Blir kalkhalten för hög om jag inreder med kalksten i malawikar?

#1 - 16 augusti 2011 06:39
Hej!
Ska byta upp mig i storlek på mitt malawikar till 540L. Men blir kalkhalten för hög om jag inreder med kalksten tro? Behöver jag ha kalksten under gruset också då? vilket jag har nu i mitt mindre kar men ej inrett med kalksten.
Hoppas ni förstår hur jag menar :)
#2 - 16 augusti 2011 06:45
Nej, det är bara en viss mängd kalcium som kan lösas - sen utsöndras inget mer. När kalkstenen löses frisläpps kalciumjoner och karbonatjoner. Karbonatjonerna driver upp pH och när pH är ca 7,6 är kalkstenen mycket svårlöslig. Det bildas också en mikromiljö på ytan bestående av alger och bakterier. Där det är lungt och stilla så hindra den mikromiljön att kalkstenen faller sönder också. Kalciumjonerna får du också ut vid vattenbyte.

MVH Lasse
#3 - 16 augusti 2011 10:04
Tack så jätte mycket! :D
#4 - 30 augusti 2011 18:42
Lånar tråden lite grann.
Är det då så att "mossan" som ligger på stenen kommer att försvinna?
Hur lång tid/antal vattenbyten tar det innan vattnet i regel får samma pH som stenen?

/ Elin
#5 - 30 augusti 2011 18:53
mossan?
#6 - 31 augusti 2011 20:55
mceslöv92 skrev:
Lånar tråden lite grann.

Är det då så att "mossan" som ligger på stenen kommer att försvinna?

Hur lång tid/antal vattenbyten tar det innan vattnet i regel får samma pH som stenen?

Om du med mossan menar mikromiljön som Lasse nämnde så kommer den inte försvinna av sig själv. Om du eller någon fisk skrapar på den kommer vattnet åter i kontakt med stenen och kan släppa ifrån sig lite mer joner. Det är den processen som gör att pH stiger.
#7 - 1 september 2011 10:53
aha har redan haft uppe alla stenarna för att skrubba bort skiten, men då får jag väl helt enkelt göra om det igen om det blir för mycket av mikromiljön. Synd är det ju mest om fiskarna som blir stressade, så kommer nog att vänta så länge det går.
#8 - 1 september 2011 20:08
Då menar du nog något annat. Mikromiljön som nämns behöver inte direkt synas utan är mer den där tunna, något halkiga film som bildas på t ex tekniken som sitter i karet. Är det något som syns och är fult så låter det snarare som alger.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 1 september 2011 20:13
mceslöv92 skrev:

/ Elin

En fluga gör ingen sommar :p
Eller - en sten i ett akvarium på verkar vattnet minimalt (om ens något) och det krävs massvis av kalkstenar för att de skall påverka vattnet positivt.

Ganska snart kommer det att bildas en hinna på stenen på stenen och då kommer den inte att avge någon kalk alls i akvariet. Använder ett kalkahaltigt grus som bottenmaterial - det brukar vara tillräckligt
#10 - 2 september 2011 12:55
En fluga gör ingen sommar :p

Eller - en sten i ett akvarium på verkar vattnet minimalt (om ens något) och det krävs massvis av kalkstenar för att de skall påverka vattnet positivt.

Ganska snart kommer det att bildas en hinna på stenen på stenen och då kommer den inte att avge någon kalk alls i akvariet. Använder ett kalkahaltigt grus som bottenmaterial - det brukar vara tillräckligt

Oki man tackar för svaret :)

Annons