Bokrecensioner på nya akvarieböcker

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 27 april 2010 08:25
Vi borde nog ha en tråd på Zoopet där man kan lägga in bokrecensioner/bokanmälningar. I denna tråd kan man både lägga in recensioner/anmälningar och sedan kan man också diskutera boken.
Hoppas att flera kommer att utnyttja detta tillfälle.
#2 - 27 april 2010 08:41
Bara akvarieböcker, eller romaner, deckare ja vad som helst.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 27 april 2010 08:44
Guy Palm skrev:
Bara akvarieböcker, eller romaner, deckare ja vad som helst.

I denna kategori handlar det enbart om akvarieböcker - vill man recensera andra böcker så finns alltid "Off topic"
#4 - 27 april 2010 08:48
Okey
#5 - 27 april 2010 09:06
Fiskar du efter respons på nya boken Kjell?:)
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 27 april 2010 09:16
Broddan skrev:
Fiskar du efter respons på nya boken Kjell?:)

Absolut, men fick just in en recension/anmälning på en annan bok som jag tycker vore lämplig att diskutera och då finns det ju ingen avdelning för just detta här på Zoopet. Det finns ju en bokavdelning - men den är ju mer en faktaavdelning är en recensionsavdelning.

Så nu väntar vi bara på den första recensionen
#7 - 27 april 2010 09:44
Bra ide o jag gillar akvarieböcker. Skall försöka bidra med en del av dem jag sitter på :)
#8 - 27 april 2010 11:19
Du har väl ett X antal i samlingen Kaj så det är bara att läsa på nu och skriva nåt skoj om dom ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 27 april 2010 11:25
drd skrev:
Du har väl ett X antal i samlingen Kaj så det är bara att läsa på nu och skriva nåt skoj om dom ;)

Jag har säkert 1.000 akvarieböcker liggande.

Dock de som skall tas upp här skall vara nyintroducerade och man kan inte heller skriva en recension för en bok som man själv skrivit eller säljer.
#10 - 27 april 2010 12:12
Aha Då försvann en massa, och frågan är hur ny introducerade.
Finns ju en del bra utländska böcker som inte fått så mycket uppmärksamhet här hemma.
Ps
1000 böcker Kjell man blir lätt avundsjuk.
#11 - 27 april 2010 17:00
Jag har säkert 1.000 akvarieböcker liggande.

Dock de som skall tas upp här skall vara nyintroducerade och man kan inte heller skriva en recension för en bok som man själv skrivit eller säljer.

Varför just nyintroducerade, kan väl även vara bra med recensioner av äldre bra litteratur. Annars missar man ju typ Baensch och Riehls "Aquarien atlas", Anton Lambojs "Die Cichliden des westlichen Africas" osv.

Är recensionen inte av intresse så är det ju bara att strunta i den, det är ju det tjusiga med internet, det går ju inte åt någon dyr tryckning direkt.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 27 april 2010 17:44
Varför just nyintroducerade, kan väl även vara bra med recensioner av äldre bra litteratur. Annars missar man ju typ Baensch och Riehls "Aquarien atlas", Anton Lambojs "Die Cichliden des westlichen Africas" osv.

Är recensionen inte av intresse så är det ju bara att strunta i den, det är ju det tjusiga med internet, det går ju inte åt någon dyr tryckning direkt.

Det finns så himla många böcker då så det handlar väl mest om en begränsning - jag har säkert gjort några hundra recensioner genom åren så det skulle ju i så fall bli sida upp och sida ner om jag la in dom. Böcker kan man ju också tipsa om i andra trådar.

Men vi får väl se hur tråden utvecklas - kommer det inte in några "nykomlingar" blir det hela en flopp så kanske vi tar med "gamlingar".
#13 - 27 april 2010 18:05
Kan ni inte lägga upp en Review Post (från samma företag som fotogalleriet) för bokrecensionerna? Då blir det ´lite bättre strukturerat och lättare att hitta det man är intresserad av.
Så här kan det se ut: http://www.ciklider.se/recensioner/index.php?cat=7
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 27 april 2010 18:08
Micke skrev:
Kan ni inte lägga upp en Review Post (från samma företag som fotogalleriet) för bokrecensionerna? Då blir det ´lite bättre strukturerat och lättare att hitta det man är intresserad av.

Så här kan det se ut: http://www.ciklider.se/recensioner/index.php?cat=7

Kanske det - vi får väl först se om det är något intresse. Fördelen med att det är i forumet är att det läses av många fler
#15 - 27 april 2010 20:08
Det finns så himla många böcker då så det handlar väl mest om en begränsning - jag har säkert gjort några hundra recensioner genom åren så det skulle ju i så fall bli sida upp och sida ner om jag la in dom. Böcker kan man ju också tipsa om i andra trådar.

Men vi får väl se hur tråden utvecklas - kommer det inte in några "nykomlingar" blir det hela en flopp så kanske vi tar med "gamlingar".

Jag kan bara tala för mig själv och jag är intresserad av tips även om gamla böcker. Du verkar ju ha samlat på dig en mycket diger lunta men alla kan ju inte vara bra och om man recenserar äldre böcker torde fokus ligga på guldkornen och inte mediokra gamla böcker.

Nya böcker är ju av allmänt intresse, just för att de är nya medan äldre kan vara bättre.
#16 - 27 april 2010 20:40
Jag skulle vilja veta vad boken heter som han undervattensfotografen gjorde om Tanganyika. Micke, du har väl den?
#17 - 27 april 2010 20:45
Jag skulle vilja veta vad boken heter som han undervattensfotografen gjorde om Tanganyika. Micke, du har väl den?

http://www.ciklider.se/artiklar/litt_fitor_tanganyika.shtml
#18 - 27 april 2010 20:47
[FONT=Arial]Aquarienpflanzen 3. udgave af Christel Kasselmann[/FONT]

[FONT=Arial][COLOR=black][FONT=Arial]Äntligen har den kommit – den nya akvarieväxtbibeln av Christel Kasselmann. Denna 3 utgåva är inte bara en uppdatering av den 2 utgåvan utan det handlar faktiskt om en helt ny bok som är både större och omfångsrikare än den 1 och andra utgåvan.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana] [/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]Huvuddelen av bokens 606 sidor är en noggrann beskrivning av 450 akvarieväxter från A-Z. Varenda växt beskrivs med namn, namnets bakgrund, synonymer, utbredning, botanisk beskrivning och det viktigaste – hur växten sköts i akvariet och vilka krav den ställer.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]Det är unikt att växterna har fotograferats i deras undervattensform, efter att de har växt en längre tid i akvariet. De flesta uppslagsverk med innehåller oftast foton på växter som har odlats ovan vattenytan i ett växthus eller fotograferas omedelbart efter att de har planterats ned. Här presenteras växterna med deras riktiga undervattensblad och med de färger som den erfarne akvaristen rimligen kan förvänta sig att de får efter en tid i akvariet.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial] [/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]Jämfört med den 2 upplagan har det tillkommit ytterligare 70 sidor med växtbeskrivningar. Några områden som växt betydligt är gruppen med levermossor (lungmossor) och mossor vars popularitet har växt enormt under de senaste 10 åren. Här hjälper denna bok till med att med att råda bot på den namnförvirring som nu råder. Övriga nytillkomna arterna inkluderar bl.a. idag nya men redan populära växter som Staurogyne repens, Pogostemon helferi, Nesaea triflora och Myriophyllum mezianum. Många växter har också bytt namn och det finns en komplett översikt på dessa i Christel Kasselmanns blogg på [COLOR=#22229c]www.blog.christel-kasselmann.de[/COLOR]. Ett bra exempel på en sådan art är en av de allra vanligaste akvarieväxterna - Echinodorus bleheri (bredbladig svärdplanta) som nu heter Echinodorus grisebachii 'Bleherae'. Den populära Echinodorus tenellus har flyttats till ett annat släkte och heter nu Helanthium tenellum. Några av namnförändringarna är sannolikt kontroversiella, men med tanke på Christel Kasselmanns grundlighet och erfarenhet, som visats i tidigare böcker, kommer framtiden säkert att ge som resultat att vi framöver kommer att vänja oss vid att använda dessa nya namn.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]Christel Kasselmann har mer än 30 års erfarenhet som växtakvarist och hon är en erkänd amatörbotaniker. I denna bok delger hon sin erfarenhet och kunskap om enskilda växter, på ett sätt som ingen annan är kapabel till. Några av växterna har hon faktiskt själv hittat och sedan vetenskapligt beskrivit dem ihop med fackbotaniker. Hennes stora erfarenhet från växternas ursprungliga biotoper runt om i tropikerna beskriver hon i bokens 25 första sidor. Här beskriver hon 63 olika biotoper (bara 12 i den andra utgåvan) och huvuddelen av dessa lokaliteter har hon också själv besökt. Det finns också 25 sidor med vattenkemiska analyser, samt något som är helt unikt – även analyser av det substrat som återfinns i växternas naturliga växtmiljö. Dessa analyser är trovärdiga och konsekventa eftersom de alla har utförts på ett erkänt laboratorium och inte på fältet med ett amatörtestkit (vilket oftast är fallet).[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]Sammanfattningsvis handlar det om en bok som varje seriös växtakvarist bara måste ha![/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]Bokens tidigare tyska och engelska utgåvor har genom åren blivit referensböcker för akvarieväxter! För att också denna bok skall få samma utbredning, vilket den verkligen förtjänar, är det viktigt att den också utkommer på engelska! Annars kommer de som föredrar engelska även i fortsättningen att vara hänvisade till den tidigare utgåvan som kom ut 2003.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]Aquarienpflanzen - Christel Kasselmann[/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]Datz-Aquarienbücher - Reihe[/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]Språk: Tyska[/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]År 2010. 606 sidor, 3 omarbetade och utvidgade utgåvan, 705 färgfoton[/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]ISBN 978-3-8001-5855-3. Ulmer Verlag[/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]Boken kan köpas här:[/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial][COLOR=#22229c]www.datz.de[/COLOR][/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial][COLOR=#22229c]www.amazon.de[/COLOR][/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial][COLOR=#22229c]www.christel-kasselmann.de[/COLOR][/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial][COLOR=#22229c]www.ulmer.de[/COLOR][/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]€ 59,90[/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]Anmäld av [/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]Claus Christensen og Ole Pedersen[/FONT][/COLOR]
[/FONT]

[FONT=Arial]Hilsen[/FONT]
[FONT=Arial]Claus[/FONT]
[FONT=Arial]www.AquaDiscover.com[/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 27 april 2010 21:00
Tack för recensionen Claus - det verkar vara en mycket intressant bok. Den får jag se till att införliva i samlingen även om det nu hade varit ännu trevligare om den hade funnits på engelska
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 29 april 2010 07:30
Claus du nämner att boken även innehåller många mossarter.
Är det flesta arter som finns i handeln idag med?
#21 - 29 april 2010 08:12
Hmm, også Christel som kommer til en viss skandinavisk hovedstad i september da... Spennende. ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 29 april 2010 10:46
Tryland skrev:
Hmm, også Christel som kommer til en viss skandinavisk hovedstad i september da... Spennende. ;)

Det låter spännande - kommer hon att prata på engelska i Oslo? Jag har bara tidigare hört henne hålla föredrag på tyska.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 29 april 2010 10:48
Bytte nu ut Claus danska text till en svensk (gjorde själv en snabböversättning). Så ni som har lite svårt för danska kan nu läsa den på svenska istället.
#24 - 29 april 2010 11:09
Det låter spännande - kommer hon att prata på engelska i Oslo? Jag har bara tidigare hört henne hålla föredrag på tyska.

Ja, hun kommer til å prate på engelsk. Torsdag 2. september. :)

Annons