Blodig Ancistrus mal!

#1 - 3 september 2008 18:17
Har en hona på ca 9 cm. Idag så märkte jag att hennes kropp hade fastnat som i kramp! Hon är ihopböjd, som att hon skulle ligga på en tennisboll. När hon försökte simma så blev det bara konstiga cirklar. Jag tog upp henne och satte i en skål så länge. Så tittade vi närmare, det ser ut som att det är lite blodigt ut på fenorna, som om det skulle vara i fenorna nästan.

Hjälp! Kan jag göra något eller är det bara att ta bort?

Sambon fixar bilder medan jag skriver.
#2 - 3 september 2008 18:39
Här kommer en film på den.

" target="_blank">
#3 - 3 september 2008 18:50
Jag har blandat upp lite salt i vatten och haft i, då jag har läst att det kan hjälpa dem med deras naturliga skydd. Men det var ytterst lite.

Hon verkar ha lugnat ner sig lite, men jag är orolig. Är hon döende eller?
Guest
#4 - 3 september 2008 18:58
Salta på!

Din Ancistrus har blivit ammoniumförgiftad byt ca 70% i karet och damsug botten noga tillsätt sedan saltet.
Saltet hjälper till att få ut den mängden kväve som finns i blodet.
#5 - 3 september 2008 19:06
Ok! Jag sätter fart!
De andra 3 verkar oberörda.

Hur har det gått till?
Guest
#6 - 3 september 2008 19:12
Linapina skrev:
Ok! Jag sätter fart!

De andra 3 verkar oberörda.

Hur har det gått till?

En hel del avföring/slagg i bottensubtratet höjer ammonium/nitritvärden rätt mycket, slarvat med vattenbyte mm.

Jag har själv råkat ut för detta men då var läget mer kritiskt, de var stela som pinnar, dagen efter såg de mycket bättre ut.

Det samlas mycket roligt under rötter och stenar.
#7 - 3 september 2008 20:20
Ok.
Ja, jag började lyfta på rötter och så för att ta fram alla grodorna för matning. Det var då jag märkte att hon var konstig.
Så du tror att hon kan klara sig? Just nu ligger hon i en bunke med vatten och jag saltar lite itaget. Har även bytt ut lite vatten itaget.

Typiskt att karl just hade dragit till gymet medan jag väntade på svar... Så det var bara att skicka tröjan och springa runt i byxa och bh, hade slangen fastklämd i muggen och lät den tömma medan jag rusa fram och tillbaka med hinkar med vatten för att fylla på. Har gjord så fram till nu, så nu är säkerligen 70% av vattnet utbytt.

Ska jag stoppa ner tösen hos de andra igen? Har även haft i salt i stora karet.

Karl kom hem för 10 min sen, så jag har slamsugit i botten och under rötterna, t.o.m på utsidan av filtret där det samlats skit.. Så nu har jag skrämt upp alla invånare i hela akvariet, och tetrorna har blivit bleka... Men det blir nog bättre sen.

1000-TACK för din hjälp! Jag hoppas så att tösen blir bättre.
#8 - 3 september 2008 20:34
Lutt skrev:
Salta på!

Din Ancistrus har blivit ammoniumförgiftad byt ca 70% i karet och damsug botten noga tillsätt sedan saltet.

Saltet hjälper till att få ut den mängden kväve som finns i blodet.

Jaha.. Är det därför de blir sådär, alltid lär man sig något nytt... Jag, obildad gammal akvarist vet bara att det är dags att byta vatten för det är dålig balans men inte kemin bakom...

Linapina skrev:
Ok.

Typiskt att karl just hade dragit till gymet medan jag väntade på svar... Så det var bara att skicka tröjan och springa runt i byxa och bh, hade slangen fastklämd i muggen och lät den tömma medan jag rusa fram och tillbaka med hinkar med vatten för att fylla på. Har gjord så fram till nu, så nu är säkerligen 70% av vattnet utbytt.

Karl kom hem för 10 min sen, så jag har slamsugit i botten och under rötterna, t.o.m på utsidan av filtret där det samlats skit.. Så nu har jag skrämt upp alla invånare i hela akvariet, och tetrorna har blivit bleka... Men det blir nog bättre sen.

Har du haft i några kemikalier för att mildra det nya vattnet???
Typiskt karlar att hålla sig undan.. Skaffa så du kan fylla karet via trädgårdsslangen ist... ;)
#9 - 3 september 2008 20:37
Har haft i vattenberedningsmedel.
Även nya bakterier och växtnäring.
Samt saltet då såklart.

Vilken soppa... Lite buljong till så är maten klar då...

Nu är ryggen helt slut. Men fiskarna får det förhoppningsvis bättre.
#10 - 3 september 2008 20:39
Linapina skrev:
Har haft i vattenberedningsmedel.

Även nya bakterier och växtnäring.

Samt saltet då såklart.

Vilken soppa... Lite buljong till så är maten klar då...

Nu är ryggen helt slut. Men fiskarna får det förhoppningsvis bättre.

Du har säkert jobbat hårdare än karln på gymmet... :D Jag skulle stoppa tillbaka henne men vänta och se om Lutt svarar som kan det här bättre än jag... ;)
#11 - 3 september 2008 20:39
Katharina skrev:

Har du haft i några kemikalier för att mildra det nya vattnet???

Typiskt karlar att hålla sig undan.. Skaffa så du kan fylla karet via trädgårdsslangen ist... ;)

Jag tömmer med med trädgårdsslangen. Så har vi en slang för att fylla på, men då måste jag mecka om med fästena och sambon har lyft ut det i trädgården, jag ville inte spilla tid på det, därav hinkbärandet.
Men vad gör man inte för sina familjemedlemmar.
Guest
#12 - 3 september 2008 21:22
Linapina skrev:
Ok.

Ja, jag började lyfta på rötter och så för att ta fram alla grodorna för matning. Det var då jag märkte att hon var konstig.

Så du tror att hon kan klara sig? Just nu ligger hon i en bunke med vatten och jag saltar lite itaget. Har även bytt ut lite vatten itaget.

Haha vilken syn det hade varit:)

Ja du kan stoppa tillbaka henne i karet. glöm inte saltet bara!
Jag tog ca 1dl salt 100L, du kan sen göra små vattenbyten ca 10% i två tre dagar.
#13 - 4 september 2008 07:27
Jag saltar lite i taget då.

Men funkar det även för mina pansarmalar? Har dem i samma kar nämligen och läste något om att de skulle vara känsliga för salt, eller var det fel?
#14 - 7 september 2008 23:23
Vad är det för salt man ska använda om det skulle behövas någon gång? Är det vanligt salt med jod, eller ? :confused:
#15 - 8 september 2008 09:20
Vad är det för salt man ska använda om det skulle behövas någon gång? Är det vanligt salt med jod, eller ? :confused:

Använd vilket som. Det du har hemma. Men inte seltin, det ska vara riktigt salt.
#16 - 8 september 2008 09:26
Hur gick de för fisken lina?
#17 - 8 september 2008 14:18
Det gick bra med fisken ;) Lilla tösen blev bra!
Jag är så tacksam för alla goda råd man får här! Så jag kan absolut rekommendera salt.

Offtopic, alla dessa disskutioner om pansarmalar och salt, jag har 6st som går i samma kar som blev saltat, alla mår bra.

Det verkar som att det blir mer liv i akvariet överlag när man saltat... Är det inbillning eller någon annan som märkt?
Grodorna som är ganska blyga annars är ute och spatserar mera med.

Annons