Blixtfotografering

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 11 september 2006 09:06
Jag har sett att en del fotar med blixten placerad löst ovanpå akvariet utan sladdar istället för på kameran. Provade med detta på Christians kamera (en Canon) häromdan och det verkade ju funka bra. Christian hade dock en adapter på sin kamera som sände iväg signalen till blixten.
Behövs det en sådan adapter till min kamera (Nikon d200) också och var kan man i så fall köpa en sådan?
Någon som vet?
admin
Christian Alfredsson
#2 - 11 september 2006 09:17
admin
Christian Alfredsson
#3 - 11 september 2006 09:21
#4 - 11 september 2006 09:31
Inget svar på frågan men kanske intressant ändå om man inte visste om den och inte har bråttom. Borde ju kunna få expertråd där om inte annat. http://www.foto2006.se/index.htm
#5 - 11 september 2006 09:53
Nej du behöver inte en adapter, du kan såklart ha det oxå men du kan ju ha den inbyggda blixten i commanderläge. Det funkar på D70n oxå men på D200 kan du ha den inbyggda som ttl oxå, det går inte på D70 så du får alltså ljus från två håll med den nya kameran, du kan styra rätt många blixtar med den inbyggda. Jag utgår från att du har en SB-800 eller SB-600. Det funkar faktiskt riktigt bra även utomhus en solig dag.
#6 - 11 september 2006 10:04
Här ställer du in det i menyn:
http://web2.ciklidbladet.se/forum/showpost.php?p=645040&postcount=50

Sen har Nikon en motsvarande IR-sändare som Canon har, SU-800 heter den.
http://www.kenrockwell.com/nikon/su800.htm
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 11 september 2006 10:13
Ok - tack för tipsen.

En undran - finns det någon fördel med att använda en IR-sändare om nu "samma" funktioner finns i kameran?
#8 - 11 september 2006 10:19
Du slipper väl de där förblixtarna som triggar de lösa misstänker jag.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 11 september 2006 10:22
doctor skrev:
Du slipper väl de där förblixtarna som triggar de lösa misstänker jag.

Ja och ibland (dock sällan) kan ju fiskarna bli lite störda av dessa och försvinna från den perfeka positionen.
#10 - 11 september 2006 10:32
Då har du inte tämjt fiskarna! Mina är så vana vid att det kommer en pajas som blixtrar och har sig. Fast nu var det iof nån månad sen jag fotade en fisk.
admin
Christian Alfredsson
#11 - 11 september 2006 13:15
Exempel 1: Bright Blue Zebra med blixt framifrån.
admin
Christian Alfredsson
#12 - 11 september 2006 13:16
Exempel 2: Samma fisk fast med blixten ovanifrån.
admin
Christian Alfredsson
#13 - 11 september 2006 13:16
Exempel 1 är snyggast just i detta fallet men exempel 2 är mest likt så som fisken ser ut i verkligheten.

Båda bilderna är tagna med samma inställningar på kameran.
#14 - 11 september 2006 13:23
Heh, jag gillar bild två bäst, kalassnyggt! Hur går det för dig då Kjell? Nu har du ju haft flera timmar på dig att testa commanderläget. ;)
#15 - 11 september 2006 13:31
admin skrev:
Exempel 1 är snyggast just i detta fallet men exempel 2 är mest likt så som fisken ser ut i verkligheten.

Båda bilderna är tagna med samma inställningar på kameran.

Beror det på att man normalt har belysningen från ovan att bild 2 är mest lik verkligheten? Dvs skulle fisken se annorlunda ut i verkligheten om belysningen i akvariet var annorlunda (typ kom underifrån eller från sidan).

Angående blixt i allmänhet så tycker jag det är kul att experimentera med blixten. Just nu fotar jag en del med kameran på stativ och blixten i handen. Testar då blixten i alla möjliga positioner. Detta ser jag som en stor fördel med trådlös blixt som man har möjlighet till med tex D200.
admin
Christian Alfredsson
#16 - 11 september 2006 13:46
Nizztos skrev:
Beror det på att man normalt har belysningen från ovan att bild 2 är mest lik verkligheten? Dvs skulle fisken se annorlunda ut i verkligheten om belysningen i akvariet var annorlunda (typ kom underifrån eller från sidan).

Exempel 2 är mest likt hur den ser ut i mitt akvarium. Lysrören är ju ovan. Fisken skulle absolut se annorlunda ut om man ändrade belysningen. Men i sjön skiner ju solen från ovan så jag kan gissa att det även är mest likt hur den ser ut i naturen
#17 - 11 september 2006 13:55
Gillar bild 2, främst för att "focus" blir på fisken. Blixt uppifrån som gör det, antar jag. Undar om det skulle gå att lura en canon p-shot s3is på något sätt att få blixt uppifrån?
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 11 september 2006 13:59
Fast huvudet blir ju lite överexponerat med blixt ovanifrån. Vid blixt från sidan blir ljuset jämnare

Lekte förövrigt lite med det foto där ljuset kommer framifrån
#19 - 11 september 2006 13:59
Bäst resultat tycker jag att man får med blixt både från sidan och ovanifrån. De kommer man ifrån många av de nackdelar som det finns med en blixt från sidan eller ovanifrån, som skuggor och ögonreflexer.
Jag har inte hunnit testa så mycket med D200 än men det verkar bli bra om man minskar den inbyygda blixten någon och det externa för fullt ovanifrån (båda på ttl).
Annars är det mycket bekvämare att ha blixten på kameran, då slipper man flytta runt blixten efter var fisken simmar. Man undviker också fiskar och växter som befinner sig mellan blixt och motivet och skuggar, med lös blixt har man inte koll på vad som finns ivägen för blixten.
En bouncer fördelar ljuset bra och ger riktigt bra resultat med blixt från sidan också.
#20 - 11 september 2006 14:06
Micke skrev:

[Snip]

Annars är det mycket bekvämare att ha blixten på kameran, då slipper man flytta runt blixten efter var fisken simmar. Man undviker också fiskar och växter som befinner sig mellan blixt och motivet och skuggar, med lös blixt har man inte koll på vad som finns ivägen för blixten.

[Snip]

Mmm, håller med. Fast jag gillar att fotografera små saker med mitt 105mm och då når blixten inte ned om den är monterad ovanpå kameran. Dessutom gillar jag skärpedjup (för jag är helkass på att få till skärpa) och då måste man ha blixten så nära objektet som möjligt.

Min dröm (när jag vunnit på lotto) är att ha typ ett par tre stycken slavblixtar som man kan placera utmed hela karet (mestadels ovanifrån).

Efter att ha läst denna tråden blev jag nästan lite sugen på att se om jag skulle kunna rigga något så jag kan använda mina gamla undervattensblixtar. 2x200W skulle nog hjälpa en del :)
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 11 september 2006 14:07
Sitter inte den inbyggda blixten lite för nära kameran så att risken för reflexer blir stor om man kör med huvudblixten ovanifrån?
#22 - 11 september 2006 14:11
Det brukar funka bra så länge man håller sig nära glaset. På avsånd är det externa blixtar som gäller.
admin
Christian Alfredsson
#23 - 11 september 2006 14:30
Micke skrev:
Bäst resultat tycker jag att man får med blixt både från sidan och ovanifrån. De kommer man ifrån många av de nackdelar som det finns med en blixt från sidan eller ovanifrån, som skuggor och ögonreflexer.

Jag har inte hunnit testa så mycket med D200 än men det verkar bli bra om man minskar den inbyygda blixten någon och det externa för fullt ovanifrån (båda på ttl).

En bouncer fördelar ljuset bra och ger riktigt bra resultat med blixt från sidan också.

Jag får ladda lite batterier. Har 3 blixtrar jag kan köra med. Ska se om jag får till foto.
admin
Christian Alfredsson
#24 - 11 september 2006 14:38
Tar 3 timmar att ladda allt.....
#25 - 11 september 2006 15:34
Det finns ju en annan "billig" lösning och det är en förlängningskabel (canon http://www.scandinavianphoto.se/?15690), det har jag själv för tillfället, nackdelen är att avståndet blir något begränsat, men för akvariebruk har jag inte haft problem.
Blir dock lite osäker efter lite koll på scandinavianphoto om samma lösning finns till Nikon?
#26 - 11 september 2006 15:55
NE skrev:

Blir dock lite osäker efter lite koll på scandinavianphoto om samma lösning finns till Nikon?

http://www.europe-nikon.com/product/sv_SE/products/narrow/589/overview.html
http://www.europe-nikon.com/product/sv_SE/products/narrow/588/overview.html
admin
Christian Alfredsson
#27 - 11 september 2006 16:01
Jag tänkte testa med ett par sådana här:
http://www.cyberphoto.se/blixtar/dg340az.php
admin
Christian Alfredsson
#28 - 11 september 2006 16:04
Är det någon som testat en ringblixt? Tex: http://www.cyberphoto.se/sigma/em-140dg.php
#29 - 11 september 2006 16:05
admin skrev:
Jag tänkte testa med ett par sådana här:

http://www.cyberphoto.se/blixtar/dg340az.php

Kör du med fördröjning då för att undvka att den utlöses av förblixten?
admin
Christian Alfredsson
#30 - 11 september 2006 17:57
Man ställer den på läge S2 så funkar det. Tror inte jag skickar ut förblixt utan ett rött sken.

Här kommer en bild på samma fisk med samma inställningar och två av ovanstående blixtar på akvariet. På kameran har jag en Speedlite 550ex
admin
Christian Alfredsson
#31 - 11 september 2006 18:03
Det som är bra med dessa blixtar är att de är ganska billiga och bör funka med den interna blixten.
#32 - 11 september 2006 18:24
admin skrev:
Man ställer den på läge S2 så funkar det. Tror inte jag skickar ut förblixt utan ett rött sken.

Här kommer en bild på samma fisk med samma inställningar och två av ovanstående blixtar på akvariet. På kameran har jag en Speedlite 550ex

Kör du du inte ttl på din Speedlite?
Denna bilden var det klart bästa exemplet än så läge! Ljus från två håll är att föredra.
#33 - 11 september 2006 18:36
Jag tyckte det var lite rödstick i bilden och provade att minska det lite. Det syns tydligast på bakgrunden ovanför fisken.
admin
Christian Alfredsson
#34 - 11 september 2006 18:47
Jag tror nog att ttl är aktiverat men det flimrar rött och det är ingen förblixt.

Micke: Bilden blev bättre.
#35 - 12 september 2006 07:10
Kan ju berätta att jag testat slavblixt utlöst av min olympus 720 UZ inbyggda blixt, jag fick kolsvarta bilder, även när jag körde slutarstyrd automatik (helt manuellt läge finns inte. kan ställa bländare och slutare men då är exponeringskompensationen automatisk) det tyckte jag var ruskigt knepigt.
Någon som har någon teori?
#36 - 12 september 2006 08:03
heeke: En gissning är att din Olympus skickar iväg en förblixt för att mäta ljuset. Den utlöser då slavblixten och mäter när den är utlöst, när den sedan tar bilden utlöser inte slavblixen med kraftig underexponering som följd.
Det är nästan omöjligt att se för blotta ögat om kameran använder förblixt, det går så snabbt att det uppfattas som en blixt. Ett knep för att kolla är att ställa blixten framför kameran och ta en bild på den, då ser du om blixten utlöser när bilden tas.
#37 - 12 september 2006 09:34
Kan även vara så att du använder för kort tid (normal tid är ~ 1/60s vid blixtanvändning) och missar blixten på grund av långsam synkning.
Om du har, kan du prova tidsförval och gå mot längre tider.
#38 - 13 september 2006 09:35
Tror på Mickes teori då jag provade var enda j*la inställning på kameran.
Det var en lånad blixt så fler expriment får vänta, men jag tror det är kört på den fronten ändå.
Lite knepigt att exponeringskompensationen skulle kunna dras ner så mycket dock tycker jag. Slutare och bländare som sagt manuellt instälda

Annons