Blir så arg (algätare)

#1 - 8 februari 2005 10:43
Jag har en "vanlig" algätare och h*n flyger ut ur grottan så fort en av de tre fiskarna simmar förbi.

1. Varför anfaller den?
2. Den är cirka 10 cm hur stor blir de?
3. Vad kan jag göra för att förhindra skador på de andra fiskarna?
#2 - 8 februari 2005 11:22
menar du "vanlig algätare guld"?
titta i sådana fall på http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=276
#3 - 8 februari 2005 13:17
Ja det var just den jag menade... Men hur får jag bort "beteendet"? Eller jag kanske borde avliva den innan den har ihjäl fler fiskar... (Den har haft ihjäl 3 guppihanar)
#4 - 8 februari 2005 13:21
hur stort akvarie har du??
ja har själv haft sånna o min erfarenhet var att dom var väldit aggresiva av sej döda en av mina svärdbärarhanne(5 årsen) men endå.
#5 - 8 februari 2005 13:50
Jag har också haft en sådan. Fast min var snäll. Lite nervös och ville helst ha en rot att vara under. Jag har hört att de kan bli agressiva så tyvärr så rekomenderar jag avlivning. Jag tyckte han var söt med sina pepparkorns ögon. Den var lugnare i 100l än i 35l karet. Jag sålde med min när jag sålde mitt 35l. Han skulle få gå i deras 720l kar med mycket grottor.
#6 - 8 februari 2005 14:08
Gör dig av med algätaren! Vid den storleken går den gärna över till fiskfoder och glömmer äta alger! Dessutom bitsk och störig. Köp gärna en ancistrus i stället. Riktigt go fisk. Älskar alger.
#7 - 8 februari 2005 14:10
Vanlig/Kinesisk algätare är helt enkelt en mycket aggressiv och otrevlig fisk. Den är en rätt bra algätare som ung, och då är den också fredlig, men med tilltagande ålder blir den mer och mer aggressiv, och går mer och mer över till kött-diet.
Den kommer så småningom att ge sig på dina fiskar; jag har haft kinesiska algätare som dödat små ciklider t.ex. Den blir dessutom i längden för stor för de flesta akvarier (fast få har kvar dem så länga).

Enligt mig är kinesisk algätare en helt olämplig akvariefisk. Den borde inte säljas, och jag kan inte komma på nån fisk den i längden skulle fungera ihop med. Vill man ha en bra algätare rekommenderar jag ancistrus eller siamesisk algätare ALDRIG kinesisk.

Kort sagt: avliva eller sätt upp ett artakvarium för just kinesisk algätare.
#8 - 8 februari 2005 14:14
det e ju synd att den säljs under namnet "algätare" oftast också.
#9 - 8 februari 2005 15:36
När jag köpte den för ett år sedan fick jag reda på att den passade bra i ett litet akvarium, med mindre fiskar. Jag frågade sedan i akvarieaffären när jag läst här på zoopet att den blir aggressiv och då sa hon att den kan ge sig på större fiskar som den ser som hot inte mindre.
Jag har haft denna fisk med guppy som har fått yngel (i 35l) och den har varit snäll.
#10 - 8 februari 2005 16:16
Solbacka: din fisk var fortfarande en bebis. De börjar bli elaka när de vuxit till cirka decimetern. Guppy-yngel går nog säkra, men vuxna guppis får det hett.
Vad gäller storlek... I akvarium växer kinesiska algätare till 15 cm utan problem. Med massor av utrymme & mat kan de bli upp till 30 cm.
#11 - 8 februari 2005 17:46
Hej!

Kan inte låta bli att tillägga att jag nyligen varit tvungen att ta bort en siamesisk algätare som var ca 10 cm lång. Den gav sig på både slöjstjärtar och den andra siamesiska algätaren. Bet i fenorna och även på kroppen.

Så även de kan nog "härskna till". Har nu extra mycket koll på den som är kvar och hoppas att den kommer att kunna stilla sitt humör.

Mvh Katarina S
#12 - 8 februari 2005 17:52
Det finns ytterligare en algätare som är ruskigt lik siamensis, det är garanterat en sån du haft, Katarina. Den vanliga crossicellis siamensis är aldrig agresiv, en väldigt trevlig fisk faktiska.
MVH
Magnus
#13 - 8 februari 2005 17:57
Ok! Det kan förklara saken! = )

Jag köpte dem på Akvarielagret i Bromma som siamesiska algätare men då var det antagligen inte det!

Ska nog allt hålla lite extra koll på den som går kvar då! = )

Mvh Katarina S
#14 - 8 februari 2005 18:04
[QUOTE=Katarina S]Hej!

Så även de kan nog "härskna till". Har nu extra mycket koll på den som är kvar och hoppas att den kommer att kunna stilla sitt humör.

Mvh Katarina S[/QUOTE]

De stillar inget humör - blir bara värre med tiden! Byt in den med glädje mot en ancistrus!
#15 - 8 februari 2005 18:15
Hej

Ja, det stämmer att kinesiska algätare blir stora och aggressiva, vilket affärerna så klart "glömmer" att berätta. Men varför avliva den? Ta tillbaka den till affären i stället. Den kan ju inte hjälpa att den sålts till "fel" person. Vad det gäller den äkta siamesiska algätaren, Crossocheilus siamensis, så är den fredlig, och gillar att gå i grupp. Den är mer rörlig än den kinesiska algätaren, och har inte en sugmun, som den kinesiska har. Den äter dessutom penselalger.

MVH Micke
#16 - 8 februari 2005 21:37
Se där! Nu börjar allt få en förklaring!
Min "siamesiska algätare" har självklart en sugmun!!

Så trist att man inte kan mer utan litar blint på försäljarna i akvarieaffärerna...
Man nickar ivrigt" Jasså, en siamesisk algätare säger du? Äter som bara den , alla alger.. även tosfsalger? Toppen den tar jag!" Så åker man hem förnöjd och släpper ner de söta små liven... ! = ) " Nu ska här ätas alger! Se så de jobbar på..."

Nåja, man lär sig ständigt nya saker, ibland mer eller mindre dyrköpta...

Jag tackar för tipsen och ska kasta några extra getögon på den rackarn som är kvar, får hoppas att det går vägen ett tag så att jag hinner hitta en lösning.

Mvh Katarina S
#17 - 8 februari 2005 21:46
Eh, hrm... Man är ju allt bra snabb ibland....

Har nu kikat på den som går kvar och kan man tänka sig.... Den har ingen sugmun!! Så nu är det väl bara att hoppas att det kommer att gå bra och att den som var aggressiv bara var en ovanligt sur individ... eller så hade den sugmun.. Nu är jag bara så förvirrad , har bara varit tvärsäker på att de har sugmun, man kan ju tro att jag aldrig tittar in i akvariet men det gör jag , tro det eller ej!

Mvh Katarina S som skäms något över vilken "stenkoll" hon har på saker och ting....
#18 - 8 februari 2005 21:51
Det är nog lite halvt osannolikt att akvarielagret skulle sälja en firre under fel namn !
#19 - 10 februari 2005 15:35
jag skulle ge tillbaka den.
min flickvän har två kinesiska algätare som är förhållandevis små(5cm max) och de jagar runt alla andra fiskar, inklusive palettciklider om de kommer för nära.
ta tillbaka till djuraffären, de blir inte snällare.
#20 - 10 februari 2005 16:00
Kinesisk algätare, Gyrinochelheilus aymonieri: http://www.schmerlen.de/fische/f-pic/gy_aymonieri.jpg
En otäck rackare som frågeställaren förmodligen har.

Siamesisk algätare,Crossocheilus siamensis: http://www.aqua-global.de/Bilder/Crossocheilus_siamensis.jpg
En mycket trevlig algätare som lever i grupp.

Flying fox, Epalzeorhynchus kallopterus: http://home.swipnet.se/pomad/epalzeorhynchus_kallopterus.jpg
Den fisk som Katarina med största sannolikhet har. Den kan vara otroligt aggresiv mot artfränder. Med åldern kan den ge sig på andra fiskar också, men det är inte vanligt.

Att sedan akvariebutiker säljer siamese flying fox gör det hela mycket mera komplicerat. Fråga därför alltid om det latinska namnet. Dock finns inga garantier efterssom även duktiga handlare och grossister tar fel på ungdjur.

Som ni ser så har ingen av dom två sista sugmun, så det är ingen garanti för att den inte är aggresiv.
MVH
Magnus
#21 - 10 februari 2005 20:16
Jag har en kinesisk i mitt akvarium (64L) och han har aldrig gett sig på mina andra fiskar, bara om dom har kommit in under hans kruka, men han har aldrig skadat dom.
Visst han är värdelös på alger men han är så vacker! (guld)
Han är strax över 1dm stor.
#22 - 12 februari 2005 19:06
Akvariet e på 37l.

Ja okej, Jag förstod nästan att jag skulle få mina misstankar besvarade.
Den har nu (Efter att jag tagit bort grottan) grävt alla mina växter så snacka om att jag är arg på den. Den bor ihope med en (Ja en sådan mal ni rekomenderade) och 3 räkor kanske för mycket fisk? Den fick flytta in där för att den var elak mot fiskarna i det större karet.
Hur ska jag avliva den då? jag menar en guppihanne är det ju "bara" att lägga i ett papper och klämma till men en som är cirka 10-12 cm och hård är ju inte lika lätt....
#23 - 15 februari 2005 12:18
Lägg den i ett papper och dräm till med en hammare eller kanske en stekpanna. Snabb och "smärtfri" död. Slå HÅRT och kanske flera gånger.
#24 - 5 mars 2005 14:12
varför inte lämna den till zooaffären!!??

du får förmodligen inget för den men dom lär ju ha plats för den.

Annons