Blir det inte roligare?

#1 - 30 mars 2006 21:25
Har haft igång mitt Malawikar (250l) ungefär en månad, har 6 golden och 6 blue zebra i det, efter vad man läst här på forumet så verkar det som Malawi skulle vara en kul och intressant ciklid, men jag delar inte den åsikten än sålänge. Mina är väldigt passiva, dom har sina gömmor där dom gärna står och vilar förnöjsamt. Då och då tar dom en simtur på några cm, men i det stora hela så är dom väldigt stillsamma och står under sin favoritrot. Hade nog hoppats på lite mer från denna art. Vattenvärden och temp är bra. Hur är era mbunas? Har ju aldrig haft malawi eller sett nån annans malawikar, så jag vet inte hur dom är? Kanske är dom väldigt stillsamma av sig. Skall skaffa en grupp till, skulle gärna vilja ha lite tips på lite mer aktiva malawis. Vill ju ha lite action i karet, det skall ju vara kul att titta på det oxå...
#2 - 30 mars 2006 21:53
Jag har två Golden och det är bra klös i dem, dock kan jag inte så mkt om fiskar har inte haft igång mitt så länge. Jag har dem tillsammans med två rödciklider, och dessa ciklider leker vilket gör att de jagar bort goldencikliderna ofta, men golden ger sig inte för det utan är i full gång hela tiden ändå.
#3 - 30 mars 2006 22:48
Det finns väl olika "personligheter" bland fiskar också antar jag.
Golden hör väl till de mer stillsamma inom mbuna så det är väl kanske att vänta. Blue zebra har jag ingen riktig koll på vilka du menar så dom kan jag inte uttala mig om.
#4 - 30 mars 2006 23:09
testa med att höjja tempen något,för mina brukar vara rätt stilla när akvariet brukar va något kallt....
#5 - 30 mars 2006 23:20
Klart att det ska vara roligare än så. Har inte varit med om malawisar som trycker i grottor hela tiden. Det brukar vara tvärtom att de tar tillflykt dit för en liten stund bara.

Skulle rekomendera en grupp med Mari Gold (Acei). De ljusa är snygga. Samt så är de aktiva.
#6 - 30 mars 2006 23:21
Se till att du har bra cirkulation på vattnet,malawi brukar gilla när det är mycket cirkulation.5-10ggr akvariets volym brukar man säga att malawi ska ha.
MvH Richard
#7 - 31 mars 2006 06:41
Jag började mitt 312L med 12 Hongi och de höll sig för det mesta i grottorna, sen släppte jag i 1+4 Auratus och de fick fart på de övriga fiskarna också så nu är det liv och rörelse hos mig.
#8 - 31 mars 2006 08:04
passiva malawisar

Hej,

Det är något som inte stämmer i din malawiburk om de inte är fullt ös och fiskarna står vid framrutan och möter dig när du kommer in i rummet.

1. Har du tillräckligt med gömställen så de känner sig trygga?
2. Vattencirkulationen ska vara kraftig
3. Bra belysning så att inte det kastas skuggor in akvariet om du rör dig i rummet.
4. Fler fiskar av de sorterna du har kan hjälpa dig.

Kolla FAQ www.ciklid.se

Lycka till

Björn
#9 - 31 mars 2006 17:53
Pratade med min malawiakvariehandlare idag, han sa att det berodde på att det är för få i karet, dom känner sig inte riktigt trygga när dom är för få. Han sa att problemet formodligen skulle lösa sig med några fler i karet.
#10 - 31 mars 2006 17:57
[QUOTE=viking]3. Bra belysning så att inte det kastas skuggor in akvariet om du rör dig i rummet.
[/QUOTE]

Det där är lite av en motsägelse. Sammtidigt som de inte vill ha skuggor som skrämmer dem så känner de sig mer trygga i en dov miljö där det inte är så ljust.
#11 - 1 april 2006 02:55
Bempa10: Golden är inte den mest roliga av Malawiciklider utan faktiskt ganska intetsägande. Arten är dock väldigt vacker och även väldigt snäll och flexibel så det är en av anledningarna till att du upplever det som tråkigt.

Blue Zebra är inte heller så revirhävdande eller aktiv som en del andra mbunas så du skulle göra rätt i att skaffa en art med attityd.

Cynotilapia afra, Cobue är en sådan art där hanarna är aktiva och har revir. Gräver en del och skapar hela tiden rörelse i karet...

http://www.cichlid-forum.com/profiles/species.php?id=1371

Labeotropheus trewavasae är också en aktiv art...

http://www.cichlid-forum.com/profiles/species.php?id=1699
#12 - 1 april 2006 15:08
Tack för tipset Tricella!

Du har helt rätt att det är en ciklid med attityd jag söker, vill ha lite revirtänkande och grävande :D Nån som har fler tips på malawi med attityd?
#13 - 1 april 2006 15:20
Sciaenochromis fryeri (Ahli) tycker jag är en rätt så tuff firre. Den är lite småarg och rolig av sig :)
#14 - 1 april 2006 19:07
[quote=bempa10]Tack för tipset Tricella!

Nån som har fler tips på malawi med attityd?[/quote]
Labidochromis sp. Hongi
tycker jag är både jättefin och har kul beteende med sitt grävande och flyttar grus & bildar grottor som han bjuder ner honan i, som hon gärna tackar ja till efter ett tag med ivriga uppvaktningar från hanen
#15 - 6 april 2006 22:10
Några mer förslag på lite revirhävdande "attitydciklider" :) som passar till 250L.
#16 - 7 april 2006 08:41
Denna blandning har jag, och det är ett jäkla "liv" i mitt kar, man blir nästan lite stressad :)

Melanochromis (Johanni) eastern coast, Pseudotropheus elongatus lingonjale (Tanzania) och Metriaclima callainos "pearl"

Mina metriaclima callainos är riktigt roliga och väldigt fina då de är helt vita och hanarna är dessutom lite pärl glimrande. Riktigt bra fart i dom också!
#17 - 7 april 2006 22:11
Även jag har Metriaclima callainos "pearl". Håller absolut med om att det är "go" i denna sort, nästan för mkt tidvis. Har precis fått tag i en hyfsat stor hona till min enorma hanne, så...nu håller vi tummarna *L*
#18 - 7 april 2006 23:14
ja kom o tänka på en sak när ja läste den här tråden.. varken du ller nån annan har nämt något om dina vattenvärden... har du kollat va hu har för värden som tex ph eller kh ??

en liten tanke bara.. vet inte om det kan bero på de men de kunde va kul o veta :)
#19 - 8 april 2006 06:24
Jag skriver i mitt första inlägg att vattenvärden och temp är bra, mäter ph runt 8 och ingen nitrit, temp 27-28. Måste vara att dom är för få tror jag, kollade på malawikaren i akvarieaffären, alltså deras prydnadsakvarium och där går dom ju ganska tätt, dom var det bra fart på.

Annons