Blodfenstetra. Aphyocharax anisitsi

#1 - 20 september 2009 13:27
Har sökt i forumet men har inte hittat någonting om denna fisk.

Det som står i arbetsbeskrivningen verkar ju väldigt lovande men det är alltid kul att höra vad folk har för erfarenheter.
http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=411&SOK=1

Som ni kanske vet så har jag ett bamse kar som ska fyllas med vatten (enligt ansjo kommer detta hända 2019:p)
Jag letar då under tiden upp fiskar som skulle kunna passa med varandra och i denna stora tank.

Två stora stimm skall finnas i mitt akvarium det ena stimmet är pristellatetra och det andra stimmet är ett frågetecken tills jag hittade denna blodfenstetra.

Så nu undrar jag helt enkellt vad folk har för erfarenheter.
Den är inte för stissig och gör fiskar som scalarer nervösa?
Stimmar den bra?
Vad kostar den i affären och hur lätt är det att få tag på den?
har själv aldrig sett den i akvarieaffär tidigare så den kanske inte är JÄTTE vanlig.

Tack för svar;)

Puss och kram!
#2 - 20 september 2009 13:35
Den passar ju bra eftersom den blir långlivad, så köp den nu så kanske den lever och har hälsan år 2019:D...
Jag har faktiskt inte sett denna tetra mig veterligt någon gång, och ställer mig ganska tveksam att du kan få tag i den. Men den kanske är vanligare än vad man tror, och ofärgade ex väcker nog inte så stor uppmärksamhet.
En annan tetra jag såg för någon vecka sedan var en ny bekantskap för mig, nämligen rödfenad glastetra, Prionobrama filigera http://images.google.se/images?sourceid=navclient&hl=sv&rlz=1T4ACPW_svSE327SE327&q=Prionobrama%20filigera&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi som kanske annars kunde passa damen? Dessa har grosssisten Imazo hemma nu, och handlar din affär av dessa kan de beställa hem till dig:)!
Bilagor:
#3 - 20 september 2009 16:13
ansjo skrev:
Den passar ju bra eftersom den blir långlivad, så köp den nu så kanske den lever och har hälsan år 2019:D...

Jag har faktiskt inte sett denna tetra mig veterligt någon gång, och ställer mig ganska tveksam att du kan få tag i den. Men den kanske är vanligare än vad man tror, och ofärgade ex väcker nog inte så stor uppmärksamhet.

En annan tetra jag såg för någon vecka sedan var en ny bekantskap för mig, nämligen rödfenad glastetra, Prionobrama filigera http://images.google.se/images?sourceid=navclient&hl=sv&rlz=1T4ACPW_svSE327SE327&q=Prionobrama%20filigera&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi som kanske annars kunde passa damen? Dessa har grosssisten Imazo hemma nu, och handlar din affär av dessa kan de beställa hem till dig:)!

Ja den var ju också långlivad tydligen så den räcker nog till 2019 också;)
Men om den finns är den antagligen ganska dyr då eller?
P.Filigera var faktiskt ganska snygg... tittade på den i artbeskrivningen men där såg den ganska tråkig ut.
Bilderna på nätet var lite fräckare. riktigt cool faktiskt.
Jo "min" affär köper från imazo.
Men om Gubben (du säger dam, jag säger gubbe;)) precis har "hittat" denna tetra så vet du inte jätte mycket om den eller?
Jaja man får testa sej fram helt enkellt.
hur stort stimm kan man ha i 980 liters?
#4 - 20 september 2009 16:18
Eftersom jag inte sett den vad jag kan minnas, är det svårt att gissa på något pris. Kollar man i prislistan på andra Aphyocharax arter så ligger de på ett pris på ca 25-30:-/st.
#5 - 20 september 2009 16:23
aha ok. tänker mej att dom kanske är ovanliga för att folk inte lägger ner 60 kr st på en ynka tetra som inte har så häpnadsväckande färger.
Men den är då antagligen ovanlig av någon annan anledning...

Sniglarna växer ganska snabbt
#6 - 20 september 2009 16:28
Trevligt:D!
#7 - 20 september 2009 18:26
Mina Blodfenor. Köpte 20 st av privatsäljare, men har haft otur och fick något skit på dem. Har bara 6 kvar...
#8 - 20 september 2009 18:28
Ah... bilden kom inte med..
#9 - 20 september 2009 19:17
Ett stim av dessa.....mumma:D!
#10 - 20 september 2009 19:33
såg Ouscazz blodfenor för några dagar sedan, de är verkligen fina och stimmar väldigt bra! Jag funderar oxå på ett gäng om de skulle dyka upp i affär vid rätt tillfälle
#11 - 20 september 2009 19:52
dom är ju riktigta skönheter. dessa fiskar MÅSTE jag ha!!

Får ta och leta runt lite. detta är helt otroligt!
Hur mycket kostade dom? hade privatsäljaren samma pris som i affären eller tog han mer/mindre? kanske lite långt att åka till höör för fisk... eller nää! det är det inte! inte för sådana snyggingar;)
#12 - 20 september 2009 19:55
Åka till Höör för fisk?
#13 - 20 september 2009 19:57
Ouscazz skrev:
Åka till Höör för fisk?

Why not??
#14 - 20 september 2009 19:59
Jag har inget till salu...
Bilagor:
#15 - 20 september 2009 20:07
nej, nej... var inte så jag menade. din privatsäljare som du köpte av. vart håller han till?
Eftersom att du bor i höör så tänkte jag att den du köpte av också håller till där omkring. Jag kunde således tänka mej att köpa av honom om det kniper.
Men fisksäljaren kanske bor i boxholm. who knows...
#16 - 20 september 2009 20:08
Privatsäljaren du köpte av syftade hon på.
En sec för sent^^
#17 - 20 september 2009 20:11
Han bor 45 mil norrut och jag köpte alla han hade. Försöker själv hitta fler.
#18 - 20 september 2009 20:16
aha ok... du vet inte vart han fick tag på dom??
Försöker nämligen spåra en blodfenstetra-källa att köpa ifrån när tiden är kommen.
#19 - 20 september 2009 20:18
Ingen aning... men, de går att beställa om du går till en seriös handlare med utlandskontakter.
#20 - 20 september 2009 20:26
Ouscazz skrev:
Ingen aning... men, de går att beställa om du går till en seriös handlare med utlandskontakter.

Ok! tack så hjärtligt ska kolla upp detta imorrn;)
jag har ju hela stockholmo att snoka i så nånting borde jag hitta.

Tack igen! din bild är jättefin och suktar mej ännu mer för dessa små liv;)
#21 - 21 september 2009 09:22
Vad kul det ska bli att visa bilder på de tetrorna när jag kommer hem från akvariemässan i Duisburg om ett par veckor:D...nä, ska inte strö salt i såren så jag skojade bara:p.
#22 - 21 september 2009 14:15
Du kan ju skicka bilderna till mej så kan jag skriva ut dom, klä in dom i plast och hänga ner i snören i akvariet;)
Ta riktigt många bilder på dom och snoka riktigt mycket info också!

Du har redan strött en massa salt i mina sår, jag är van. Haha!!
#23 - 5 oktober 2009 11:48
riktigt coola är de, vet att de har såna på ZooGiganten i Lomma senast jag var där:cool:

var sugen på att köpa några tills jag såg priset. 150kr för ett par[:o]
#24 - 5 oktober 2009 14:20
Jag vet en som har 50 st i sitt kar:D!
#25 - 5 oktober 2009 14:36
Jag vet en som har 30 st i en spann.
#26 - 6 oktober 2009 06:42
ansjo skrev:
Jag vet en som har 50 st i sitt kar:D!

NEJ!! nej!! nej??!! åhhh stöööön bröl! du hittade dom i hemlandet kan jag tänka? tyskland asså? fan du får lägga in bild på dom. jag har till och med drömt om dom! mår dom bra? är dom fina?

Berätta, berätta! berätta allt du snappat upp!!!
#27 - 6 oktober 2009 06:44
riktigt coola är de, vet att de har såna på ZooGiganten i Lomma senast jag var där:cool:

var sugen på att köpa några tills jag såg priset. 150kr för ett par[:o]

Då måste det vart en annan fisk du såg. Dessa är ovanliga men dom är inte dyra. ligger som på en vanlig tetra ungefär.
#28 - 6 oktober 2009 06:48
Hemlandet? Nä, men däremot i ett försäljningskar på mässan i Tyskland:D.
De fanns i ett flertal affärer med och låg i prisklassen 2.50-3.50 euro/st men på mässan var de månadens fisk för en av affärerna och gick för 99 cent/st:).
Nu har de bara gått i mitt kar ett par dagar, men de håller till i de övre regionerna, stimmar på riktigt bra och är skitsnygga med sina röda fenor och lite blåaktiga kropp. Jag kan inte annat än tacka för att du fick upp ögonen på mig för att se deras snygghet;).
#29 - 6 oktober 2009 07:00
ansjo skrev:
Hemlandet? Nä, men däremot i ett försäljningskar på mässan i Tyskland:D.

De fanns i ett flertal affärer med och låg i prisklassen 2.50-3.50 euro/st men på mässan var de månadens fisk för en av affärerna och gick för 99 cent/st:).

Nu har de bara gått i mitt kar ett par dagar, men de håller till i de övre regionerna, stimmar på riktigt bra och är skitsnygga med sina röda fenor och lite blåaktiga kropp. Jag kan inte annat än tacka för att du fick upp ögonen på mig för att se deras snygghet;).

Jag ÄR från tyskland, därför sa jag hemlandet...mitt hemland asså, inte ditt:d

2.50-3.50 det är ungefär som i sverige iaf det som jag har sett
men 99 cent/st var lite trevligare köpte du dom billigare?

Du får lägga in bilder här sen! dom är grymt snygga!!!

Jag kan inte annat än tacka för att du hjälpte mej med lustgas a la akvarium.:p:d:)
#30 - 6 oktober 2009 07:02
Ja, jag köpte 30 st på lördagen men insåg att det vore korkat att inte köpa fler så det blev 20 till på söndagen. Dessa är odlade lokalt i Duisburgområdet då de nästan tog slut på lördagen men de fick hem fler till söndagen.
Detta visste lillfrasse om så han var cool och lugnade sig med sitt inköp till på söndagen:D.
#31 - 6 oktober 2009 07:12
lillfrasse har pokerface!! grymt!

Dom är inte JÄTTE svåra att odla då? det var ju trevligt att höra... och så lever dom i 10 år och så är dom otroligt vackra. tja det är den ultimata fisken;)

Lova att du lägger in en bild på dom! snäääääälla? och nästa år förljer jag med er!

Nä men man har ett jobb att sköta.... måste kila nu.
#32 - 6 oktober 2009 07:20
Bilder kommer:)!
Och sedan är lillfrasse även en hejare på att pruta så han är en bra häst att satsa på under dessa resorna. Att han sedan är trevlig gör inte saken sämre;)...
#33 - 7 oktober 2009 05:52
karrokaja skrev:
Då måste det vart en annan fisk du såg. Dessa är ovanliga men dom är inte dyra. ligger som på en vanlig tetra ungefär.

Sorry...stack ditt för att kolla om jag såg rätt...delvis gjorde jag det, fast denna heter Glass Blodfenstetra och den kosta 174kr för ett par:p

Helt genomskinlig, jävligt cool vad den iaf:d
#34 - 7 oktober 2009 08:12
Glasblodfenstetra kostade mellan 10-20kr styck på Herkules Zoo, kommer inte riktigt ihåg men i prisklass av vilken stimfisk som helst har jag för mig.
#35 - 7 oktober 2009 09:20
Sultanen skrev:
Glasblodfenstetra kostade mellan 10-20kr styck på Herkules Zoo, kommer inte riktigt ihåg men i prisklass av vilken stimfisk som helst har jag för mig.

hmm konstigt, måste va priset på någon annan fisk då,...fanns dock bara ett pris som satt på akvariet[B)]
#36 - 7 oktober 2009 09:53
Hur många akvarieaffärer prismärker karen korrekt?:) Finns ett par men det är främst de som är helt inriktade på akvarie och inte på hund, katt och gnagare:p
#37 - 8 oktober 2009 17:53
Sorry...stack ditt för att kolla om jag såg rätt...delvis gjorde jag det, fast denna heter Glass Blodfenstetra och den kosta 174kr för ett par:p

Helt genomskinlig, jävligt cool vad den iaf:d

Helt riktigt, detta måste vara den nya ny tetra som vi såg på mässan för första gången i våras och de är inte billiga i inköp från grossist(om de finns), så felmärkt är den säkert inte:).
Kolla i albumen från Hannover i våras, jag, Annika och Kjell har fotat dessa.
#38 - 11 oktober 2009 16:23
vad heter den på latin??? den där dyra alltså. jag försöker hitta den på google men utan framgång.
#39 - 11 oktober 2009 17:29
Inte en aning, men de fanns på mässan i Hannover i vintras som nyhet...
#40 - 11 oktober 2009 17:36
ansjo skrev:
Inte en aning, men de fanns på mässan i Hannover i vintras som nyhet...

Jag kollade i ditt album men jag såg den inte...
#41 - 11 oktober 2009 18:29
Thyttocharax sp. Peru "Hummingbird tetra" hete den då om det är den vi såg i någon utsällnings monter i våras. Efter lite sökande får jag upp denna men tror inte det är samma fisk.

http://www.aquahobby.com/gallery/e_characidium.php
#42 - 11 oktober 2009 18:45
hummingbird tetra verkar inte vara rätt, den på länken ser ut som nån slgas bottentittare om jag inte är helt fel ute...

jaja det är inte hela världen det är ju ansjos blodiga fiskar jag vill åt:)

bild-Googlade lite på de latinska namnet och hittade denna.

Är det någon som vet vad detta är för en fisk http://lh6.ggpht.com/MadamMatrix/R97vXexejUI/AAAAAAAAALk/QaQuw69-eJ4/weizmanni3
#43 - 11 oktober 2009 19:19
Vet ej vad det är för fisk den andra.

Du skulle sett dom blodfenorna när de fick mygglarver nyss de är som pirayor. Grymt nöjd med dom sedan var det första riktiga matningen sen de kom hem kan ju varit lite hungriga.
#44 - 12 oktober 2009 14:02
Det är en Poecilocharax weitzmani. Jättetrevlig tetra, fotade några på Akvarielagret häromdagen.

karrokaja skrev:
hummingbird tetra verkar inte vara rätt, den på länken ser ut som nån slgas bottentittare om jag inte är helt fel ute...

jaja det är inte hela världen det är ju ansjos blodiga fiskar jag vill åt:)

bild-Googlade lite på de latinska namnet och hittade denna.

Är det någon som vet vad detta är för en fisk http://lh6.ggpht.com/MadamMatrix/R97vXexejUI/AAAAAAAAALk/QaQuw69-eJ4/weizmanni3
#45 - 12 oktober 2009 14:07
Angående P. weitzmani så ska det nämnas att det inte är en helt lätt fisk. Bör hållas för sig själva då de är väldigt passiva, äter helst levande foder av olika slag och tyvärr så brukar de som finns i butikerna vara så pass undernärda att de lätt stryker med ganska fort.
#46 - 12 oktober 2009 14:07
Det är en Poecilocharax weitzmani. Jättetrevlig tetra, fotade några på Akvarielagret häromdagen.

Aha tackar... dn var ju faktiskt grymt läcker den också...
Jaså det gjorde du? kan du inte lägga in en bild?
Vad låg den i pris tro??

Är det samma som finns i artbeskrivningen under samma namn?
Den ser helt annorlunda ut, det kanske är en hona...
#47 - 12 oktober 2009 14:20
karrokaja skrev:

Är det samma som finns i artbeskrivningen under samma namn?

Den ser helt annorlunda ut, det kanske är en hona...

Kan inte se artbeskrivningen, men det tar ganska lång tid innan hanarna utvecklar så där stora fenor. Och det är ju alltid skillnad i färg och så vidare på en hane som visar upp sig för en annan gentemot en som är "neutral".
#48 - 12 oktober 2009 14:29
oaken skrev:
Kan inte se artbeskrivningen, men det tar ganska lång tid innan hanarna utvecklar så där stora fenor. Och det är ju alltid skillnad i färg och så vidare på en hane som visar upp sig för en annan gentemot en som är "neutral".

A ok... men dom var så extremt olika tycker jag.. men du har nog rätt.
#49 - 12 oktober 2009 14:52
karrokaja skrev:
A ok... men dom var så extremt olika tycker jag.. men du har nog rätt.

Kan ju för den delen mycket väl vara en hona i Zoopets beskrivning, som du sa. När de är små är båda könen väldigt lika.
#50 - 31 oktober 2009 13:30
Var på hornbach för några dagar sedan och köpte några indiska glasmalar... och så helt plötsligt så ser jag denna blodfenstetra i ett av karen. det var i och för sej
Prionobrama filigera och inte Aphyocharax anisitsi. som jag ville ha från början.
den sistnämda har rött i alla sina fenor, P.filigera har endast stjärtfenan röd.

Nu när jag såg dom live så finns det inte att jag ska vara utan dom.
men min fråga är nu.
Ansjo/lillfrasse vilken av dess var det ni hade fått tag på? P.filigera eller A.anisitsi?

Dom hade otroligt fina rörelser och stimmade väldigt bra. den röda stjärtfenan riktigt glöder och ser ut som en bit siden slöja, alltså "vanliga" tetro kan vara lite ryckiga i sina rörelser men denna var otroligt mjuk och smidig. Detta är MIN fisk.
#51 - 31 oktober 2009 15:13
Givetvis är det Aphyocharax anisitsi vi har:D!
#52 - 31 oktober 2009 15:29
karrokaja skrev:

Nu när jag såg dom live så finns det inte att jag ska vara utan dom.

men min fråga är nu.

Ansjo/lillfrasse vilken av dess var det ni hade fått tag på? P.filigera eller A.anisitsi?

Om du vill ha tag på Aphyocharax anisitsi så kan du nog hitta dem på akvarielagret eller så beställer Christer hem till dig.
http://fisklista.akvarielagret.se/?query=Aphyocharax+anisitsi+&fish_list%5Bsupplier_id%5D=&commit=S%C3%B6k
#53 - 31 oktober 2009 15:44
ahh men prinobrama filigera var billigare på imazos lista.. och så är den snyggare har jag kommit fram till. som en spökmal mer röd stjärtfena och lite blå/grön aktiga reflexer i rätt ljus... funderar på ett stimm med 300 st och BARA ha dom + massa konstiga växter.
#54 - 31 oktober 2009 15:53
karrokaja skrev:
ahh men prinobrama filigera var billigare på imazos lista.. och så är den snyggare har jag kommit fram till. som en spökmal mer röd stjärtfena och lite blå/grön aktiga reflexer i rätt ljus... funderar på ett stimm med 300 st och BARA ha dom + massa konstiga växter.

Den är billigare i Halmstad också, 190:-/10 st. Har ofta stått och tittat på dem i affären. Verkligen snygga.
#55 - 31 oktober 2009 21:42
Zoomässan i Kungsbacka (way off från dig...) hade granna blodfenstetra i förrgår för 20:- styck eller 10 för 175:-. Pristellan kostade 15:- styck men de är ju inte så ovanliga. Det var den "rätta" sortens blodfenstetra med rött på de flesta fenor (undre och stjärt). De ser nästan läskiga ut med den knallröda "doppade i blod"-färgen :) De borde ju finnas att få tag i Sthlm också...
#56 - 31 oktober 2009 22:17
jo det borde dom göra... om dom är som prinobrama filigera så är dom ju skitsnygga, har dock inte sett dessa fiskar live så ja måste kolla in dom först, måste ju veta vilken jag ska ha. nån av dom blir det och det i 100 tal;)
#57 - 31 oktober 2009 22:38
Hehe, bloood i vattnet... ;)
#58 - 1 november 2009 21:49
Rödfenorna är flera arter Aphyocharax där A. anisitsi nog är den vanligaste i handeln. Den kommer från södra Sydamerika. Lufttemperaturen där den lever brukar ligga mellan 12 och 30 grader vilket gör att 18-24 är ganska lagom. Mer behövs inte. Det är en snabb fisk och en effektiv romrövare, så inte ens i ett stort akvarium med mycket växter är det stor chans för några yngel att överleva. De flesta Aphyocharax är silverblanka med lite rött. A paraguayensis ser annorlunda ut (svart och silver) och kan vara ganska aggressiv trots att det är en liten tetra (även om jag själv inte märkt av det). A. anisitsi brukar inte vara dyr och finns öfta hos välsorterade handlare. Själv köpte jag 10 st på Bollmoras senaste storauktion för 30 eller 40 kronor, fast dyrare än så brukar dom vara...

Av Prionobrama finns det två arter. P. filigera och P. paraguayensis. Jag vet inte hur man ser skillnad på dem trots att jag med största sannolikhet sett bägge. De erinrar mycket om Aphyocharax men är lite elegantare - om man gillar genomskinnliga fiskar. Även dessa är romrövare men jag har fått för mig att dom inte är riktigt lika effektiva.

Av Tyttocharax (inget "h" i början) finns det tre giltiga arter. Alla tre har en kroppslängd på ca 2 cm. Jag har aldrig sett någon av arterna i handeln. FishBase har inte bild på någon av dem.

Poecilocharax weitzmani är en häftig fisk som inte tillhör familjen Characidae (äkta tetror) som de andra utan en liten familj som heter Crenuchidae. Dit hör även släktet Characidium som även de är mycket intressanta, men ganska färglösa, fiskar. Lillfrasse hade hittat en bild på en Characidium ovan. P. weitzmani är en färgstark, extrem svartvattenfisk som ofta kommer med sändningar av kardinaltetra och lever i samma miljö. Den är troligen inte odlad i akvarium, men antagligen leker den ungefär som en Apistogramma fast gissningsvis är det hanen som vårdar. Den är hemlig och kan hålla sig gömd i ett akvarium många månader utan att man ser dem (men plötsligt blev det inte längre några yngel av kolglödstetrorna). Hanarna är territoriella och mycket granna. Trots att det är små fiskar bör man nog erbjuda 100-200 liter om man har mer än ett par.

Tillägg: Titta även på Aphyocharax rathbuni som också är en trevlig rödfena. Här: http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/Pyrrhulina_australis/pyrrhulina.htm
finns en beskrivning på hur det ser ut där dom bor.
#59 - 1 november 2009 22:08
ojojoj!! här vad det en åhlander som kunde sina saker... eller han kanske bara googlade.
Mycket trevlig info måste jag säga. bra att det finns i en tråd så att jag kan gå tillbaka och läsa.
Tyngden ligger på någon av blodfenorna (det andra tetrorna var sidospår) så jag kanske ska fråga dej. vilken av dessa blodfenor man ska ta?

Hur dom stimmar osv. eftersom att dom ska ha 980 liter att simma runt i, så vill man ju att dom gör det snyggt.

Filigera är den som jag har sett live och slukades bums av skönheten.
Anisitsi har jag endast sett på bild.

otroligt långt och genomgående och bra inlägg. tack så mycket;)
#60 - 1 november 2009 23:12
karrokaja skrev:
vilken av dessa blodfenor man ska ta?

Hur dom stimmar osv. eftersom att dom ska ha 980 liter att simma runt i, så vill man ju att dom gör det snyggt.

Den som du får tag i! Det brukar ju bli så...

I naturen lever de i blandade stim med ett tiotal andra tetror varav dessa + serpatetrorna som är helröda utgör färgklicken. Resten är mest silver och svart. På 1000 tetror är det kanske 10 Aphyocharax och 5 serpa.

Knappast några tetror "stimmar" i ett akvarium utan rovfiskar - utom första timmarna efter att man släppt i dem. Filmsnuttar på stora täta stim i akvarier är antagligen tagna så.
#61 - 2 november 2009 04:17
karrokaja skrev:
ojojoj!! här vad det en åhlander som kunde sina saker... eller han kanske bara googlade.

Nej han har inte gogglat,
http://sv.wikipedia.org/wiki/Erik_%C3%85hlander
#62 - 2 november 2009 15:45
respekt!!!
#63 - 2 november 2009 22:47
Den som du får tag i! Det brukar ju bli så...

.

Besöker man bara rätt affär ska man med lätthet hitta alla tre.
#64 - 3 november 2009 14:43

Den är troligen inte odlad i akvarium, men antagligen leker den ungefär som en Apistogramma fast gissningsvis är det hanen som vårdar.

Bl.a. Michael Schlüter har odlar P. weitzmani. Jag har fått yngel på den, men när jag skulle flytta några yngel som var strax under en centimeter från föräldraakvariet så dog de alla inom några timmar efter flytten. Ynglen sägs vara ganska svåra att dra upp i övrigt.

Men ja, de leker i grottor där hanen vaktar ägg och yngel tills de blir frisimmande. Efter det så verkar i alla fall åtminstone honan äta ynglen.
#65 - 4 november 2009 12:20
oaken skrev:
Bl.a. Michael Schlüter har odlar P. weitzmani. Jag har fått yngel på den...

Oavsett om du är medlem i någon akvarieförening eller inte så får du mycket gärna skicka en liten odlingsrapport till SARF med detaljer om hur du burit dig åt.

Skicka den till mig erik.ahlander at telia.com eller direkt till SARF:

http://www.sarfakvarist.se/
#66 - 5 november 2009 00:54
Oavsett om du är medlem i någon akvarieförening eller inte så får du mycket gärna skicka en liten odlingsrapport till SARF med detaljer om hur du burit dig åt.

Skicka den till mig erik.ahlander at telia.com eller direkt till SARF:

http://www.sarfakvarist.se/

Jag tar och gör det. Borde verkligen ta mig i kragen och göra i ordning ett odlingsakvarium åt mitt par igen, innan de hinner bli för gamla.

Jag vet att de lekt åtminstone två gånger, första gången blev larverna uppätna innan de hann bli frisimmande. Andra gången så såg jag aldrig att de hade lekt. De vattenvärden jag uppmätte vid tidpunkten jag såg yngel: pH 4.51, 130us/cm, 24C.
Värt att nämna är dock att vattnet vid första leken hade ett pH på runt 7. Men skickar en utförligare rapport till dig imorgon..

Annons