Blomkrukor uppbyggnad

#1 - 20 april 2004 12:23
Hej!

Jag tänkte bygga en massa grottor och limma ihop en massa blomkrukor som jag sågat till. Är det någon som gjort något liknande eller så?

Undrar oxå om det ärnågon som har en del bilder på sin inredning som kan skicka nån länk så att man kan få lite tips och ideèr
#2 - 21 april 2004 11:19
Om du ska bygga grottor så ser det betydligt naturligare ut om du sågar till bitarna av Lavasten(ja det går lätt att såga med eb bågfil eller sticksåg). Sedan kan du limma ihop bitarna med tex silicon som går att använda i akvarie.
#3 - 21 april 2004 23:16
<font color="navy">TjeniXen!
För att inte ha som "alla andra" så köptet jag ett par stycken blomkrukor som jag sågade itur, på dessa kletade jag sedan HusfiX med lite pigment och stenar i för att få det lite "grottiskt".
Hade i tankarna att limma ihop några av den som grottor, men det fick bli som det blev av ren lathet.

Jag har nyss lagt ut lite bilder av dem på denna address:
http://hem.bredband.net/jorfun/krukgrottor/grottor.html

Hoppas detta gav dig lite idéer [:-17]</font id="navy">
#4 - 22 april 2004 00:38

Är det inte gift o föroreningar o sånt i husfix?.. lr går det bra att bara stoppa ner i karet utan att lacka med epotex lr nått sånt?.

#5 - 22 april 2004 05:30
Låter som en kul ide använd silikon husfix kan innehålla gifter.
#6 - 22 april 2004 07:05
Jag har använt husfix(finns dock en massa olika fabrikat) och jag har inte haft några problem, tänk bara på Ph´t.
#7 - 22 april 2004 09:43
<font color="navy">
Ursprungligen skickat av mats41

Låter som en kul ide använd silikon husfix kan innehålla gifter.

Japp det är ganska kul att använda akvariesilikon(samma som fogarna i karet) och husfix (casco)- samma som folket här använder till sina bakgrunder, både olackade och lackade. Enda problemet enligt utsago med olackad husfix är att fiskana (algätande) kan lättare gnaga igenom det så materialet bakom syns, samt att det håller ett högt pH värde innan det blir utlakat.</font id="navy">
#8 - 22 april 2004 09:46
Man kan låta det bränna klart i en balja och byta vatten varannan dag och mäta ph tills det är stabilt och inte ändras.

Samma teknik som till saltvatten. :-)

Annons