Blivit "morfar" för första gången

#1 - 9 juni 2006 10:26
Nu idag såg jag för första gången mina små golden yngel, ett par mm stora.. Har väntat i flera veckor..

Men tittade länge o hittade bara 2.. Hur många brukar det bli? Kanske olika men ungefär..

Och finns det nån chans att mammam äter upp sina egna yngel? Hon fick desvärre väldigt lite mat under ett par veckor när hon var själv, eftersom jag läste i nån tråd att dom knappt kan äta när dom tuggar.. Men det kanske var dumt..

Men ialf, någon som vet, så är ja tacksam :D
#2 - 9 juni 2006 11:55
hehe grattis :D
#3 - 9 juni 2006 11:56
GRATTIS!
Vet inget om dina fiskar men måste ju gratulera i alla fall!!! :p
#4 - 9 juni 2006 13:10
[quote=-= Emilio =-]Nu idag såg jag för första gången mina små golden yngel, ett par mm stora.. Har väntat i flera veckor..

Men tittade länge o hittade bara 2.. Hur många brukar det bli? Kanske olika men ungefär..

Och finns det nån chans att mammam äter upp sina egna yngel? Hon fick desvärre väldigt lite mat under ett par veckor när hon var själv, eftersom jag läste i nån tråd att dom knappt kan äta när dom tuggar.. Men det kanske var dumt..

Men ialf, någon som vet, så är ja tacksam :D[/quote]

Hej och grattis!!

Själv blev jag mormor till just golden i förra veckan. Tror det är 10-12st. Har Du några stenar eller så där de är?? De gömmer ju sig gärna. Min hona fick inget att äta på hela tiden hon var ensam och när hon var kvar i stora karet åt hon inget vid matning. En gång hade jag en Venustus hona som käkade sina yngel men hon spottade när jag skulle flytta henne så jag tror inte hon fattade att det var hennes ungar när jag väl fått upp henne och dem så hon fick flytta tillbaka direkt. Goldenynglen käkar och växer nu så det knakar....Lycka till
#5 - 9 juni 2006 16:09
Okey :D

Tackar så mkt, jo det är roligt.. Hehe..

Det är en del grottor, och en hel del växter där dom är, kanske finns fler som jag inte sett..

Men antar att det är första kullen för henne, för hon är ganska liten fortfarande..

Får se hur det går :)
#6 - 9 juni 2006 19:22
Vet nån förresten om dom måste spotta ut alla yngel på en gång eller?

Tycker nämligen att hon ser konstig ut vid munnen fortfarande, som hon hade fler där inne, men det är kanske inte möjligt??

Nån som vet?
#7 - 14 juni 2006 11:33
Nu har jag lyckats sett 6-7 kanske, så det kanske finns ännu fler, men dom är svåra o räkna :)

Och ytterligare en golden hona har börjat tugga har ja sett, o 2 andra malawi, så det går ju bra det här.. Hehe..
#8 - 14 juni 2006 21:17
Alltid kul att få lek på fiskarna. Enda "nackdelen" är att när art efter art börjar tugga börjar man slita sig i håret och undra var man ska få plats med alla yngelkar :D
#9 - 15 juni 2006 14:02
[quote=Sacrium]Alltid kul att få lek på fiskarna. Enda "nackdelen" är att när art efter art börjar tugga börjar man slita sig i håret och undra var man ska få plats med alla yngelkar :D[/quote]

Instämmer... Min konversation med sambon de senaste två månaderna: "Snääälla ett akvarium", "snääälla bara ett 100-liters till för de små söta ynglen", "snääälla bara 14 IKEA flajboxar med brummande luftpumpar och 10 artemiaodlingar för alla 2000 yngel" :)

Mina första goldenhonor käkade tyvärr upp ynglen, liksom den första Sc. fryerin. Min enögda C. moorihona visade sig dock vara en föredömlig moder. Jag hoppas att de andra honorna lär sig efter denna kullen.

/Magnus

Annons