Blixt till Canon

#1 - 8 juli 2007 18:42
Jag funderar på att köpa en ny systemkamera och just nu lutar det åt Canon EOS 400D. När det gäller blixt funderar jag på om det är värt pengarna att satsa på en Canon Speedlite 430EX jämfört med t.ex. Soligor DG-340 AZ?
#2 - 8 juli 2007 20:47
BluesBoy skrev:
Jag funderar på att köpa en ny systemkamera och just nu lutar det åt Canon EOS 400D. När det gäller blixt funderar jag på om det är värt pengarna att satsa på en Canon Speedlite 430EX jämfört med t.ex. Soligor DG-340 AZ?

Canon Speedlite 430EX, det är en mycket prisvärd blixt. Funkar jättebra.
#3 - 9 juli 2007 11:11
Mer prisvärd än Soligor DG-340 AZ menar du? Det är ju 2700:- resp. 800:-
#4 - 9 juli 2007 14:59
Tjuvkikar lite här eftersom jag själv går i blixttankar till min EOS 300D. Just nu har jag en Sunpack PZ40X. Antingen kan jag inte använda den, eller så är kameran med ena foten i graven, eller så räcker helt enkelt inte den blixten till.
#5 - 10 juli 2007 08:32
Miina skrev:
Tjuvkikar lite här eftersom jag själv går i blixttankar till min EOS 300D. Just nu har jag en Sunpack PZ40X. Antingen kan jag inte använda den, eller så är kameran med ena foten i graven, eller så räcker helt enkelt inte den blixten till.
Jag reggade mig på http://www.fotosidan.se. Där finns en hel del köp-/produktråd man kan plöja igenom. "Dessvärre" fick det mig att börja vela vid val av kamera så nu lutar det åt en Nikon D80 och då är ursprungsfrågan i denna tråden lite utagerad kan man säga [:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 10 juli 2007 08:34
BluesBoy skrev:
Jag reggade mig på http://www.fotosidan.se. Där finns en hel del köp-/produktråd man kan plöja igenom. "Dessvärre" fick det mig att börja vela vid val av kamera så nu lutar det åt en Nikon D80 och då är ursprungsfrågan i denna tråden lite utagerad kan man säga [:o]

Det förstår jag fullkomligt :D;)
#7 - 10 juli 2007 09:59
BluesBoy skrev:

Har du möjlighet att testa och känna på dessa kameror IRL? För mig var det nämligen en avgörande faktor. Jag har långa pianofingrar och även om min kompis som har Nikon oxå har långa fingrar, funkade hennes kamera inte alls i min hand. Jag testade flertalet Nikon och Canon och den enda som kändes rätt i min hand utan att behöva ha batterigrepp var EOS 300D. Nu var det här i och för sig för något år sedan, men det jag ville ha sagt var att det alltid är bra om man kan klämma och känna IRL innan man bestämmer sig.

Lycka till!
#8 - 10 juli 2007 10:14
Miina skrev:
Jag har långa pianofingrar och även om min kompis som har Nikon oxå har långa fingrar, funkade hennes kamera inte alls i min hand. Jag testade flertalet Nikon och Canon och den enda som kändes rätt i min hand utan att behöva ha batterigrepp var EOS 300D.

Det låter konstigt då Nikon D80 har betydligt större och rejälare grepp än Canon300D/350D/400D. Här finns mått på kamerorna:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond80/page21.asp
#9 - 10 juli 2007 11:21
Har du möjlighet att testa och känna på dessa kameror IRL?
Nej, denna gång tänkte jag ta en riktig chansning. Jag har kört Olympys E10 framför allt för greppet och känslan skull och trodde som Micke säger att D80 har större dimensioner - och därmed känslan. Många användarkommentarer/recensioner på diverse fotosidor tryckte också på detta så det fick mig övertygad.
#10 - 10 juli 2007 14:26
Micke skrev:
Det låter konstigt då Nikon D80 har betydligt större och rejälare grepp än Canon300D/350D/400D. Här finns mått på kamerorna:

http://www.dpreview.com/reviews/nikond80/page21.asp

Ja, den är större, men att en kamera är stor betyder inte att den passar i handen! För mig blev det helt enkelt inte bekvämt. Nu var det inte en D80 jag testade då för nåt år sedan, men även den jag testade var större än Canon 300D. Mina fingrar är väl inte gjorda för en Nikon antar jag, trots att jag sedan barnsben drömt om en egen Nikon (min morbror som jag fullkomligt avgudade som liten var den som väckte min kärlek för Nikon).

Bluesboy, om du inte har möjlighet att testa innan du köper är det väl bara att köra på och låta bli att testa andra i framtiden utifall att någon annan skulle råka sitta bättre! :p Nikon 80D är en bra kamera, så jag tror knappast att du blir besviken!
#11 - 10 juli 2007 16:04
Ja, den är större, men att en kamera är stor betyder inte att den passar i handen!
Nej, det är ju sant. Sedan är det svårt att säga hur det blir när man är van. Man kanske skulle vänja sig vid de flesta modeller bara man fick chansen.

Bluesboy, om du inte har möjlighet att testa innan du köper är det väl bara att köra på och låta bli att testa andra i framtiden utifall att någon annan skulle råka sitta bättre!
Ja, det man inte vet har man inte ont av heter det ju. Lite småkorkat är det ju trots allt att köpa grisen i säcken men jag är inte såååå orolig att köpa en så pass populär manick utan att klämma och känna. Just ergonomin verkar många gilla - då är jag mer orolig för supporten om den skulle pajja. Det är flera som spyr galla över Nikons reklamationshantering!!
#12 - 10 juli 2007 16:33
BluesBoy skrev:
Just ergonomin verkar många gilla - då är jag mer orolig för supporten om den skulle pajja. Det är flera som spyr galla över Nikons reklamationshantering!!

Jag kan lugna dig när det gäller supporten, jag fick fixat min gamla D70 trots att garantin gått ut för länge sedan. Snabbt gick det också och inom två arbetsveckor var den tillbaka, hade inte posten strulat bort avin hade det gått ännu snabbare.
Nikon lär ha tagit åt sig av kritiken. Enligt forumet på fotosidan är det en annan stor kameratillverkare som har problem med sin serviceorganisation i Sverige för tillfället.
#13 - 10 juli 2007 18:19
Se där, det låter ju bra Micke [:-106]
Nu är en D80 med Af 18-70 på väg :)
Ska därför nu påbörja researchen för lämplig blixt, makro- och telezoomglugg till densamma :)

Blixt för allmänbruk samt akvariefotografering. Makro för akvariefotografering/natur samt telezoom för naturfotografering. Tips välkomnas varmt!

Hmm, vad fånig trådrubriken känns nudå...
#14 - 10 juli 2007 18:46
Nikon har ett ett suveränt blixtsystem och mitt tips är att köpa en orginalblixt trots att de är betydligt dyrare än pirattillverkarnas. Bara Nikons egna blixtar är fullt kompatibla med deras Creative Lighting System som de kallar konceptet för.

D80 har commander mode som gör att man kan styra externa blixtar med den inbyggda med bibehållen blixtautomatik. Se exempel i filmen här:
http://one.revver.com/watch/106280

Det finns två olika att välja mellan, SB600 och SB800. Den dyrare SB800 är lite kraftigare och kan styra SB600 och bouncer följer med. SB600 kan inte styra andra blixtar (med kan användas trådlöst med den inbyggda blixten) och bouncer följer inte med.
#15 - 10 juli 2007 19:17
Snyggt... Gillar detta... Kanske också skulle skaffat en D80.. .[:o][B)]
#16 - 10 juli 2007 19:25
Här finns mer information om Nikons blixtsystem: http://www.nikondigital.com/main.html

Välj "view the speedlight demonstration" längst ner till höger på sidan.
#17 - 10 juli 2007 19:30
Nikon har ett ett suveränt blixtsystem och mitt tips är att köpa en orginalblixt trots att de är betydligt dyrare än pirattillverkarnas.

SB600 kan inte styra andra blixtar (med kan användas trådlöst med den inbyggda blixten)
Så här långt låter det som en SB600 skulle kunna vara ganska prisvärd med tanke på spec vs. mina behov. Att lätta upp ett sommaransikte torde den klara av även om SB800 är "kraftigare"?

Edit:
Lägger hellre mellanskillnaden till en SB800 på en bra makroglugg istället.
#18 - 10 juli 2007 19:47
Själv har jag en SB600 som jag är mycket nöjd med. Styrkan i SB600 har räckt till mina behov i alla fall. Men ibland skulle jag vilja ha två blixtar för att belysa från två håll, så det kanske blir en SB800 också ;).
#19 - 10 juli 2007 19:49
BluesBoy skrev:
Edit:

Lägger hellre mellanskillnaden till en SB800 på en bra makroglugg istället.
Nikons 60mm f2.8 D som är ett mycket bra makro brukar finnas till riktigt bra pris begagnat nu.
#20 - 10 juli 2007 20:14
Micke skrev:
Nikons 60mm f2.8 D som är ett mycket bra makro brukar finnas till riktigt bra pris begagnat nu.
Ok, tack. Jag har tittat lite på Sigmas Af 50/2,8 alt. AF 70/2,8 som verkar intressanta m.a.p. pris. Framför allt 50:an eftersom jag gärna kryper nära motivet.
#21 - 10 juli 2007 22:07
Även jag blev lite intresserad av D80 nu jue! :(
#22 - 11 juli 2007 17:55
Japp, nu sitter jag och pillar på en nylevererad D80 inkl. AF-S DX ED18-70/3,5-4,5 :)
Lite tidigt att ge en uttömmande bedömning men jag är klart positiv så här långt :)
#23 - 11 juli 2007 18:39
Grattis till en bra kamera, du kommer säkert att bli nöjd.
#24 - 11 juli 2007 18:43
Micke skrev:
*Läses:* En till förlorad i Nikonträsket... Men du blir säkert nöjd. Nikon gör ju också bra kameror... :)
#25 - 11 juli 2007 19:08
Tack!

Nikon gör ju också bra kameror...
Ja, förutom Olympus menar du ;)
#26 - 11 juli 2007 20:04
BluesBoy skrev:
Ja, förutom Olympus menar du ;)

Nej, vill man ha lite ordentligt med utbud på tillbehör så är det Canon (eller Nikon) som gäller...
#27 - 13 juli 2007 15:33
Bluesboy, om du inte har möjlighet att testa innan du köper är det väl bara att köra på och låta bli att testa andra i framtiden utifall att någon annan skulle råka sitta bättre!
Igår var jag på diverse fotoaffärer och kunde givetvis inte låta bli att titta och känna på andra modeller :eek:

Så här när man redan har gjort affär känns det inte alls tokigt. Canon 400D tyckte jag hade riktigt bra utformning på huset men det var i minsta laget för mig. Allt satt där det skulle men det var för plottrigt om man kan säga så. Jag hade säkert kunna vänja mig vid den men då känns D80:an mycket bättre så här långt. Däremot verkar Canons 30D mer lik och den skulle jag nog kunna trivas mycket bra med.

Provade även ett par Sony och Olympus men de var också i minsta laget.

Annons