bolivianer och romläggning

#1 - 30 juli 2007 14:51
äter bolivianer upp sin rom? jag har övertagit 2 bolivianer och hela tiden trott att det var två hannar. men senaste dagarna har de uppfört sej som de lekte. nyss såg jag massa rom på ett blad , men fiskarna äter upp rommen, är det vanligt.
#2 - 30 juli 2007 15:04
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jo, det hör till vanligheterna, tyvärr... Men efter ett tag brukar de faktiskt få till det och kan hålla liv i sin avkomma ett bra tag. Innan du vet att det är sprattlande små larver eller frisimmande yngel så kan det finnas en chans att du fått tv åhonor med. Lycka till nästa gång![/COLOR][/FONT]
#3 - 30 juli 2007 16:17
Jag har haft några lekar av bolivianer, och de fick fram yngel på första försöket. Du har uppenbarligen inte två hanar, däremot kan det vara två honor. Då är det rätt förklarligt att äggen försvinner.
#4 - 30 juli 2007 17:58
ok. men vad jag hört så är det tredje sprötet på huvudet olika på hona och hane, har en med rött slut på sitt spröt, och en med svart lite längre spröt. har jag hört fel...har tyckt att de sett lika ut, men kollade extra nu. är det nåt annat sätt som man kan se skillnaden. vet att det är svårt
#5 - 30 juli 2007 18:21
Hanarna blir större, de röda fenstrålarna överst och underst på stjärtfenan blir nog lite längre, och bukfenorna blir nog också längre på hanen. De svarta fenstrålarna i ryggfenan tror jag inte skiljer så mycket mellan könen, inte så mycket som de kan göra på vanliga fjärilar. Honorna är nog oftast lite rundare också.
#6 - 30 juli 2007 19:13
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Den översta bilden föreställer min hane, han har två svarta prickar på sidan av kroppen (detta kan tydligen variera säger en del). Han har också förlängda fenstrålar både på sin ryggfena och på sin analfena. Aningens lite längre bukfenor.

Bild nummer två föreställer honan som har starkare färger än sin man. Hon har bara en svart fläck på sin sida som knappt syns när hon är i lektagen.

Bild nummer tre föreställer dem båda när de står och testar varandras styrka. Honan till vänster och hanen till höger. Honan håller sig allmänt på en bestämd plats i akvariet där hon förmodligen valt ut sin lekplats. Hanen rör sig mer över hela akvariet där han är ganska så kaxig mot alla fiskar som kommer för nära.

Hoppas det ger någon sorts fingervisning [:o]...[/COLOR][/FONT]
#7 - 31 juli 2007 15:40
tack för all hjälp. tror nog att det är en av varje ialla fall. men så vackra färger som dina, lenmar ,har jag verkligen inte på mina.
#8 - 31 juli 2007 16:39
Bette skrev:
tack för all hjälp. tror nog att det är en av varje ialla fall. men så vackra färger som dina, lenmar ,har jag verkligen inte på mina.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Den kommer! Det kan jag lova dig. :) Jag har haft mina bra länge nu så de är fullvuxna och väl inbodda i akvariet.[/COLOR][/FONT]
#9 - 31 juli 2007 17:06
ger du dom nån sprciell mat, som framhäver deras vackra färger
#10 - 31 juli 2007 17:07
Jag lånar tråden lite Bette, jag hoppas att det är okej för dig:)

Hur pass aggresiva är bolivianer? Jag planerar att längre fram skaffa ett par till ett 100L kar där det kommer bo lite apistogrammor med. Tror ni att det skulle funka eller kommer det att bli kaos i akvariet?
#11 - 31 juli 2007 17:28
helt ok , då får ju jag lära mej mer också. mina bolivianer är då inte ett dugg agressiva,jag har dom i 110 l. tillsammans med guppy, kampfisk och ett gäng malar.
Bilagor:
#12 - 31 juli 2007 18:11
Okej men det låter bra att dom inte är aggresiva:) Men hur är dom med revir och så? Har dom ett särskilt revir eller glider dom runt i hela akvariet? Hur blir dom om någon annan fisk kommer in på deras revir?:)
#13 - 31 juli 2007 19:08
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Mina bolivianer är ganska näpsiga, särskilt när de är i lektagen. De kan ge sig på diskusarna om de klampar in på deras domäner... 450 liter med tetror och pansarmalar med (som de gärna kan jaga väck när de "är i vägen"). Ville bara säga det... Dock är de så vackra så jag skulle inte vilja vara utan dem... [:o][/COLOR][/FONT]
#14 - 31 juli 2007 19:10
Bette skrev:
ger du dom nån sprciell mat, som framhäver deras vackra färger

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]De äter diskusarnas flingfoder, Tropical D 50+, som skall framhäva färger sägs det... [/COLOR][/FONT]
#15 - 31 juli 2007 19:40
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Mina bolivianer är ganska näpsiga, särskilt när de är i lektagen. De kan ge sig på diskusarna om de klampar in på deras domäner... 450 liter med tetror och pansarmalar med (som de gärna kan jaga väck när de "är i vägen"). Ville bara säga det... Dock är de så vackra så jag skulle inte vilja vara utan dem... [:o][/COLOR][/FONT]

Ah okej då låter det som om man bör strunta i att ha dom i 100L karet. Skulle säkert funka om jag inte skulle ha apistogrammorna men apistosarna vill jag verkligen ha så det får väl isf bli bolivianer i något annat kar längre fram[B)]
#16 - 1 augusti 2007 06:37
jo nu, sen mina också börjat visa lekbeteende, så säger de ifrån när det kommer nån annan fisk för nära. men jag tycker ändå inte att de är agressiva,. nu väntar jag bara på att mina ska bli lika färgglada som Lenmars fiskar. ska åka och köpa fodret i dag , när jag ändå ska handla lite nya växter.
#17 - 1 augusti 2007 11:28
har ju inte den bästa kameran precis och är en usel fotograf. Men har försökt så gott jag kan. Kort 1 är på den som simmar omkring hela tiden. kort 2 är på den som är i ett hörn hela tiden, därav svårare att ta kort på den. hoppas på nån fundering från er.
#18 - 1 augusti 2007 11:45
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jag tycker de ser fina och välmående ut. :) Min hona har "mutat in" ett revir i ena hörnet p åakvariet som är hennes. Andra fiskar kan få simma där men inte hanen. Hanen min har mer hela mitten som sitt revir. Jag tror det är lite lek på G för så fort hanen kommer nära så talar honan om att "kom inte för nära". Däremot så är han lite mer dominant än henne så förr eller senare så kommer han säkert få "komma till". Skickar upp nån bild på mina i yngre dagar när de inte var så färgglada. [:o] De två nedersta bilderna är ifrån första leken. Hanen till vänster (med två svarta fläckar på sidan) och honan bakom (med en svart fläck på sidan). Mina behövde tre försök på sig för att ta hand om romen, så jag tror inte det är helt ovanligt att de är lite "vimsiga" i starten ;).[/COLOR][/FONT]
#19 - 1 augusti 2007 12:00
plötsligt så var de framme båda två. kan det var en av varje. när man ser dom en och en är dom ju olika , men här tycket jag de ser lika ut. en olikhet är ju på buken vid analen.på den till höger. är det något kännetecken.
#20 - 1 augusti 2007 16:22
Lånar tråden lite om de är ok,

Går de bra att ha 4 bolivianer med 7 perualtum

Och 8 jordätare som är 15-20cm i ett 500L kar?
#21 - 1 augusti 2007 18:45
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jag har aldrig haft jordätare med mina bolivianer men jag skulle kunna tänka mig att det blir konkurrens om bottenytan och att bolivianerna kommer till korta i det fallet. Det är min känsla om att blanda just de två sorterna. När det kommer till skalarerna så tror jag däremot att det skulle funka bra eftersom skalarerna lever högre upp i akvariet och har växtblad och uppstickande rötter som sina revir.[/COLOR][/FONT]
#22 - 1 augusti 2007 18:48
hoppas nån har sett mitt nya kort på bolivianerna , skulle gärna villja ha er åsikt om könen. tack på förhand
#23 - 1 augusti 2007 18:54
Bette skrev:
hoppas nån har sett mitt nya kort på bolivianerna , skulle gärna villja ha er åsikt om könen. tack på förhand

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jag tycker det är riktigt svårt att avgöra och hellre är jag tyst än säger vad jag tror. [:o][:-103] Ge det lite tid och lägg upp lite mer bilder när de växt till sig lite mer och du kan se skillnader i beteendet.[/COLOR][/FONT]
#24 - 1 augusti 2007 18:59
ja egentligen så spelar det ju ingen roll. jag har ju hela tiden haft dom som två hannar, och så mycket är ju säkert, att det är det ju inte:D får vänta och se. tack till er som svarat .

Annons