Jag undrar lite vad som kan vara fel med mina Blue Spiegel. Mitt akvarie har varit igång i ca 7 månader nu och min BS har simmar där i 5 månader typ. För ca en månad sen jagade den manliga BS den kvinnliga väldigt mycket. Strax därefter så hade hon svårt att simma och låg mest på botten och ramlade på sidan.
Fiskaffären trodde på följdsjukdomar från stressymtom. Jag försökte rädda henne men det gick inte då det redan var för långt gånget.
Nu har hanen börjat få samma tendens att ligga mycket på botten och faller på sidan. Han bryr sig inte när man är nere med håven och fångar upp honom. Så nu ger jag den här fisken ett saltbad ifall det är parasiter och annat skit som angriper honom.
Men jag undrar varför dessa Blue Spiegel drabbas av detta och ingen annan i akvariet. Och vad kan vara fel t ex? Ett atg trodde jag att honan inte fått tillräckligt med mat men tycker hanen har ätit rätt bra ändå, ofta tar den maltabletterna dock.
Så ge mig gärna lite information vad som kan vara galet så jag kan rätta till det eventuella felet.
Akvariet är 60 liter
Där simmar förutom BS
10 corydoras
1 L-mal
6 guppy (släkting till dom iaf)
8 tetror
2 svarta malar
2 halvnäbbar
Har läst lite andra trådar och funderar på om det är syrebrist men jag tycker inte det, bytte t ex 40% av vattnet i onsdags.. Men jag är tacksam för alla tips jag kan få!