Blockera bredband

#1 - 14 september 2008 18:07
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Hallojs,[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Är det någon som vet hur jag kan blokera mitt trådlösa bredband så att jag kan hindra mina grannar att surfa in på vår lina??[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag har en router som heter G54, Air Station, Buffalo.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Tacksam för svar![/COLOR][/FONT]
#2 - 14 september 2008 18:10
password
#3 - 14 september 2008 18:11
erikthur skrev:
password

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]så långt är jag med, men jag blir inte klok på hur jag lägger upp ett password ;)[/COLOR][/FONT]
#4 - 14 september 2008 18:25
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]så långt är jag med, men jag blir inte klok på hur jag lägger upp ett password ;)[/COLOR][/FONT]

Du får logga in i routern ska stå i manualen hur du gör detta. Har du inte manualen säg till så kan jag säkert hitta det på internet.

Sen finns det en flik i routern som heter security där kan du ställa in lösenordet...

Logga in gör man oftast genom att skriva 192.168.0.1 i internet explorer
då behöver du har användarnamn och lösen för att komma in i routern...

192.168.0.1, 192.168.1.1,192.168.2.1 är vanligast adress till routern.

Manual har du här http://www.buffalo-asia.com/file/download/Configuring_WDS.pdf
#5 - 14 september 2008 18:35
Du ska skriva 192.168.11.1 i internet, användarnamnet ska du skriva root och inget lösen är inställt från fabriken. sen trycker du på Wireless conection sen ska då trycka på 802.11g, sen där har du security.

Prova om manualen stämmer med din router ska man göra så.

Lycka till

PS Skriv upp lösenordet som du ställer in, annars kommer du inte åt det trådlösa nätverket.
#6 - 14 september 2008 18:55
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Då kanske vi kan fixa nå't.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag har hittat sidan och manualen men det ser inte likadant ut som i manualen.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag hittar en rubrik som heter "Wireless Security Settings" under där finns en "WEP key" som man kan markera och sedan 4 st rader man kan skriva på, är dessa kanske lösenord? Det finns en rullgardin framför varje rad där jag kan välja mellan "ASC2" och "HEX". Vet inte om jag är rätt ute?[/COLOR][/FONT]
#7 - 14 september 2008 18:57
I routern så kan du ställa in så du filtrerar på MAC-adress och där ställer du in (allow) de MAC-adresser de trådlösa nätverkskort du vill skall ha tillgång till WLAN'et. I teorin (men inte i praktiken om dina grannar vet vad de gör) så förhindrar detta dina grannar att komma åt ditt nätverk. Om du inte redan krypterar ditt WLAN så tycker jag att du gör detta samtidigt.
/J
#8 - 14 september 2008 19:03
Joacim skrev:
I routern så kan du ställa in så du filtrerar på MAC-adress och där ställer du in (allow) de MAC-adresser de trådlösa nätverkskort du vill skall ha tillgång till WLAN'et. I teorin (men inte i praktiken om dina grannar vet vad de gör) så förhindrar detta dina grannar att komma åt ditt nätverk. Om du inte redan krypterar ditt WLAN så tycker jag att du gör detta samtidigt.

/J

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]OK! Blir inte så klok på detta heller? Vet inte var jag hittar "routern" :confused:, asså jag ser den, den står så fint bakom skärmen, men var finns den inne i datorn??[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ja, jag vet, jag är bara datoriserad och programerad för att hantera datorn, så fort det ska göras nå't sån't här så är jag helt lamslagen :p och alla pratar rena grekiskan.[/COLOR][/FONT]
#9 - 14 september 2008 19:21
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Då kanske vi kan fixa nå't.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag har hittat sidan och manualen men det ser inte likadant ut som i manualen.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag hittar en rubrik som heter "Wireless Security Settings" under där finns en "WEP key" som man kan markera och sedan 4 st rader man kan skriva på, är dessa kanske lösenord? Det finns en rullgardin framför varje rad där jag kan välja mellan "ASC2" och "HEX". Vet inte om jag är rätt ute?[/COLOR][/FONT]

Du är rätt ute.

Strunta i MAC filter, bara jobbigt om du nån gång ska lägga till flera datorer som ska komma åt routern. Plus att vi då ska förklara vad en MAC adress är och hur du hittar den.

Du behöver inte skriva in ett lösenord på alla 4 rader det räcker med en rad.
[COLOR=Black]
[/COLOR][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red][COLOR=Black]ASC2 då kan du skriva a-z 0-9 i ditt lösenord
HEX då kan du bara använda A-F 0-9[/COLOR]
[/COLOR][/FONT]
#10 - 14 september 2008 19:30
[FONT=Comic Sans MS]
[FONT=Comic Sans MS]ASC2 då kan du skriva a-z 0-9 i ditt lösenord

HEX då kan du bara använda A-F 0-9[/FONT]

[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vad bra, då närmar vi oss lite.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Är det detta jag ska skriva, eller är det ett förslag på vilka tecken jag kan använda?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ska jag välja ASC2 el HEX?[/COLOR][/FONT]
#11 - 14 september 2008 19:32

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vad bra, då närmar vi oss lite.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Är det detta jag ska skriva, eller är det ett förslag på vilka tecken jag kan använda?[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ska jag välja ASC2 el HEX?[/COLOR][/FONT]

Välj ASC2 då kan du ju skriva ex. MARIASJOJUNG.... som lösen

Med HEX blir det typ A00FC3E2FE2....

Men kör på ASC2
#12 - 14 september 2008 19:38
smegga skrev:
Välj ASC2 då kan du ju skriva ex. MARIASJOJUNG.... som lösen

Med HEX blir det typ A00FC3E2FE2....

Men kör på ASC2

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Kanon! Tack för hjälpen!! :D:D[/COLOR][/FONT]
#13 - 14 september 2008 19:39
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Kanon! Tack för hjälpen!! :D:D[/COLOR][/FONT]

Det var så lite så säg bara till om du inte får igång det ändå så löser vi nog det..
#14 - 14 september 2008 19:40
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]äsch, nu kom det upp en log-in-ruta igen, och när jag knappar in mitt alldeles nya passworld så vill den inte?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]När jag går in igen, så är WEP-key inte ibockad, jag blir smått småtokig.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]fast under så ser det ut som om den vill ha 8 tecken, kan det vara det som är?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000][/COLOR][/FONT]
#15 - 14 september 2008 19:44
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]äsch, nu kom det upp en log-in-ruta igen, och när jag knappar in mitt alldeles nya passworld så vill den inte?[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]När jag går in igen, så är WEP-key inte ibockad, jag blir smått småtokig.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]fast under så ser det ut som om den vill ha 8 tecken, kan det vara det som är?[/COLOR][/FONT]

Ja den vill nog ha ett lösen som är 8 tecken varken mer eller mindre.

PS login rutan är nog för att komma in i routern. Altså anv/lösen för routern. Kan bli så om man inte rör routern på en stund
#16 - 14 september 2008 19:49
smegga skrev:
Ja den vill nog ha ett lösen som är 8 tecken varken mer eller mindre.

PS login rutan är nog för att komma in i routern. Altså anv/lösen för routern. Kan bli så om man inte rör routern på en stund

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]den vill varken ha mer eller mindre eller 8 tecken, nu blir jag smått tokig igen. ;) jag får testa med att blanda bokstäver och siffror kanske.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]fast det gick inte heller, jag får felmeddelande:[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial]

[FONT=Arial]Error: Wireless Security -- ASCII WEP Key

[/FONT]
[FONT=Arial]Details: 1 section : The length should be 5(64bit encryption)/13(128bit encryption) characters.

Please try again.[/FONT]

[/FONT]
#17 - 14 september 2008 19:55
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]den vill varken ha mer eller mindre eller 8 tecken, nu blir jag smått tokig igen. ;) jag får testa med att blanda bokstäver och siffror kanske.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]fast det gick inte heller, jag får felmeddelande:[/COLOR][/FONT]

Prova med 5 tecken...det är 64bit.....13 tecken om man väljer 128bit cryptering.
#18 - 14 september 2008 20:00
smegga skrev:
Prova med 5 tecken...det är 64bit.....13 tecken om man väljer 128bit cryptering.

[COLOR=red]ja, då fick jag i alla fall inte upp felmeddelandet, men jag får upp loginrutan. och den accepterar inte det nya lösenordet. Jag har ju liksom inget användarnamn att skriva in.[/COLOR]
[COLOR=red]Nu försökte jag söka upp IP-adressen igen, får upp inloggrutan och vips.[/COLOR]
<H3>Password Error.

Enter the password regarding following tips.</B>

Enter a user name as [root].

The password is upper/lower case sensitive.

</H3>
#19 - 14 september 2008 20:06
[COLOR=red]ja, då fick jag i alla fall inte upp felmeddelandet, men jag får upp loginrutan. och den accepterar inte det nya lösenordet. Jag har ju liksom inget användarnamn att skriva in.[/COLOR]

[COLOR=red]Nu försökte jag söka upp IP-adressen igen, får upp inloggrutan och vips.[/COLOR]

</H3>

Det nya lösenordet är inte för routern, det ska du fortfarande lämna tomt,
det lösenordet du gör nu är bara för att du ska skriva in i datorer som ska komma åt ditt trådlösa nätverk.
#20 - 14 september 2008 20:11
smegga skrev:
Det nya lösenordet är inte för routern, det ska du fortfarande lämna tomt,

det lösenordet du gör nu är bara för att du ska skriva in i datorer som ska komma åt ditt trådlösa nätverk.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Sorry, jag känner mig helkorkad just nu [:o][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Den WEP-key som jag skrev in nu, var ska jag använda den?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]och vad ska jag skriva i den log-in-rutan som kom upp? Den som jag skrev root som användare i från början enligt manualen??[/COLOR][/FONT]
#21 - 14 september 2008 20:15
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Sorry, jag känner mig helkorkad just nu [:o][/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Den WEP-key som jag skrev in nu, var ska jag använda den?[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]och vad ska jag skriva i den log-in-rutan som kom upp? Den som jag skrev root som användare i från början enligt manualen??[/COLOR][/FONT]

WEP-key är för att skriva in i datorer som vill komma åt ditt nätverk/bredband. Så använder du en dator med trådlös anslutning måste du skriva in det lösenordet när du ska komma åt nätverket/bredbandet första gången.

Alla loginrutor som kommer upp när du håller på med routern skriver du root som användare och inget lösen. denna ruta kommer upp som en bekräftelse på att du ändrar något i routern
Bilagor:
#22 - 14 september 2008 20:20
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]OK! då tror jag att till och med jag förstår. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jättetack för hjälpen!![/COLOR][/FONT]
#23 - 14 september 2008 20:21
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]OK! då tror jag att till och med jag förstår. [/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jättetack för hjälpen!![/COLOR][/FONT]

Hehe, vad bra, det är inte lätt att förstå allt till en början..

Hoppas du får igång på det med.

Annons