Bokyllan Sten från IKEA

#1 - 7 augusti 2003 17:01
Hej!
Jag har en bokhylla från IKEA som heter Sten. Har nu 3 st akvarier i den, men funderar på att flytta om lite. Längst ner står ett 100 liters akvarium i mitten ett 90 liters akvarium och högst upp ett akvarium på 63 liter. Tänkte ta och flytta 63 liters akvariet till ett annat ställe och ersätta det med ett på 40 liter som står tomt just nu. Men eftersom det är ganska litet (smalt) så får det då plats ett till akvarium brevid på samma hyllplan. Men min fråga är då hur mycket denna hylla egentligen klarar av. Hade tänkt bygga ett akvarium själv så att jag får rätt mått på det. Skulle då få plats med ett akvarium på ca 90 liter (45*45*45cm), men klarar hyllan det?
Mvh Maria
#2 - 7 augusti 2003 18:39
Hm, du har redan runt 300kg akvarium i din hylla, och jag vet inte om JAG skulle våga ha det... Hyllan håller säkert så länge akvarierna bara står där och ingenting ruckar på hyllorna i sidled. Men om du så en dag snubblar något och reflexmässigt kastar ut en hand och tar emot dig tyngd mot hyllans gavel, så är risken rätt överhängande att det viker ned sig, med följd att du har 4 krashade akvarier och 300l vatten på golvet.

Jag tycker att principen ett akvarium per möbel är att föredra, då det minimerar risken för skador, och dessutom begränsar konsekvensen om det händer något.

Swetrot
#3 - 7 augusti 2003 19:14
Hej!
Den ska klara 500kg/hyllplan.
Mvh Maria
#4 - 7 augusti 2003 19:30
Jag ifrågasätter inte att hyllplanen inte håller, jag ifrågasätter det kloka i att lasta upp så mycket, så omtåligt, i en och samma möbel. Jag försäkte hitta just STEN på IKEA:s web, men gick bet.

Med resonemannget 500kg/hylla så får du ju på 3 hyllor in en stor Volvo Kombi om du skruvar isär den, och med 5 hyllplan så kan du ha en stor gammal jänkarbil från 60-talet med V8 i din hylla, och fortfarande ha plats för dina akvarier.

Swetrot

#5 - 7 augusti 2003 19:38
Ursprungligen skickat av swetrot

[ Jag försäkte hitta just STEN på IKEA:s web, men gick bet.

Tror inte att Sten finns kvar i nya katalogen, det finns någon som heter "Gorm"?, som ser ut som Sten. Verkar vara samma möbel, kanske någon som heter Sten blev sur...
#6 - 7 augusti 2003 20:12
Hej!
Bokhyllan Storm klarar bara 200kg /hyllplan och är inte lika stabil som Sten. Vem har sagt att hyllan inte klarar en Volvo?
Mvh Maria
#7 - 7 augusti 2003 20:28
Har åxå läst i katalogen att Sten klarar 500 kg /hyllplan. Amvänder man krysstag blir den hur stabil som helst. Har inte använt den till akvarier, men väl till två sängar (blev liksom som ett sängloft)+invånare+hoolabaloo i sängarna+ aprilia mc-motorer på hyllplanen under sängarna. Funkade finfint. Och då är jag ändå ganska tjock.
#8 - 7 augusti 2003 20:29
Ett 100-Liters akvarium med inredning, fiskar och vatten väger väll mer är "100 Liter"?
#9 - 7 augusti 2003 20:57
Visst väger det sina modiga kilon, men akvarierna lär inte rasa ner.
Möjligen kan det bli vissa problem med hyllplan som sviktar, så antingen får man styva upp hyllplanet, ha extra tjock frigolitskiva eller se till att det är robusta akvarier.

Karon
(som haft 100-liters i en 80x40 cm "Nisse"hylla utan haveri)
#10 - 7 augusti 2003 21:55
Hej!
Inge Ting: Är liter ett nytt vikt mått?
Jag har redan akvariet på 40 liter och det är ett hemabygge med 7 mm tjockt glas. Det andra akvariet som jag ska bygga sen kommer att bli i samma glas eftersom jag har massa sånt liggandes. Så nog är de stadiga i alla fall. Men skivan kanske inte sviktar så väldigt mycket, har ju ett akvarium på 100 liter på en hylla nedanför och den sviktar endast lite grann.
Sviktar hyllan mindre om man har tjock frigolit under akvariet?????
Mvh Maria
#11 - 7 augusti 2003 22:07
Det sviktar kanske inte mindre men jag inbillade mig att belastningen fördelades bättre. I vilket fall höll det så länge jag hade akvariet i hyllan.
#12 - 7 augusti 2003 22:22
Skulle bara hjälpa till.... [:-28]
Ja, ja.... har själv haft ett 54-Liters på ett... kan-man-verkligen-kalla-detta-ett-bord-? som var vingligt, möglade sönder senare och blev uppätet av maskar (BLÄ[xx(]),

............................MEN det höll!
#13 - 7 augusti 2003 23:05
Hej!
Inge Ting: Jag menade inget illa, snälla gråt inte. Nu känner jag mig elak. Även fast jag själv skriver fel hela tiden så kan jag inte låta bli att hacka på andra så fort jag inte förstår vad någon menar eller om någon skrivit fel. Ska försöka bättra mig, lovar.
Jag har haft ett akvarium på 50 liter i bokhyllan Ivar från IKEA och den är inte så väldigt stabil direkt. Mendet gick bra. Hyllan sviktade visserligen väldigt mycket.
Vad tror ni om man lägger en skiva av typ mdf på hyllan kan detta hjälpa för att hyllan ska svikta mindre?
Mvh Maria
#14 - 8 augusti 2003 07:48
Vilken hylla är det egentligen som har ersatt Sten i IKEAs sortiment och är det i så fall någon som har testat denna nya hylla?

Funderar själv på att skaffa mig en liten "odlingshylla" för att föda upp ungfödare och kanske något annat och är nyfiken på vad man bör skaffa sig?

/Bjorn
#15 - 8 augusti 2003 21:43
Ursprungligen skickat av Bjorn

Vilken hylla är det egentligen som har ersatt Sten i IKEAs sortiment och är det i så fall någon som har testat denna nya hylla?

Funderar själv på att skaffa mig en liten "odlingshylla" för att föda upp ungfödare och kanske något annat och är nyfiken på vad man bör skaffa sig?

/Bjorn

Hyllan heter numera Gorm. Det stod inte i katalogen hur mycket belastning hyllplanen klarar. Kanske finns det uppgifter om det på IKEA´s hemsida?

En lagerhylla i metall tänker jag skaffa mig till eventuella yngelkar i framtiden. Finns på Claes Ohlson, Biltema mm. KrimProd har också såna i produktsortimentet. De borde ju klara fukt bättre än trähyllorna. Man kan säkert sprutlacka dem i någon trevlig färg om de ska matcha inredningen.

Jag trodde att jag hade fullt i lägenheten, på akvarie-platser alltså, men nu kom jag på att jag kan slänga ut en av mina bokhyllor i arbetsrummet och sätta in en smal lagerhylla, då kan man säkert ha 4-5 50-liters kar där...

En av mina ancistrusar vaktar på rom, för tillfället, annars har jag lyckats föda upp 1 (ett)corydoras-yngel och ett antal räkor hittills... Ganska bra egentligen, för var ska man göra av med alla fiskar sen?
#16 - 8 augusti 2003 21:56
Ursprungligen skickat av Mariaa

Hej!

Inge Ting: Är liter ett nytt vikt mått?

Tja, om man pratar om akvarier är det väl det eftersom en liter vatten motsvarar ungefär ett kilo (sedan tillkommer ju förstås grus, glas mm.), så Inge Ting är ju inte ute och cyklar helt. Fast OK, SI-enheter för vikt är ju kg, och inte liter...
#17 - 8 augusti 2003 22:01
Ursprungligen skickat av Mariaa

Hej!

Inge Ting: Jag menade inget illa, snälla gråt inte. Nu känner jag mig elak. Även fast jag själv skriver fel hela tiden så kan jag inte låta bli att hacka på andra så fort jag inte förstår vad någon menar eller om någon skrivit fel. Ska försöka bättra mig, lovar.

Jag har haft ett akvarium på 50 liter i bokhyllan Ivar från IKEA och den är inte så väldigt stabil direkt. Mendet gick bra. Hyllan sviktade visserligen väldigt mycket.

Vad tror ni om man lägger en skiva av typ mdf på hyllan kan detta hjälpa för att hyllan ska svikta mindre?

Mvh Maria

Glad Igen![:-94]
#18 - 8 augusti 2003 23:55
Hej!
Nu blev jag också glad Inge Ting. [:-34]
Mvh Maria
#19 - 7 juli 2008 13:47
"Gorm" från Ikea klarar 50 kg på varje hyllplan.
#20 - 7 juli 2008 14:13
Fiskolle skrev:
"Gorm" från Ikea klarar 50 kg på varje hyllplan.
Jag tror det har löst sig för vederbörande:DVälkommen annars till Zoopet:)

Annons