BMW 528ia -98

#1 - 5 juli 2007 14:57
hej. funderar på o köpa en ny bil.
har en kompis som har en 528:a till salu.
http://www.blocket.se/vi/12378336.htm?ca=7_s

grymt skön att köra och otroligt välvårdad är den. finns nästan all utrustning i den .

är det någon som har/har haft en sådan och kan berätta lite om den, är det en bra bil? dyr/billig i drift? har dom någon sjukdom osv.

tacksam för all hjälp jag kan få.

/Andreas
#2 - 5 juli 2007 16:32
Ganska dyr i drift, särskilt om nått händer med motorn. Kolla så att den har servats ordentligt - kolla särskilt kamremen.
Kolla runt ordentligt bland försäkringsbolagen, skulle gissa att din största driftsutgift blir försäkringspremien.
Kan vara en väldigt bra idé att göra ett M-test eller liknande på den
#3 - 5 juli 2007 17:13
den är servad förra året och kamremmen är bytt 2005 tror ja.
har bara kollat upp länsförsäkringar och där gick helförsäkringen på 9800kr och halvförsäkringen 3950kr. så frågan är ju om det är värt att ha helförsäkring.

vad är det dom kollar på ett M test?
Bilagor:
#4 - 5 juli 2007 17:19
Bilen i annonsen är för dyr men det kanske är svårt att pruta rejält om det är en kompis. Tycker den ligger minst 10000 för högt. Som sagt vad kolla försäkring. En annan rejäl kostnad är däck till 18"arna. Jag hade en kostnad på cirka 4kr/mil i däck när jag hade min 528:a. Inte bra om man kör mycket.

Annars är det väl motorn, hjulupphägning, bussningar bak och rost man skall kolla. Annars är det som du säger en riktigt go bil att köra. Den är tystare än den V50 jag kör nu. Blir BMW igen nästa gång jag byter.
#5 - 5 juli 2007 17:41
jag har kollat på blocket.. alla andra ligger högre i pris, vet inte vart du kollar om du hittar dom för 10 tusen kr billigare, sen får ja köpa den för 63 tusen oxå eftersom jag är hans kompis.

finns ett ställe i norge som säljer billiga däck som är känd i hela norden. där kan man köpa grymt billiga däck så det är inget problem.

han besiktar den innan jag köper den så då ser man ju om det är fel på bussningar eller hjulupphängningar.

men vi får se.. har inte riktigt bestämt mig än. den blir ju dyrare att äga och att köra. kör nu en corolla från -91. den är nästan gratis att äga men sååå j-vla tråkig.
#6 - 6 juli 2007 10:02

han besiktar den innan jag köper den så då ser man ju om det är fel på bussningar eller hjulupphängningar.

Lita inte på att man hittar alla förslitningar på vanliga besiktningen, bara för att de är godkända betyder inte att de är bra.
Var ett tag sedan jag M-testade en bil men undersökningen de gör är väldigt omfattande och de brukar hitta ganska mycket på bättre begagnade bilar.
Sedan så är det inte alltid en jätte bra ide att köpa bil av kompisar...
#7 - 6 juli 2007 13:16
ok.. men att köpa en nybesiktad bil borde ju va bättre än att köpa e som inte är besiktad. varför är det inte bra att köpa en bil av en kompis? har man en riktig komps så kommer ju inte han lura en i alla fall som alla andra försöker med.

låter nästan på dig som du inte tycker att jag ska köpa en beg. bil överhuvudtaget. eller jag har kanske missuppfattat dig.

eller är det just den här bilen som du inte tycker jag ska köpa.

kan också säga att jag känner den förra ägaren. det är bankchefen i vårat lilla samhälle och han är väldigt pedant när det gäller bilar.
hans son är en kompis till mig och har en världskänd bmw m3 från -02 som dom har lagt ut runt 700 tusen kr på. så den familjen kan sina bilar :)
http://www.garaget.org/?car=36643 där kan ni se bilen om ni vill. den drar en R1:a utan problem, ganska häftigt tycker jag :)
#8 - 6 juli 2007 17:57
tycker nog ändå att limmets bmw är snyggare och fräckare än en m3 :P
http://www.limmet.se/
#9 - 6 juli 2007 22:13
Självklart ska du köpa en begagnad bil, enda gången man kan vara helt säker på att man blir lurad är när man köper av en bilhandlare ;)
Det jag vill framföra är att du ska vara försiktig när du handlar bil och att det är väldigt lätt att bli ovän med folk när det handlar om ganska stora pengar.
Seda så är jag personligen föga imponerad av BMW eller andra europeiska bilar utan föredar amerikanare när det gäller att åka fort rakt fram.

20000mil+ är ganska mycket för en prestanda bil. Om den är skött helt rätt så håller den säkert mycket till men den är definitivt i farozonen för att börja få ganska mycket reparationer om tidigare ägare har slarvart.
#10 - 6 juli 2007 23:05

grymt skön att köra och otroligt välvårdad är den. finns nästan all utrustning i den .

är det någon som har/har haft en sådan och kan berätta lite om den, är det en bra bil? dyr/billig i drift? har dom någon sjukdom osv.

/Andreas

Farsan hade en exakt sådan för några år sedan, skit skön var den.

Rambo skrev:

Seda så är jag personligen föga imponerad av BMW eller andra europeiska bilar utan föredar amerikanare när det gäller att åka fort rakt fram.

Det betyder att bilar som imponerar på dig kör fort rakt fram, vem vill ha en sådan bil? utom du då? Alltså hela grejen med en sportbil eller en snabb bil är att man skall ha kul i princip, och det har man inte med en bil som kan köra i 300kmh rakt fram, snarare en som klarar att köra 200kmh genom en chikan.
#11 - 6 juli 2007 23:17
Volvo 740 säger jag bara! den bästa bilen genom tiderna
#12 - 7 juli 2007 03:23
Fiddan skrev:
Farsan hade en exakt sådan för några år sedan, skit skön var den.

Det betyder att bilar som imponerar på dig kör fort rakt fram, vem vill ha en sådan bil? utom du då? Alltså hela grejen med en sportbil eller en snabb bil är att man skall ha kul i princip, och det har man inte med en bil som kan köra i 300kmh rakt fram, snarare en som klarar att köra 200kmh genom en chikan.

exakt. är inte ute efter en sådan bil. är mest ute efter en komfortbil. och det är den ju absolut. är inte ute efter en bil som bara ska gå så bra som möjligt, har haft sånna med och det är inte kul i längden.
#13 - 7 juli 2007 03:25
Kenny*92 skrev:
Volvo 740 säger jag bara! den bästa bilen genom tiderna

ja kanske om man e fjortis och inte kan nåt om bilar ;)
har haft både 740 gl och glt och 740 turbo och 760 gle. sämre och tråkigare bilar får man leta efter.

misstänker att du precis har fått körkort eller???
#14 - 7 juli 2007 03:26
fredd skrev:
tycker nog ändå att limmets bmw är snyggare och fräckare än en m3 :P

http://www.limmet.se/

ja smaken är ju som baken ;) inte direkt en bil som man har som bruksbil men...
det är deet jag är ute efter just nu.
#15 - 7 juli 2007 03:28
Rambo skrev:
Självklart ska du köpa en begagnad bil, enda gången man kan vara helt säker på att man blir lurad är när man köper av en bilhandlare ;)

Det jag vill framföra är att du ska vara försiktig när du handlar bil och att det är väldigt lätt att bli ovän med folk när det handlar om ganska stora pengar.

20000mil+ är ganska mycket för en prestanda bil. Om den är skött helt rätt så håller den säkert mycket till men den är definitivt i farozonen för att börja få ganska mycket reparationer om tidigare ägare har slarvart.

jo den har ju gått ganska långt, men det är ju inget ovanligt. svårt att hitta bilar som har gått få mil tyvärr. sen vet jag inte om en 528:a räknas som en prestandabil direkt :)
#16 - 7 juli 2007 11:07
jag tycker vår saab 9-5 2,3t är riktigt skön ;)
#17 - 7 juli 2007 13:01
Fiddan skrev:

Det betyder att bilar som imponerar på dig kör fort rakt fram, vem vill ha en sådan bil? utom du då?

Ja bilar som går fort rakt fram "imponerar" på mig men det gör även bilar som går bra på bana oxå. "Vem vill ha en sådan bil?" De som kör streetrace, strippkörning och dragrace, vilket blir en hel del folk.
#18 - 7 juli 2007 13:13
Rambo skrev:
Ja bilar som går fort rakt fram "imponerar" på mig men det gör även bilar som går bra på bana oxå. "Vem vill ha en sådan bil?" De som kör streetrace, strippkörning och dragrace, vilket blir en hel del folk.

Nej det blir inte en heldel folk utan snarare 1 promille utav svenska befolkningen.

Har du en sådan där tuff bil med lysrör under bilen och massa klistermerken på också? fan va tuffa dom är[xx(]
#19 - 7 juli 2007 16:08
Jag e bara 15^^ men dom krånglar aldrig tycker jag iaf^^ sen finns de ju måndags objekt me:D
#20 - 9 juli 2007 07:54

/Andreas

den har en spräckt framruta(små sprickor kan lätt bli stora) + den har gått jäkligt många mil....
jag hade inte ens köpt den för 25 000 kr
#21 - 9 juli 2007 08:56
rödtoppen skrev:
den har en spräckt framruta(små sprickor kan lätt bli stora) + den har gått jäkligt många mil....

jag hade inte ens köpt den för 25 000 kr

spräckt framruta är ju ingen fara. kostar inte så mycke o byta, går ju på försäkringen.
hade du inte köpt den för 25 tusen har du inte mycke koll på vad dom står i :)

men jag är inte så säker på att jag ska köpa den ändå, får se hur jag gör, även om den är den billigaste 528:an på blocket så är det ganska mycket pengar (för mig) inte så kul att ha lån hela tiden heller.

angående milantalet så har i stort sett alla 528:or gått runt 20000 mil och har dom gått mindre så kostar dom gärna 75-80 tusen kr.
#22 - 9 juli 2007 18:56
jag har kollat på blocket.. alla andra ligger högre i pris, vet inte vart du kollar om du hittar dom för 10 tusen kr billigare, sen får ja köpa den för 63 tusen oxå eftersom jag är hans kompis.

finns ett ställe i norge som säljer billiga däck som är känd i hela norden. där kan man köpa grymt billiga däck så det är inget problem.

men vi får se.. har inte riktigt bestämt mig än. den blir ju dyrare att äga och att köra. kör nu en corolla från -91. den är nästan gratis att äga men sååå j-vla tråkig.

63 börjar närma sig men jag tycker rätt pris är mellan 55-60. Kan du gissa vad jag blev erbjuden i inbyte för min 97:a, 30000!?! Eftersom jag inte ville kasta bort pengar så slängde jag ut en annons och tjänade 18000 på en kväll genom att sälja privat. Liknande är det för alla som försöker byta in sin gamla 5:serie och därför hade jag satt ut en köpes annons och väntat ut det riktiga klippet.

Om du inte vill vänta så kommer du säkert bli nöjd med bilen på bilden också. Se det dock som en chansning, det kan bli en ganska dyr affär, men det är sånt man får räkna med när man köper en bil ansågt relativt lyxig med ett antal år på nacken.
#23 - 9 juli 2007 19:07
finns inte en enda 528:a på blocket för 55-60 tusen.. den här är den billigaste om det inte har kommit in nån ny idag då.. jag vill gärna veta var du hittar alla 528:or för de priset som du säger.

jo frågar man en bilhandlare vad dom ger för den i inbyte så blir det alltid ett skambud,, går ju inte att sälja dom till sånna.

menar du att jag ska se det som en chansning bara för att den har gått 20800mil eller för att för att det är en 528:a?? är det en bil som brukar krångla??

får tänka lite till på de,, som det är nu så tror jag inte att jag köper den,, är det bättre att köpa en 523:a istället??
#24 - 9 juli 2007 19:19
När jag jobbade på Mekonomen så var det väldigt lite reservdelar till alla bmw.
men när man fick sälja service delar så kunde det sticka iväg i pris rätt så fort.
men jag tror att äldre bmw ska ha lite knasigt tändsystem typ tändkablar och liknande kan gå på dom. :(

Lycka till
#25 - 9 juli 2007 19:21
patriksg skrev:
När jag jobbade på Mekonomen så var det väldigt lite reservdelar till alla bmw.

men när man fick sälja service delar så kunde det sticka iväg i pris rätt så fort.

men jag tror att äldre bmw ska ha lite knasigt tändsystem typ tändkablar och liknande kan gå på dom. :(

Lycka till

låter ju inte bra om delarna är dyra. räknas en -98 som en äldre bmw?
#26 - 9 juli 2007 19:30
Det kvittar hur man gör när det gäller att köpa en bil..Man gör alltid en dålig bil affär om det är så begangnat eller nytt så köp om du känner för det.Ända sättet att göra en bra affär är om man hittar en bil för 5000kr klassen som går som en klocka men dem är svår räknade.
Bilagor:
#27 - 9 juli 2007 19:31
Jag tycker att bilar innan 90 är i kategorin äldra bilar :P men det är nog bara jag.

Vet inte när eller om bmw har bytt ut till att ha en tändspole per cylinder. men jag kan tänka mig att -98orna har tändkablar. sen är det en 6cylindrig motor tror jag och då blir det dyrare :(
men det ska man inte oroa sig för tycker jag :P troligtvis går det lika ofta på en volvo.
Själv är jag taggad på att byta ut min 244dl till en bmw :D
Men det känns inte rätt eftersom jag jobbar på Cms Volvo :P
#28 - 9 juli 2007 19:35
finns inte en enda 528:a på blocket för 55-60 tusen.. den här är den billigaste om det inte har kommit in nån ny idag då.. jag vill gärna veta var du hittar alla 528:or för de priset som du säger.

jo frågar man en bilhandlare vad dom ger för den i inbyte så blir det alltid ett skambud,, går ju inte att sälja dom till sånna.

menar du att jag ska se det som en chansning bara för att den har gått 20800mil eller för att för att det är en 528:a?? är det en bil som brukar krångla??

får tänka lite till på de,, som det är nu så tror jag inte att jag köper den,, är det bättre att köpa en 523:a istället??

Priserna på blocket är höga. Dock tror jag säkerligen att jag kan köpa 5 stycken av de 528:or som ligger på blocket för 60' om jag ringer runt. Det är inte lätt att sälja dyra begnade bilar som gått 20000 mil.

En bmw 528 som gått 20800 mil är enligt mig en chansning. Du kan ha tur och få en bil som går 15000 mil till utan några problem. MEN du kan också åka på lite smågrejer som lätt går till 15-20000 på ett år som mitt sista gjorde med min.

Jag ser dock ej detta som bmw specifikt utan helt enkelt att de flesta bilar som kostar runt en halv miljon in inköp är lite dyrare att äga när de är äldre också. Jag tycker dock att det är en kanonbil, men inte helt billig att äga...
#29 - 9 juli 2007 19:37
stene skrev:
Det kvittar hur man gör när det gäller att köpa en bil..Man gör alltid en dålig bil affär om det är så begangnat eller nytt så köp om du känner för det.Ända sättet att göra en bra affär är om man hittar en bil för 5000kr klassen som går som en klocka men dem är svår räknade.

jag har ju en 10tusen kr bil nu , billig att äga men tråkig som f-n. ville ha en riktigare bil med skön komfort och jag tror man får mycket bil för pengarna om man köper en sån här, men jag kanske har fel.
#30 - 9 juli 2007 19:42
Långås skrev:
Priserna på blocket är höga. Dock tror jag säkerligen att jag kan köpa 5 stycken av de 528:or som ligger på blocket för 60' om jag ringer runt. Det är inte lätt att sälja dyra begnade bilar som gått 20000 mil.

En bmw 528 som gått 20800 mil är enligt mig en chansning. Du kan ha tur och få en bil som går 15000 mil till utan några problem. MEN du kan också åka på lite smågrejer som lätt går till 15-20000 på ett år som mitt sista gjorde med min.

Jag ser dock ej detta som bmw specifikt utan helt enkelt att de flesta bilar som kostar runt en halv miljon in inköp är lite dyrare att äga när de är äldre också. Jag tycker dock att det är en kanonbil, men inte helt billig att äga...

va bra, då kan du väl ringa runt lite och fixa en sådan då, så kan du höra av dig till mig :)
vet inte riktigt vart man ska leta efter bilar om man inte ska kolla på blocket.
visst kan man hitta en som är lite billigare kanske, men det va ju ändå en del saker som inte är original på denna, som tex 18" fälgar, m vinge, 6x vita blinkers, andra bakljus och massa nya delar i både motor och hjulupphängning.

sen kollar man på en likadan på blocket fast helt original med ful kofångare och 16" hjul och oranga blinkers runt om som kostar betydligt mycket mer.

så man blir lite förvirrad, speciellt nu när ni säger att den är för dyr även om den är billigast på hela blocket typ,. finns ju sdom som säljer dom för 20tusen kr mer.
#31 - 9 juli 2007 19:43
jag har ju en 10tusen kr bil nu , billig att äga men tråkig som f-n. ville ha en riktigare bil med skön komfort och jag tror man får mycket bil för pengarna om man köper en sån här, men jag kanske har fel.
Lita på mig jag har verkligen haft otur med bilar som har kostat en massa,så mitt råd är köp inte den finns andra bilar gör inte samma misstag när det gäller bilaffärer köp inte en dyr begangnad bil för det priset det finns andra märken det måste väl inte vara en BMW eller??????men den du köper kan vara en riktig pärla det kan man inte veta det gäller alla bilar:)det är bara kanske jag som är skeptiskt vid bilaffärer man får alltid grisen i säcken.
#32 - 9 juli 2007 19:54
Nu vet jag att det inte är i samma klass men jag tycker att man åker skönt och om man vill väldigt roligt i en saab 9000 2,3turbo . :D den ser inte helt fel ut heller tycker jag.
men jag antar att många här inte är med mig på det ;)
#33 - 9 juli 2007 20:01
...

vet inte riktigt vart man ska leta efter bilar om man inte ska kolla på blocket.

...

www.bytbil.com

www.mobile.de
#34 - 9 juli 2007 20:01
stene skrev:
Lita på mig jag har verkligen haft otur med bilar som har kostat en massa,så mitt råd är köp inte den finns andra bilar gör inte samma misstag när det gäller bilaffärer köp inte en dyr begangnad bil för det priset det finns andra märken det måste väl inte vara en BMW eller??????men den du köper kan vara en riktig pärla det kan man inte veta det gäller alla bilar:)det är bara kanske jag som är skeptiskt vid bilaffärer man får alltid grisen i säcken.

då e vi exakt likadana, har tyvärr förlorat tio tusentals kr på mina bilaffärer, har köpt dyra bilar som jag inte har haft råd att betala när dom har gått sönder, sen sålt bilarna billigt. alla mina bilar har gått sönder som jag har haft. orkade inte med det så jag köpte mig en toyota corolla från 91, har haft den i ett år nu och den har ALDRIG krånglat, gick i genom besiktningen nu för ett par veckor sen utan problem.

så jag kanske ska behålla den istället :) så slipper jag ju höja mitt lån igen, vore ju otroligt skönt att bli av med det någon gång samtidigt som det vore skönt att ha en riktig bil.

brukar handla först och tänka sen, så jag kanske skulle göra tvärtom den här gången :)
Bilagor:
#35 - 9 juli 2007 20:04

bytbil.com är ju bara bilhandlare väl? vägrar köpa bilar av dom.

mobile.de är inget för mig. kan inte tyska :) nej men jag har allt kollat där och det lönar sig inte att köpa en såpass billig bil i tyskland. mycket arbete och en del kostnader + att en bil för 60 tusen kr i sverige kostar typ lika mycket i tyskland.
#36 - 9 juli 2007 20:06
patriksg skrev:
Nu vet jag att det inte är i samma klass men jag tycker att man åker skönt och om man vill väldigt roligt i en saab 9000 2,3turbo . :D den ser inte helt fel ut heller tycker jag.

men jag antar att många här inte är med mig på det ;)

sälj aset annars byt.. (ja vet, gammalt skämt)
förr ville jag ha en saab men att köpa en 9000 ser jag som ett nerköp även om jag bara har en corolla från 91. dom känns ju SÅÅ gamla och SÅÅ tråkiga.
kan tänka mig den nya 93 kombin, annars får det va :)
#37 - 9 juli 2007 20:07
då e vi exakt likadana, har tyvärr förlorat tio tusentals kr på mina bilaffärer, har köpt dyra bilar som jag inte har haft råd att betala när dom har gått sönder, sen sålt bilarna billigt. alla mina bilar har gått sönder som jag har haft. orkade inte med det så jag köpte mig en toyota corolla från 91, har haft den i ett år nu och den har ALDRIG krånglat, gick i genom besiktningen nu för ett par veckor sen utan problem.

så jag kanske ska behålla den istället :) så slipper jag ju höja mitt lån igen, vore ju otroligt skönt att bli av med det någon gång samtidigt som det vore skönt att ha en riktig bil.

brukar handla först och tänka sen, så jag kanske skulle göra tvärtom den här gången :)
BRA gör tvärtom denna gång så spar pengarna;)till annat,köpte en bil för några månaders sen för 32 tusen nu är bilen lite trasig det koster 15 till 20 tusen att göra vid, jätte roligt ännu en dålig bil affär tydligen:D
#38 - 9 juli 2007 20:09
Jag håller med dig. Jag tänkte bara att jag skulle tipsa om de typ två största sidorna, om de nu mot all förmodan gått dig förbi. :)
#39 - 9 juli 2007 20:12
va bra, då kan du väl ringa runt lite och fixa en sådan då, så kan du höra av dig till mig :)

Har du försökt? Du har nog aldrig så bra timpeng som när du prutar på begagnade bilar. Jag har svårt för att göra det men tvingar mig själv att vara hård och jobbig. Det finns så mycket roligt man kan göra för pengarna man sparar.

Men, behöver du ta lån för att köpa den så tror jag inte att det är ett bra val. Tråkigt men sant.
#40 - 9 juli 2007 20:13
stene skrev:
BRA gör tvärtom denna gång så spar pengarna;)till annat,köpte en bil för några månaders sen för 32 tusen nu är bilen lite trasig det koster 15 till 20 tusen att göra vid, jätte roligt ännu en dålig bil affär tydligen:D

jag tar nog och väntar med bilköp. idiotiskt egentligen att köpa en ny nu när jag äntligen har en bil som fungerar.
usch då, inte kul när det är så dyrt att reparera.
#41 - 9 juli 2007 20:17
Långås skrev:
Har du försökt? Du har nog aldrig så bra timpeng som när du prutar på begagnade bilar. Jag har svårt för att göra det men tvingar mig själv att vara hård och jobbig. Det finns så mycket roligt man kan göra för pengarna man sparar.

Men, behöver du ta lån för att köpa den så tror jag inte att det är ett bra val. Tråkigt men sant.

jodå pruta är jag bra på och kan vara väldigt jobbig :) m ina kompisar brukar ta med mig när dom köper bil bara för att jag aldrig ger mig :)
och ja, ja måste ta lån för att få råd med bilen, eller rättare sagt, jag måste höja mitt lån för att få råd med den.
så du har garanterat rätt att det inte är en bra ide´.

ibland beöver man lite hjälp för att tänka klart :D
det är bara jag som är inne i mina impulsköptokerier :) så det är ju bra att ni hjälper mig att förstå att det kanske inte är en superbra ide :)

det tackar jag för.

Annons