Blue diamond som slåss

#1 - 8 januari 2005 16:01
hej jag undrar om det är normalt att diskusarna slåss,de som jag tror e hannarna blir helt svarta å sen ger dem sig på dem andra som inte vågar att göra nått e det normalt ???.mina blue diamond e inte helt blåa iheller, får de sin färg sennare elr ?? .Jag har 9 st blue diamond köpte de för nån dag sen.
#2 - 8 januari 2005 16:51
denna sida visar hur mina diskusar ser ut. e det blue diamond ?? http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=249326&gid=331041
#3 - 8 januari 2005 18:26
Ingen som vet. jag undrar också varför vissa diskusar bara spottar ut maten fast de verka jätte hungriga
#4 - 8 januari 2005 18:47
Tyvärr så är jag helt ny när det gäller diskus men de blue diamond jag har haft och sett ser inte riktigt ut som dina. Dom ser mer ut som rödturkos fast bilderna kanske inte visar dess rätta färg. Dina ser mer ut som om de är röd/blå på kroppen i ett snirklat mönster. Du kan titta och jämföra med mina om du vill. Jag har dom på min zoon. Om du klickar på drd på min kompislista där så har han fina bilder på blue diamond.

Jag köpte 4st 6 cm diskus och 1 10 cm diskus för 14 dagar sen och den stora piskar upp de små då den vill visa sin nyvunna höga rang. Kanske dina gör det med? Mina har inga sår eller märken efter upp-piskningarna.

Hoppas att du fått lite hjälp av en som inte kan så mycket om diskus.

Lycka till med dina diskusar.

Jag har haft mina sen 6 november och första veckan peta dom i maten. Tog det i munnen och spotta ut det i små delar. Jag kan se att dom gör så ibland nu med men för det mesta äter de normalt.
#5 - 8 januari 2005 19:13
tack för dit svar men var dina diskusar så färgade när du köpte dem
#6 - 8 januari 2005 19:30
Inte färgade som dina men som drd´s blue diamond, helblå!
#7 - 8 januari 2005 19:34
drd´s ???
#8 - 8 januari 2005 19:40
#9 - 8 januari 2005 19:50
Jocke kolla mitt galleri på diskusfiskar så ser du hur Blue Diamond ser ut !!
Dom är i princip lika blå när dom e små som stora.

// drd
#10 - 10 januari 2005 14:40
ok men då e jag säker på att det inte är blue diamond hehe,de ser precis ut som de diskusar du har i ditt 540l akvarium e det röd turkos??? fråga e till drd
#11 - 10 januari 2005 14:55
Det där med att dom äter dåligt kan vara att du har för kallt i byttan.
Mina (nya)diskusar började inte äta förrän jag höjde tempen till 31 grader.
Dom fick gå i den tempen i två veckor innan jag sänkte till 29 grader.

Larry
#12 - 10 januari 2005 16:02
Dina discusar är röd/turkosa, Blue diamond är helt blåa när man köper dem. de har ej heller några ränder. Om discusarna slåss så prova möblera om i akvariet så får alla börja om på ny kula med revir. Annars måste man flytta dem som inte gillar varandra oftast för gott.... Lycka till!
#13 - 10 januari 2005 17:32
[QUOTE=jocke120]ok men då e jag säker på att det inte är blue diamond hehe,de ser precis ut som de diskusar du har i ditt 540l akvarium e det röd turkos??? fråga e till drd[/QUOTE]

Kan nog vara små rödturkosa du har fått tag i Jocke !

Dom kivas nog alltid litegrann när dom e små.
#14 - 10 januari 2005 18:29
ok tack för era svar. men jag undrar om de kan leka när de e ca 7-9 cm långa??? vet ej hur gamla de är men jag vet att de levt i en djur affär i minst en månad
#15 - 10 januari 2005 19:23
[QUOTE=drd]Kan nog vara små rödturkosa du har fått tag i Jocke !

Dom kivas nog alltid litegrann när dom e små.[/QUOTE] din länk till zoonen funkar ej :confused:
#16 - 10 januari 2005 19:39
vad menar du ?? min ??
#17 - 10 januari 2005 21:15
nej drd,s sida
#18 - 10 januari 2005 21:34
Jag har aldrig hafft discusar, men jag skulle inte oroa mig förrän dom visar synliga
skador eller att vissa djur står i hörnet och trycker pga. av att dom är mobbade.
#19 - 10 januari 2005 21:39
[QUOTE=janne dansk][QUOTE=drd]Kan nog vara små rödturkosa du har fått tag i Jocke !

Dom kivas nog alltid litegrann när dom e små.[/QUOTE] din länk till zoonen funkar ej :confused:[/QUOTE]

Jodå den funkar !!

Vet inte riktigt varför den inte går att trycka på direkt o hamna på min zoon
Markera adressen o klistra in den i internetläsaren så går det o se =)=)
Lucas_no1
#20 - 10 januari 2005 21:54
[QUOTE=jocke120]ok men då e jag säker på att det inte är blue diamond hehe,de ser precis ut som de diskusar du har i ditt 540l akvarium e det röd turkos??? fråga e till drd[/QUOTE]

Kan inte fatta hur dom kan sälja dom som blue diamond.
En blue diamond har väl aldrig ränder?
Min har det inte i allafall. :-)
#21 - 11 januari 2005 15:09
hehehe ne man kan ju undra om de har nått slags syn fel :) kan diskus leka när de är unga????,
de e ca 7-9 cm långa men jag vet inte hur gammla de är. jag vet att de har varit i affären i minst en månad så de är någ inte så jätte unga
#22 - 11 januari 2005 17:04
Jag köpte fyra små turkosa diskus innan jul. Av dem var det en som var mycket dominant och ett par som blev rätt mobbade. Jag reste bort i tio dagar (en kompis matade dem enligt mina noggranna instruktioner) och när jag kom hem hade mobbingen gått så långt att de båda klenare rackarna inte vågade äta. De dog kort efteråt.

Vad hade jag kunnat göra för att förhindra utvecklingen? Tänkte ju köpa fler så jag har totalt sex, vilket lär vara minsta rekommenderade antal, men det är inte så lajbans att lägga ut en tusing till om de också ska mobbas ihjäl.

De två jag har nu funkar fint, det är fortfarande en som kör med den andra, men den vågar äta i alla fall, och de tycks trivas i varandras sällskap.

Jocke, diskusar leker inte när de är unga, de måste bli könsmogna och bilda par först.

Annons