Boktips!

#1 - 29 juli 2006 11:28
Tänkte starta en boktips tråd som jag hoppas ni vill hänga med på. Jag läste nämligen precis ut en kanonbra bok och jag blir alltid lika ledsen när bra böcker tar slut. Därför skulle det vara kul att höra lite boktips med allt från fiskböcker till skönlittetur.

Mitt första boktips heter "E = mc2" av David Bodanis

Den beskriver relativitetsteorin på ett skönlitterärt sätt. Så vare sig man är intresserad av vetenskap eller inte så tror jag man har behållning av denna bok för den är skriven med sådan finess och förklarar allt på ett sätt som gör att man inte behöver ha läst fysik för att förstå (tror jag). Dessutom får man en inblick i Einsteins väg till framgång vilket bara det är otroligt fascinerande. Det började inte lätt för den man som kom att bli en av världens mest kända personer. Från början var han heller knappast förknippad med intelligens.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 29 juli 2006 12:31
Detta är en boktipstråd som varit igång rätt länge på Zoopet http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=85557&highlight=boktips även om det varit lite lugnt nu i värmen

Själv var jag idag iväg och handlade 10 deckare och fick i förra veckan in 25 nya akvarieböcker som jag beställt från amazon.com - så vilken typ av böcker jag är intresserad av är nog inte så svårt att räkna ut;)

Den optimala boken är därför för mig "Prinsessan av Burundi" av Kjell Ericsson - en deckare som delvis handlar om akvariefisk (akvaristen blir dock tyvärr mördad)
#3 - 29 juli 2006 12:50
Ja, jag letade efter en lästråd men hittade inte det. Letade uppenbarligen inte tillräckligt bra. Men jag kopierade in mitt boktips i den tråden så kan ju den fortsätta. Onödigt att ha två! Anade nämligen att det redan fanns en sådan här tråd.
#4 - 29 juli 2006 13:04
[quote=ekmanjenny]Tänkte starta en boktips tråd som jag hoppas ni vill hänga med på. Jag läste nämligen precis ut en kanonbra bok och jag blir alltid lika ledsen när bra böcker tar slut. Därför skulle det vara kul att höra lite boktips med allt från fiskböcker till skönlittetur.

Mitt första boktips heter "E = mc2" av David Bodanis

Den beskriver relativitetsteorin på ett skönlitterärt sätt. Så vare sig man är intresserad av vetenskap eller inte så tror jag man har behållning av denna bok för den är skriven med sådan finess och förklarar allt på ett sätt som gör att man inte behöver ha läst fysik för att förstå (tror jag). Dessutom får man en inblick i Einsteins väg till framgång vilket bara det är otroligt fascinerande. Det började inte lätt för den man som kom att bli en av världens mest kända personer. Från början var han heller knappast förknippad med intelligens.[/quote]Böcker ska man inte läsa det finns så mycket annat att göra då kan man lika bra flytta till lägenhet igen så kommer boken upp:D Min fru är en bok nörd jag har aldrig förstått poängen med det att sitta och glo på bokstäver när det finns så mycket annat man kan göra;)
#5 - 29 juli 2006 13:36
[quote=stene]Böcker ska man inte läsa det finns så mycket annat att göra då kan man lika bra flytta till lägenhet igen så kommer boken upp:D Min fru är en bok nörd jag har aldrig förstått poängen med det att sitta och glo på bokstäver när det finns så mycket annat man kan göra;)[/quote]

Vet du vad? Det är för att du inte hittat någon riktigt bra bok att läsa. När man väl hittat en och kommit in i den så går det i regel inte att släppa den. Ta nu fram en bok av Håkan Nesser, din fru har säkert någon om hon är boknörd. Läs minst 50 sidor och så ska vi se om du inte ändrar uppfattning. Men akvarieböcker läser du väl ändå?
#6 - 29 juli 2006 13:42
Ja faktiskt när det gäller akvarie böcker då är det mest bilder jag tittar på det händer att jag läser lite text också
#7 - 29 juli 2006 17:45
Men Stene... ja ja alla har olika intressen. Vilken tur att det finns bilderböcker för vuxna med t ex fiskar i. Annars tycker jag det är synd att du inte förstått att det faktiskt är rätt trevligt att titta på bokstäver som bildar ord, som bildar meningar, som bildar sidor, som bildar en historia och tillslut en bok. Fast bilder är inte fy skam. Hoppas du kunde läsa detta inlägg, eller blev det för många bokstäver?
#8 - 29 juli 2006 17:49
[quote=stene]Ja faktiskt när det gäller akvarie böcker då är det mest bilder jag tittar på det händer att jag läser lite text också[/quote]
är du läskunnig :p ;) :D
mvh janne
#9 - 29 juli 2006 20:12
[quote=stene] Min fru är en bok nörd jag har aldrig förstått poängen med det att sitta och glo på bokstäver när det finns så mycket annat man kan göra;)[/quote]

Typ sitta och glo på bokstäver på en skärm och att skriva bokstäver om hur onödigt det är att sitta och glo på bokstäver?;)
#10 - 29 juli 2006 20:17
Begriper ingen ett skämt
#11 - 29 juli 2006 20:18
[quote=ekmanjenny]Hoppas du kunde läsa detta inlägg, eller blev det för många bokstäver?[/quote]

dom där bokmalarna (no pun intended) är ena hårda rackare! :D
#12 - 29 juli 2006 20:18
[quote=stene]Begriper ingen ett skämt[/quote]

Tydligen inte... eller så är det ingen som ser de små blå smilysarna... :D
#13 - 29 juli 2006 20:22
Då var det avklarat det var ju skönt

Annons