<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Algerna bara frodas och jag har ingen aning om vad jag ska göra =/.
Verkar som om jag har alla möjliga sorters alger... Kiselalger på växter och tofsalger på stenar och gröna alger (vet inte vad de heter) på rutan. Det ser skitigt ut som f*N =(.
Jag har minskat ner jättemycket på maten åt fiskarna, och har nu varit borta i två dagar utan att ha matat dem och då är det ÄNNU mer alger. *förtvivlad*
Lyset är på 09-23, ska jag dra ner på det?
Kan alla dessa alger bero på att jag tillsatt växtnäring till mina hängiga växter?
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Välkommen i klubben!
Vet inte riktigt hur många sorters alger jag fick i nya karet när jag startade upp den.
-Grönt vatten - svävalger
-Gröna prickar på rutan -grönalger
-Fint grönt skägg på javamossan - trådalger?
-Mörka alger på de långsamtväxande växterna - kiselalger.
Finns dock några sorter som inte besökt karet än.
Men nu har jag bara trådalgerna på javamossan kvar, det beror troligen på att jag har ganska hög järnhalt i karet, växterna har inte ätit upp det i samma takt som tidigare.
Kiselalgerna försvann av sig själv efter några veckor, med lite hjälp av putsning med filtervadd på växtbladen.
Svävalgerna försvann när jag gjorde 50 % vattenbyten varannan dag i en vecka.
Grönalgerna har de siamesiska algätarna, sötvattensräkorna och de ständigt hungriga ancistrusynglen mumsat i sig.
Har gjort uppehåll med järngödningen ett tag, så att jag får ner järnhalten, den var uppe i 0,40 mg/ liter när jag mätte i förrgår. Ska hållas på 0,15-0,20, ungefär.
Så, nu har jag det ganska lugnt på algfronten, för tillfället. Får se vad som händer när jag får tag på CO2-anläggning...
Ulla, 350-liters sällskapsakvarium,678-liters regnbågsfisk-akvarium och ett "bra att ha", 92-liters akvarium.