boliviansk fjärilsciklid

#1 - 24 september 2003 07:11
Till alla er som provat den vanliga fjärilscikliden, men
som haft problem med att den är så känslig - prova gärna
den bolivianska fjärilscikliden.
Den är kanske inte lika färggrann, men detta uppvägs helt och hållet
av dess pigga temperament ( de jagar runt med varandra på ett avslappnat sätt) , att den inte är känslig och att den blir
större (hanar ca 10 cm).

Mina har bara varit i det nya akvariet 1 dygn nu, och visar redan tendenser till lek.

Är säker på att detta blir min favorit bland dvärgcikliderna.

I karet går nu också Scalarer, Kakaduaciklider, tetror och malar.
#2 - 24 september 2003 10:35
Har ett par bolivianska fjärilsciklider som jag köpte för ca 1,5 år sedan, först bodde de i lillebrorsans kar p g a platsbrist i mitt men nu går de tillsammans med två thomasiciklider och lite svarta neontetror i "mitt" rum hemma hos föräldrarna. Mycket fina, även om jag misstänker att den "självklara" honan Julia snarare är en Julius.

Roligt att se att de klarar ölandsvattnet också som egentligen vore perfekt åt typ Malawi ciklider p g a det är så hårt men de verkar trivas även om jag inte kan räkna med lek (om du nu råkar vara hane + hona), thomasi cikliderna tror jag inte heller kommer att leka även om det gjorde de när de bodde här uppe i Umeå.
#3 - 24 september 2003 12:16
Hur stora är de efter 1,5 år ?

#4 - 24 september 2003 13:08
Skulle gissa på att hannen är ca 7-8 cm, lite svårt att bedömma när man inte har de framför sig. Honan är kanske runt 5cm, hon var kraftigt undernärd när jag köpte henne för en billig peng, hon såg ut som en ostbåge eftersom hon blev undanknuffad vid matningarna. Hon kommer troligen aldrig få en "riktig" form igen men hon ser betydligt bättre ut och hon älskar röda mygglarver, då fick lillebrorsans ormskinsgurami på 14 cm flytta på sig när hon bodde i det karet [;)].

Här är en bild på dem: http://www.geocities.com/cuaifeach/diary/RJ.jpg
Från vänster: Lillebrorsans kampfiskhanne, honan och längst till höger hannen. Klicka på länken och ta bort http:// i adressraden på det nya fönstret som kommer upp så kan du se bilden.

Mitt par är väldigt snälla mot andra arter, inga problem med varken kampfiskhannar eller scalarer, kanske lite för mesiga då mina thomasiciklider har ganska mycket energi.

En akvariedröm är att ha ett sydamerikainspirerat akvarium på runt 350 lit med bl a en grupp bolivianska fjärilsciklider, för visst är de vackra!
#5 - 24 september 2003 13:17
Jag tror det blir mer action om man har fler än 1 par av dessa fiskar. Jag har troligtvis 1 hona och 3 hanar och de har en del strider sinsemellan, men det är bara roligt att titta på.
#6 - 24 september 2003 13:28
Anledningen till att jag bara har två är att det inte är så lätta att få tag i på/runt Öland (min uppfattning), den honan jag har (som ev. kan vara en hanne) var den enda som affären lyckdes få tag i efter mitt tjat i ca 1,5 månad. Hannen (som garanterat är en) köpte jag först eftersom de sa att "de skulle få in honor närsom helst".

Skulle gärna ha fler men då mitt kar på Öland är fullt så längtar jag efter en större lägenhet, att min pojkvän tillika sambo blir mer akvarieintreserad och fler akvarier. Mitt 45 lit täcker inte riktigt mina fiskbehov. [;)]

Annons