Bluffbutik?

#1 - 11 november 2007 00:17
Håller på att starta upp mitt första akvarium :)
Har beställt grejer från tre olika webbutiker. Två av webbutikerna fungerade alldeles utmärkt, men den tredje har jag fått problem med :(

Jag beställde mot förskottsbetalning och leveranstiden var enligt hemsidan mellan 2-14 dagar. Efter att det gått drygt två veckor från det jag gjorde beställningen utan att ha fått något levererat, mailade jag butiken. Fick då svar att en av sakerna jag beställt var restad. Skickade ytterligare ett mail och frågade om när den restade varan skulle komma in. Svaret var att han skulle få informationen följande måndag. Tiden gick utan att webbutiken hörde av sig, så jag mailade igen och frågade om de hade fått någon uppgift om när den restade artikeln skulle komma. Inget svar. Skickade ytterligare mail utan att få svar. Provade att få kontakt via webformulär på deras hemsida. Fortfarande inget svar. Har också ringt telefonnumret de uppger på hemsidan, men kommer till en telefonsvarare som ber att man skall lämna namn och nummer så ringer de upp. Men de har inte ringt tillbaks. Har skrivit att jag vill häva köpet och begär pengarna tillbaka. Inget svar.

Nu har det gått drygt tre månader sen jag la beställningen och har fortfarande inte fått något från denna webbutik. De akvariegrejor jag fått från de andra webbutikerna börjar nu stå och samla damm och akvarieintresset har dykt.

Börjar tro att det är en bluffbutik och letade efter organisationsnummer på hemsidan utan att hitta någon. Via telefonnumret på hemsidan lyckades jag spåra upp företaget som har ett organisationsnummer. Men F-skattsedeln är avregistrerad vilket jag tror betyder att de inte får idka handel.

Frågan är hur man skall gå vidare. Är det konsumentverket eller kanske Sverker på PLUS man skall prata med?

Vore tacksam för hjälp.
#2 - 11 november 2007 00:34
Om du skriver ditt namn så kan du i klartext tala om vilken butik du har problem med. Då kanske det finns någon på forumet som vet mer.

Det finns en regel på Zoopet, att ska man framföra kritik mot någon affär så får man inte göra det anonymt.
#3 - 11 november 2007 00:45
webbutiken i fråga är ZooPlanet (www.zooplanet.se)
Vore intressant att veta om andra har haft liknande problem.

//Jonas Öhrman
#4 - 11 november 2007 06:33
Kolla dina personliga meddelanden.
#5 - 11 november 2007 12:19
Noak skrev:
webbutiken i fråga är ZooPlanet (www.zooplanet.se)

Vore intressant att veta om andra har haft liknande problem.

//Jonas Öhrman

Det är bra, att detta företag kommer fram med namn. Jag har aldrig haft betalning i kläm, men första gången, jag besällte var det ett ytterfilter. Hörte intet från företaget, så meddelade jag dom, att de kunde glömma ordern. Fick så ett mail, att företageren hade varit på rejse, och glömt mobilen. Handlade så i stället hos Akvarieshoppen, som kan rekommanderes. För några veckor sedan provede jag igen, men förste gången blev det krångel med lösordet, så skickade de ett nytt, sen påstod de, att mit personnummer var fel?????
Så slutade kontakten. Ordern gick till Guldfisken och PWSS, och detta utan problem.
Tonny Borchmann, Lilleulv
#6 - 11 november 2007 13:30
zooplanet har jag anlitat x antal gånger och det har funkat fin fint, kanske är det skillnad på hur man betalar (inte för det ska va det då) vi har använt oss av VISA varje gång och det som är nackdelen är att man inte automatiskt får ett mail med paketnr utan man får be om det men har absolut inte vart svårt att komma fram eller att få det.
org nr har dom (kolla på bolagsverket så hittar du dom iaf sist jag kolla).
så troligen har ngt strulat till sej, att ha internetbutik är långt ifrån problemfritt tyvärr och tragiskt nog så drabbar det kunderna (servrar dör, virus, buggar å fan å hans moster).
så jag rekomenderar dej att ringa honom, tele nr står under kontakta oss.
Hoppas det löser sej :)
#7 - 11 november 2007 13:32
glömde säga att det nr som står vid formuläret är hans hemnr.....
så du kanske ska testa kvällstid?
#8 - 11 november 2007 23:03
c90368 skrev:
Om du skriver ditt namn så kan du i klartext tala om vilken butik du har problem med. Då kanske det finns någon på forumet som vet mer.

Det finns en regel på Zoopet, att ska man framföra kritik mot någon affär så får man inte göra det anonymt.

Men det gäller väl bara om man namnger företaget? Hänvisar man till det som "webbutiken" behöver man väl inte ange sitt eget namn heller? Om man inte nämner företagets namn, så hänger man ju inte ut nå´n.
#9 - 12 november 2007 07:46
Micke_A skrev:
Men det gäller väl bara om man namnger företaget? Hänvisar man till det som "webbutiken" behöver man väl inte ange sitt eget namn heller? Om man inte nämner företagets namn, så hänger man ju inte ut nå´n.

Helt korrekt, trådskaparen angav inte namnet på affären i sitt första inlägg. Vad jag syftade på var att det är ok att namnge företaget om man skriver ut sitt namn. Vilket underlättar för att få andras synpunkter om just den firman.

Annons