Blocket - Akvariet helglas 500 liter från år 1999

#1 - 30 januari 2006 20:18
Jag såg annonsen där Blocket som skitbilligt... det sägs att det inte varit problem.... men år 1999!!

Håller det silikon??

Hur kan man göra t.ex. besiktning för akvariet?
#2 - 30 januari 2006 20:22
Har akvariet varit igång o så behöver du inte vara rädd för att det ska läcka..Silikon håller många år om det varit fyllt med vatten.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 30 januari 2006 20:28
Ställde in ett akvarium på den pågående akvarieutställningen i Göteborg som är 15 år gammalt och stått tomt i 5 år - inga som helst problem

Har också ännu äldre akvarier som funkar utan några som helst problem
#4 - 30 januari 2006 20:51
[quote=santa]Har akvariet varit igång o så behöver du inte vara rädd för att det ska läcka..Silikon håller många år om det varit fyllt med vatten.[/quote]

Vart får alla detta ifrån???Hörsägen? Skrönor som lever kvar av någon anledning!
Silikon åldras inget mindre av att ha kontakt med vatten!!!
Silikon är helt igenom ett helsyntetiskt material.spelar ingen roll om det har kontakt med vatten eller inte.Många säger att det torkar ut av att inte ha kontakt med vatten ,detta är helt fel.

Det enda som påverkar silikonet är uv strålning.
Ett kar med kvalitetssilikon kan om det står mörkt forfarande vara helt ok efter 50år om det lagrats rätt

lennart
#5 - 30 januari 2006 20:53
lennart så om man har uv ljus i sitt akvarium va händer då??
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 30 januari 2006 21:07
I den mån man använder UV-ljus som "bakteriedödare" i akvarium så är det inkapslat så att inte något ljus skall slippa ut.
Men det klart har man akvariet stående utomhus så är det nog inte så bra och jag vet då inte heller hur silikon reagerar vid många minusgrader.
#7 - 30 januari 2006 21:10
Jag hade ett av mina stog ute nu i som mest -16 men det var inget fel på det har stått ute sen i nov fram tills för en vecka sen hehe sanden hade frysit fast bara...
Det var ett helglasat 120L men det hade nog blivit lite värre med vatten i :)
#8 - 30 januari 2006 22:32
[quote=Kjell Fohrman]I den mån man använder UV-ljus som "bakteriedödare" i akvarium så är det inkapslat så att inte något ljus skall slippa ut.
Men det klart har man akvariet stående utomhus så är det nog inte så bra och jag vet då inte heller hur silikon reagerar vid många minusgrader.[/quote]
Det som kan hända vid låga minusgrader är att silikonet kan krympa med temperaturen då kan det släppa.men det skall nog till rejäla minus för det.
då silikonet är rejält elastiskt så bör det ej vara någon större fara.

Husvagnsplåtar silikonade vi förr,nu mera har man gått över till en annan tätningsmassa till detta ändamål.Silikon+tunn aluminium har visat sig vara en dålig kombination vintertid då aluminium drar ihop sig mycket.

lennart
#9 - 30 januari 2006 23:08
siliconet är så elastiskt att det inte släpper med minus grader

akvariet jag har har stått ute i en vedbod i 3år ... läckte som ett soll

gick o dra låss siliconet .. köpte en tub o tätade om det ,,, tog lite tid o frustration men nu är det tätt .... alla fogar är bättrade eller omgjorda totalt
#10 - 31 januari 2006 15:03
[COLOR=Red][SIZE=4]Hej alla!!

Jag är tacksam för er. Jag ska ringa upp o kolla om det finns kvar fortfarande.

Jag ska KÖPA!!

Bara 3000 kr för allt, ingår sand, pump, lyrörslampor etc!!!
[/SIZE][/COLOR]
#11 - 31 januari 2006 16:11
Ursäkta mej.. men var det så väldans billigt?
Tyckte inte jag.
#12 - 31 januari 2006 16:15
får allt hålla med Bosse.J
härnere får man ett zooline 540liters för strax under 2500
#13 - 31 januari 2006 16:44
Ja jag köpte ett 375liters välvt akvarium med möbel för 3600. Nytt på Kungsmässan. Visserligen ingen pump eller filter med. Men det var nytt. Så mitt råd är att åka till Gbg och kolla in lite priser. Kan vara en lönsam resa.
#14 - 31 januari 2006 17:08
Nu får ni ger er, 3000spänn för ett komplett 540Liters ink allt är aldrig dyrt, det kanske inte är ett vrakpris, men det är inte dyrt!

Snåldjåpar!

;)
#15 - 31 januari 2006 17:17
JAg skrev inte att det var dyrt,, jag tyckte inte det var så vldans billigt för ett 7 år gammalt kar. med antagligen 7år gamla inkl. allt
#16 - 31 januari 2006 17:23
Ja ok.. ink bänken? o helglas eller ramar?? Där zooline?? du påstod att det var 2500 kr

Men jag hittade annonsen ... 3000 kr var: 500 liter, hängande 2 långa ramp (160cm, ingår 4 lysrörer), sand, växter, fisker, bänk, helglas, pump, håvan,,, etc)
#17 - 31 januari 2006 17:27
Nej. inte världens billigt skärpt akvariet, men helglas! Det är skitsvårt att få sånt... jag vill ha 160 cm för att få fina plats i min lgh... utnyttja ytan!
Plus jag är ute efter akvarie i sthlm, inte övrigt.

Det är tyvärr så att övriga platser i sverige är mkt billigare, men inte i sthlm. Orättvist, ja.. men...

[quote=Bosse.J]Ursäkta mej.. men var det så väldans billigt?
Tyckte inte jag.[/quote]
#18 - 31 januari 2006 17:31
ok, jag hittade annonsen, rätt skabbigt, du ska nog kolla på andra akvarier.

Dålig bänk, lagad botten m.m
#19 - 31 januari 2006 17:31
Jorå jag beräknade: Jag behöver allt som är mitt mål. inkl cellplast (bakgrund) o kistan, bänken, belysningar, pump, växter... etc...

Det blir ca högst 5000 kr! trots det är ca 500 liter. 160x60x60cm...

Normalt kan vara upp till 15000 kr.

Detta är bara grovberäknat.
#20 - 31 januari 2006 17:33
Det här kan du köpa istället:

http://www.blocket.se/vi/7195160.htm?ca=11_s
#21 - 31 januari 2006 17:33
Håller med.. Inte alls något klipp i mina ögon.. Iofs.. Är det ett fluvalfx med typ å nått annat dyrt äre ju göör billigt.. Men antar att filter etc. är några år med
#22 - 31 januari 2006 17:34
Jag försökte att få kontakt med henne, men kommit inte fram till ....
Det var avsett bara att kolla hur det läget med akvariet o sånt... förfrågor bara. Ja jag skiter det, men jag kommer att sköta fint o börja om det om jag skulle ha köpte där skärpt...
Annars jag kommer att köpa beg akvarie från Akv.leasing... 1400 kr... annars ... men kolla runt ändå... ja javisst....

[quote=robin_bockman]ok, jag hittade annonsen, rätt skabbigt, du ska nog kolla på andra akvarier.

Dålig bänk, lagad botten m.m[/quote]
#23 - 31 januari 2006 17:39
Ja det 'r bra... men jag ska fixa bänekn ändå... men det är 55 cm... det kanske svårt att hitta alu.bänken som B:55cm....Vita hyllbänken passar ej till min lgh... men det går bra att bygga om det ändå.... måste fundera hur jag ska fixa vad som behöver, börja om från början...... det gäller trä... Kanske jag skulle ha dom Ek-fanér eller svartbrun träfanér som tunna golvträ typ... så täcker dom.... bra ide?? eller ???

[quote=robin_bockman]Det här kan du köpa istället:

http://www.blocket.se/vi/7195160.htm?ca=11_s[/quote]
#24 - 31 januari 2006 17:49
Jag gissar att det var Ehime
[quote=sacha]Håller med.. Inte alls något klipp i mina ögon.. Iofs.. Är det ett fluvalfx med typ å nått annat dyrt äre ju göör billigt.. Men antar att filter etc. är några år med[/quote]
#25 - 31 januari 2006 17:54
Fint.. bra att veta :) för det håller så bra.

[quote=Kjell Fohrman]Ställde in ett akvarium på den pågående akvarieutställningen i Göteborg som är 15 år gammalt och stått tomt i 5 år - inga som helst problem

Har också ännu äldre akvarier som funkar utan några som helst problem[/quote]
#26 - 31 januari 2006 17:56
Det är västmanland! :(
jag har inte möjlighet att nå dit... [:(]

[quote=Andde]Ja det 'r bra... men jag ska fixa bänekn ändå... men det är 55 cm... det kanske svårt att hitta alu.bänken som B:55cm....Vita hyllbänken passar ej till min lgh... men det går bra att bygga om det ändå.... måste fundera hur jag ska fixa vad som behöver, börja om från början...... det gäller trä... Kanske jag skulle ha dom Ek-fanér eller svartbrun träfanér som tunna golvträ typ... så täcker dom.... bra ide?? eller ???[/quote]
#27 - 31 januari 2006 18:00
Det är i Västerås, knappt 8 mil från stockholm, bara att hyra bil och åka och hämta!
#28 - 31 januari 2006 18:03
ja ok.. jag får se om min vän skulle ställa upp att köra... jag har inte körkort dvs....
[quote=robin_bockman]Det är i Västerås, knappt 8 mil från stockholm, bara att hyra bil och åka och hämta![/quote]
#29 - 31 januari 2006 18:24
[quote=robin_bockman]Det är i Västerås, knappt 8 mil från stockholm, bara att hyra bil och åka och hämta![/quote]

Det är 13 mil till Västerås från Stockholm ;)
#30 - 31 januari 2006 18:30
okej då!

;)

Min poäng är att även om det var 2 kilometer till akvariet så måste man ju skaffa transport i alla fall!
#31 - 31 januari 2006 18:33
HAhaha... näää... För vi snackat lite om att han skulle ställa upp... han tänkte på säkert inom sthlm. Köra bil ändå! ... Bära det igenom gatorna?? aldrig i livet! :D

[quote=robin_bockman]okej då!

;)

Min poäng är att även om det var 2 kilometer till akvariet så måste man ju skaffa transport i alla fall![/quote]

Annons