Blygsam introduktion med stor burk

#1 - 27 april 2015 15:25
Efter att ha hängt här i periferin ett bra tag så tar jag nu mod till mig att starta en projekttråd om mitt nya akvarium. 120*60*60. Ett riktigt monster för mig som bara har pysslat med små akvarium tills nu.

Tanken är att det skall bli en bra hemvist för några scalarer i slutänden, men det är då det. Först måste man ju börja från grunden!

Och självklart behöver man en redig "catfish", eller hur?

#2 - 27 april 2015 15:32
Halloj Sannive!
Härligt att se lite nya spännande projekt här på forumet! Välkommen hit! :)
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 27 april 2015 15:40
Välkommen och jag kan rekommendera dig att skaffa en mindre hårig catfish;)
#4 - 27 april 2015 15:58
Hej och tack!! Haha, ja det blir garanterat mindre håriga innevånare :)
#5 - 27 april 2015 17:09
Riktigt kul med flera nya projekt att följa. Lycka till och välkommen!
admin
Christian Alfredsson
#6 - 27 april 2015 17:31
Om det står på spånskiva hade jag målat den så att den klarar lite fukt.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 27 april 2015 18:08
admin skrev:
Om det står på spånskiva hade jag målat den så att den klarar lite fukt.

Absolut - eller plasta in den
#8 - 27 april 2015 18:15
Den står på en MDF med någon sorts ytbehandling som tydligen skulle klara en del :) Annars hade jag blivit väldigt paranoid .. svällande underlag verkar dumt att ställa en glas-bjässe på. På lite sikt skall jag bygga in blocken och sätta dit två luckor.
#9 - 27 april 2015 18:18
Härligt. :D Det där är inte sista gången katten kommer hamna i akvariet, just saying. ;)
#10 - 27 april 2015 18:18
Sköljer sand, mycket sand .. och leker med rötter och sten.

#11 - 27 april 2015 18:20
Einar, nja just den där bjässen är livrädd för vatten och fick panik när han hamnade i glasburen. Jag har däremot en annan liten fröken som gillar att fiska .. Gissa vem som bad om extra hållbart täckglas? :D
#12 - 27 april 2015 18:32
Sannive skrev:
Einar, nja just den där bjässen är livrädd för vatten och fick panik när han hamnade i glasburen. Jag har däremot en annan liten fröken som gillar att fiska .. Gissa vem som bad om extra hållbart täckglas? :D

Haha. Hade ett akvarie när jag var liten med löst liggande täckglas. Katten gillade att ligga på lysrampen givetvis, varm och skön. Men ibland fick den span på fiskarna och då och då sa det bara plums och sen hörde man en panikstormade katt fara igenom huset i 200 km/h. Ska tilläggas att mina två underlater verkade tycka detta var hysteriskt rolöigt varje gång.
#13 - 27 april 2015 18:47
Ännu en projekttråd att följa, kul :).

//Inger
#14 - 27 april 2015 19:06
Ja, vad kul att flera nya sympatiska människor som nu du Sannive vill dela ett projekt :)
#15 - 27 april 2015 20:18
Einarsson skrev:
Haha. Hade ett akvarie när jag var liten med löst liggande täckglas. Katten gillade att ligga på lysrampen givetvis, varm och skön. Men ibland fick den span på fiskarna och då och då sa det bara plums och sen hörde man en panikstormade katt fara igenom huset i 200 km/h. Ska tilläggas att mina två underlater verkade tycka detta var hysteriskt rolöigt varje gång.

Ha ha ha! [:-11][:-11][:D]

OnT: Vad kul! Blir nog tjusigt med skalarer i den där tanken. Blir det en svartvatten-biotop, eller?
#16 - 28 april 2015 04:39
Roligt med ett nytt projekt att följa. Ser bra ut..
#17 - 28 april 2015 08:14
Ytterliggare ett projekt att följa, ska bli kul :)
#18 - 28 april 2015 13:21
BrigTSD skrev:
Ha ha ha! [:-11][:-11][:D]

OnT: Vad kul! Blir nog tjusigt med skalarer i den där tanken. Blir det en svartvatten-biotop, eller?

Jag lutar åt att lägga det, jag tycker det är så vackert! Jag har bara införskaffat "rätt" växter för SA, skall plantera ikväll och sedan genomlida invänjningsperioden som växterna tydligen brukar ta. Jag får lite magknip när jag läser om hur växterna börjar vittra sönder och bli genomskinliga men jag lutar mig mot tillförliten att de repar sig.

Akvariet just nu har först ett lager med ekologisk jord, sedan fin råda-sand. En hel del eklöv och några mandellöv som ligger och drar omkring.
#19 - 28 april 2015 20:51
Nä, nu får det nog vara nog för idag! Mycket sand att tvätta var det men nu är jord och sand på plats, även så mina rötter och stenar samt lite växter. Jag är inte helt nöjd med indiantältet i mitten, får nog flytta på några ekgrenar imorgon men däremot är jag väldigt förtjust i hur vänstra delen ser ut.

Nu är det tack och godnatt i bubbelburken!
#20 - 29 april 2015 18:34
Var för trött när jag kom hem ifrån jobbet för att ens orka tänka på att köra ner armarna i akvariet för att fixa till det som stör mig men jag kunde åtminstone glädjas åt att kunna ligga i soffan och stirra på min nya underhållning. Jag slängde i några sandsnäckor ifrån räkornas akvarium imorse så nu har jag några "nedsmutsare" som rumstrerar omkring lite här och var. Imorgon blir det nog till att binda Ricci!

#21 - 30 april 2015 20:14
Det går frammåt men min saggitaria tycker livet är tråkigt, väldigt tråkigt. Jag hoppas att den repar sig, annars sliter jag ur den och försöker med en ny planta ifrån 53 liters akvariet. Den mer brunaktiga roten som ligger vänster fram vägrar än så länge att sjunka så den är fastkilad, tanken är att knyta fast Riccia på den och hitta en bättre placering för skapelsen. Svärdsplantorna skall ansas imorgon så de tunna bladen försvinner, jag tröstar mig med att det tar tid att få fart på växter i ett nytt akvarium men ... det är frustrerande.

Så här ser det ut just nu!

#22 - 2 maj 2015 11:46
Gick lös på burken igår, slet bort den ledsna saggisen till höger. Det är en sak att det glesar ur, men hela busken hade börjat ruttna så adjö! Plockade lite ifrån en annan burk, klippte bort tråkiga blad ifrån svärdsplantorna och ordnade med en mangrovrerot till höger. Tror jag skall inventera strandkanten vid Mälaren idag efter lite snygga stenar. Alla vattenvärden såg så fantastiskt bra ut så jag vågade presentera mina neoner från 54:an och de blev lite skräckslagna utav allt utrymme men nu på morgonen så stimmar de runt och ser väldigt bekväma ut.

#23 - 6 maj 2015 07:32
Funderar lite på hur slavisk jag ska vara när det gäller invånare. Amanoräkor är ju så fina men hör ju inte direkt hemma i Sydamerika..... Vad säger ni andra?
#24 - 6 maj 2015 07:40
Sannive skrev:
Funderar lite på hur slavisk jag ska vara när det gäller invånare. Amanoräkor är ju så fina men hör ju inte direkt hemma i Sydamerika..... Vad säger ni andra?

Just det faktum att Amanoräkan härstammar från Asien tycker jag själv inte har någon större betydelse. Jag har ett gäng tillsammans med diskus och fjärilar med god erfarenhet. Några individer blev säkert mat när de var små men det har inte varit ett märkbart problem.

Baserar ovan helt och hållet på mina erfarenheter och förutsättningar, vet ju inte vad du tänker dig för fisk och därmed temperatur etc. men den specifika frågan om att ha Amano i ett sydamerikakar tycker jag som sagt inte spelar någon roll.
#25 - 6 maj 2015 16:13
Just det faktum att Amanoräkan härstammar från Asien tycker jag själv inte har någon större betydelse. Jag har ett gäng tillsammans med diskus och fjärilar med god erfarenhet. Några individer blev säkert mat när de var små men det har inte varit ett märkbart problem.

Baserar ovan helt och hållet på mina erfarenheter och förutsättningar, vet ju inte vad du tänker dig för fisk och därmed temperatur etc. men den specifika frågan om att ha Amano i ett sydamerikakar tycker jag som sagt inte spelar någon roll.

Jag är mycket förtjust i räkor, har Crystal Red i en annan burk, så jag är väldigt sugen på Amano. De verkar vara så sköna och bra på att städa upp rester :) Jag planerar att ha diamanttetror, otocinclus, eventuellt ett par dvärgciklider, rödmunstetror och på toppen några få scalarer. Akvariet håller 25 grader idag, en hel del växter som nu börjar ta sig riktigt fint.
#26 - 10 maj 2015 11:39
Det bidde ett litet gäng med Otocinclus, vilka små clowner det är! De stimmar och käkar ekologisk broccoli så det står härliga till, de verkar må fantastiskt. Det kommer nog bli några till om någon vecka eller två :)
#27 - 11 maj 2015 05:42
Ottosar är verkligen underbara! Kallas visst "monkeys" i en del länder! :) De är så pigga busiga och mysiga! Köpte själv sex st igår men haft dem tidigare oxå.
#28 - 22 maj 2015 15:25
De är verkligen ett härligt tillskott, de verkar trivas och akvariet har långsamt börjat vakna mer till liv. Det märks på växterna att det har blivit en bättre balans och jag var faktiskt tvungen att rensa lite i mitt Stjärngräs och mossorna har börjat till sig. Ytterligare en rot har lagts till också då jag inte var nöjd med högra sidan utav akvariet. Bild kommer, lovar!!!
#29 - 17 juni 2015 22:13
Det växer så det knakar, glömda äro dagarna då jag slet mitt hår över växterna som bara föll sönder. Överproduktion på svärdsplantor, stjärngräs och ricci, dessutom har jag en invasion utav andmat som måste ha smugit med med någon annan växt. Ottosarna frodas, ett gäng rödmunstetror far omkring och en fin grenmal huserar på botten. Lycka!!
#30 - 18 juni 2015 08:41
Sannive skrev:
Det växer så det knakar, glömda äro dagarna då jag slet mitt hår över växterna som bara föll sönder. Överproduktion på svärdsplantor, stjärngräs och ricci, dessutom har jag en invasion utav andmat som måste ha smugit med med någon annan växt. Ottosarna frodas, ett gäng rödmunstetror far omkring och en fin grenmal huserar på botten. Lycka!!

Hade varit nice med en bild, eller två :)
#31 - 18 juni 2015 11:20
Jajamen! Jag betalade in mitt Guldmedlemskap inatt och hoppades att det skulle ha kommit igång idag, gör det ju lite enklare att publicera bilder men ! Jag kan ju inte svika, så här kommer det lite bilder:

430 Liters:

Och bara en liten en på grodornas akvarium ... De har fått sällskap utav lite Endlers:

#32 - 18 juni 2015 14:08
Super snyggt! [:-160]
#33 - 18 juni 2015 14:09
xanadu skrev:

Det skall jag också göra, men inte förrän imorgon! ;)
#34 - 18 juni 2015 14:12
Mr Woods skrev:

Typiskt göteborgare. :D

" target="_blank">
#35 - 18 juni 2015 16:14
Mr Woods skrev:

Hahahaha och där for min hjärna iväg i äventyret utav olika scenarion !!!! :D
#36 - 18 juni 2015 16:15
xanadu skrev:

Tack!!! [:o]
#37 - 30 juni 2015 05:23
Ser väldigt fint ut!

Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk
#38 - 30 juni 2015 09:26
Mycket vackert!
#39 - 1 juli 2015 16:45
Igår under veckovattenbyte så slet och rev jag lite i akvariet, flyttade på sten, rötter och växter. Hade full storm utav både det ena och det andra men nu när det har lagt sig så är jag nöjd, så nöjd att jag äntligen fick upp en bakgrund! Efter att ha stirrat på scenariot en stund slog inspirationen till och det bidde en tur till Akvarielagret och några nya kompisar fick följa med hem![ATTACH=CONFIG]76691[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76692[/ATTACH]

Och tack för era kommentarer! Det sporrar verkligen till att fortsätta att göra det bättre och bättre!!!!!!
#40 - 1 juli 2015 20:28
Fint 😃
#41 - 10 september 2015 15:43
Några Endlers blev väldigt många endlers på mycket kort tid!! Grodorna hinner inte med att äta upp alla yngel, jag måste nog skaffa lite fler grodor!!! Stackars mig :)

Hur som helst så har äntligen det stora akvariet fått tillskott utav några utav mina efterlängtade skalarer, tre stycken små små små fina långfenade marble and black ankom igår. Lätt chockade utav frakten och de är ju fortfarande bäbisar så de visar sig inte än ifrån sin snyggaste sida men det kommer!

[ATTACH=CONFIG]77233[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77232[/ATTACH]
#42 - 10 september 2015 16:04
Ja och så grodburken så klart :) [ATTACH=CONFIG]77234[/ATTACH]
#43 - 23 oktober 2015 13:42
Hej och hå!!! Det var ett tag sedan men nu kan jag berätta att jag är stolt "förälder" då det plötsligt bildades ett par utav mina tre scalarer! Idag när jag kom hem så fann jag de väldigt stolta föräldrarna vid ett blad väldigt centralt i akvariet, ett blad täckt utav ägg. Vad de putsar, fläktar och försvarar. För att vara tonårsföräldrar så tycker jag att de gör ett strålande arbete!!!
[ATTACH=CONFIG]77788[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77789[/ATTACH]

Inte världens bästa bilder men ... och jaaa jag vet att det är alger ... De exploderade efter sommaren trots noggranna vattenbyten :D

Annons