Blir så jäkla trött på detta, vad händer egentligen??

#1 - 1 september 2005 08:37
Känns som mitt akvariumet alltid ska ha en massa förbaskad skit för sig! Sitter jag och tittar på alla fiskarna nu så upplever jag att var och en istortsett är konstig. Förutom dom två yngsta koppartetrorna.

Men den äldsta mollyn jag har simmar runt som vanligt, men stjärtfenan är ihopkrympen ungefär som dom blir när fiskarna är döda. rätt stela osv. Varför blir det så? Vad är det som är fel?

Sen min nyaste molly, hon har helt plötsligt fått en ganska krökt sjärtfena, vad är detta då?? Hon har sett normal ut i några veckor, sedan jag köpte henne. Men nu så blir hon såhär?

Sen den andra äldre koppartetran (den andre dog i bukvattensot för ca: en vecka sedan) Han ligger nu nere i ena hörnet på akvariumet lite på snedden och ser ut att hålla på och dö. Som att den lagt sig där och tänker dö. För det är ju inte normalt dom ska ligga vid botten om det inte är så att dom mår dåligt.

Vad i h*lvete är det som händer? Känns som att det alltid är nåt!! Sjukdomar och dåliga fiskar hit och dit, jag orkar bara inte! Väntar bara på att hela rubbet ska dö nu för vad än jag gör så verkar det vara fel.

Hoppas någon kan hjälpa mig lite för det verkar ju inte normalt någonting just nu.
#2 - 1 september 2005 08:51
Vattenvärden?
Vattenbyte?
Tillsättningar?
Storlek på akvariet?
Antal fiskar?
Ålder på akvariet?

osv osv....
#3 - 1 september 2005 09:01
Vattenvärden vet jag inte exakt. har teststickor och gjorde ett sånt innan vattenbytet nu. stickan visade med sina färger att det var ganska så OK. mellan 7-8,5 i PH vad jag kan läsa av. kring 17 i KH vilket är gränsfall enligt färgskalan jag har. NO3 och NO2 verkar vara bra för det är knappt någon färg alls på stickan på dom områdena och det betyder på stickan att det är OK. Så några drastiska värden kan jag då inte säga att det verkar som jag har....

Vattenbyte gjorde jag somsagt nyss. Mellan 30-50%.

Tillsättningar jag hade i lite salt nu när jag bytte vatten för lite salt ska vara bra för alla fiskar har jag hört. men främst till mollyn. brukar inte använda salt regelbundet utan bara då och då, vilket kanske är lite av felet? salt ska jag kanske endå ha i engång i veckan.

63 liter är mitt akvarium, 6 fiskar, akvariumet har vart igång ungefär 6 månader

Vet inte om det säger så mycket. Känns inte som att det går att veta varför dom uppträder konstigt, skulle bra gärna vilja veta varför mollyn blir krökt. Har läst om att fler har det problemet men det verkar inte som att dom kommer fram till varför då heller. Önskar man hade någon man kände som kunde komma och kolla på ens akvarium =(( Ofta känns det som att man ska lägga av med akvariumet för det blir bara strul hela tiden och det är så jobbigt....
#4 - 1 september 2005 09:03
en sak till jag undrat. När man har höga värden av t,ex PH och nitrit osv, så säger alla att man ska göra ett stort vattenbyte och gärna ofta. Typ nästa dag igen fast kanske inte 50% då. Men blir värdena automatiskt bra av att byta vatten? Känns som att det bara skulle bättra på nitritvärdena ju.....

För nu har jag bytt vatten och i en annan tråd så frågade jag om man skulle testa vattenvärdena igen efter vattenbyte men det behövde man inte sa en. Kan man vara säker på att värdena blivit bättre av att jag bytte vatten nu? Inte för att värdena verkade vara så dåliga innan men....
#5 - 1 september 2005 09:42
Hej Trollet85
Hur e dina vatten värden(helt ok kan jag tänka mig)
Har du gjort ngt nytt(antagligen inte)
Vilket foder använder du( i en del fall kan det vara fodret som spökar, men e det man minsta anar)
www.haack.se/sera.htm på de sista fyra sidorna kan man gå igen lite detalier på vad man gjort och inte gjort.
*Jag vet att copyrighten osv för sidorna, men jag anser att denna har många och bra saker om sjukdomar så jag har satt den där av eget behov*finner dock inget om kopieringsskydd i katalogen.
#6 - 1 september 2005 09:58
Peterhaack skrev under ditt inlägg värden och lite annan info. maten jag har är av märket Wardley, tropical flakes, premium. Den fick jag med akvariumet när jag köpte det...

Tack så mycket för länken! Det var precis vad jag vill läsa och se bra bilder på sjukdomarna!! misstänker att en del av fiskarna kanske lider av för högt PH värde då det stod något om att gälarna kunde få frätskador.... men jag vet inte! vet ingenting. bara antar och försöker tänka i huvudet vad det är jag sett hos dem egentligen. jag har tyckts mig se att dom ser vita ut innuti sidogälarna. kan det vara att dom håller på frätas då??
#7 - 1 september 2005 10:00
förresten. det enda jag har i medicinväg är mycopur, hjälper inte den mot det mesta?? står om en massa pur mediciner men typ ingenting om mycopur =((
det jag upplever mina fiskar oftast har är hudsjukdomar/munsjukdomar och sånt som har med gälarna att göra...... med hudsjukdomar menar jag att färgen flagnar och t,ex mina mollysar, får en grå/vit färg istället.
#8 - 1 september 2005 10:07
Beträffande den krökta mollyn så beror såna symtom ofta på inavel. Ungfödarna är tyvärr väldigt sönderavlade.
Bilagor:
#9 - 1 september 2005 10:10
efred men borde inte det vart så sedan födseln? den symtomen har dykt upp alldeles nyss på min molly...
#10 - 1 september 2005 10:45
Mycopur

[QUOTE=trollet85]förresten. det enda jag har i medicinväg är mycopur, hjälper inte den mot det mesta?? står om en massa pur mediciner men typ ingenting om mycopur =((
det jag upplever mina fiskar oftast har är hudsjukdomar/munsjukdomar och sånt som har med gälarna att göra...... med hudsjukdomar menar jag att färgen flagnar och t,ex mina mollysar, får en grå/vit färg istället.[/QUOTE]
Om du kollar på diagnoser så står det vilken medecin som de rekomenderar, men det finna andra märken som man kan ha som ha samma effekt.
Ditt kar e inte så stort och därför kan det vara svårt att få det stabilt litet kar ja då händer det massor av saker snabbt.
Jag skulle nog rekomendera att du köper ett nytt vätske test för pH och nitrit test.
Kolla lite mer i sera handbok. Det är inte så att jag gör reklam för deras saker men deras rådgivare e helt suverän, men jag e kankse ensam om det =O)
Ha en bra dag och jag hoppas detta hjälper dig lite på traven.
#11 - 1 september 2005 11:01
hm. ne jag tänker inte köpa ett nytt Ph och nitrit test. jag har tjatat om det i tidigare trådar att jag lägger inte ut så mycket pengar på sånt. multisticksen ska duga gott och väl vad jag hört. och dom visade det var rätt ok, möjligtvis att PH är en aningen högt. men det verkar ju bara finnas en sak att göra åt det och det är att hälla i PH-minus. men jag har inget sånt och har ingen lust att gå och köpa medicinflaskor och saker hit och dit för flera hundra. verkar som jag skulle behöva ännu fler olika medicinflaskor + sådana där PH medel och dom kostar ju en 60kr styck. har inte råd med alla dessa medel!

kan jag medicinera med mycopur tro? som jag skrivit i en annan tråd så hade min nya molly en fläck som såg ut som ett jack/sår av något slag. nu har det blivit ännu större och är vitt/silver, som att hon tappat färg där. vad är detta?? visst ska väl mycopur hjälpa mot detta??
#12 - 1 september 2005 11:20
Kan bara hålla med efred om att levandefödare är extremt känsliga (troligen pga inavel). Hade liknande problem som dig i början. Jag misstänker att det beror på att levandefödare är känsliga från början, sen utsätts dom för diverse nitritspikar i små kar och nya kar, vilket gör dom ännu känsligare. Dom får helt enkelt nedsatt immunförsvar. Sen är dom ett lätt byte för diverse parasiter och svampangrepp och andra sjukdomar.

Nu har jag kilfläcksrasbora och gurami och dom är mycket mer stabila. Inga fler dödsfall.
#13 - 1 september 2005 12:21
ska jag medicinera med mycopur eller? hela karet? har bara transportpåsar ifall jag ska ta denna mollyn avsides och medicinera han. det ser ut som han har något tjockt vitt i gälarna på sidan. är det att det håller på frätas? som jag läste om...
#14 - 1 september 2005 13:43
hej!
mina ungfödare blir förr eller senare alltid smala och får krökta ryggar och dör sen! Jag missköter alltså inte fiskarna utan vad jag förstått är det extremt vanligt med dåliga gener hos just ungfödare. Detta gör att de blir mindre motståndskraftiga och dör rätt snabbt.

Alltså, det låter som du har koll, och om man bortser från mollysarna, hur är läget då? Tetran kanske är gammal..
tips är att ha i salt i vattnet för det brukar hjälpa mollysar, vet inte hur mycket salt men rätt mycket har jag för mig.

pröva salt först och kanske därefter medicinen, det skulle jag ha gjort.
#15 - 1 september 2005 13:54
Hej,

Jag kommer ihåg en av dina trådar Trollet, som du startade den 18/8. Den började så här:

"Jag tänkte göra en bekännelse och se vilka reaktioner jag får. det är så att jag aldrig mäter några värden i mitt vatten. än så länge har det gått väldigt bra och fiskarna mår bra".

Jag vill inte vara för elak, men jag tycker nog du borde skaffa dig rejälare testgrejer och börja göra det du för bara ett par veckor sedan hävdade var sådant som var onödgt. Resultatet av att inte ha koll ordentligt på sina vattenvärden ser vi ju nu, med ordentliga dropp-tester istället för dessa stickor skulle vi ju kunna få svart på vitt betydligt mer exakt vilka förutsättningar du har i ditt kar.

Du frågar också: "Men blir värdena automatiskt bra av att byta vatten?" Vattenvärdena blir bäst om man gör hyfsat stora och regelbundna vattenbyten, men om man trots detta har fått för höga värden så gör stora täta vattenbyten att koncentrationen av de giftiga ämnena blir lägre.

Du skriver också följande: "har inte råd med alla dessa medel!"

Nu kanske jag låter onödigt elak, men jag anser att om man skaffar sig djur får man också vara beredd på de kostnader som uppkommer i samband med detta. Har man vatten med mycket klor i kranen hemma så ska man ha råd att köpa vattenberedningsmedel, har man sjuka fiskar ska man ha råd med medicin, har man vatten man ska testa så ska man ha testutrustning (antingen själv eller tillsammans med andra). Kort sagt, har man inte resurser nog att ta hand om djuren om något oförutsett inträffar kanske man inte ska ha djur, för vem vill låta dem lida?

Trots ovanstående, ett uppriktigt lycka till med fiskarna. Var noggrann med vattenbytena, fortsätt läs akvarielitteratur och framför allt, lär av misstagen. Alla kan vi göra fel, men det som avgör om jag tycker det är ok eller inte att fortsätta hålla djur är förmågan att lära av just dessa.

Mvh Fredrik
#16 - 1 september 2005 15:31
Hej Trollet.
Test pinnar kostar väl runt en 120-140spänn en flaska pH 60 och en flaska Nitrit 60-80 du kör ju inte direkt ngt växtkar och de andra värdena lär du ju inte kunna styra ändå på ett stabilt sätt så pH och Nitrit är de viktigaste och då hamnar du i stor på samma pris som stickor men de är mer exakta, och om man nu har problem med just konstiga saker på sina fiskar blir man tvungen att mediciner alternativ avliva och handla nya men besvären kanske återkommer om du inte finner lösning på det hela.
Det låter som dina fiskar har fått ngn typ av svamp el. röta om det nu ser ut som om du förklara det.
Och som jag sa läs i i seras så står det där vilken medesin du behöver, i viklet fall som helst får du nog köpa ny medecin eller låta dem dö då, jag ser inte det som alternativ, men vill du inte köpa rätt medecin så får det ju bli som det blir(men jag hade inte andvänt hostmedecin till en bruten arm)
#17 - 1 september 2005 15:36
Sera Mycopur

Ett preparat mot svampangrepp på akvariefiskar. Preparatet har även inverkan vid angrepp av hud- och gälparasiter. vattenbyte skall göras efter behandling.

OBS INTE TILL RÖTA då skall det vara bactopur
#18 - 1 september 2005 17:23
gälparasiter låter som något som liknar det som hänt med mina fiskar. men det är väl röta som ni säger... de kan väl kanske vara många olika saker som drabbar deras gälar.

Ja ni säger så många olika saker så ursäkta mig men, ni behöver inte låta "uppläxande" när ni säger att det och det är bättre. Det är en del som sagt att stickor kan vara bättre för nybörjare då man håller koll på alla värdena. En mer erfaren kanske har lite bättre koll på vissa ämnen och bara behöver tester till dom allvarligaste. Så missvisande är inte stickor att man inte ser skillnad på bra eller dåligt. Mina värden på PH och KH är en aningen mot det höga hållet det har jag redan sett. Men jag gjorde stort vattenbyte idag och tänkte det skulle lindra lite. Sen så kanske det inte är så roligt för en nybörjare att lägga ut flera hundra på grejer som den inte ens vet vad det är bra för. Som sagt så säger många olika här och som nybörjare är man ganska objektiv eller vad det kallas. Hör sig för på flera ställen och kan man komma undan på billigare vis så gör man ju det, så fungerar nog de flesta. Än så länge är jag nöjd med stickorna, dom har inte vart dåliga. Det handlar mer om att jag behöver göra något åt värdena och som denna diskutionen handlar om, att försöka få reda på vad det är med mina fiskar! Men jag får väl se om jag hittar medicin för röta imorgon om det nu är den sjukdomen.. ska kolla vidare lite.
#19 - 1 september 2005 18:15
på mollyn som jag har problem med så ser det ut att vara ett ganska tjockt lager vitt "ludd" eller ett lager vitt innuti sidogälarna iaf. detta är röta alltså? inte svamp eller så... för den har ingenting på munnen och det bruka dom kanske få ifall dom har svamp? läste om det där med gälarna, det är så att dom fräter sönder pga nitrit eller förhögt PH. kanske är det då?

sen gungar den lite medan den står stilla i vattnet. den ser ut som när den simmar framåt, vaggar lite för att ta sig fram. men nu gör den så när den är stilla. vilket ser lite kontigt ut och så brukar dom väl inte direkt göra?
#20 - 1 september 2005 20:15
Hej trollet gör så att du då tar undan den fisken i ett kärl eller liknande och för sök ge den mycopur saken e den att du behöver enn luft pump så den får rörelse i vattnen annars så e den död imorgon det vita på fisken är nog svamp nu när du lägger upp det så och gälarna e angripna så prova med mycopur till den eller prova med det i hela karet men du måste ha bra genomluftning av karet då det är så litet så en luft pump e att fördra...
Jag försöker inte läxa upp dig men vi ger dig tips och du maler på med samma sak ehla tiden vi ger dig mer tips och du fortsätter vi vill hjälpa och gör det så gott vi kan (hoppas jag) men du fick det bästa med sera handbok där står det mest akuta sen babblar du på om mycopur ja men testa det då om det är vad du tror det är.
Du kommer med en sak att det är vit hinna osv samt att fiskar er uta typ frätas upp låter då mer som röta och ja du kan ha röta och svamp samtidigt och de är på sikt dödliga men rötan dödar först (oftast iaf) men prov med det du har hemma vänta int inte du kan ju läsa innan till på sera rådgivare.
Hoppas att du inte tagit illa upp jag e inte arg eller uppläxande =O))
#21 - 2 september 2005 08:41
Det låter som att du får de här problemen gång på gång, "Trollet". Jag skulle rekommendera ett helhetsgrepp: Ta bort de fiskar du har just nu och börja om från början.

Tvätta akvariet invändigt, rensa gruset, rengör filtret och filtermassan. Fyll på med nytt vatten. Tillsätt ett uppstartspreparat (t.ex. först Sera Aquatan och sedan Nitrivec, följ instruktionerna!). Sätt igång filtret (viktigt: du har väl ett bra filter?). Ställ timern till belysningen så att det är tänt ca 12 timmar per dag (du har väl lysrör? -glödlampor kan ge dåliga effekter på akvariet). Köp ett par robusta växter vilka du planterar in. Dekorera gärna med en rot eller snygg sten. Efter en dag eller så: tillsätt 1 dl salt (grovsalt från affären duger, eller köp något dyrare från akvariehandeln om du känner för det. Runt 1,5 dl per 100 liter är en bra mängd enligt mig).

Låt det nu gå minst en vecka, gärna två. Köp sedan några robusta fiskar, t.ex. en ung Ancistrus och några guramis. Låt det gå en tid och byt omkring 30% vatten (i ditt fall två skurhinkar) varje vecka till var tionde dag. Glöm inte att tillsätta salt vid vattenbytena, enligt ovan. Mixtra inte annars med akvariet och mata snålt (en gång om dagen, inte för generöst) under tiden. Sedan är det dags att utvärdera: om inget konstigt "utifrån" har hänt så borde allt vara väl nu. Lycka till!
#22 - 2 september 2005 18:52
Har nu köpt bacopur eller vad det hette. men hon i akvarieaffären sa att jag inte ska medicinera två mediciner på en gång (har redan börjat med mycopur) så jag skulle börja med den efteråt då sa hon. bacopur var starkare sa hon så den skulle jag börja med, men som sagt har jag redan börjat med mycopur så om två dagar ska jag medicinera med bacopur så kanske såret på mollyns stjärt försvinner. för honan har väldigt stor "bortskrapad" yta.... hon sa de kunde ju vara svampt det med, men jag tycker inte det ser ut som det....

köpte även aquatan så nu kanske fiskarna blir lite mindre stressiga och lite tåligare i immunförsvaret!

tänkte höra också om sådana där vitamintillskott är bra? såg en liten burk med flytande vätska i butiken. kostade 75kr typ... lämnade den tillsvidare. kan det vara så att fiskarna saknar något i vitamin/näringsväg?
vet inte ens om maten jag har är duglig. men det var det som följde med akvariumet så det borde ju vara något som fiskarna kan leva på...

köpte även en liten rot så att fiskarna får lite mer ställen att gömma sig på så kanske dom trivs liiiiite bättre.......

titta lite på en grej som skulle göra PH:et mindre, är det bara onödigt att köpa eller? kanske kan göra ett litet vattenbyte imorgon med? för det är det jag verkar ha problem med. PH/KH, att dom sviktar lite åt det för höga hållet...
#23 - 2 september 2005 18:54
sen en viktig sak till jag behöver veta! på mycopur flaskan står det "20 droppar eller 1 ml per 20 liter vatten"... betyder det att jag ska ha i 60droppar av medlet? eller 3 ml i mitt 63 liters kar??? tyckte bara att 60 droppar lät väldigt mycket, men det kanske är ungefär 3ml??

sen också en till grej. kan man inte ha i lite aquatan samtidigt som man medicinerar? står på aquatan flaskan att man kan ha i mediciner redan 24 timmar efteråt... vad menas med det? om jag redan håller på medicinerar, kan jag inte ha i aquatan då?

vet inte vad jag ska göra för att få mina fiskar att må bättre. verkar inte som att molly hanen reagerar så mycket på mycopur medicinen, inte heller honan som hade sår på stjärtfenan. jag kan inte medicinera med bacopur förren efter mycopur??

min äldsta koppartetra verkar väldigt stressad ibland. han är vid botten och gör massor med häftiga ryck med "vingarna" som att han är stressad och hyperventilerar lite. vad ska man göra åt detta.... kommer aquatan att göra något åt detta? lugna ner dem lite osv tänkte jag på.....
#24 - 3 september 2005 10:03
mollyn har trådig avföring, tunn genomskinlig. ganska tydligt att den inte är frisk än, kan jag inte börja medicinera med bacopur, det är sista dagen med mycopur idag. kan jag inte tillsätta lite aquatan också? hjälp miiiig!
#25 - 3 september 2005 13:10
Glöm aquatan, det är ingen medicin och kommer inte bota dina fiskar. Kör färdigt kuren med mycopur enligt instruktionen, när det är klart gör du ett par rejäla vattenbyten under ett par dagar och kollar sen fiskarna. Ser du ingen förbättring kan du köra igång bacopuren.

Just nu kan du inte göra så mycket mer. Ta det lugnt och låt medicinen verka. Återkom med fler frågor när du ser nån förändring.
#26 - 3 september 2005 14:07
som jag skrev i en annan tråd kan detta med mollyn bero på att licksom de flästa mollys är ifrån asien. Dessa fiskar odlas tydligen i saltvatten eller iaf rejält bräckt vatten. Deras imunförsvar tål därför inte vårat svenska vatten så bra. Dom blir nästan alltid sjuka, får krökta ryggar och dör i förtid..

vet inte vilken sjuka din har men prova att ha den i saltare vatten i fortsättningen. Fast detta lär väl inte övriga fiskar uppskatta..

Verkar ju va lite av ett lurendrejeri när dom odlar d leveandefödande på detta vis. Tydligen får dom finare färger och håller sig friskare och växer snabbare i detta saltvatten där de odlas. Sedan kommer dom hit åsså.. ja..

Dör fisken för dig så se till att köpa en europaodlad om du ska köpa ny. En del affärer påstår att alla fiskarna kommer från asien, detta är inte sant. Gå isåfall bara till nästa affär.

Vet inte något av detta säkert, det är såkallad hörsägen, då jag hört det berättas. Men har även sett skildnaden på dessa asienfödda och en hop som var från danmark. Vilken skildnad!!
#27 - 3 september 2005 14:12
apropå pH värdena, så kolla ditt kranvatten med pHstickan och kolla vad du kan tänkas ha för utgångspunkt. Vissa områden har väldiga svängningar åt ena elelr andra hållet. Bodde tex på ett ställe i uppsala där det var så "hårt" vatten att det va stört omöjligt att ha akvarium utan en massa pHmedel.

Har du ett hyffsat värde från startborde du ju inte behöva mixtra med sånna preparat då dessa också är ganska dyra om man inte har så mycket pengar att hosta upp..

:)
#28 - 3 september 2005 17:03
mollyhonans rygg är rak nu igen och ser normal ut men såret är ju fortfarande kvar. vet ej riktigt om det läkt något med det hade börjat ta sig över på andra sidan undertill. men kan hoppas hon håller på friskna till. mollyhanen verkar inte bättre. det där tjocka vita i sidogälarna borde ju som vara borta?

men jag vill ha svar på hur man ska medicinera mycopur. det står ju 20 droppar eller 1 ml per 20 liter. förstår inte vad dom menar! 20 droppar kan ju inte räcka till 300 liter t,ex. är det 20 droppar per 20 liter dom menar?

ska börja salta igen vid vattenbytena, kanke därför också som mina fiskar upplevts som svaga. för vad jag förstått ska salt vara rätt bra för alla fiskar då det skyddar deras slemhinnor. det var därför jag köpte aquatan, men det kanske inte spelar någon roll nu. men kanske när dom tillfrisknat att det kommer hjälpa dom.
#29 - 3 september 2005 17:59
Stressa inte, gör som HasseH föreslår, det blir inte bättre om du hela tiden oroar dig.
#30 - 3 september 2005 18:43
vad händer om jag doserar mindre mängd än vad som var tänkt till mitt 63L akvarium. har doserat såhär nu:

dag 1 - 40 droppar
dag 2 - 40 droppar
dag 3 - 50 droppar
#31 - 3 september 2005 18:51
[QUOTE=trollet85

men jag vill ha svar på hur man ska medicinera mycopur. det står ju 20 droppar eller 1 ml per 20 liter. förstår inte vad dom menar! 20 droppar kan ju inte räcka till 300 liter t,ex. är det 20 droppar per 20 liter dom menar?[/QUOTE]

Ja de måste mena 20 droppar per 20 liter. Jag tror att man brukar säga att 20 droppar ska bli en ml. Men droppar kan ju vara olika stora så jag skulle hellre använda ett millilitermått. Gjorde ett litet experiment med att droppa limesaft i ett kryddmått (1 ml) och det fick plats tolv droppar. (Har aldrig använt den medicinen och vill inte uttala mig om nåt annat än droppfrågan.)
#32 - 4 september 2005 09:29
får hoppas att det räckte med det jag hade i. kanske blev ca 3 ml endå av dom 40-50 dropparna. tror det gick i ganska många droppar i mitt kryddmått.

tänkte bara höra nu här. jag ska göra ett vattenbyte idag på kring en 50%. kan jag börja med bacopur medicinen redan idag? mollyhanen har inte förbättrar sig, den har fortfarande något vitt och tjockt i sidogälarna. kanske är röta istället då och svampmedicinen har inte hjälpt... om jag gör vattenbyte idag, ska jag göra ett imorgon igen? jag gjorde mitt regelbundna vattenbyte i Torsdags. så det var inte så länge sedan det heller. Hur ska jag göra med aquatan då? ska jag ha i det innan jag börjar medicinera eller ska jag vänta med det till om en vecka då all medicinering är klar..
#33 - 4 september 2005 13:24
bytt kring 50% nu och inte tillsatt något. mätte med teststicka i vanligt kranvatten och det verkade som att jag hade kring 2-3 i KH och 5.5-6.5 i PH. Får hoppas värdena går ner och att fiskarna får en bättre miljö att bo i nu! Men det lär ju inte göra dem friska..

Har frågat många gånget jag vet, men undrar bara om jag ska börja med bactopur idag? eller bara byta lite vatten varje dag i några dagar först...

stör mig så in i nordens att se det där vita tjocka i gälen. det är röta då eller eftersom svampmedlet inte verkar ta?
#34 - 5 september 2005 09:54
bytte idag kring 50% igen samt att jag började medicinera med bacopuren för mollyhanen som hade det där vita i sidogälarna verkade smått seg. han låg vid marken som att han ville dö. så jag kände att jag får lov att göra något och inte bara gå och vänta... medicinerade nu så får se vad som sker. kanske läker mollyhonans sår ihop också. först la jag hanen i en trasnportpåse för att ha han i karantän men kom på att det är lika bra att medicinera dom andra med då iaf mollyhonan har såret där.

bytte somsagt vatten både idag och igår så dom borde ha fräschare vatten vid detta laget, samt att dom blir medicinerade nu så jag hoppas mitt kar frisknar till.

ska köpa några botior sedan också som tar hand om snigelproblemen. vad kostar botior?
#35 - 5 september 2005 18:18
varför hjälper inte medicineringen? första dagen med bacopur idag men fisken verkar ju aldrig bli bättre.. snarare så att den är väldigt seg och trött nu... vad gör man för feeeeel??
#36 - 5 september 2005 20:27
Du gör ett fel; du förväntar dig mirakel på kort tid. Glöm det. En del av dina fiskar kommer dö oavsett medicinering eller inte. Har fisken fått obotliga skador så dör den. Det kan t.o.m vara bättre att göra pinan kort för den mest skadade. Du kan hoppas att inte fler fiskar blir sjuka. Fortsätt kuren, kolla fiskarna en gång om dagen, plocka bort ev. döda fiskar, ta en promenad, tugga tuggummi, kolla på TV:n, men framförallt, ta det lugnt. Tror nån sagt det tidigare.
#37 - 6 september 2005 07:07
Jo men när fisken visar sig att inte vara något vidare kry så måste man ju göra någonting och inte bara gå och titta på. Han blir inte frisk helt av sig själv. Bytte vatten och medicinerade, men kunde jag ju inte göra men den dog endå. Denna fisken var den jag har haft längst i karet vilket bara är ett halvår. Den överlevde en förgiftningsattack då alla andra fiskarna dog. Så han var ju en tålig firre :) Men tydligen så var han ganska sliten nudå. För inget man gjorde hjälpte.

Den sista mollyn har ju ett litet sår på stjärtfenan som jag berättade om, får hoppas bacopuren hjälper mot det iaf.

Vad kostar botior? skulle kanske behöva en sån så att den kan käka upp sniglarna. Blir dom stora? För jag har ju bara 63liters akvarium och ingen av fiskarna där i är ju så värst stora.
#38 - 6 september 2005 07:18
Avlivning är ibland ett bättre alternativ än medicinering. Skonsammare för fisken som sannolikt dör ändå och man spar pengarna.

Dvärgbotior kan du möjligen ha i ditt akvarium, även om zoopet rekommenderar 100 l. De käkar dock bara väldigt små sniglar, de större måste du plocka för hand. Pris? Kanske mellan 50-100:-/st. Kolla med din butik.
#39 - 7 september 2005 10:14
Jo det är ju bättre att avliva ibland. Men jag förstår bara inte varför fiskarna oftast inte verkar bli friska även fast man medicinerar? Är väldigt jobbigt då man får känsla av att det man oftast gör för dom är onödigt =( mollyhonans sår verkar ha börjar läka lite iaf. Idag är sista dagen med bacopur. Så jag hoppas det dröjer bra länge till nästa gång jag behöver medicinera..

Jag har ju ett ganska litet kar och jag undrar om jag rent av ska göra två små vattenbyten under en veckas tid? Verkar som att vattnet blir fort dåligt? För jag gjorde ju vattenbyten på ca 50% tre gånger under en veckas tid och det känns som det var bra för dom. Man fick bort lite av dom dåliga värdena kanske..
För hade det inte vart bra hade dom väl nästan åkt på en förgiftning av något slag vid detta laget eftersom jag bytte så mycket vatten.

Gällande botiorna igen. Läste här på artbeskrivningen om att dom blir 3 cm, men stod även något om 10cm. Blir dom ganska stora eller? 3cm kändes lagom. Vet inte om dom passar så bra i mitt 63liters kar om dom är 10cm ^^

Köpte en rot för en vecka sedan. Tror ni fiskarna blev glada för det? :) Dom har nog inte trivts lite pga att dom inte haft så många ställen att gömma sig på. Har bara haft ett dinosaurie huvud, men de har inte heller vart så länge där. och bara någon vecka före det så hade jag i en bakrund. så med växterna är det kanske rätt glest. sen så när jag inte hade bakrunden så lyste det ju rätt igenom...
#40 - 7 september 2005 12:47
[QUOTE=trollet85]Gällande botiorna igen. Läste här på artbeskrivningen om att dom blir 3 cm, men stod även något om 10cm. Blir dom ganska stora eller? 3cm kändes lagom. Vet inte om dom passar så bra i mitt 63liters kar om dom är 10cm ^^[/QUOTE]

Vilken botia blir 3 cm? Det finns många olika sorter. Praktbotian kan ju till exempel bli 30 cm. Dvärgbotian verkar väl bli runt 5 cm. En googlesökning på dvärgbotia gav dock förslag från 5 cm till 12,5 cm. Sen kanske de vill ha mycket utrymme trots att de inte blir så stora.
#41 - 7 september 2005 13:07
Hej!

Köp inga botier förrän alla dina fiskar är helt friska och har varit det i några månader. Det är inte schyst att släppa ner friska fiskar i en smitthärd och risken är stor att dina nya också dör.

Dvärgbotia. det kvittar att dom bara tar dom minsta snigelbarnen. för om alla snigelbarn blir uppätna så dör alla sniglarna till slut ut.

Annars kan du göra en uppstart som folk har föreslagit. koka grusen. torka rent rutorna. tvätta filtren. och när du köper nya växter så skölj av dom extremt noga, även alla rötter så slipper du fler snäckor.

Annars är nog bästa tipset stabilitet. Håll inte på att häll i en massa kemikalier i vattnet.(löser du upp ditt salt och tillsätter det innan du häller i det nya vattnet) byt 30% vatten varannan vecka. Avliva fiskar som ligger på botten och är jättesjuka. Fixa gömställen. Kanske dämpa ljuset. Mata med olika sorters mat pyttelite och två gånger per dygn.

Som redan sagts av många andra, gör inget som förändrar miljön för fiskarna för ofta och försök att undvika kemikalier om ditt kranvatten inte är väldigt olämpligt.

Blev du ännu mer förvirrad så bortse från mina tips, man kan omöjligt följa alla råd man får.

Urban
#42 - 8 september 2005 09:04
Marlin: Jag tror det var om praktbotia jag läste. förstod inte riktigt beskrivningen då det somsagt stod något om 10cm och 3cm. Men tror du att ett 63 liters kar räcker till dom minsta botiorna då?

Urban: Hur länge fortsätter karet att vara sjukt då? Jag har ju medicinerat klart nu. Är det inte friskt efter det eller ligger det kvar sjukdom?

byta vatten varannan vecka? Jag har snarare fått känslan nu efter sjukdomsgrejen att jag ska byta mindre mänd nästan två gånger i veckan ^^ just för att slippa höga värden av PH/KH osv.. Men efter mina tre vattenbyten under kortare tid så kanske det har stabiliserats någlunda? Och jag kan känna mig rätt säker med vattenbyte en gång i veckan igen? Kanske att jag har bytt alldeles förlite vatten varje vecka och att det därför har blivit en "dålig" miljö för fiskarna? för det är nog anledningen till att dom blev sjuka. I början när jag hade akvarium och gjorde vattenbyten så brukade fiskarna flämta så hemskt mycket, dom hade någon förgiftning då tror jag. så jag började byta mindre och det blev bättre. men jag kanske borde göra större vattenbyten nu då akvariumet inte är nytt längre..

vad är det som kan förändra fiskarnas miljö? jag har ju haft ner en rot och en dekoration + en bakrund. men kemikalier menar du vad? Jag har aquatan som jag tänkte börja ha ner. Så att fiskarna ska undvika stress osv, sånt som aquatan kan vara bra för :]

Jag blir alltid förvirrad av vad jag läser! men försöker snappa upp lite iaf. Jag vill gärna höra vad flera olika säger då jag inte tro just en person har rätt. alla har så många olika åsikter här, vilket kan vara jobbigt. men alla gör väl det som fungerar för dom och jag försöker ta åt mig av det som kan fungera för mig. Det jobbiga är att det är mängder av saker man ska veta =\
#43 - 8 september 2005 11:30
Så vitt jag vet är dvärgbotian den minsta av dem. Enligt artbeskrivningen här på zoopet så vill den ha minst 100 liter. Så det kanske inte passar så bra med botior i ett 63 liters.
#44 - 8 september 2005 20:06
Hej!

Dina fiskar kommer att få återfall om du inte har hittat orsaken till sjukdomen.

Det tar minst tre veckor för en vettig stam av nyttobakterier att byggas upp, om den har blivit skadad av medicineringen

Fiskar lever i några är så köp inga förhastat för du har ju "bara" 63 liter vatten. utan välj med omsorg.

Så till jul, om dina nuvarande fiskar mår bra och du inte har fått några problem, så kan du kanske köpa nån kul fisk.

Allt du häller i akvariet i form av mat och växtgödning belastar vattnet. Så man måste ta bort lika mycket som man häller i. tex genom vattenbyte, klippa växterna om dom växer mycket, eller fiska upp snäckor med ett salladsblad en natt. Snäckorna kan faktiskt vara nyttiga. dom äter upp sånt som är överflöd och sen fiskar du upp dom och vipps så har du sluppit föroreningar i vattnet pga saker som ligger och ruttnar.

Kombinationer av dessa sätt är bäst.

Det betyder också att ju fler fiskar ju större obalans och svängningar i vattenkvaliten.Fler fiskar, mer mat, mer bajs.

Kemikalier.
Det har pratats tidigare i tråden om 1 dl salt. Häll inte detta rakt ner i karet.
Om fiskarna är vana vid salt så måste du lösa upp saltet i det nya vattnet så det får rätt kvalite innan du häller det till fiskarna. Jag misstänker att ph + eller - kemikalier bör man göra lika dant med.
Altså, fundera över hur vattnet är i karet, och försök sen hälla i likadant när du byter(förutom fiskbajs förståss). Även stora temperatursvängningar varje vecka kan spela roll.

Aquatan funkar säkert bra liksom andra vattenberedningsmedel.

Fiskar kan bli stressade om man rotar och pysslar i karet varje vecka, liksom om du köper fiskar som mobbar varandra.

Som sagt, gör vad du tror på. ligg lågt och kolla så dina fiskar mår bra och framåt jul så har du nog hittat nån(några) fisk som du vill ha och som du tror passar i ditt kar. Köp den, släpp i den och njut av den(dom) i många år.

Urban
#45 - 13 september 2005 10:59
[color=indigo]Hej igen![/color]

[color=indigo]Orsaken tror jag är att dom har levat en längre tid i dåligt vatten så att deras immunförsvar har blivit försvagat. Det är det enda jag kan tänka mig. Har inte haft några större problem förutom i början då dom dog av nitritspikar osv..[/color]
[color=indigo][/color]
[color=indigo]Måste säga att mina koppartetror verkar väldigt glada just nu, dom är otroligt starka i färgen och far runt i akvariumet som raketer! När dom får syn på maten blir dom helt tokiga. Så det verkar ju som att just nu iaf så mår dom bra.. [/color]
[color=indigo]men måste jag verkligen vänta så länge som till jul att skaffa nya fiskar? iofs känns det som att jag inte vågar skaffa några än (ska liks flytta 100mil om 2-3månader) för min molly är ensam och det kanske inte är bra för henne! men när jag skaffar fiskar så hade jag tänkt skaffa en hona till och en hane för att kunna få yngel. Men det tänkte jag ta när jag bor på nya stället. Men klarar sig mollyhonan ensam så länge? Det gjorde min hane, men är det möjligt att han blev väldigt stressad när mollyhonan kom? För han tappade mycket färg, kanske han till och med hade gjort innan en del också.[/color]
[color=indigo][/color]
[color=indigo]Du sa det där med fler fiskar blir det mer obalans. Är det osmart att skaffa fler fiskar i ett 63liters akvarium då som kanske vänder på värdena väldigt snabbt? Nu har jag iof bara fem fiskar där...[/color]
[color=indigo][/color]
[color=indigo]Det där med kemikalier vill jag helst slippa. Jag tycker PH +/- verkar vara så onödigt. Är det inte bara att byta vatten? Jag har mer åt det låga hållet av PH i kranen och det brukar vara snäppet över i karet så dom borde väl ta ut varann om man säger så?

Jag brukar vara och pyssla nere i karet varje vecka för jag städar och grejar, slamsuger oftast lite. Men borde dom inte vänja sig vid det tillslut? Jag är väldigt försiktig och dom är nyfikna på vad som är i karet också..[/color]
[color=indigo][/color]
[color=indigo][/color]
[color=indigo][/color]
#46 - 14 september 2005 11:41
Mina tetror brukar vara nyfikna och framme när jag rotar i akvariet, så de blir nog inte så stressade. Mollys är också ganska stabila. Det finns fiskarter som stressar mer än dessa.

Håller du dig till städning en gång i veckan så tror jag det är ok.

Detta med för många fiskar.. Det beror helt på om du har nyttobakterier.
Om du inte använder Nitrivec så tar det tre till fyra veckor före det finns så mycket bakterier att de kan hantera fiskarna och deras avföring.
D.v.s det är mycket känsligt om du fyller på med för mycket fiskar.

Använder du Nitrivec enligt anvisningen i paketet så är det inte samma risker. Du kan fylla i en extra dos när du släpper i fiskar. Du kan i princip inte överdosera Nitirvec eftersom det inte är en kemikalie. Nitrivec är ett koncentrat av nyttobakterier.

I diskussionen angående botior, så måste du som du redan är inne på kanske avstå eftersom ett stim av sådan + dina tetror + molly som är relativt stora, helt enkelt blir för mycket. Du behöver ha åtminstonde ett 90-120L för den sammansättningen.

Jag tycker, köp en hane till din molly så mår hon bättre. Helst kanske en hane och hona då levandefödare brukar stressa honorna. Det blir mindre stess per hona om du har två honor på en hane. De klarar din flytt också, så det behöver du inte tänka på.

Mer viktigare att tänka på är hur du skall transportera alla fiskarna utan att de tar skada, men det kan vara en annan tråd, eller sök tidigare trådar här för tips.

Men gränsen för ett 63L är nådd, inga fler inköp utöver mollys sällskap förän du har ett större akvarie.

Om du använder nitrivec som jag rekomendrade och sköter vattenbyten så kan du köpa en till två molly redan nu. Nitrivec hjälper dig nå rätt nivå på nyttobakterier.

Faktum är att använder man nitrivec på det sätt som bruksanvisningen säger, så kan man snabbstarta ett akvarie i din storlek med dina antal fiskar på en vecka.

Annons