[SIZE=3][FONT=Calibri]Jag har en idé som jag vill bolla lite här innan jag sätter igång. [/FONT][/SIZE]
[FONT=Calibri][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Lägger den i projekttråden för det är en förstudie till ett projekt. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Bakgrund. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Kar på 222 liter. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Skall innehålla 3 (ev fler) st olika ung/levandefödare. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Man skulle ju kunna dratta ner lite grus, lite blommor, vatten och koppa ner lite firrar---klart ![/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Men så enkelt vill man väl inte ha livet
.eller hur ?? [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Jag skulle vilja dela av karet i tre delar. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Karet har måtten 110x45x45, och jag skulle isf vilja ha en kub i mitten som är 45x45x45. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Vilket ger att de andra delarna blir 45x45x32,5. Vi säger 45x45x32, drar av lite för delningen. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Hur jag skall dela är ganska enkelt, det blir antingen en akrylskiva eller en glasskiva som silikonas dit. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Kommer att lämna en spalt på ett par cm nere vid botten, så att vatten kan passera när man byter vatten. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Detta funkade fint i det gamla 222 liters som jag delade av på mitten. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Så, om man då tänker att man ser karet framför sig, och delar av det i dessa tre delar, [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Och kallar dom för A/B/C (vänster till höger) så blir ju mått och liter enligt följande:[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]A=45x45x32cm= cirka 65 liter[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]B=45x45x45cm= cirka 91 liter[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]C=45x45x32cm= cirka 65 liter[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Sofar so good
.nästan iaf. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]A och C delarna kommer ju att ha lite konstig proportion när man tittar på karet framifrån. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Dvs ett djup som överstiger bredden med en faktor på 1,4
mindre kul kanske ur ett [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Estetiskt perspektiv. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Så
.nu kommer kärnfrågan i detta långa inlägg
.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Karet kommer att stå relativt fritt på sidorna. Dvs jag ser in på sidorna lika bra som jag ser in på [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Framsidan. Man skulle ju då kunna tänka sig att man på framsidan av A och C delen målar glaset [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]svart
.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Vilket innebär att man ser ju inte in i A och C delen från framsidan, utan man tvingas att titta in [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Från sidan. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Är det någon som begriper vad jag menar ? [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Och nu kommer jag inte för mig om jag tänker helt galet. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Tänker jag rätt, eller har jag snöat in mig, så att jag är fartblind ?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Kommer det se vettigt ut ur ett estetiskt perspektiv ?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Eller kommer jag att förbanna den dagen då jag skaffade mig denna hobby ?[/FONT][/SIZE]