Bobygge + När äggen kläckts

#1 - 15 december 2007 12:43
Mitt Zebrapar håller ju på att bygga bo, men de tar bort all sand, jag förstår inte varför å sen åker mycket sand tillbaka, de kommer få hålla på i evigheter, väntar honan med att lägga äggen tills de byggt klart?

Sen har vi en påfågel ciklid, är lite rädd att den ska äta upp alla yngel då dom är kläckta, ska man låta föräldrarna ta hand om ynglen eller ska man försöka hova upp dom och få dom i det lilla yngelkaret? Det är ett sånt där litet som flyter på ytan.
#2 - 15 december 2007 13:48
Lottie350 skrev:
Mitt Zebrapar håller ju på att bygga bo, men de tar bort all sand, jag förstår inte varför å sen åker mycket sand tillbaka, de kommer få hålla på i evigheter, väntar honan med att lägga äggen tills de byggt klart?

Sen har vi en påfågel ciklid, är lite rädd att den ska äta upp alla yngel då dom är kläckta, ska man låta föräldrarna ta hand om ynglen eller ska man försöka hova upp dom och få dom i det lilla yngelkaret? Det är ett sånt där litet som flyter på ytan.

De gräver så kallade lekgropar, men de lägger sedan rommen i en grotta för det mesta, testa med en vanlig lerkruka så skall du se att de snart lägger rom, om du inte redan har grottor vill säga. Och ja, Påfågelcikliden kommer nog göra sitt bästa för att äta upp så många yngel som möjligt, men zebraciklider lägger snart en ny kull. Lycka till.:)
#3 - 15 december 2007 13:57
Jo jag har 3 grottor, men de verkar inte vilja vara där. Så där de nu gör den där gropen har jag förut lagt en rotbit så att det blir som en vägg. Honan verkar vara redo att lägga ägg för ett det där äggröret är ute sedan 3 dagar tillbaka.
#4 - 15 december 2007 14:11
Vet inte hur stor påfågeln är, men när den växer till sig riskerar nog i alla fall även zebrahonan att bli uppäten, om hon inte är osedvanligt stor och kraftig. Zebror brukar väl i och för sig kunna ta vara på sig, men en fisk som blir ca 10 cm riskerar nog ändå att bli mat åt en som blir över 30 cm, har stor mun, och en matchande aptit.

Det bästa är nog hur som helst att låta ynglen gå kvar hos föräldrarna, de som klarar sig klarar sig, så att säga. De kommer nog inte att växa nå´t vidare i en yngelkasse. Och det tar nog på parets krafter att leka ofta, vilket de gör om man tar bort ynglen.
#5 - 15 december 2007 14:15
Den är inte så stor ännu, 10 cm ungefär just nu. Man har sett nu att zebrorna är ganska så kaxiga mot påfågeln. Det syns på påfågeln att han har bråkat med någon. Hade ingen aning om att de inte borde vara i samma kar, när vi köpte dom så sa dom på zooaffären att de gick ihop.
#6 - 15 december 2007 14:24
Det är i vilket fall som helst rätt onödigt att försöka föda upp många zebror, de brukar vara rätt svårsålda. Intressanta och bra nybörjarciklider är de, för den som vill testa att odla ciklider, men på grund av att de är så lättlekta, och är så aggressiva när de leker, så brukar de nog inte vara så lätta att sälja, vilket är synd.

Ja, att affärer säger saker bara för att få sälja är nog inget nytt, tyvärr. De tycks ofta bortse från lurade kunder, fiskar som hamnar i fel miljöer och vantrivs, och att de själva får dåligt rykte, bara för att få sälja här och nu. Men helt omöjligt är det nog inte att ha zebror och påfåglar ihop, men man får ha i åtanke att zebrorna är aggressiva när de leker, och att påfågeln blir stor, och är glupsk. Påfågeln är sydamerikan, och zebran är centralamerikan, och trivs egentligen i olika vattenvärden, även om båda nog är tämligen toleranta, och kan hållas i neutralt vatten.
#7 - 15 december 2007 14:33
Ja de är väl rätt vanliga fiskar, så jag kan förstå att de är svårsålda. Jag är nybörjare och det är ganska intressant å kolla på dom.

Jo fast när jag var där å skulle handla dessa så fanns det en hel del ciklider, de stod å berätta vart de kom ifrån och vilka de gick ihop med, så dom sa att påfågeln var en centralamerikan så vi kunde ha zebra och Sajica-ciklid med påfågeln så då köpte vi 1 påfågel och 1 par av de andra. Men sen läste jag att man inte skulle ha sajica och zebran tillsammans heller. Men de avrådde vissa fiskar tillsammans. De var väl inte så kunniga kanske.
#8 - 15 december 2007 14:40
Jag är ingen nybörjare, men har själv ett zebrapar nu, de är intressanta som sagt :)

Ja, zebror och sajica ska man helst inte blanda, eftersom de är släkt, så de korsar sig lätt. Dessutom är sajican inte lika aggressiv, och ett sajicapar kan nog lätt komma till korta mot ett zebrapar. Och påfågeln är som sagt inte centralamerikan.
#9 - 15 december 2007 14:55
Kan det bli konstiga yngel om de korsar sig?

Annons