Böjda guppyyngel ?

#1 - 29 januari 2005 16:53
Våra guppy yngel hat blivit aldeles böjda. Hela fenan och "ryggen" har blivit böjd uppåt.
Vad kan detta bero på?

Det är inte all yngel som är så, men några.
De bor i en 7 liters burk med 1 liten växt, vi byter vatten varje dag och de får mat 3 gånger om dan.
#2 - 29 januari 2005 17:04
Jag fick en kull där flera var mer eller mindre böjda. Dom överlevde och några har fortfarande krokig rygg men den som var mest böjd nästan som ett "V" blev rak när han blev vuxen.
#3 - 29 januari 2005 17:55
Jag tror att det beror på inavel, jag har också en kull där nästan alla är helt korokiga, så har jag också en vuxen hona som ser ut som ett S men hon mår bra fast jag tror att hon är steril. Fast hon var inte krokig som liten, blev det först som ganska stort yngel.
#4 - 29 januari 2005 19:04
samma här.. hade en hona som blev ett S, fick aldrig yngel av henne.. men hon blev heller inte så stor.. bara hälften så stor som de andra... dock är det inte så konstigt.. finns liknande exempel hos människor där en missbildning hämmar växten. (min pojkvän är nitton och 142 cm hög...)
#5 - 30 januari 2005 08:22
OKej, de är inte inavel för honon är från en kompis och hanen från en affär. Så de kan alltså bli raka när de blir äldre?
#6 - 30 januari 2005 08:32
Jag tror knappast de blir rakare med åldern.
Det behöver heller inte vara inavel - det kan även bero på mat och/eller miljö...
Men oftast drar man till med inavel...
#7 - 30 januari 2005 11:14
och inavel behöver inte spela någon roll varifrån du får dem.. endlers guppy är ju bra mycket friskare än den avlade varianten.. fast.. inavel i det egna akvariet gör knappats saken bättre heller.
#8 - 30 januari 2005 16:51
Okej, nu har de krokiga blivit mat till några sorgmanteltetror. De andra har vi flyttat till en yngeltank i de stora akvariet.

Annons