Blir galen på min skitpump!

#1 - 3 november 2008 19:58
Har ett 20L litet kar med räkor, men min pump vill inte alls som jag vill, hatar den, vill ha en ny, bättre mer ställbar, tystare variant.

Finns det något jätte litet bra ytterfilter som passar till detta lilla kar?

Det blir ju också mer estetiskt då man slipper denna fula stora kloss i akvariet.

Den måste såklart vara räksäker, även för räkbäbisar.

Tack
#2 - 3 november 2008 20:10
Vad har du för pump nu?
Jag har s.h hangonfilter till mina räkkar..

Även kallat ryggsäcksfilter.
#3 - 3 november 2008 20:22
han en pump inne i karet.
tror inte jag kan ha ryggsäcks-varianten eftersom karet är täckt med kåpa, sån där fastbyggd variant.
#4 - 3 november 2008 20:57
Jag håller med dig, jag har förlorat en massa räkor inkl en helvit pga en skitpump som stannar hela tiden.. Cirkulator 350 heter den, jag har den i flera kar och det är mer eller mindre problem i alla.. ;)
#5 - 3 november 2008 20:59
men jag vill ju veta vad för pump som är bra, inte vilka som är dåliga, iofs kan det ju vara bra att veta det också.
#6 - 3 november 2008 21:32
Här är svaret på din bön:) http://www.pwss.se/product.php?productid=579&cat=618&page=1
Ställbart flöde och vridbart utblås i 180grader och väldigt tyst! vill du ha den räksäker så sätter du fast en bit filtermatta framför insuget med tex buntband eller så tar du bort filterbehållaren helt, vill du då ha större filtervolym så sätter du bara på en större patron;)
#7 - 4 november 2008 00:06
Jag kör med ett sk. hörn filter i plast från -80 talet köpte den i Borås helt ny den är från ett konkurs parti som de köpt upp. Funkar fin fint med filtervadd och ett lager blå filter matta överst suger inte in räkor men håller vattnet fräscht. Den drivs av en luft pump och idag finns de som är väldigt tysta , jag kör iofs med en bullrigare variant men det spelar ingen roll då den inte hörs till sovrummet =).
Guest
#8 - 4 november 2008 00:11
Jag säger bara hamburgerfilter med ett Rena pumphuvud compact.
Stark o tyst och näst intill underhållsfritt...
#9 - 4 november 2008 07:29
hmm.. ska gå till min lokala butik idag och kolla vad han har att erbjuda.
#10 - 4 november 2008 09:41
nysa81 skrev:
men jag vill ju veta vad för pump som är bra, inte vilka som är dåliga, iofs kan det ju vara bra att veta det också.

Nej, men min tanke var att jag hakar på dig där och också vill få ett tips.. Sen såklart är det ju bra att ta upp de som inte fungerar bra eftersom detta är ett räksäkert filter.. ett räk-omenderat... ;)

åheim skrev:
Här är svaret på din bön:) http://www.pwss.se/product.php?productid=579&cat=618&page=1

Ställbart flöde och vridbart utblås i 180grader och väldigt tyst! vill du ha den räksäker så sätter du fast en bit filtermatta framför insuget med tex buntband eller så tar du bort filterbehållaren helt, vill du då ha större filtervolym så sätter du bara på en större patron;)

Vad skiljer den här från alla andra??? Då måste man väl hålla på att göra rent den där mattan för insuget stup i kvarten????:)
#11 - 4 november 2008 09:43
exakt, vill att mitt kar skall vara estetiskt snyggt också, dvs inga buntband, eller hemmagjorda filterpluppar eller liknande.
#12 - 4 november 2008 12:07
Katharina skrev:

Vad skiljer den här från alla andra??? Då måste man väl hålla på att göra rent den där mattan för insuget stup i kvarten????:)
Den är tyst och ställbar precis som efterfrågades!!! Kom på nå bättre själv än att bara dryga dig:mad:
#13 - 4 november 2008 12:12
nysa81 skrev:
exakt, vill att mitt kar skall vara estetiskt snyggt också, dvs inga buntband, eller hemmagjorda filterpluppar eller liknande.
jadu det var ju som sagt bara att ta bort filterhöljet om du ville ha det räksäkert! finns inga andra sätt än att ha filtermattan öppen eller sätta matta för insuget om det inte ska åka in småttingar i filtret...
#14 - 4 november 2008 12:15
..eller sätta en nylonstumpa över hela paketet. Men hur snyggt är det;)?
Jag kör med bottenfilter i mina räkkar som drivs av en pumpskalle, garanterat räksäkert!
#15 - 4 november 2008 12:48
Annars kanske en svart-glittrig stay-up, trädd över en 2252 vore nått, inga buntband och en våtare dröm får man leta efter.. :p
#16 - 4 november 2008 13:23
Nysa! Du har ett litet 20-literskar med "ramp-lock" och vill bli av med en stor ugly pump inne i baljan, eller hur? Samma "lilla problem" som jag har med mitt nano på 5 liter... alltså att inte ha någon typ av filter inne i själva karet.

Då skall jag försöka komma med ett litet hemmarsnickartrix; Det finns en del "hang on"-filter, t.ex. detta; http://www.pwss.se/product.php?productid=6498&cat=0&page=1
och då skulle du kanske kunna såga upp en lagom lucka i det där ramplocket, på kanten, och helt enkelt hänga på ett sånt här filter där. Jag reserverar mig för att det här lilla filtret kanske drar lite väl mycket... själv är jag på jakt efter Aquatic Nature Flow 60 som drar lite mindre och kan passa för 5 liter.
Jaja, det är bara en idé.
Bilagor:
#17 - 4 november 2008 14:01
hmm... måste undersöka då jag kommer hem, annars så har jag gjort min pump räksäker igårkväll med lite pysslande, så jag kommer nog att behålla den som den är.
#18 - 5 november 2008 06:33
Mick13 skrev:
Jag kör med ett sk. hörn filter i plast från -80 talet köpte den i Borås helt ny den är från ett konkurs parti som de köpt upp. Funkar fin fint med filtervadd och ett lager blå filter matta överst suger inte in räkor men håller vattnet fräscht. Den drivs av en luft pump och idag finns de som är väldigt tysta , jag kör iofs med en bullrigare variant men det spelar ingen roll då den inte hörs till sovrummet =).

Ah, dom där godingarna är inte att underskatta. Faktum är att jag tycker nanokar skall köras helt utan teknik eller bara med luft (typ bottenfilter eller annat man kan gömma lätt). För det blir så hysteriskt fult med en pump som hänger ner.

Kör man större kar så är ju bottenfilter med pumphuvud som anjso nämner det bästa även i mitt tycke :)

//C
#19 - 5 november 2008 08:35
ja, kan hålla med där helt, ett gammalt hederligt 3-kants hörn hade vart något.
#20 - 5 november 2008 12:00
Katharina skrev:

den är otroligt fexibel i flöde och riktning av utblås och tyst! har en tunn bit grov svart matta framför insuget fastsatt med svartr buntband, estetisk och bra och inte behövt rengöra den på 3 månader och kommer sannerligen inte behöva de närmsta 3 heller;)
#21 - 5 november 2008 12:41
ja ghar faktiskt använd svart resårband till min pump, funakr klockrent, kan tas av och sättas på igen, så det är jättebra.
#22 - 5 november 2008 17:58
åheim skrev:
Den är tyst och ställbar precis som efterfrågades!!! Kom på nå bättre själv än att bara dryga dig:mad:

åheim skrev:
den är otroligt fexibel i flöde och riktning av utblås och tyst! har en tunn bit grov svart matta framför insuget fastsatt med svartr buntband, estetisk och bra och inte behövt rengöra den på 3 månader och kommer sannerligen inte behöva de närmsta 3 heller;)

Ehhh.. Det känns ju som att svar nr 2 var lite bättre än det första.. Känns som att du vaknade på fel sida den dagen.. Jag var ju lika intresserad av en bra lösning som trådskaparen, det var ju därför jag frågade..

Alltså, jag försöker igen. Proppar inte den där svarta mattan igen på nolltid som nylonstrumpelösningen?? Den var ju helt hopplöst, allternativet med luftdrivet filter kändes bättre än att skölja nylonstrumpan var och varannan dag. Och kommer inte pytteräklingarna igenom??? :)
#23 - 10 november 2008 00:22
Näp räklingarna sugs inte med i det luft drivna filtret och jag är inte konservativ till min läggning utan konstaterat fakta. Varför skulle du som annars är en sansad kvinna Katharine tycka att luft drivet filter verkar vara hopplöst ????
har iofs körsbärs räkor i karet som är anspråkslösa men vattnet är kristalklart och snäckorna trivs os växteran verkar må fint växer så det knakar. Jag byter mest vattnet för att få i nya mineraler inte för att nirit värdena stigit.
#24 - 10 november 2008 02:36
Du får falla till föga Katharina och testa med nån av dina uttjänta stay-ups..
#25 - 10 november 2008 17:55
Mick13 skrev:
Näp räklingarna sugs inte med i det luft drivna filtret och jag är inte konservativ till min läggning utan konstaterat fakta. Varför skulle du som annars är en sansad kvinna Katharine tycka att luft drivet filter verkar vara hopplöst ????

Ha ha.. Sen när blev jag sansad.. Jag tror inte att det är så folk beskriver mig.. Snäll och glad eller galen och aggressiv är nog närmare verkligheten.. :D Men åheim visar väl på en innerfilter om jag inte minns fel??? Får gå tillbaka och titta.. Jag har också luftdrivet filter till mina svennar och det funkar super så nu har jag kompletterat de andra räksäkra innerfiltren (som bara stannar) med små syrestenar.

Gaffel skrev:
Du får falla till föga Katharina och testa med nån av dina uttjänta stay-ups..

Nej, de är antingen hål i och i sopkorgen eller värdefulla rariteter.. Du skulle ju se mig riva karet före jag ska ut på krogen för att jag måste ha nylonstrumpan.. :D
Förstå vad jag skulle lukta frampå småtimmarna.. [xx(]
#26 - 10 november 2008 18:00
Katharina skrev:
Förstå vad jag skulle lukta frampå småtimmarna.. [xx(]

Fisk:D?
#27 - 10 november 2008 19:04
Alla kvinnor luktar inte fisk framåt småtimmarna ansjo, det finns dom som luktar räkafton oxå![:-76]
#28 - 10 november 2008 22:07
ansjo skrev:
Fisk:D?

Gaffel skrev:
Alla kvinnor luktar inte fisk framåt småtimmarna ansjo, det finns dom som luktar räkafton oxå![:-76]

Nååå... Dessa dofter brukar inte uppträda hos mig eftersom jag inte brukar ha mina nylonstrumpor i karet..
Jag vet inte vad ni har för erfarenheter av kvinnor... [:-68]
#29 - 11 november 2008 07:26
Hmmm- väldigt urspårad diskussion. (Det finns desutom de som luktar tuggummi...)
Fram för hörnfilter utan strumpor!
#30 - 11 november 2008 07:28
MattiasL skrev:
Hmmm- väldigt urspårad diskussion. (Det finns desutom de som luktar tuggummi...)

Förstår inte alls vad ni menar...:D:p
Men men, tillbaka till tråden kanske...
#31 - 11 november 2008 12:59
MattiasL skrev:

Ha ha.. Sorry.. Jag får tillstå att en tredjedel är mitt fel... :D

Nej, jag vill efterlysa innerfilter som inte käkar räkor eller tappar effektiviteten pga svag motor.. Alltså inte luftdrivet... ;)
Guest
#32 - 11 november 2008 13:04
Katharina skrev:
Nej, jag vill efterlysa innerfilter som inte käkar räkor eller tappar effektiviteten pga svag motor.. Alltså inte luftdrivet... ;)

Fast det skrev jag i inlägg 8.;)
#33 - 11 november 2008 13:42
Katharina skrev:

japp, efterlyser densamma!
#34 - 11 november 2008 20:47
Ja ja jag ger upp old-tech är inget för er hörja... bara för att det funkar klander fritt och är beprövat så måste det rackas ner på det.... Ni kör hellre ett filter med fiskdoftande stayups på och diverse kablefixerings jox på än något som inte behöver meckas med ja ja ........
#35 - 11 november 2008 20:54
Mick13 skrev:
Ja ja jag ger upp old-tech är inget för er hörja... bara för att det funkar klander fritt och är beprövat så måste det rackas ner på det.... Ni kör hellre ett filter med fiskdoftande stayups på och diverse kablefixerings jox på än något som inte behöver meckas med ja ja ........

Ha ha.. Ska du också börja med stayups nu???? Vi skulle ju lägga ner det där...

Du menar alltså att du har ett traditionellt hörnfilter med vit vadd i lr vad??? Mitt luftdrivna är ett sådan telskop med en öppen filterpatron på.. Räkorna älskar att sitta där och plocka på filtret och karet fungerar men det väsnas ju!!! Och alla växter fungerar ju inte.. ;)
#36 - 11 november 2008 20:57
Anettejt skrev:
Jag säger bara hamburgerfilter med ett Rena pumphuvud compact.

Stark o tyst och näst intill underhållsfritt...

Ja, nu kommer jag ihåg att jag läste det... Men var kan man hitta det då??? Det är jättekonstigt att inte "internet-akvarieförsäljarna" annonserar mer här på Zoopet.. Jag har ingen aning om vad de heter allesammans.. Guldfisken eller guldshopen fanns väl, tror jag.. Ska gå in och leta i morgon.. Ledig imorgon!!!! :)
Nu kommer lilleman och kan inte sova så nu blir det gosstund, tror jag.. Mamma somnar först.. :D
#37 - 11 november 2008 21:05
Katharina skrev:
Ha ha.. Ska du också börja med stayups nu???? Vi skulle ju lägga ner det där...

Du menar alltså att du har ett traditionellt hörnfilter med vit vadd i lr vad??? Mitt luftdrivna är ett sådan telskop med en öppen filterpatron på.. Räkorna älskar att sitta där och plocka på filtret och karet fungerar men det väsnas ju!!! Och alla växter fungerar ju inte.. ;)

Nää jag är inte lagd åt det hållet, gaffel och dom andra får gärna strutta runt i stayups jag före drar att använda vanliga strumpor :D
Jo jag har ett vanligt hörn filter med vittvadd i botten toppad med blåfiltermatta. Peppar och ta i trä den väsnas inte farligt tycker nästan att Fullval 3+ inne filtret låter mer med sitt brusande. Klart luft pumpen låter litet men sedan jag fick ner gummistöden under den i en lagom springa i mellan golvbrädorna blev den väldigt tyst gående. Såg en tyst lösning till luftpumpen. Den var placerad på en bit gummimatta ca ½ cm tjock och en trä låda om var klädd med ljudisoleringsfilt till bilar på insidan som låg över pumpen.
Vad är det för växter om inte gillar dessa öppna filter??
Jo jag har uppfatta dig som en sansad person av dina inlägg men om du kräver kan jag alltid byta uppfattning ;).
Guest
#38 - 11 november 2008 21:23
Katharina skrev:
Guldfisken eller guldshopen fanns väl, tror jag.. Ska gå in och leta i morgon.. Ledig imorgon!!!! :)

Visst! Bara gå in och säg att du vill köpa ett hamburgerfilter så ordnar allt sig.:D;)
#39 - 11 november 2008 21:27
Anettejt skrev:
Visst! Bara gå in och säg att du vill köpa ett hamburgerfilter så ordnar allt sig.:D;)

Hmm du väcker min nyfikenhet vad är ett hamburgerfilter :confused:
Guest
#40 - 11 november 2008 21:31
Mick13 skrev:
Hmm du väcker min nyfikenhet vad är ett hamburgerfilter :confused:

http://www.akvaristen.anettejt.se/Ham.html
#41 - 11 november 2008 22:31
Anettejt skrev:

Snyggt du har då inte alla tummar mitt i handen. :D
Blåa sanden var riktigt häftig med en blåa filtermattan. Tack för förklaringen.

Annons