Boliviansk fjärilar vill inte leka?

#1 - 12 maj 2008 23:07
Såhär ser mitt 60 l album med 4 bolivianska fjärilar och en liten arowana (den ignorerar fjärilarna helt, fjärilarna är t.o.m större än arowanan), är nästan 100 på att det e 2 damer, 2 herrar :P Har det på ca 26-27 grader och matar bara med röda mygg... Har lite platta stenar här och där men det blir ändå ingen lek och jag fattar inte varför :( Den enda anledningen jag kan komma på är att det är för lite växter.. Eller finns det nått mer jag kan göra? Har 6 fjärilar till i ett 240l kar, bör jag flytta på några av dom fyra eller ska jag lägga i fler i det lilla karet?

Tack för svar/tips

Akvariumet:
http://img91.imageshack.us/my.php?image=dsc01138gr6.jpg
#2 - 12 maj 2008 23:38
De har ju som du säger inte speciellt mycket växtlighet att söka trygghet/skydd i, första steget är att de skall para ut sig, precis som med vanliga fjärilar, när du börjar se att ett par bildats så avlägsna de två övriga, då kan du kanske få lek på dem, men som sagt var, mer växter under tiden=)
Läs på en del om dem, inte så lättlekta, även om de är lättare än vanliga "Blue ram"
#3 - 13 maj 2008 00:10
Sultanen skrev:
De har ju som du säger inte speciellt mycket växtlighet att söka trygghet/skydd i, första steget är att de skall para ut sig, precis som med vanliga fjärilar, när du börjar se att ett par bildats så avlägsna de två övriga, då kan du kanske få lek på dem, men som sagt var, mer växter under tiden=)

Läs på en del om dem, inte så lättlekta, även om de är lättare än vanliga "Blue ram"

Para ut sig? Hur ser jag att dom gör det? Ahh, ska lägga i mycket mer växter tills vidare =)
#4 - 16 maj 2008 16:37
60 Liter känns väldigt underdimensionerat för 4 Bolivianer och en arowana.

Ge dem mera plats helt enkelt..
#5 - 18 maj 2008 10:54
- Jag har 2par som går i ett välplanterat 180-litersakvarium. De samsas med 6 - 8 skalarer och ett ancistruspar. De har gått i den burken i snart tre månader utan minsta tecken på lek. De har vuxit och är granna som den. Men lek - nehej!
#6 - 18 maj 2008 17:13
Prova att höja tempen, kan få dom leksugna. Men på bilden känns det som karet är för litet och för lite växter. Dom vill nog ha lite mer djungel i akvariet
#7 - 18 maj 2008 17:20
Ge dem ett 100-120cm långt kar och spara inte på växterna annars blir det nog svårt att få 2 par att leka..
#8 - 19 maj 2008 06:46
60 Liter känns väldigt underdimensionerat för 4 Bolivianer och en arowana.

Ge dem mera plats helt enkelt..

Arowanan är där endast för den blev attackerad i mitt andra kar... Jag la i 2 par för tänkte det kanske höjer chanserna att det blir något? Har tagit bort 2 utav dom så dom e nu bara 2--

Ge dem ett 100-120cm långt kar och spara inte på växterna annars blir det nog svårt att få 2 par att leka..

Har tyvärr inte så stort kar. Har ett annat men det är rätt så fullt... Och växter har jag fyllt nu med, får se hur det blir nu när jag tagit bort ett par
#9 - 19 maj 2008 17:51
oki! tror det blir lättare med ett par däri!
#10 - 20 maj 2008 20:52
Jag håller med vad ovanstående har skrivit, mer plats och mer gömställen. Sen tycker jag att substratet ser för grovt ut, bolivianer förbereder leken med att gräva små hålor dit de kan placera sina nykläckta yngel. Mina brukar även lägga sand över äggen och på så sätt kamouflera dem.
Mina bolivianer brukar leka när jag fyller på med nytt 3-4 grader kallare vatten vid vattenbyte.

Mer plats, bättre susbstrat och mer gömställen...

Hoppas att det löser sig!
#11 - 20 maj 2008 21:41
Kan inte vitt substrat skrämma skiten ur vilka bottenlevande fiskar som helst???? Sedan trodde jag detta "grus" var kalkhaltigt (ska jag inte svära på). Kalk gillar dom inte även om de kanske ev är mindre kräsna än andra SA ciklider.

Annons