Boliviansk fjärilsciklid?

#1 - 3 juli 2003 09:37
Hej juag undrar om någon har blivianska fjärilsciklider i sitt kar?
Ni kanske kunde berätta lite om dom och sen undrar jag om man kan få tag på några sådana fiskar i malmötrakten, någon som vet?

//fredde
#2 - 3 juli 2003 09:59
Jag har ett par bolivianska fjälirciklider. Mycket trevliga fiskar som älskar röda mygglarver (mina ex iaf).

Har haft de tillsammans med scalarer och ormskinnsgurami och det har aldrig varit något problem, just nu går de med ett par Thomasi-ciklider och eftersom de bara varit i det karet ett par dagar är de fortfarande väldigt försiktiga och gömmer sig bland växterna.

Hannen är runt 7-8 cm nu, honan är lite mindre, honan är ngt deformerad p g a att hon inte fick mat innan hon kom till mig.

http://www.geocities.com/cuaifeach/diary/RJ.jpg Bilden är rätt dålig med lillebrorsans kampfiskhanne i förgrunden, men man kan se dem iaf.
#3 - 3 juli 2003 10:00

Dom Är väl som vanliga fjärislciklider fast lite fulare, större o tåligare?. Fast ändå väldigt fina=). Funderar på att skaffa nårra själv. Smidigare än fjärilcikliderna som vanligtvis inte lever mer än ett år.
#4 - 9 augusti 2003 12:45
Hej.
Jag har en ensam altispinosa (Boliviansk flärilsciklid) som inte är mer än ett halvår tror jag. Vi har tidigare haft lite problem i det akvariet han simmar i, och då har bland annat hans vuxna fru trillat av pinnen. Det är nog bra igen nu, men jag vet inte hur lång tid jag borde vänta med att köpa honom en ny fru? Är de känsliga krabater? De blir ju så lätt stressade. Blir lätt drabbade av sjuka och så?
Och när jag väl ska skaffa honom en quinna, ska jag då köpa flera och sedan se vem han fastnar för? Jag har hört att altispinosor inte nöjer sig med vem som helst, så det vore kanske bäst?
Men han han väl inte riktigt kommit i puberteten än tror jag.
Det känns tråkigt att en sådan nyfiken och snäll firre ska få vara helt ensam.
Vet ni?

MVH
/sara
#5 - 9 augusti 2003 20:15
Jag har två par Boliviansk fjärilsciklid tillsammans med diskus ,skalare och lite malar,tetror,de är jätte fina och snälla och inte så känslig som vanliga fjärilciklider och har lekt några gånger,här är en av de
http://www.ciklid.se/bilder_pic.asp?iCat=68&iPic=174
#6 - 15 augusti 2003 13:43
Är den bolivianska lika pigg (simmar omkring i reviret) som
den vanliga fjärilscikliden ?

Annons