Blir tetrorna uppätna?

#1 - 16 januari 2004 21:23
Jag har frågat tidigare, men inte fått så många svar:

är det någon som har regnbågsfiskar? Särskilt intresserad är jag av Boesmani. Jag undrar hur den går ihop med mindre fiskar som tetror. Blir de uppätna på direkten?
#2 - 16 januari 2004 23:01
Jag tycker att du ska gå efter tumregeln, "Allt som är mindre än den större fiskens mun är mat för den stora fisken" [;)]
#3 - 16 januari 2004 23:08
Ursprungligen skickat av Morpheus

Jag tycker att du ska gå efter tumregeln, "Allt som är mindre än den större fiskens mun är mat för den stora fisken" [;)]

Den borde jag känt till när jag la i mina kardinaltetror i karet med 2 silverhajar, som började tugga frenetiskt direkt.[:-75]
#4 - 16 januari 2004 23:10
Hade ett gäng Melanotaenia praecox ett tag, och jag märkte inga som helst tendenser till att de skulle försöka äta varken neoner eller några andra småfiskar. Däremot var de rätt så agressiva både mot varandra och mot andra fiskar, vilket var ett problem.

Jag tror att de också är rätt så känsliga för dålig vattenkvalité och värmeböljor. Det senare har jag hört från flera håll, alltså att regnbågarna kan ha svårt att klara en varm sommar som gör att temperaturen i akvariet stiger alltför mycket. Mina blev sjuka och dog efter att på samma gång ha råkat ut för sommarhetta och en trasig pump. Inte en bra kombination! Övriga fiskar i akvariet klarade sig bra, men regnbågarna blev sjuka en efter en.
#5 - 17 januari 2004 01:10
Kan också intyga att praecox-hanar kan vara aggro mot andra fiskar. Jag hade en udda-hane jag fick göra mig av med för att han terroriserade allt & alla.

#6 - 22 januari 2004 23:48
Jag har 6 stycken boesemani som går ihop med flera olika sorters tetror, och det är inga som helst problem.
#7 - 23 januari 2004 16:48
Jag har 3 praecox hanar och 3 praecox honor.. tillsammans med en massa levandefödare... tycker inte att de e så aggresiva.. funkar bra i mitt kar.. de livar upp karet lite.. och sen e de juh så vackra.

Mvh M.
#8 - 23 januari 2004 22:06
Tack för era synpunkter. Jag har nu köpt ett par boesemanis och haft dem en vecka. Det har fungerat mycket bra, de har inte alls varit på tetrorna. Därför tänker jag skaffa fler nu, såvitt jag förstår är de ju stimfiskar och vill troligen ha några kompisar.

Annons