karet bredvid. Bolivianerna stod stilla allihopa medan de vanliga var väldigt spralliga och livliga av sig.

Det är inget att bolivianerna är större än de vanliga?

På de där bilderna, är det bolivianer? Isåfall var de ju väldigt fina :)

Blir nog bolivianer i vilket fall, såg mer rejäla ut i butiken.

Ja, bolivianen blir ju rätt mycket större än den vanliga fjärilen, så en halvvuxen bolivian är väl ungefär lika stor som en vuxen fjäril.

De på bilderna är vanliga fjärilar, hanarna på bilderna har lite slöjfenor.
#19 - 27 februari 2015 22:52
Mr Woods skrev:
Nu får du tänka lite utanför boxen...

Bolivianer är "större" fisk än vanlig fjäril i bemärkelsen att de är lite "coolare"!

Jag har hållit vanlig fjäril ihop med bolivianer och detta slutade med att jag slängde ut fjärilarna för att de liksom störde friden med sitt "stissiga" och lite griniga sätt... Visst färgar de bättre i butik, och visst kanske de har en underbar gruppdynamik i en lite större grupp, men någon sådan har du ändå inte plats för i det aktuella akvariet.

Att bolivianerna är tråkigare i butik (precis som mycket annan fisk också är) kan jag definitivt hålla med om, men detta kan inte jämföras med hur de ser ut och uppför sig i ett inrett akvarium där de känner sig trygga!

Vad jag tycker du borde testa är att köpa en grupp bolivianer och prova dem i ditt kar, men till en början helt utan annan fisk! Du kommer att märka om det är praktiskt möjligt att behålla mer än ett par så snart de börjar leka!

Visst kommer du vilja ha annan fisk i så småningom, men ge det lite tid och se hur "mini-jordätarna" utvecklar en hierarki och bildar par! Det är fantastiskt underhållande att studera!

Själv hade jag en grupp på sju bolivianer i mitt 200L tills dess det sprang läck, och sex av dessa fick hänga med till ersättningskaret, men när de gick i mitt 200L så var detta så gott som ett artakvarium, och det var då bolivianerna var som mest intressanta att se på!

Slänger upp ett par filmer från mitt gamla 200L. Kameran ljuger lite, färgerna är egentligen bra mycket roligare på dem...

" target="_blank">

" target="_blank">

Ja alltså jag hade bara tänkt ha nå bolivianer och eventuellt någon pansarmalar, bara några st som städgrupp, kanske bättre med räkor. Hade bara tänkt ha en huvudart så att säga, inget mer typ.

Riktigt riktigt tjusiga filmer, nu fick man ju upp ögonen för de ännu mer pga deras coola beteende osv och framförallt när man fick se hur de är i ett bättre kar än i butik. Och de på film såg ju rätt stora ut och större än jag trodde, fullvuxna? så jag kanske bara kan ha 1 par eller högst 2 par i min lilla balja. Har ju alltid stirrat mig blind på de där vanliga fjärilarna som vart mycket mindre och varit inne på å skaffa dom. Skulle verkligen vara coolt och få yngel sådär och studera detta.

Blev lite fundersam nu och känns som att mitt kar är för litet för att ha bolivianer pga dess storlek. Enligt artbeskrivning här på zoopet så ska man minst ha 120 liter och 80cm, jag har 85 liter och är 50x50 och 35 högt. Kanske vanliga passar bättre? Åh vad svårt!
#20 - 27 februari 2015 22:58
Har haft ett par som väl var nästan dubbelt så stora som de på Woods filmer. De röda fenstrålarna i hanens stjärtfena kan bli långa och fina.

https://www.zoopet.com/medlemsbilder/showfull.php?photo=1956

https://www.zoopet.com/medlemsbilder/showfull.php?photo=7522
#21 - 27 februari 2015 23:00
Skippa bottenorienterad fisk till att börja med, snäckorna räcker gott som städare! Det kommer bli trångt ändå...
På filmerna är de bara halvvuxna. Får du dem att trivas så blir det både lek och yngel! Jag håller på med att föda upp ett litet gäng av dem just nu, det är inte så krångligt!
#22 - 27 februari 2015 23:21
Mr Woods skrev:
Skippa bottenorienterad fisk till att börja med, snäckorna räcker gott som städare! Det kommer bli trångt ändå...

På filmerna är de bara halvvuxna. Får du dem att trivas så blir det både lek och yngel! Jag håller på med att föda upp ett litet gäng av dem just nu, det är inte så krångligt!

Då skippar jag pansarmalar i början få se. Asså shit, om de blir dubbelt så stora som på filmen, ögat kanske luras lite men de såg stora ut med tanke på att de gick i 200 liter? Jag är orolig över att de kommer bli för trångt för ens ett par i mitt kar? Är inte ni oroliga, att det blir för trångt? Eller bara att köra på och köpa några bolivianer och testa mig fram?

Fast å andra sidan så trycker de ner många i en liten balja i butik..

Börjar iaf med nån fisk utan pansarmalar.
#23 - 27 februari 2015 23:27
Ett lekpar kan du ha tycker jag, du har ju lite bottenyta och det är det som räknas! Bara du inreder klokt så kommer det att funka! Boliviansk fjäril är en extremt bottenorienterad fisk! Dock behöver du fler individer för att få ett par till att börja med...
Jag förvarade mina tre par i et 80L hörnkar när mitt 200L sprang läck. Det var inte stort, men ett av paren försökte trots allt leka även där! Men som du själv skriver så är 50x50 på gränsen. Räkna inte med att du kan hålla mer än ett lekpar där.

Så här såg mitt hörnkar ut med bolivianerna i, groluxröret får allt att se grisrosa ut...

[ATTACH=CONFIG]74478[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]74479[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]74480[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]74481[/ATTACH]
#24 - 28 februari 2015 08:30
Hade iofs varit kul och ha mer än 2 fiskar, ett par bara, känns lite tråkigt men, därför tänkte jag om vanliga fjärilarna var mer lämpliga för mitt lilla kar.
#25 - 28 februari 2015 08:56
a.eriksson skrev:
Hade iofs varit kul och ha mer än 2 fiskar, ett par bara, känns lite tråkigt men, därför tänkte jag om vanliga fjärilarna var mer lämpliga för mitt lilla kar.

De har minst lika stora revir de och är faktiskt ettrigare. Fysiskt mindre fiskar, men tar mer plats.
#26 - 28 februari 2015 09:19
HWH skrev:
De har minst lika stora revir de och är faktiskt ettrigare. Fysiskt mindre fiskar, men tar mer plats.

Okej, tack för hjälpen!
#27 - 28 februari 2015 12:23
a.eriksson skrev:

Ett stim av nå'n liten stimfisk kan du ha i, så du behöver inte bara ha bolivianerna. Även en liten grupp pansarmalar kan du lägga till senare.

Som HWH säger, så kan den vanliga fjärilen vara rätt ettrig, jag brukar jämföra dem med ouppfostrade småhundar, de skäller och går på, och bryr sig inte särskilt mycket om deras motståndare är större. Hade fjärilar ihop med halvvuxna blåciklider (ändå dubbelt så stora som fjärilarna) för ett antal år se'n, och fjärilshanen var rätt jobbig mot blåciklidhanen, som tröttnade till slut, och bet ifrån, och se'n lät fjärilen honom vara.
#28 - 28 februari 2015 12:40
Shepard skrev:
Ett stim av nå'n liten stimfisk kan du ha i, så du behöver inte bara ha bolivianerna. Även en liten grupp pansarmalar kan du lägga till senare.

Som HWH säger, så kan den vanliga fjärilen vara rätt ettrig, jag brukar jämföra dem med ouppfostrade småhundar, de skäller och går på, och bryr sig inte särskilt mycket om deras motståndare är större. Hade fjärilar ihop med halvvuxna blåciklider (ändå dubbelt så stora som fjärilarna) för ett antal år se'n, och fjärilshanen var rätt jobbig mot blåciklidhanen, som tröttnade till slut, och bet ifrån, och se'n lät fjärilen honom vara.

Tror nog jag bestämt mig för att ha nå bolivianer till en början som är lite lugnare än de vanliga, och se vad de blir för par och sen kanske ha några få pansarmalar eller annat, lite fundering på dvärggurami pga deras fredlighet.
Några bolivianer till en början iaf :)
#29 - 28 februari 2015 13:30
a.eriksson skrev:
Tror nog jag bestämt mig för att ha nå bolivianer till en början som är lite lugnare än de vanliga, och se vad de blir för par och sen kanske ha några få pansarmalar eller annat, lite fundering på dvärggurami pga deras fredlighet.

Några bolivianer till en början iaf :)

Dvärggurami är ganska känsliga, och hanarna kan vara väldigt aggressiva mot honorna.
#30 - 28 februari 2015 15:05
Något annat som kan vara bra för trivseln eller annat för bolivianerna? :)
#31 - 28 februari 2015 15:12
Tja, ett rätt lågt pH är att föredra.

Har du läst artbeskrivningen? https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=193&SOK=1
#32 - 28 februari 2015 16:09
Shepard skrev:
Tja, ett rätt lågt pH är att föredra.

Har du läst artbeskrivningen? https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=193&SOK=1

Det är jag med på, bättre ju lägre?
Mina snäckor har ju gärna något högre pH än 6.0 helst 6.5-7. Är 6.5 bra för bolivianerna?
#33 - 28 februari 2015 16:12
Ja, 6.5 är bra, det är väl ungefär vad jag har.
#34 - 28 februari 2015 20:45

Shepard skrev:
Ja, 6.5 är bra, det är väl ungefär vad jag har.

Har ingen aning om hur känsliga bolivianerna är, men hur väl lär ett kar vara inkört för dessa? Även om det sägs att de är rätt tåliga. Har aldrig haft de förut så har inte jättekläm på hur starka de är och hur mycket de kräver av vattenkvalitén osv. Har ju kört räkor tidigare och de är väldigt kräsna och känsliga när det kommer till vattenkvalite, iaf den svåra sorten jag kört. Så skulle vara skönt om så många som möjligt kunde säga ett litet hum om hur vattnet lär vara, så man får lite koll innan man köper fiskarna [emoji4]

Startade om tidigare i veckan, var dock dum som inte sparade lite av gamla vattnet som räkorna gick i, för att snabbare köra in det. Glömde även såklart krama ur filtrena i vattnet i karet för jag bytte från luft till eldrivet filter. Tömde karet helt där räkorna gick. Dum som man är [emoji1] kollade dock värdena nyss och såg bra ut.
#35 - 2 mars 2015 12:15
Vad för mat rekommenderas?

Artemia, mygglarver? Mer tips?
#36 - 2 mars 2015 12:23
a.eriksson skrev:
Vad för mat rekommenderas?

Artemia, mygglarver? Mer tips?

Hur stort kar var det du hade, 80-100L? I så fall kan du nog starta det med fem sex bolivianer om du ger fan i att mata...

De äter det mesta, smått frysfoder lär väl vara att föredra. Mygglarver innehåller väl mest vatten och vuxen artemia skall inte heller vara speciellt näringsrikt tydligen, ge dem cyklops och daphnia istället!
#37 - 2 mars 2015 12:29
Runt 87 liter för att va exakt.
#38 - 2 mars 2015 12:30
Mr Woods skrev:
Hur stort kar var det du hade, 80-100L? I så fall kan du nog starta det med fem sex bolivianer om du ger fan i att mata...

De äter det mesta, smått frysfoder lär väl vara att föredra. Mygglarver innehåller väl mest vatten och vuxen artemia skall inte heller vara speciellt näringsrikt tydligen, ge dem cyklops och daphnia istället!

Behöver de inte ha mat varje dag? Hehe ska jag ge fan i att mata? Förstår inte riktigt :)
#39 - 2 mars 2015 12:31
Haha, njae, du får ju mata dem lite ett par gånger i veckan, men absolut inte varje dag när karet är nystartat...

Jag menar att man kan starta ett akvarium med ganska hög fisklast bara man tar det väldigt försiktigt.
#40 - 2 mars 2015 13:13
Mr Woods skrev:
Haha, njae, du får ju mata dem lite ett par gånger i veckan, men absolut inte varje dag när karet är nystartat...

Jag menar att man kan starta ett akvarium med ganska hög fisklast bara man tar det väldigt försiktigt.

Hehe ja det var väl de jag tänkte. Karet har snart varit igång i en vecka med enbart ett gäng snäckor och mycket växter. När är det läge att ta hem några bolivianer? Denna vecka?

Hur länge klarar de sig utan mat? Tänkte om det inte gör något om man åker bort hemifrån några dagar och inte kan mata de, som sker ibland.

Är väldigt nyfiken på hur tåliga de är egentligen, hur kräsna de med vattenkvalitet osv. Måste vattnet vara näst intill perfekt för att de överhuvudtaget ska leva eller tål de sämre vatten som inte är helt optimala m.m. Just nu har jag ingen stor koll på hur känsliga de är :)
#41 - 2 mars 2015 13:37
a.eriksson skrev:
Hehe ja det var väl de jag tänkte. Karet har snart varit igång i en vecka med enbart ett gäng snäckor och mycket växter. När är det läge att ta hem några bolivianer? Denna vecka?

Hur länge klarar de sig utan mat? Tänkte om det inte gör något om man åker bort hemifrån några dagar och inte kan mata de, som sker ibland.

Är väldigt nyfiken på hur tåliga de är egentligen, hur kräsna de med vattenkvalitet osv. Måste vattnet vara näst intill perfekt för att de överhuvudtaget ska leva eller tål de sämre vatten som inte är helt optimala m.m. Just nu har jag ingen stor koll på hur känsliga de är :)

Nu finns det ju ingen anledning att inte ha perfekt vatten, men de tål nog en del ändå...
Karet är ju inte "igång" förrän du stoppat i fisk, eller börjat mata så smått.
Att resa ifrån ett fungerande kar under några dagar är absolut inga problem!
#42 - 2 mars 2015 14:00
Mr Woods skrev:
Nu finns det ju ingen anledning att inte ha perfekt vatten, men de tål nog en del ändå...

Karet är ju inte "igång" förrän du stoppat i fisk, eller börjat mata så smått.

Att resa ifrån ett fungerande kar under några dagar är absolut inga problem!

Tänkte liksom på de där att folk hellre väljer den bolivianska mot den vanliga fjärilscikliden för att den bolivianska är tåligare. Hur tåligare är den? Och på vilket sätt liksom.

Självklart håller man ju så god vattenkvalitet som möjligt och håller alla vatten parametrar där de ska som är bäst för fisken. Tänkte liksom om de tål mindre svängningar i kvalitén, och om det inte gör något om man glömmer byta vatten nån vecka eller så.

Ni får stå ut med dryga frågor ;) har sökt så mycket jag kan på forum men inte läst jättemycket. jag är extremt nyfiken! Om inte annat så får jag säkert svar på alla frågor när jag väl har fisken :)
#43 - 2 mars 2015 14:49
De är tåliga.
Mina klarade att i panik bli kastade i ett "hitech" med rejält mycket lägre temperatur, hög nitrathalt och rejält mycket surare, CO2-berikat vatten, när mitt 200L sprang läck...
#44 - 2 mars 2015 15:01
Det låter bra.

Hur väl bör karet vara inkört? Funderar på att hämta några nu.
#45 - 2 mars 2015 15:14
Tycker jag du kan göra, men om du skall börja med till exempel sex stycken, sätt i alla samtidigt då...
#46 - 2 mars 2015 15:18
Jag funderar dock på att köpa 4 st, lite tunn plånbok för tillfället. Men 4 lär väl gå?
#47 - 2 mars 2015 16:18
Såhär ser karet ut just nu. Har hämtat lite stenar i en å idag som jag placerat ut och tänkt för eventuell lekplats (stenarna har kokats i 20 min). Gott om växter också. Ni får kommenta och säga vad ni tycker! Dock svårt att se på bild hur det är.

#48 - 2 mars 2015 17:19
Ser väl bra ut det där :)
#49 - 2 mars 2015 17:21
Det där kan nog bli kanonbra när det fått sätta sig lite, och windelöven vuxit till sig!
#50 - 2 mars 2015 17:26
Tack, blev rätt nöjd själv med inredningen.

Dock beslutsångest i affären. Bolivianer eller vanliga... De vanliga är ju vackra!
#51 - 2 mars 2015 17:43
Det kan ju rent av vara så att du lyckats inreda så de får plats med två revir, eftersom det kommer bli lite som en "vägg", mellan bakre vänstra och främre högra hörnet...
#52 - 2 mars 2015 17:53
Angående känsligheten hos de vanliga, tror det är viktigare med lågt pH, och hög temp. Och så är de ju som sagt överhuvudtaget inte särskilt långlivade, ett par år eller så, under bra förhållanden, vad jag förstår. Bolivianen känns som en lite annan typ av ciklid faktiskt.
#53 - 2 mars 2015 17:56
Helt klart! En som faller mig i betydligt mer i smaken! :D
#54 - 2 mars 2015 17:58
Mig också :) Men nu börjar jag bli sugen på nyckelhål igen. Tyvärr har ju inte Tommy haft några inne på ett tag.
#55 - 2 mars 2015 18:12
Det blev 4 st unga fina bolivianer, killen i butiken kunde könsbestämma dom hyfsat trots ung ålder på fiskarna.

Ja tanken med inredningen är att jag ska göra som väggar av växterna när de växer till sig, har en flat fin stor rot i mitten som är den bästa lekplatsen, sedan en rätt stor flat sten till höger bakom en windelöv som kanske syns dåligt på bild, sedan roten med windelöven till vänster med roten som en liten vägg, bredvid den ligger även en flat sten.

Sedan vet jag inte hur mycket detta liknar en sydamerikansk biotop, jag är nöjd iaf :) gott om rötter, lite stenar å mycket växter.
#56 - 2 mars 2015 18:26
De håller på att koppas i nu. Ångrar verkligen inte valet av fisk :)
#57 - 2 mars 2015 18:28
Du kommer att bli nöjd med dem :) Och nu ett litet stim tetror som håller sig lite högre upp.
#58 - 2 mars 2015 18:31
Det skall bli väldigt intressant att se om du lyckas hålla mer än ett par i ett såpass litet akvarium! Oavsett vad så kommer det nog att bli jättebra!
Slutar det med att du bara behåller ett lekpar så har du säkert god chans att få överlevande yngel, förutsatt att du inte har annan fisk i då...
#59 - 2 mars 2015 18:34
Vad har du för filtrering?
#60 - 2 mars 2015 18:46
Ja ska bli spännande att följa utvecklingen av dessa unga bolivianer, om det blir ett eller 2 par återstår att se om det funkar, ska ge det en chans iallafall :)

De har iaf smakat på julas blästersand, och de verkar tycka den är okej hehe. Trots att de är rätt vilsna och virriga nu så är de på varandra lite smått, håller ihop.

Jag har 2 st innerfilter på vardera sida. Det är aquael fan 1 plus. Varje filter har en kapacitet på 80-100 liter, så det är bra.
#61 - 2 mars 2015 18:49
Perfekt! Hellre två små filter i ett litet kar, de vill ha ganska lugnt vatten!
#62 - 2 mars 2015 18:54
Mr Woods skrev:
Perfekt! Hellre två små filter i ett litet kar, de vill ha ganska lugnt vatten!

Ja det blir perfa. Har lagom flås på, funderar på att dra ner lite.

Färsk bild med de nyinflyttade bolivianerna!

#63 - 2 mars 2015 18:56
Haha, så söta! Men vänta du, du har inte sett dem färga ut än!
#64 - 2 mars 2015 19:13
Ja de är lite bleka nu! Får se när de lugnar ner sig, de har än inte utforskat karet och allt fint jag gjort!
#65 - 2 mars 2015 19:18
När jag precis skrev det så börjar de utforska mer och mer :) ser så bra ut! De passar verkligen in i miljön.
#66 - 2 mars 2015 19:27
Hoppas det är ok att jag lägger upp några bilder, de två på två av bilderna är ett par jag hade för några år se'n (de har yngel på botten, även om det nog inte syns). Honan med äggen är en av dem jag har nu, men i ett annat kar (nu går de i karet på de andra två bilderna).
#67 - 2 mars 2015 19:33
Schyssta bilder!

Upp med bilder bara :) helt ok!
#68 - 2 mars 2015 19:50
Kul om du fick tag i två hanar och två honor, och att de hittar varandra, så du får två fina par :)
#69 - 2 mars 2015 20:11
Ja hoppas de blir så :)
#70 - 2 mars 2015 20:15
Vad roligat, det blir bra det där. Tror du kan få till 2 revir om du har tur med könsfördelning och individer. Är väl inte sämre än att jag också kastat in ett par bilder[ATTACH=CONFIG]74614[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]74615[/ATTACH]
#71 - 2 mars 2015 20:27
HWH skrev:
Vad roligat, det blir bra det där. Tror du kan få till 2 revir om du har tur med könsfördelning och individer. Är väl inte sämre än att jag också kastat in ett par bilder[ATTACH=CONFIG]74614[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]74615[/ATTACH]

Härligt HWH :D får se hur utvecklingen går, jag kan rapportera här hur det går :)
#72 - 2 mars 2015 20:41
Starta en projekttråd!
#73 - 2 mars 2015 20:58
Mr Woods skrev:
Starta en projekttråd!

Skulle egentligen ha startat en innan jag drog igång karet, men kanske inte är för sent ändå :)

egentligen skulle man ha dragit igång ytterligare ett kar ifall de blir yngel hehe.
#74 - 2 mars 2015 22:34
Tycker denna film är rätt så fin. Blir bolivianerna verkligen sådär vackra som i filmen? Färgar de ut så bra? :)

" target="_blank">
#75 - 3 mars 2015 10:32
Just nu är de som 4 yra höns som inte vet vad de ska göra, simmar fram och tillbaka vid främre glaset och simmar tillsammans och ibland står de och trycker i ett hörn. Tar det lång tid innan de "bosätter" sig? De är väl iofs rätt unga än. Men de har kommit till ett betydligt lugnare kar än de i butiken.
#76 - 3 mars 2015 17:06
Samma beteende fortfarande, de gnuggar sig i sanden ibland. Är det klent flöde på filtren? Ytvattnet cirkulerar och flytväxterna åker omkring sakta.

Alla vattenvärden är bra. Bör temperaturen upp? Den är på 24-25 grader utan värmare.
#77 - 3 mars 2015 17:16
a.eriksson skrev:
Tycker denna film är rätt så fin. Blir bolivianerna verkligen sådär vackra som i filmen? Färgar de ut så bra? :)

Jodå, kolla in dessa :)

" target="_blank">

Förresten, är det tillåtet att lägga in andras youtubeklipp så här? Om inte, hur gör man så det bara blir en länk?
#78 - 3 mars 2015 17:26
Shepard skrev:
Jodå, kolla in dessa :)

" target="_blank">

Förresten, är det tillåtet att lägga in andras youtubeklipp så här? Om inte, hur gör man så det bara blir en länk?

Ingen aning om det är tillåtet. Kolla gärna mina andra senaste inlägg efter filmen, angående beteende osv. Om ni har nå funderingar osv
#79 - 3 mars 2015 18:39
De står stilla då och då. Konstigt beteende?

#80 - 3 mars 2015 18:59
Det tror jag inte, de har väl inte vant sig riktigt vid sin nya miljö än.
#81 - 3 mars 2015 19:07
Shepard skrev:
Det tror jag inte, de har väl inte vant sig riktigt vid sin nya miljö än.

Läste du mina tidigare inlägg där jag skrev om beteendet?
#82 - 3 mars 2015 19:22
Ja, det låter rätt normalt, kanske borde tempen upp nå'n grad, men den är ok.
#83 - 3 mars 2015 19:45
Shepard skrev:
Ja, det låter rätt normalt, kanske borde tempen upp nå'n grad, men den är ok.

Det är normalt det som sker menar du? Att det tar några dagar innan de bosatt sig mer ordentligt?
Ser ju lite konstigt ut just nu, när de väl rör sig så är de vid främre glaset och simmar upp och ner mot glaset, de simmar tillsammans som ett stim och nästa stund trycker de baktill i ett hörn och skiftar färg, sen kommer de fram igen. Men det är inget onormalt när de är i en ny miljö, det ska vara såhär i början? Beror det på åldern också?

Och det behöver inte vara mer kräm på pumparna så det blir ännu mer cirkulation?
#84 - 3 mars 2015 19:46
Svårt att säga utan att se dem, men låter inte som nå't alarmerande, låter mest som de inte gjort sig hemmastadda än.
#85 - 3 mars 2015 19:49
Shepard skrev:
Svårt att säga utan att se dem, men låter inte som nå't alarmerande, låter mest som de inte gjort sig hemmastadda än.

Förstår om det kan vara svårt att förstå utan att se. För det mesta står de still. Ibland ligger de på botten och vilar typ på fenorna. Känns som att de härmar varandra, om en simmar iväg så följer resten efter, är det en som trycker i ett hörn så gör de andra lika dant.

Ibland är det en hona (om det nu är en) som är mer lugn och trygg, simmar runt och tuggar lite i växter, tuggar sand och grejar lite, som ser mer normalt ut.
#86 - 3 mars 2015 19:54
Om en dag eller två så simmar de nog runt allihop :)
#87 - 3 mars 2015 19:57
Men du förstår någorlunda hur de beter sig?
Kan slänga upp en film strax, om de nu vill röra sig :)
#88 - 3 mars 2015 19:58
Jodå, det är någorlunda klart :)
#89 - 3 mars 2015 20:15
Det kommer att ordna sig! De är stressade nu och har inte så jättestort utrymme. I ett större kar hade de nog simmat och gömt sig någonstans istället!
Dra upp tempen ett par grader som Shepard säger.
#90 - 3 mars 2015 20:23
Mr Woods skrev:
Det kommer att ordna sig! De är stressade nu och har inte så jättestort utrymme. I ett större kar hade de nog simmat och gömt sig någonstans istället!

Dra upp tempen ett par grader som Shepard säger.

Jo får vänta och se om nån dag eller 2 men man blir lite småorolig, trodde stressen skulle ge med sig över natten som var men de behöver väl tid för anpassning. Tycker det är gott om gömställen, även om karet är i minsta laget. Hade verkligen inte skadat om karet var några dm längre. Ändå tätt planterat i bakkant, lite rötter osv. På vissa ställen är det mer dämpat ljus pga flytväxterna så borde hjälpa de.

I butiken hade de ju tillochmed mindre kar än det jag har, och säkert ett 20 tal bolivianer i samma burk, haha. Så de 4 jag har nu borde ju ha det 100 ggr bättre även om det är lite trångt, de är också de enda fiskarna :)

Tempen är 25, för lite för att de ska må bra?
#91 - 3 mars 2015 20:28
Det löser sig skall du se! Har du matat dem?
#92 - 3 mars 2015 20:30
Mr Woods skrev:
Det löser sig skall du se! Har du matat dem?

Jag provade att mata med cyklops men de verkade inte så intresserade utav det, de stod i främre hörnet och cyklopsen flög bara förbi fiskarna i den svaga cirkulationen, nån enstaka gång fick nån syn på att det flög omkring något och fisken sög i sig, men de brydde sig inte mycket. Men ibland glider de gärna omkring nån av de och nafsar i nå växter.
#93 - 3 mars 2015 20:33
Så länge de äter behöver du inte oroa dig.
#94 - 3 mars 2015 20:34
Att de plötsligt blivit mycket färre kan nog också göra dem osäkra.
#95 - 3 mars 2015 20:36
Cyklopsen flög precis framför ögonen på dom men dom brydde sig knappt. De åt inte vad jag kunde se, möjligen nån av de en gång. De borde ju känt lukt och lagt märke till det.
#96 - 3 mars 2015 20:38
Shepard skrev:
Att de plötsligt blivit mycket färre kan nog också göra dem osäkra.

Okej, kan ju så vara. De har kommit från en trång balja, med många fiskar, i stimmig butik till ett lugnt och fint inrett kar, lite förvånade lär de ju bli?
#97 - 3 mars 2015 21:54
Optimal temperatur?
#98 - 4 mars 2015 09:37
24-26 enligt artbeskrivningen, men jag vet inte, 24 känns lite lågt, men som sagt, jag vet inte. Tycker 26 låter bättre än 24.
#99 - 4 mars 2015 11:25
Jag har 27 nu, strax under. Googlade och den optimala temperaturen för odling skulle vara lite högre, 27-28 skulle gynna lek bättre. Kollade på andra artbeskrivningar och de stod på de flesta ställen typ 24-28.

När blir de könsmogna? Storlek?

De som ser ut som hanar är runt 6-7 cm nu och de mindre som nog blir honor är runt 5 cm. Mätte med linjal så gott de gick.

De börjar trivas bättre och bättre. De färgar ut mer och mer. Och de är på varandra mer, puffar och grejar på varandra, håller fortfarande ihop som ett stim. Och utnyttjar karet mer och mer.
Testade även att mata lite idag och intresset för mat var enormt, de var glupska. Matade lite med dafnier denna gång.
#100 - 4 mars 2015 13:34
Gôtt, då är allt om det skall vara!
Ta det lugnt med maten nu bara...
#101 - 4 mars 2015 15:43
Gjorde ett litet test bara med maten för att se om de ville äta :) nu får de nog vara utan nån dag!

27 grader för varmt? När blir de könsmogna? Nån som har koll? Vet inte heller hur gamla de kan vara nu med storleken som är på dom.
#102 - 4 mars 2015 16:01
Skulle tro att de redan är könsmogna, som synes på en av mina bilder tidigare i tråden, där en rätt liten hona vaktar ägg.
#103 - 4 mars 2015 16:31
Med hjälp av denna otroligt bra guiden nedan så kan jag direkt konstatera att jag har 2 st av varje kön, var väldigt enkelt nu att se kön och bestämma med hjälp av guiden. Enligt guiden kan man kika på mer grejer än bara längd på fenor osv. Bra att jag har 2 par! [emoji1]

http://brc.moonfruit.com/s-page2/4528905633
#104 - 4 mars 2015 17:05
Helt otroligt vad den ena honan har färgat ut, det bara lyser om fenorna, så snygg :) och hon är den som är mest aktiv och mest kaxig. Vet inte om de håller på och bildas par men de håller på med varandra rätt mycket, roligt att studera iallafall.
Nu törs de också vara ifrån varandra mer i karet. I och med att de färgar ut mer måste betyda att de trivs bättre och bättre :)
#105 - 4 mars 2015 17:37
Ja, det låter ju som om de trivs :)
#106 - 5 mars 2015 11:07
Gjorde ett test för att kolla tempen. Tog min digitala ugnstermometer och stoppade ner stickan i vattnet och det visade tempen 29 grader (!) och min vanliga termometer i karet visar strax under 27 grader. 29 grader låter ju lite för högt, så vilken termometer ska man lita på?
Den analoga kvicksilver termometern är några år gammal, borde man lita mer på ugnstermometern? Har en rumstemometer i köket som visade 20 och kollade med ugnstermometern och även den visade 20 i köket..

Vattnet känns rätt varmt
#107 - 5 mars 2015 15:54
Har lagt märke till att mina vanliga termometrar (köpta i zoobutik) visar flera grader över vad jag sätter värmaren på. Och i ett rum, där jag har ett kar (Juwelkub) utan värmare, brukar termometern visa 27-28 grader, och även om väl lysrören värmer upp ytvattnet en del, så har jag svårt att tro att det skulle vara så varmt i rummet.
#108 - 5 mars 2015 16:05
Ja så konstigt hur man ska kunna få till rätt temp. Jag kunde inte ställa in värmaren på typ 27 för då bara fortsatte den att värma på, enligt termometern som visade 27 så var ändå värmaren påslagen. Vad tusan ska man gå efter? Ställa in värmaren på det de ska va eller? Verkar inte som värmaren känner av vad den verkligen tempen är. Jag har typ värmaren på 25 men termometern visar typ 27, ändå är värmaren aktiv trots att tempen är över 25 redan.

Har varit tvungen att vrida ner värmaren tillochmed under 25. Det lyser en lampa på värmaren när den är aktiv.

Mina lysrör värmer såklart upp vattnet en del då enligt termometern var det 25 utan värmare. Funderar på att gå till arken zoo och köpa en digital termometer. Orkar inte fumla med det här.

Om man ställer in värmaren på 27 så borde ju vattnet hålla sig kring 27 enligt termometer!!!

testade även att ta ur termometern ut i rummet för att se om den kunde visa rumstemp, och det gjorde den hyfsat, 22 grader visade den på samma ställe som den vanliga rums termometern som visade 20,5. Så termometern för karet visar väl 2 grader för mycket.
#109 - 5 mars 2015 16:09
Jo, jag vet inte om mina värmare eller termometrar talar mest sanning.
#110 - 5 mars 2015 16:12
Hur mycket kan man lita på denna ugnstermometer jag testade? Den visade 29 när vanliga termometern visade 27.

Den visade även hyfsat rätt rumstemp den där ugnstermometern, 21 grader.
#111 - 6 mars 2015 10:42
Fattar inte varför bolivianerna fortfarande står och trycker rätt ofta, ser helt stressade ut, alla står still och fläktar snabbt med främre fenorna. Sällan de beter sig normalt. Och de färgar inte ut mer heller, är en hona som har lite röda fenor, de är överlag mest bleka hela tiden. Har ändå gått 5 dagar i karet.

Har jag helt fel lysrör som tar fram färgerna?
Har 2 armaturer, i ena ett lysrör på 12000 kelvin och den andra på 10000 kelvin.
#112 - 6 mars 2015 11:07
Eller tycker fiskarna helt enkelt att det är för trångt?
#113 - 6 mars 2015 11:48
Jag tycker allt de borde få rum... Släck ena rampen kanske, så det blir lite dunkelt.

De är ju rätt beigea ett bra tag i början innan de vuxit till sig och gjort sig hemmastadda.
Så här såg mina ut när de var nya.

[ATTACH=CONFIG]74694[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]74695[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]74696[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]74697[/ATTACH]

Sedan tog det väl ett par månader innan de såg ut så här.

[ATTACH=CONFIG]74698[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]74699[/ATTACH]

Nu har jag haft dem ett par år, och då är det ju klart att de färgar bättre. De är ju äldre också!

[ATTACH=CONFIG]74712[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]74702[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]74703[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]74715[/ATTACH]
#114 - 6 mars 2015 14:25
Fint kar och fina bilder Mr.Woods!

Åtminstone ena honan har färgat ut mer på fenorna lite mer åt de hållet på en av dina sista bilder här, men de är ändå rätt bleka och skiftar färg när de står å trycker tillsammans. Det där svarta prickarna försvinner samt strecket över ögonen syns väldigt sällan. Just nu är de väldigt lik de första bilderna du lade ut, bleka som dina var.

Har en del flytväxter som gör det lite mer dunkelt samt i bakkant har jag väldigt mycket växter som skymmer ljuset. Så det finns ställen med dämpat ljus.

Men varför ska de stå och trycka i nåt hörn långa stunder? Jag får sitta bra länge vid karet innan de rör på sig. Just nu är de jättetråkiga tycker jag, haha.

Är det bara och ha tålamod och låta de bosätta sig ännu mer? krävs det lång tid innan de bosätter sig?
#115 - 6 mars 2015 16:18
Såhär ser det som oftast ut, helt stilla och konstig färg samt andning. Försökte lägga in en film här via tapatalk men gick inte.

#116 - 6 mars 2015 16:23
a.eriksson skrev:
Fint kar och fina bilder Mr.Woods!

Åtminstone ena honan har färgat ut mer på fenorna lite mer åt de hållet på en av dina sista bilder här, men de är ändå rätt bleka och skiftar färg när de står å trycker tillsammans. Det där svarta prickarna försvinner samt strecket över ögonen syns väldigt sällan. Just nu är de väldigt lik de första bilderna du lade ut, bleka som dina var.

Har en del flytväxter som gör det lite mer dunkelt samt i bakkant har jag väldigt mycket växter som skymmer ljuset. Så det finns ställen med dämpat ljus.

Men varför ska de stå och trycka i nåt hörn långa stunder? Jag får sitta bra länge vid karet innan de rör på sig. Just nu är de jättetråkiga tycker jag, haha.

Är det bara och ha tålamod och låta de bosätta sig ännu mer? krävs det lång tid innan de bosätter sig?

Det är väldigt svårt att säga. Jag har ju själv hållit en grupp på sju stycken i ett trekantigt 85L, men det var ju tillfällig förvaring av en etablerad grupp som hade fått "mogna" i ett större akvarium.
Jag hade som (väntat problem) av andra ytterligheten istället, när ett mycket lekivrigt par gjorde livet surt för de tre individer som inte lyckats etablera revir på den lilla ytan...
#117 - 6 mars 2015 16:24
a.eriksson skrev:
Såhär ser det som oftast ut, helt stilla och konstig färg samt andning. Försökte lägga in en film här via tapatalk men gick inte.

Helt uppenbart är de stressade, men varför?!
#118 - 6 mars 2015 16:36
Hur är vattenvärdena? Ingen nitrit?
#119 - 6 mars 2015 16:40
Nitrit kan det väl knappast vara efter fem dagar eller?
#120 - 6 mars 2015 16:54
Testade för nån dag sedan, och det var lugnt med värdena. Karet är ju nystartat så är väl därför de inte gett nå värden på tester. Gått lite mer än en vecka. Men ett nystartat kar brukar väl isåfall ge utslag på tester efter nån vecka eller 2 om det är nå fel?
#121 - 6 mars 2015 16:58
Har en hel del växter och mycket flytväxter som ska motverka nitrit och annat någorlunda.
#122 - 6 mars 2015 16:59
Nitrit kan du börja mäta om ett par veckor, just nu är ju frågan vad annat som kan stressa fisken...
#123 - 6 mars 2015 17:01
a.eriksson skrev:
Har en hel del växter och mycket flytväxter som ska motverka nitrit och annat någorlunda.

Höga nitritvärden motverkar man inte med växter, däremot petar växter i sig nitrat så till den milda grad att många väljer att tillsätta det...
#124 - 6 mars 2015 17:24
Mr Woods skrev:
Höga nitritvärden motverkar man inte med växter, däremot petar växter i sig nitrat så till den milda grad att många väljer att tillsätta det...

Det var de jag menade. Att växterna suger åt sig lite nitrit. Det har jag iaf läst om flytväxter, den sorten jag har. Men att de ska hjälpa mot höga halter hjälper ju inte, därför valde jag ordet "motverkar". Att flytväxter bromsar upp stigande nitrithalt och suger åt sig lite iaf så tycker jag det är väldigt bra att ha flytväxter än ha utan.
#125 - 6 mars 2015 17:28
Flytväxter kan vara till både fördel och nackdel i ett planterat akvarium.
Är du säker på att du inte menar nitrat?
#126 - 6 mars 2015 17:28
Jag gjorde precis ett vattenbyte och då piggnade dom till väldigt mycket faktiskt :)

Är det andra bytet sen nystart, gjorde ett väldigt litet vattenbyte strax före isättning av fisken i måndags för att motverka lite onödig stress.
#127 - 6 mars 2015 17:30
Mr Woods skrev:
Flytväxter kan vara till både fördel och nackdel i ett planterat akvarium.

Är du säker på att du inte menar nitrat?

Nitrat, att växterna suger åt sig det?

Jag har aldrig läst att flytväxter ska va någon nackdel iaf. Tycker det är bra just det där med nitrit osv, dämpning av ljus, bra gömställe för yngel m.m. :)
#128 - 6 mars 2015 17:31
Jo precis, jag tillsätter ganska ordentligt med kaliumnitrat i mitt växtakvarium!
#129 - 6 mars 2015 17:32
Är kaliumnitrat bra för växter?

Jag göder mina växter med pmdd. Har de nå att göra med det?
#130 - 6 mars 2015 17:36
Citera gärna svaren så det är lättare att veta vad ni svarar på :)

Vet inte om ni såg inlägget med vattenbytet, mycket inlägg nu!
#131 - 6 mars 2015 17:38
a.eriksson skrev:
Är kaliumnitrat bra för växter?

Jag göder mina växter med pmdd. Har de nå att göra med det?

Kaliumnitrat (KNO3) är det pulver du tillsätter mest av.
#132 - 6 mars 2015 17:40
Mr Woods skrev:
Kaliumnitrat (KNO3) är det pulver du tillsätter mest av.

Hehe. Hade ingen aning om det faktiskt. Hade några påsar pmdd liggandes som jag inte använt på några år.

Men fiskar tål ju pmdd?
Eller vad menar du med kaliumnitrat? Att växterna suger åt sig det?
#133 - 6 mars 2015 17:45
Du talar om att växter förbrukar nitrit (NO2), jag hävdar att det istället är nitrat (NO3) som växterna gillar...
#134 - 6 mars 2015 17:52
Mr Woods skrev:
Du talar om att växter förbrukar nitrit (NO2), jag hävdar att det istället är nitrat (NO3) som växterna gillar...

Nej jag sa att flytväxter MOTVERKAR de dåliga nitriten eller vad de nu må vara och tar upp det, det menade jag. Eller så har jag blandat ihop nitrit och nitrat, för jag läste om flytväxter förut att det är bra mot nå skadliga grejer som uppstår i karet. Det var de jag läste.

Det jag läst är att flytväxter tar upp de dåliga/skadliga grejer som kan bli i ett kar, det är det jag läst. Minns inte om det stod nitrit eller nitrat. Enda jag fattat är att det är bra mot dåliga saker.
#135 - 6 mars 2015 18:00
Flytväxter är bra när det handlar om att suga näring ur karet! Därför är de speciellt lämpliga i ett nystartat akvarium som inte kommit igång riktigt för att motverka förekomsten av alger!
Däremot kan de istället orsaka problem i ett inkört växtakvarium, eftersom de med sin fria tillgång till CO2 via luften lätt konkurrerar ut undervattensväxter i ett akvarium utan tillsatt CO2.
#136 - 6 mars 2015 18:03
Har för mig att Tommy sa vid nå't tillfälle att andmat är bra mot nitrit. Men vill inte ha skiten ändå, för den är i det närmaste omöjlig att bli av med.
#137 - 6 mars 2015 18:26
Mr Woods skrev:
Flytväxter är bra när det handlar om att suga näring ur karet! Därför är de speciellt lämpliga i ett nystartat akvarium som inte kommit igång riktigt för att motverka förekomsten av alger!

Däremot kan de istället orsaka problem i ett inkört växtakvarium, eftersom de med sin fria tillgång till CO2 via luften lätt konkurrerar ut undervattensväxter i ett akvarium utan tillsatt CO2.

Ja så är det ju, fullt medveten om det om man bara kör växtakvarium. Att flytväxter då blir en bov istället.

Men det är ju nåt med de där, har svårt att fatta det här med nitrit och nitrat. Om man typ övermatar/för mycket fiskbajs så bildas något, är det nitrit? Bildas nitrat först? Eller tvärtom, kan någon förklara.

Men förutom att flytväxter är dåliga för ett växtakvarium så är det väl sant att de är bra för flera saker? Har iaf jag läst att det ska va bra. Alltså suger upp nitrit eller vad det nu är man inte vill ha?

Fick inte riktigt svar på mitt förra inlägg!
#138 - 6 mars 2015 18:31
Jag kan inte svara på vilka växter som förbrukar nitrit, för jag vet inte.

Vad jag tror mig veta är att djur i ett akvarium utsöndrar ammonium, som bryts ned till nitrit, som bryts ned till nitrat, som förbrukas av växter, eller tas bort med vattenbyten.
#139 - 6 mars 2015 18:40
Hittade en kort mening i en beskrivning om den flytväxten jag har: "En bra vattenrenare om man har nitrit problem"

Gäller växten Salvina Natans.
#140 - 6 mars 2015 18:43
Googla mig till hur det var med nitrit och nitrat hit och dit. Kom fram till att nitrat inte är något att oroa sig jämfört mot nitrit, nitrit verkar vara den man undvika mest och som är mest skadlig. Läste även att det var viktigt att ha bra filtration som suger åt sig nitriten och omvandlar till nitrat som växterna i sin tur tar upp.

I mitt fall så har jag inte direkt växtakvarium som jag satsar på även om jag har mycket växter.
#141 - 6 mars 2015 18:45
Aja nog om diskussionen om nitrit och nitrat, nu hajar jag :)

Jag gjorde som sagt nyss ett vattenbyte och fiskarna blev genast piggare mot vad de var innan, jag ger fan i maten så går det nog bra :)
#142 - 6 mars 2015 18:47
Ja, nu får vi gå tillbaka till huvudfrågan här; varför är bolivianerna fortfarande stressade?
Jag har inget svar... Det blev bättre efter vattenbytet säger du? Då får man fundera vidare i dessa banor, men nitrit har inte hunnit uppstå än, det vågar jag lova.
#143 - 6 mars 2015 19:02
My misstake. Blandade ihop det med ett annat kar det gått räkor i innan. Är karet helt nystartat är det en annan femma och då är det tidigt för nitrit ( enkelt att kolla med dropptest) hur är syresättningen då?
#144 - 6 mars 2015 19:31
Du göder med PMDD säger du, hur gör du då?
#145 - 6 mars 2015 19:48

Ja alltså hade använt samma kar till räkor förut innan jag startat om det. Testat nitrit och det fanns inget där såklart. Ska visa gult för att va noll men det var svagt mot nivån närmast gult. Så mellan där, Inte skadligt iallafall.

Det blev bättre efter vattenbytet, kom i ganska kallt vatten, tempen sjönk några grader. Men gick upp igen pga värmaren.

Jag göder pmdd enligt instruktion, om jag minns rätt när jag använde det förut. Är gamla varianten av pmdd med nutrisi och citronsyra och har 3 olika flaskor, tar lite av varje flaska, ungefär så mycket som ska doseras för den volym jag har.

Syresättningen borde va ok, men vet inte om det är för svag cirkulation eller inte. Bara flytväxterna som rör på sig, rötterna fläktar typ, ytvattnet rör sig så bildas syre av de.. Bör det vara mer snurr i vattnet? Vill de inte ha väldigt lugnt?
#146 - 6 mars 2015 19:51
Doserar enligt följande från pmdd.se:

Vattenbyte och dosering

Gör ett vattenbyte på 25-50% en gång i veckan och tillsätt därefter 10 ml per 100 liter akvarievolym från vardera flaska. Har du tex ett 200 liters akvarium tillsätter du alltså 20 ml från flaskan med KNO3, 20 ml från flaskan med KH2PO4 och 20 ml från flaskan med NutriSI.
#147 - 6 mars 2015 19:52
Just värme gör ju annars att syrehalten i vattnet går ner. Har man närmre 30 grader ska man ha bra fart på vattenytan för att det inte ska bli syrebrist
#148 - 6 mars 2015 20:08
Nu är inte termometern helt tillförlitlig men de borde va runt 26-27 grader.
#149 - 6 mars 2015 21:32
Dragit på cirkulationen lite grann bara, så pass så att jag kan köra diffusor så de blir lite mer syre. Lite mer snurr nu på vattnet. De reagerade faktiskt lite direkt när jag drog på lite, de började bubbla osv. Ska se hur de beter sig nu, om de blir mer aktiva osv.
#150 - 7 mars 2015 10:17
Äh jävla strul. De står bara still hela tiden. Vred upp cirkulationen lite igår men jag vet inte om de blivit bättre, om syresättningen skulle va klen.
#151 - 7 mars 2015 16:37
Äh, jag gav upp!
Åkte till arken zoo på förmiddagen och köpte aqua safestart (bakteriekultur för nystart av akvarium) för att få igång karet mer med nyttiga bakterier.
Och först nu kan jag säga att fiskarna vart aktiva hela dagen faktiskt sen jag tillsatte bakteriekulturen på förmiddagen, blev som knark för fiskarna, full fart hela tiden nästan. Köpte även en digital termometer så slapp jag temperatur problemet direkt :) typiskt nog så stämmer den digitala mot den vanliga termometern.. Men aja!

#152 - 7 mars 2015 17:36
Kul att det blivit mer fart på dem :) Kom på en annan anledning till att de kanske kan tyckas vara lite slöa och skygga, de är väl ensamma i karet vad jag förstår? Ibland kan ett stim med nå'n mindre fisk behövas för att ciklider ska känna sig trygga, för frånvaro av annan fisk kan av cikliderna tydas som närvaro av rovdjur.
#153 - 7 mars 2015 17:58

Shepard skrev:
Kul att det blivit mer fart på dem :) Kom på en annan anledning till att de kanske kan tyckas vara lite slöa och skygga, de är väl ensamma i karet vad jag förstår? Ibland kan ett stim med nå'n mindre fisk behövas för att ciklider ska känna sig trygga, för frånvaro av annan fisk kan av cikliderna tydas som närvaro av rovdjur.

Ska ha det i åtanke. Tack för tipsen. De är helt ensamma, förutom snäckorna. Är nog säkert så som du säger, att de behöver sällskap av nå mer fisk, kanske inte behövs mycket alls. Eller så lär de sig mer och mer med tiden att det inte finns rovdjur i karet. Ska iaf ha nå mer fisk, vad vet jag inte än. Tänkte mest dom här skulle få bosätta sig och köra in karet denna månad.

Tips på fisk jag kan ha? Tycker dvärggurami är roliga, och studera bobyggen i flytväxterna, men de är ju lite känsliga dock.

Ska nog skaffa några tåliga räkor som håller alger och annat skräp borta, typ några amanos funderar jag på :)
#154 - 7 mars 2015 18:19
Ja, dvärggurami är rätt känsliga, och hanar tenderar att vara mycket aggressiva mot honor, så i små kar blir nog honorna lätt ihjäljagade.

Kan rekommendera ett stim kolglödstetror t.ex, och på botten kanske ett 10-20 tal små Corydoras, som pygmaeus eller hastatus.
#155 - 7 mars 2015 18:34
Kejsartetra är en ny favorit här hemma. De har en massa hyss för sig och beter sig lite som ciklider då man så tydligt ser könsskillnad på dem och att de inte bara simmar runt.
#156 - 7 mars 2015 19:18
Jag vill gärna ha något som är intressant att titta på och inte bara något som simmar runt som de flesta tetror, vill ha fisk som är rolig att studera, tålig, fredlig och låter bli bolivianerna och deras ägg/yngel, för bolivianerna är prio 1 och huvudfisk som det skulle va kul å få yngel på :)

Pansarmalar har jag varit rätt inne på, men inte så många som 10 st, har inte jättestort kar. Men mellan 5-10 st kanske.

Bör man ha något som håller sig mer upptill?
#157 - 7 mars 2015 19:29
Tja, det är ju därför du har bolivianerna, för att du vill studera intressant beteende :) Se'n kompletterar man det med nå'n liten stimfisk som mest simmar runt och är vackra. Se'n sysslar även vissa tetror med lite sparring.

Det är därför jag föreslår de mindre Corydorasarterna, som pygmaeus eller hastatus, de är mycket mindre än de flesta andra pansarmalar, och går att ha rätt många även i mindre kar, det ser roligare ut med en lite större grupp, eftersom de är så små.

Det ger en rätt harmonisk känsla om man har fiskar som uppehåller sig på lite olika nivåer i karet, och inte konkurrerar så mycket om utrymme, och många tetror håller gärna till en bit upp i karet, som kolglödstetran t.ex.
#158 - 7 mars 2015 19:33
Shepard skrev:
...jag föreslår de mindre Corydorasarterna, som pygmaeus eller hastatus, de är mycket mindre än de flesta andra pansarmalar, och går att ha rätt många även i mindre kar, det ser roligare ut med en lite större grupp, eftersom de är så små...

Eller varför inte habrosus!?! Jag älskade mina och de verkade inte alls så känsliga som beskrivs. De följde varann alltid på rad på ett mycket lustigt sätt!

[ATTACH=CONFIG]74771[/ATTACH]
#159 - 7 mars 2015 20:45

Jag tyckte de mindre corydoras malarna var rätt coola som ni tipsa om, men de är fredliga och bra städare? kanske bättre med fler såna än få större pansarmalar ändå :)
Tror ni det kan va bra med lite konkurrens efter botten för bolivianerna? Läste på några ställen att bolivianerna typ mår lite bra av att de finns nån fisk som kommer och stör lite även om det är nån liten snäll corydoras, att det gynnar lek och hålla revir osv, har ju annars de andra bolivianerna.
Kanske jag kan överväga att ha de mindre corydoras framför större pansarmalar!

Men vad ska jag ha upptill då? Som passar mitt kar, vill nog inte ha värsta färgklicken utan de ska helst va så naturligt som möjligt, vattnet är svagt tefärgat pga rötter, alkottar och nåt löv.
Är dålig på tetror.
#160 - 7 mars 2015 20:52
Ditt akvarium är för litet för stimfisk... Nu tycker jag visserligen att det är meningslöst till och med i mitt 310L.
Jag vill se ett två meter långt kar med ett stim på tvåhundra fiskar, då börjar vi snacka stim!
#161 - 7 mars 2015 20:58

Mr Woods skrev:
Ditt akvarium är för litet för stimfisk... Nu tycker jag visserligen att det är meningslöst till och med i mitt 310L.

Jag vill se ett två meter långt kar med ett stim på tvåhundra fiskar, då börjar vi snacka stim!

Äh, det är ju vad du tycker, givetvis är väl det coolast. Men nu är det så att jag inte har 300 liter kar eller 2 meter. Dock skumt att man inte ska kunna ha stimfisk ens i 300 liter enligt dig.
Så det finns alltså inga tetror för små kar menar du?

Ville ha hjälp med vad jag skulle kunna ha i mitt kar, några tetror eller nåt funkar väl, jag vet bara inte vad. Hoppas nån annan kan hjälpa mig!
#162 - 7 mars 2015 21:03
Klart du kan ha tetror! Det var inte så jag menade, men det kommer inte att bli så mycket till stim, utan du kommer ha "stimet" över hela akvariet samtidigt...
#163 - 7 mars 2015 21:08
#164 - 7 mars 2015 21:09
Mr Woods skrev:
Klart du kan ha tetror! Det var inte så jag menade, men det kommer inte att bli så mycket till stim, utan du kommer ha "stimet" över hela akvariet samtidigt...

Ja nej nåt enormt stim kan jag inte ha, och de har jag inte räknat med. Krävs väl många fiskar för att de ska funka som ett stim :)
#165 - 7 mars 2015 21:12
Jag är inte gold-medlem :(
#166 - 7 mars 2015 21:17
Försöker lägga en länk här, men det är stört omöjligt...
#167 - 7 mars 2015 21:18
a.eriksson skrev:
Ja nej nåt enormt stim kan jag inte ha, och de har jag inte räknat med. Krävs väl många fiskar för att de ska funka som ett stim :)

Så är det. Om du inte vill hålla dig till Sydamerika är ju kopparbarben en fin liten fisk. Mina leker verkligen hela tiden.
#168 - 7 mars 2015 21:20
Jag håller mig helst till sydamerikaner :)
#169 - 7 mars 2015 21:22
Kolglödstetra, Hyphessobrycon amandae.
Googla den.
#170 - 7 mars 2015 21:28
Tetror finns det ju massa fina. Men de är ju lite olika, vissa mer utpräglade stimfiskar för stora kar och andra mer stillastående. Klassiska neontetror passar bra i ett litet kar.
#171 - 8 mars 2015 12:28
a.eriksson skrev:
Jag tyckte de mindre corydoras malarna var rätt coola som ni tipsa om, men de är fredliga och bra städare? kanske bättre med fler såna än få större pansarmalar ändå :)

Tror ni det kan va bra med lite konkurrens efter botten för bolivianerna? Läste på några ställen att bolivianerna typ mår lite bra av att de finns nån fisk som kommer och stör lite även om det är nån liten snäll corydoras, att det gynnar lek och hålla revir osv, har ju annars de andra bolivianerna.

Kanske jag kan överväga att ha de mindre corydoras framför större pansarmalar!

Men vad ska jag ha upptill då? Som passar mitt kar, vill nog inte ha värsta färgklicken utan de ska helst va så naturligt som möjligt, vattnet är svagt tefärgat pga rötter, alkottar och nåt löv.

Är dålig på tetror.

Ja, alla Corydoras är fredliga, och de äter foder som hamnar på botten. Jag rekommenderar den redan nämnda kolglödstetran, den är liten, och gör sig färgmässigt bra i det vattnet du nämner då de, och många andra fiskar från liknande biotoper, färgar ut särskilt bra i mörkare vatten med lågt pH. Den är så pass liten att du nog ändå kan ha så många så det börjar likna ett stim, ett 20-tal eller så. Vad som avgör om de stimmar eller inte, oavsett storlek på kar, och antalet fiskar, brukar vara om de känner sig hotade eller inte. Om inte, så tenderar "stimmet" att bli glesare, då de inte känner samma behov av att hålla ihop för att skydda sig enligt talesättet "safety in numbers". Se'n kan det skilja lite mellan olika arter också, en del stimmar mer än andra, kanske för att de är mer nervöst lagda.

Mr Woods skrev:

Nja, mindre tetror som kolglödstetran, och mindre rasboror, och t.ex arter som galaxydanio funkar i mindre kar, en del hålls ju t.o.m i nanokar :) Själv köpte jag 20 lykttetror i går, ser genast lite roligare ut. Även om scalarerna ganska grovt överskattade sin förmåga att äta dem. Men nu tycks de ha insett att tetrorna är alldeles för stora. Och skönt att bli av med hantlarna, nu kommer scalarerna till sin rätt, och kan börja para ut, vilket de inte riktigt kunde förut, då hantlarna var lite buffliga.

Apropå ingenting Woods, gillar ljuset som Fluval Powerröret ger, och nu kanske växterna börjar ta sig lite igen. Lite OT där, hoppas det är ok, Eriksson :)
#172 - 8 mars 2015 14:56
Några bilder tagna idag, på två av hanarna och en hona.
#173 - 8 mars 2015 15:40
Ska kolla in i butik om de har kolglödstetror och små corydoras :)
Helst vill man väl ha dessa om nån vecka eller så, så kanske bolivianerna känner sig lite mer trygga, ser ibland lite osäkra ut. Men köp lär det bli i denna månads slut dock.
#174 - 10 mars 2015 15:34
Kände tillslut att mina bolivianer behövde nya kompisar i karet så de känner sig mer trygga.
Var idag till arken zoo och köpte ett gäng rosentetror som är sydamerikaner och rätt fina i mitt kar.
Och jag måste säga att det blev än lite mer skillnad nu på bolivianerna när de fick sällskap, nu blev de nyfikna på de nya invånarna. De ser mycket mer trygga ut på nåt sätt, innan var de mest rädda hela tiden, höll sig gömda mestadels osv. Syns även på färgen på bolivianerna om de är osäkra/rädda eller trygga. Kanske hade och göra med att de tror de finns rovfisk för att det inte finns annan fisk i karet.
Nu är de mycket mer rörliga, letar föda bland växter, smyger på de nya tetrorna lite osv.

Bolivianerna tog mer ut sin rätt nu med sällskap :)

#175 - 10 mars 2015 15:36
#176 - 10 mars 2015 15:40
Köpte även med mig en ny växt. Vattenormbunke, Ceratopteris cornuta. som är fin och växer upp mot ytan och sprider ut sig och funkar även som en flytväxt och ger ljusiga rötter.

#177 - 10 mars 2015 16:00
Ok, misstänkte att de skulle leva upp lite mer med mer fisk i karet :) Rosentetror är fina, och rätt lugna, även om det förekommer en del ofarliga imponerstrider mellan både hanar och honor, som är rätt intressanta att studera. Några bilder på vitfenade rosentetror. Dina är nog de vanliga med svarta fenor.
#178 - 10 mars 2015 16:15
Ja de jag köpte har vitt på alla fenor men inte sådär mycket vitt på de bilder du skickade. Tycker de här blev väldigt röda och fina när de kom i mitt kar.

Jag känner knappt igen mina bolivianer längre, haha. Förut höll de ihop hela tiden och såg allmänt skärrade ut, nu är de överallt allihopa och glider runt. Och verkar tillochmed färga ut mer, knasigt att de blev skillnad för att de kom i 6 st små tetror.

Närmare slutet på månaden ska jag beställa 10 st pygmaeus :)
#179 - 10 mars 2015 16:28
Det vita på buk/analfenorna har båda sorterna, det är ryggfenan som skiljer, de vanliga hanarna har gråsvart ryggfena.

Ja, de känner sig nog tryggare nu :)

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=453&SOK=1
#180 - 10 mars 2015 16:30
Fick såklart bara EN hane av rosentetrorna, hade inte haft något emot om de dök upp nåt yngel från de också :)
#181 - 10 mars 2015 16:43
Åk och köp några till, fyra förslagsvis, så du får ett nätt litet stim på 10 :) Roligare med flera hanar, så man kan se den visa upp sig för varandra. Jag brukar köra ungefär lika många hanar som honor.
#182 - 10 mars 2015 18:39
Ja läste att man kunde se könsskillnad väldigt lätt. Visste inte det vid affären dock.
Ska köpa fler hanar, den enda hanen är på alla andra hela tiden. De övriga har inge stora fenor som hanarna har
#183 - 10 mars 2015 23:38
Var iväg och köpte 4 hanar. Så lite mer fart på dom. Tycker de tar lite plats när tetrorna är överallt haha. Men de kommer inte vara ivägen för bolivianerna vid lek och sånt? Tetrorna ger fan i ägg å yngel?
#184 - 11 mars 2015 09:48
Finns inte många fiskar som ger f-n i ägg och yngel tyvärr. Innan de börjar simma är det nog ingen större fara, men se'n kommer tetrorna att ta dem de får tag i, och hur många det är beror på föräldrarnas erfarenhet och skicklighet som yngelvårdare.
#185 - 11 mars 2015 10:31
Shepard skrev:
Finns inte många fiskar som ger f-n i ägg och yngel tyvärr. Innan de börjar simma är det nog ingen större fara, men se'n kommer tetrorna att ta dem de får tag i, och hur många det är beror på föräldrarnas erfarenhet och skicklighet som yngelvårdare.

Då var det onödigt att jag skaffade dessa tetror. Trodde de var fredliga och snälla. Fast jag hade inte direkt som mål att föda upp ciklider, men hade varit kul om något yngel överlevde.
#186 - 11 mars 2015 11:10
Fan, jag ångrar att jag köpte dessa rosentetror, de var ju fula när de blir stora. Och de är ju helt vilda i karet, trodde de skulle stimma runt lugnt och fint och bara va i karet.
#187 - 11 mars 2015 17:05
De 20 jag hade i mitt 240 var ganska lugna, de höll sig i en lös grupp i mitten av karet, där de ägnade sig åt lite imponerstrider. De är några av de minst stirriga tetror jag har haft.
#188 - 11 mars 2015 17:15
a.eriksson skrev:
Då var det onödigt att jag skaffade dessa tetror. Trodde de var fredliga och snälla. Fast jag hade inte direkt som mål att föda upp ciklider, men hade varit kul om något yngel överlevde.

Fast det är roligt att se hur bolivianerna måste jobba hårt för att skydda rom och yngel
#189 - 11 mars 2015 17:16
HWH skrev:
Fast det är roligt att se hur bolivianerna måste jobba hårt för att skydda rom och yngel

Mmmm, men tråkigt att se en hel yngelsvärm gå åt på en halv minut...
#190 - 11 mars 2015 17:18
HWH skrev:

Jo är väl det som kan bli intressant :)

Men om man nån gång skulle vilja få yngel att växa upp, ska man håva upp ynglen och flytta till ett annat kar där de är ensamma?
#191 - 11 mars 2015 17:20
Mr Woods skrev:
Mmmm, men tråkigt att se en hel yngelsvärm gå åt på en halv minut...

Det också, men det är livets gång. Kommer ihåg när mina lekte och 90 rödmunstetror kom som en gräshoppsvärm över en veteåker. Då fick de jobba. Men där jobbade de vanliga fjärilarna bättre än bolivianerna. Tyvärr vinner ju tetrorna, eller ancistrusen. Hade bolivianer som försökte välta bort en fet Ancistrushona som la sig mitt på rommen och smaskade.
#192 - 11 mars 2015 17:21
När växterna har tagit sig lite mer, och bolivianerna har växt till sig lite, så ökar deras förmåga att skydda ynglen. Kläcker du artemia kanske några klarar sig så pass länge att de blir stora nog att flytta till ett yngelkar.
#193 - 11 mars 2015 17:23
HWH skrev:
Det också, men det är livets gång. Kommer ihåg när mina lekte och 90 rödmunstetror kom som en gräshoppsvärm över en veteåker. Då fick de jobba. Men där jobbade de vanliga fjärilarna bättre än bolivianerna. Tyvärr vinner ju tetrorna, eller ancistrusen. Hade bolivianer som försökte välta bort en fet Ancistrushona som la sig mitt på rommen och smaskade.

Hade ett eldbukspar som förgäves försökte skydda sina ägg mot en rätt biffig Synodontis. Det var som om en personbil hade försökt preja en pansarvagn av vägen...
#194 - 11 mars 2015 17:32
Shepard skrev:
Hade ett eldbukspar som förgäves försökte skydda sina ägg mot en rätt biffig Synodontis. Det var som om en personbil hade försökt preja en pansarvagn av vägen...

Men det är ju det som är så härligt, de försöker ju verkligen skydda sig och sin avkomma.
#195 - 11 mars 2015 17:43
Shepard skrev:
När växterna har tagit sig lite mer, och bolivianerna har växt till sig lite, så ökar deras förmåga att skydda ynglen. Kläcker du artemia kanske några klarar sig så pass länge att de blir stora nog att flytta till ett yngelkar.

Såg på arken zoo att de sålde nån liten förpackning med något som hette artemia nauplii? Vad gör man med den?
#196 - 11 mars 2015 17:48
HWH skrev:
Men det är ju det som är så härligt, de försöker ju verkligen skydda sig och sin avkomma.

Ja, lite sorgligt bara att det gick totalt åt h-e...

a.eriksson skrev:
Såg på arken zoo att de sålde nån liten förpackning med något som hette artemia nauplii? Vad gör man med den?

Beror på, är det vuxen, fryst artemia, så är det mat för vuxna fiskar, är det ägg, så kläcker du dem, och ger till yngel.
#197 - 11 mars 2015 17:53
Shepard skrev:
Ja, lite sorgligt bara att det gick totalt åt h-e...

Beror på, är det vuxen, fryst artemia, så är det mat för vuxna fiskar, är det ägg, så kläcker du dem, och ger till yngel.

Det var inte fryst, inte i frysen där. Hittade det i små förpackningar i en vanlig hylla, så det måste vara ägg? Hur gör man med dessa för att kläcka?
#198 - 11 mars 2015 18:14
a.eriksson skrev:
Det var inte fryst, inte i frysen där. Hittade det i små förpackningar i en vanlig hylla, så det måste vara ägg? Hur gör man med dessa för att kläcka?

Man har äggen i saltvatten. Sök på Google kläcka artemia så går du många bra varianter
#199 - 11 mars 2015 18:17
Nauplier är väl det som kläcks ur äggen?
#200 - 11 mars 2015 18:21
Mr Woods skrev:
Nauplier är väl det som kläcks ur äggen?

Ja det verkar så, enligt Google
#201 - 11 mars 2015 18:22
Då borde de vara frystorkade, färdiga att använda. Dock tar inte alla yngel de döda lopporna.
#202 - 11 mars 2015 18:24
De bolivianer jag föder upp just nu har aldrig smakat något levande så det går säkert jättebra, men artemianauplier är för stora för nykläckta yngel...
#203 - 11 mars 2015 19:10
När de är nykläckta äter de inget, då får de näring från gulesäcken, när de börjar simma så börjar man ge dem mat. Kläckt artemia är ju bra för att det ger bra näring, och rörelserna triggar nog ynglen lättare att äta, än vad dött foder gör.
#204 - 11 mars 2015 19:16
Shepard skrev:
När de är nykläckta äter de inget, då får de näring från gulesäcken, när de börjar simma så börjar man ge dem mat. Kläckt artemia är ju bra för att det ger bra näring, och rörelserna triggar nog ynglen lättare att äta, än vad dött foder gör.

Jaja, jag menar ju när de precis börjat simma naturligtvis, skrev slarvigt, men nykläckt artemia är för stort då också! De behöver otroligt små bitar i början...
#205 - 11 mars 2015 19:31
Hehe, jo, förstod att du menade det, tänkte bara ifall inte Eriksson inte visste :)
#206 - 11 mars 2015 19:38
Efter att de förbrukat gulesäcken, är det då de ska ha nykläckt artemia i form av nauplier?
Mr Woods:
Vad ger du de för föda när de börjar simma efter gulesäcken?
#207 - 11 mars 2015 19:39
Men de jag hitta i affären, det stod ju nauplii, är det frystorkade nykläckta artemia? Eller är det ägg i de förpackningarna?
#208 - 11 mars 2015 19:45
a.eriksson skrev:
Efter att de förbrukat gulesäcken, är det då de ska ha nykläckt artemia i form av nauplier?

Mr Woods:

Vad ger du de för föda när de börjar simma efter gulesäcken?

Jag gav mina diskusgranulat (utan varmblodigt protein) som jag mosat till ett pulver.
#209 - 11 mars 2015 20:42
Mr Woods skrev:
Jag gav mina diskusgranulat (utan varmblodigt protein) som jag mosat till ett pulver.

Kan det funka med typ spirulina, eller annan mat i pulverform? Tar de sånt? Och när matar du de? I karet med andra fiskar?

När flyttar du ynglen från där de föds? När de simmar efter gulesäcken är slut?
#210 - 12 mars 2015 12:20
a.eriksson skrev:
Kan det funka med typ spirulina, eller annan mat i pulverform? Tar de sånt? Och när matar du de? I karet med andra fiskar?

När flyttar du ynglen från där de föds? När de simmar efter gulesäcken är slut?

Spirulina är nog inte optimalt då de är köttätare, men säkert ett bra kosttillskott!

Vill jag föda upp fisk så tar jag den direkt när den börjar simma, så låter jag ca hälften gå kvar hos föräldrarna så de har något att göra och inte börjar leka direkt igen...
#211 - 17 mars 2015 16:06
Liten uppdatering och bild från karet.

De verkar må fint allihopa och alla tveksamheter angående vattenkvaliten är borta.

Dock önskar jag de blir lite mer fart på bolivianerna med lek osv. De är sams än och inga tecken på parbildning än så länge. De färgar ut mer också :)

#212 - 17 mars 2015 16:13
Det ser ju riktigt trevligt ut! Kommer bli jättebra detta! :)
Och vänta du bara, du kommer få lek så du tröttnar på det till slut! Ge det ett halvår...
#213 - 17 mars 2015 17:32
Mr Woods skrev:
Det ser ju riktigt trevligt ut! Kommer bli jättebra detta! :)

Och vänta du bara, du kommer få lek så du tröttnar på det till slut! Ge det ett halvår...

Hehe. Så jäkla dålig kvalite på bilden bara, men växterna växer på som bara den.

Ni tror dom kommer leka ändå trots att det är lite halv-trångt i karet?
#214 - 17 mars 2015 18:20
Ser fint ut, som Woods säger :) Och leka kommer de nog att göra. Så här såg det ut när jag tittade in i karet förut.
#215 - 17 mars 2015 19:47
Shepard skrev:
Ser fint ut, som Woods säger :) Och leka kommer de nog att göra. Så här såg det ut när jag tittade in i karet förut.

Härligt med lek :) Ja är väl bara en tidsfråga för mig antar jag. Något trick man kan göra för att trigga lek? pH, vattenbyte? Kallt, varmt? Mycket mat?
#216 - 17 mars 2015 19:55
Vattenbyten kan trigga lek. Vad det gäller pH är väl det viktigaste att det är stabilt, och inte velar upp och ner. Men i nuläget är det nog mest tid som gäller, de är nog inte riktigt redo, och har kanske inte bildat par än.
#217 - 17 mars 2015 20:52
Shepard skrev:
Vattenbyten kan trigga lek. Vad det gäller pH är väl det viktigaste att det är stabilt, och inte velar upp och ner. Men i nuläget är det nog mest tid som gäller, de är nog inte riktigt redo, och har kanske inte bildat par än.

Vad har ni för pH värden? :)
#218 - 17 mars 2015 21:01
a.eriksson skrev:

Jag kan kolla det sedan, sju kanske...
#219 - 17 mars 2015 21:14
Som jag ser det så är det ganska irrelevant vad PH't är för normala människor.

Det som ärr intressant är att det är STABILT. Skit samma om det är 6 - 6,5 - 7- 7,5.

När jag var igång som värst med Bolivianer och Scalarar så gjorde jag så här för att trigga lek.

Dag 1-4, svält dom.
Dag 5-9, mata dom som fan, gärna då med mycket protein.
Dag 10, byt 20% vatten, och det skall då vara ganska kallt. Simulera regn.
Dag 11, byt 10% vatten till, simulera mer regn.
Dag 11-14, bra matning.

Slog sällan fel, brukade ligga diverse romkakor i karet runt dag 15-16.
#220 - 17 mars 2015 22:14
Som jag ser det så är det ganska irrelevant vad PH't är för normala människor.

Det som ärr intressant är att det är STABILT. Skit samma om det är 6 - 6,5 - 7- 7,5.

När jag var igång som värst med Bolivianer och Scalarar så gjorde jag så här för att trigga lek.

Dag 1-4, svält dom.

Dag 5-9, mata dom som fan, gärna då med mycket protein.

Dag 10, byt 20% vatten, och det skall då vara ganska kallt. Simulera regn.

Dag 11, byt 10% vatten till, simulera mer regn.

Dag 11-14, bra matning.

Slog sällan fel, brukade ligga diverse romkakor i karet runt dag 15-16.

Får testa det där nån gång sen :) Tack!
#221 - 18 mars 2015 09:25
a.eriksson skrev:

Tror det var runt 6.5 när jag kollade senast, men som sagt, det viktigaste är att det är stabilt. Se'n kanske det är onödigt att det är Malawinivåer på det, det vill säga runt 8. Mina brukar leka då och då ändå, utan en massa hokus pokus, men om man gör som Ken så är det nog ett säkrare sätt att få lek.
#222 - 18 mars 2015 10:48
Ska ju som sagt snart köpa ett gäng små corydoras pygmaeus tror jag de blir, var den sorten affären kunde ta hem, vildfångade dessutom, om det är bra?
Kan dessa små corydoras ligga och mumsa i sig bolivianernas ägg eller yngel? Eller håller de bara till efter sanden hela tiden?
#223 - 23 mars 2015 22:03
Har någon erfarenhet av dessa små corydoras? 😊
#224 - 24 mars 2015 09:01
Nog kan de äta yngel, liksom de flesta fiskar, men de är så pass små, så bolivianerna har nog inga större problem att hålla dem stången. Dessutom har de små munnar. Och när ynglen börjar simma är de ingen större fara.

Har haft pygmaeus några gånger, senast i ett 54-liters, där de fick några yngel, som jag faktiskt tror klarade sig.
#225 - 11 maj 2015 15:37
Hur gick det för Eriksson då?
#226 - 17 november 2017 15:53
[QUOTE=HWH;n2058392]Min erfarenhet säger att bottenytan är för liten för 3 par bolivianer. Men lagom för att köpa 6 fiskar. Det är en skillnad. Av de köpa Tadalafil på nätet receptfritt online apoteket fiskarna kommer ett kanske två par bildas och de svagaste fiskarna mobbas. De lämnar man då tillbaka. Kan dock varmt rekommendera bolivianer då de är tåliga och vackra fiskar. Men de är ju kaxiga de också, framförallt vid lek.

apistogramma har jag tyvärr bara döda fiskar att skryta med så där kan andra komma med bättre råd.[/QUOTE]

Högst - jag håller med!

Annons