blocket och engelsk sjösten?

#1 - 16 september 2006 07:49
Jag har på sista tiden märkt att majoriteten av akvariumen på blocket innehåller engelsk sjösten? Är detta konsekvenserna av att engelsk sjösten är lättare för nybörjare att få tag på, eller är det ett bevis på att man lättare tröttnar på den?

Spekulera!
[SIZE=1][COLOR=gray]Studien gjordes i stockholmsområdet på [/COLOR][/SIZE][SIZE=1][COLOR=gray]www.blocket.se[/COLOR][/SIZE][SIZE=1][COLOR=gray] den 16 september 09.30[/COLOR][/SIZE]
#2 - 16 september 2006 07:53
jag tror att det beror på att folk börjar med vanliga sällskapsfiskar och sedan får upp intresse för ciklider , och då byter till fin sand för det passar ciklider bättre
#3 - 16 september 2006 08:17
Det kanske beror på att dom flesta använder det och jag tror inte man tröttnar fortare på den än på annat, snarare tvärtom.

Men visst kan det vara så att många börjat med det och sedan byter till annat men varför då sälja hela akvariumet ?
#4 - 18 september 2006 09:47
intressanta teorier båda två
#5 - 21 september 2006 12:26
Oftast så börjar man med ett hyfsat litet akvarium med den vanligaste gruset- engelsk sjösten. Sen får man upp mer specifikt intresse och byter kanske både akvarium och grus samtidigt...

Min teori
#6 - 21 september 2006 12:36
engelsk sjösten är väl både den billigaste och vanligaste.
Det är väl även den sten som till 90% följer med alla akvariepaket som säljs i afärer, förmodligen för att dom flesta gillar den.

Så jag tror det enbart bero på att man inte känner till att det finns så mycket sten att välja på.
Många nybörjare inte tänker nog på vad för grus som man köper utan mer på fisken och växterna.

Annons