Blir magra, flämtar och dör

#1 - 8 juli 2008 19:23
Jag har problem i ett av mina akvarium och har haft det sedan länge tillbaka. I förra omgången så använde jag medicin mot bakterier precis efter anvisningar och fick avliva alla mina fiskar då ingen såg riktigt kry ut:-(
Sedan har jag märkt att nu efter ett halvår är det dags igen i samma akvarium. Mina platyn blir smala men äter litegrann, lägger sig flämtande på botten och dör. Det är ingen nitrit i vattnet och jag matar lite varje dag med varierat foder, gör rent en gång i veckan ca 30% m.m
Tycker ni att jag ska ge bakteriell medicin igen? Synd att ta död på alla bra bakterierna bara, växterna kan väl gå kvar i akvariumet?
Glömde tillägga att alla mina äppelsnäckor har dött!
De är inte luddiga, uppblåsta, trasiga eller prickiga fjäll på kroppen.
#2 - 8 juli 2008 19:28
Jag har haft i lite ektozonsalt i akvariumet vid varje delvattenbyte. Har två scalarer, tre platyn och gibbiceps nu och det är på 225.
#3 - 8 juli 2008 20:24
ingen?:-(
#4 - 8 juli 2008 20:43
avmagring får mig osökt in på parasiter, tarmflagellater är en parasit och den finns ofta naturligt i fiskens tarmsystem Men vid utfodring med fel foder, stressande miljö, dåligt vatten eller någon annan faktor som försvagar fisken så kan dessa parasiter växa explosionsartat och stjäl näring från fisken som då svälter! Vad matar du med? och vilken filtrering har du?
#5 - 8 juli 2008 21:25
Är det bara platyna som ser ut på det här viset?
#6 - 11 juli 2008 13:20
ansjo skrev:
Är det bara platyna som ser ut på det här viset?

Ja vad jag kan minnas nu, de kommer från två olika ställen. Har haft en scalar men den blev mobbad av de andra som hackade på den så till slut kunde den inte simma:-(

Jag ger två olika torrfoder som ej är äldre än två månader, svarta mygglarver, squash som får ligga i ca ett dygn ungefär en gång i veckan. Tillsätter lite vattenberedningsmedel Aqua Safe varje vecka då jag byter vatten + Pmdd. Har ingen Co2.
Förstår inte vad som kan vara fel. Har testat dropptest för att se om det var Nitrit men det var det inte. Posthornsnäckornas skal i det karet är också helt vita...skumt!
#7 - 11 juli 2008 14:25
När ungfödarna drabbas, blir de smalare och smalare, äter dåligt och simmar med svajande kropp?
Sedan blir de orkeslösa så de ligger ofta på botten eller ett blad och har även insjunkna magar?
#8 - 11 juli 2008 14:55
ansjo skrev:
När ungfödarna drabbas, blir de smalare och smalare, äter dåligt och simmar med svajande kropp?

Sedan blir de orkeslösa så de ligger ofta på botten eller ett blad och har även insjunkna magar?

Ja det stämmer ganska bra faktiskt...vad är det??
#9 - 11 juli 2008 14:56
Hur får jag bukt med problemet?
#10 - 11 juli 2008 15:17
Det låter som om de drabbats av torpedsjukan, något som ungfödare ganska lätt får. Om det beror på avel eller inre tarmsjukdom eller vad det nu kan vara, har jag inte en aning om och personligen har jag aldrig lyckats bota en fisk som fått detta.
Man kan se i ganska god tid vad som är på gång med fisken och jag har provat att salta i karet och fisken har blivit bättre ett tag för att sedan återgå till sjukdomen och till slut dö.
#11 - 11 juli 2008 15:54
ansjo skrev:
Det låter som om de drabbats av torpedsjukan, något som ungfödare ganska lätt får. Om det beror på avel eller inre tarmsjukdom eller vad det nu kan vara, har jag inte en aning om och personligen har jag aldrig lyckats bota en fisk som fått detta.

Man kan se i ganska god tid vad som är på gång med fisken och jag har provat att salta i karet och fisken har blivit bättre ett tag för att sedan återgå till sjukdomen och till slut dö.

Jag tar alltid bort de fiskar som ser misstänkta ut även om dte tar emot men det är inte inavel för jag har köpt från olika stammar. Jag köper alltid friska och välmående fiskar , som det ser ut i affären eller från odlaren men så blir de sjuka efter ett tag. Jag har bra pump och försöker göra allt rätt och så blir det såhär:-(.
Hur ska jag nu göra? Är det "bara" att ta bort misstänkta fiskar ( jag har inga kvar nu i akvariumet som ser konstiga ut) och fortsätta som vanligt? Kan jag införskaffa nya fiskar för jag har så lite nu i det akvariumet?
Kan jag föra över de platyna som finns kvar i det akvariumet till mitt andra friska akvarium eller är det dumt?
#12 - 11 juli 2008 15:57
Jag koppar alltid in de också som man ska, fast kan de bli stressade av för stark cirkulation i vattnet? Av scalarerna?
#13 - 11 juli 2008 16:32
Det är lite det jag menar, det finns inte så mycket att göra åt saken då de blir dåliga, och orsaken att de skulle få detta pga misskötsel eller stress kan jag lova att det inte är:).
Ofta ser man detta på individer som är lite äldre, men det drabbar även yngre fisk. Vad jag erfarit är om det är mycket fisk i karet så kan det komma lättare på fler fiskar, men är det färre fisk i karet är det oftast bara någon som får det.
Jag har Endlers guppy i ett kar och mig veterligt har jag bara sett detta någon gång, och varför kan man undra.

Vill du så är det bara att fylla på med ny fisk i karet, men att detta händer igen kan jag nästan tyvärr lova...
#14 - 11 juli 2008 17:21
ansjo skrev:
Det är lite det jag menar, det finns inte så mycket att göra åt saken då de blir dåliga, och orsaken att de skulle få detta pga misskötsel eller stress kan jag lova att det inte är:).

Ofta ser man detta på individer som är lite äldre, men det drabbar även yngre fisk. Vad jag erfarit är om det är mycket fisk i karet så kan det komma lättare på fler fiskar, men är det färre fisk i karet är det oftast bara någon som får det.

Jag har Endlers guppy i ett kar och mig veterligt har jag bara sett detta någon gång, och varför kan man undra.

Vill du så är det bara att fylla på med ny fisk i karet, men att detta händer igen kan jag nästan tyvärr lova...

Usch vad tråkigt att det är så vanligt bland uppfödare. Blir ju dyrt i längden att bara fylla på. Inte undra på att många tycker att ungfödare är i så dåligt skick osv.
Hm jag ska nog bara i det karet nu ha mina scalerer och nyckelhålsciklider.Så har jag mina ungfödare (guppies) i mitt andra akvarium. men då vet jag att det inte går att bota utan att det bara är att ta bort de som ser misstänkta ut.

TACK Ansjo för dina kloka svar!!!!!!
#15 - 11 juli 2008 18:51
Att det inte går att bota vågar jag inte svära på, men som sagt har jag inte lyckats så bra med mina försök att förlänga livet på de fiskar som drabbats av detta:(.
mandan
Banned
#16 - 28 juli 2008 21:41
Jag har samma problem med 4 korallplaty :(
Jag har lagt över dom i mitt gamla 54 liters kar men dom e bara på botten och dom tar bara maten i munnen och sen spottar ut...
Jag har läst att det kan vara buksot men jag blir bara så arg att mina fiskar dör hela tiden..
Jaja jag får se hur med går med dom..
#17 - 29 juli 2008 00:06
jag har hållit ungfödare (hundratal) under flera år och har inte haft ett enda fall av torpedsjuka! ansjo lovar att sånt här inte beror på stress pga av dåliga förhållanden...hmm, jag vågar påsta att säkert 90% av såna här problem handlar om just olika dåliga förhållanden, och det behöver inte innebära misskötsel utan det kan vara omedvetna saker som ex. ej tillräckliga filter, nåt i kranvattnet, opassande mat, ostabilt vatten, gift från inredning, dåligt sällskap mm. mm...
#18 - 29 juli 2008 15:15
Hm jag det kan inte vara dåligt sällskap då jag endast har en ancistrus och resten guppies och platyn i akvariumet och det är absolut inte överbefolkat. Jag ger varierad mat som typ torrfoder, mygglarver(svarta), squash, ärter, räkmix osv som ej är mer än max två månader gammal. Jag kollar vattenvärderna ca en gång i veckan med dropptest och ingen nitrit eller annat konstig värde, gör regelbunda vattenbyten en gång i veckan på ca 30%, inredningen är grus som jag först kokat, kolstenar två stycken, en stor mangroverot som även den var först kokat och sedan legat i blöt och massor av gröna snabbväxande växter. Tycker att jag gör som man ska...:-/
#19 - 29 juli 2008 17:14
jag skulle nog prova att bara mata med ett kvalitativt torrfoder och algtabletter ett tag för att se om det blir nån bättring! sen min standardfråga (8 hur stort kar och vad för filter och hur många individer?
#20 - 29 juli 2008 18:35
225l, aquael . Individer i karet: 2 scalarer på vardera 11cm och två nyckelhålsciklider på ca 5cm och en gibbiceps av lite större modell. Har tagit bort ungfödarna nu till mitt andra akvarium.
#21 - 30 juli 2008 13:47
Usch idag såg jag ett platyyngel och en guppie som såg mager och eländig ut och som bajsade vita långa trådar i mitt ungfödarakvarium. Så nu är karln iväg och köper Aqua furan om det finns då jag har hört att det är det bästa?
Har gjort ett rejält vattenbyte på ca 50% i båda akvariumena och tillsatt lite ektozonsalt dvs 1,5 tsk i varje akvarium. Har även fått tillbaka den j...a cyanon i mitt akvarium igen som jag hade problem med för två veckor sedan...har nästan lust att lägga ner hobbyn.
#22 - 30 juli 2008 15:05
cikliden2 skrev:
225l, aquael . Individer i karet: 2 scalarer på vardera 11cm och två nyckelhålsciklider på ca 5cm och en gibbiceps av lite större modell. Har tagit bort ungfödarna nu till mitt andra akvarium.
... och filter?
#23 - 30 juli 2008 18:15
åheim skrev:
... och filter?

Jag hade fel, i mitt akvarium på 225l där scalarerna går har jag en Fluval 5 tror jag att det är. I mitt akvarium med ungfödarna på 200l har jag ett ytterfilter Eheim ecco. Har nu hällt i Aqua Furan , tagit bort filtret och har enbart ventilation samt haft i Sterazin enligt doseringarna i mitt kar med ungfödarna. Tyvärr fanns det bara en flaska med Sterazin så det räcker inte till båda mina akvarium så jag får medicinera det ena till att börja med. Fiskarna i mitt 225l (scalarerna och nyckelhålscikliderna)verkar må bra än så länge.
#24 - 30 juli 2008 18:38
Tycker ni att jag ska medicinera dem också med båda medlen eller tror ni att det räcker med att medicinera med Aqua Furan i det. Har noterat en ciklid som någon gång har kliat sig mot roten ikväll...
Hur gör man rent håven då jag använder samma till båda akvarierna?
Bilagor:
#25 - 3 augusti 2008 14:08
Ja det var inte så kul att vakna igår morse då det visade sig att mitt Mp akvarium läckte rejält. Så det var bara att ösa ur vattnet, yngel och alla ungfödare till mina ciklider så nu är alla medicinerade iallafall men trångt blev det. Har slängt iväg en hel icakasse med växter för det är nu superfullt i mitt akvarium som är igång. Växterna blir ju förstörda att ligga i en hink med vatten mer än en dag..
Kör på med Sterazin och har även i detta kar tagit bort filtret och bara kör med ventilation..Snacka om att jag har haft maximal otur nu.
#26 - 4 augusti 2008 08:29
jag har haft samma problem, bara några enstaka ungfödare har fått det men alla mina praktbotior har dött av det där. det är väl 6st tror ja som dött i det, en fter en.
#27 - 4 augusti 2008 09:32
avmagrande fiskar

har oxå det problemet. det har drabbat den ena praktboita och två guppy.
har haft så innan då dog båda mina praktbotia och två guppy. har bra vattenvärden ingen nitrit eller stress. men det har inte smittat några andra. tror inte det är buksot för då sväller väl magen upp. en av mina neongruami dog av det. har fått avliva mina fiskar efter ett tag för de blev inte friskare.

Annons