Blind Marmorgurami?

#1 - 4 mars 2008 19:20
Jag har en marmorgurami hona som antagligen fått lite stryk av någon i karet, så jag flyttade henne.
Men det verkar inte som hon ser något.
Hennes ena öga var svullet efter, bråket? Men svullnaden har gått ner och hon börjar läka ihop fenor och andra sår.

Kan det vara så att hon blivit blind?
Jag vet inte om hon fått i sig tillräckligt med mat, men hon har provsmakat en ung black molly :/ så jag tyvärr fick avliva ungfisken. Jag vet att det var guramin, för där finns ingen annan som försökt provsmaka dom innan hon kom ner där.

Sitter och tittar på henne nu och hon simmar in i precis allt och känner inte sig för med spröten.

När jag ändå håller på så passar jag på att fråga vad färgen på marmorguramin har för betydelse?
Mina ändrar från ljusblått randiga till mörkblåa fläckar.
#2 - 5 mars 2008 13:11
Ingen som vet?
#3 - 5 mars 2008 15:05
Jag tycker det låter väldigt märkligt att hon inte försöker känna sig fram med hjälp av känselspröten. Det borde hon göra om hon inte kan se. Och även lite märkligt att hon skulle ha bitit mollyn om hon inte kan se. Hur stort är akvariet? Men det låter som om hon mår dåligt (har ont eller panik).
#4 - 5 mars 2008 16:02
Det tycker ju jag med.
Karet hon är i nu är 120liter och i det går nu 5 ung molly, 16 maculata boras, en mellanstor pleco och massa amanoräkor.

Jag tror säkert att hon inte mår så bra, men vad ska jag göra med henne?
Just nu ligger hon bara på ett ställe vid botten. och är ljusblå. Likadant som hon gjorde i det andra karet hon var i innan jag flyttade henne.

Hjälp.
#5 - 5 mars 2008 17:58
Åh det är så svårt att veta :( Har du Ektozonsalt hemma? Om jag vore du skulle jag prova med att salta lite och vänta och se hur det hela utvecklas. Fast om hon inte kan ta sig upp till ytan kommer hon att drunkna.

Hur stort var akvariet där hon gick tillsammans med andra guramis? Hur många var de och hur många är hanar? Blåguramis kan vara ganska aggro mot varandra och behöver gott om utrymme för att kunna leva i samma akvarium.
#6 - 6 mars 2008 19:58
Har inget salt. Vill inte direkt salta i det karet... kan flytta henne igen, men till ett väldigt mycket mindre.

Det hon gick i innan är 310 liter och gick inklusive henne 2 honor och en hane. 2 mosaik honor går också där.
#7 - 6 mars 2008 21:05
Det kan funka som karantän i fall det är bra filtrering även i det lilla karet.

Hmm, det låter som lite väl många guramis (särskilt blåguramis som ju är aggressiva) i ett 310 liters. Det kan ha varit orsaken till att hon blivit misshandlad.
#8 - 12 mars 2008 16:39
Det kan jag inte riktigt förstå när dom har gått med 12 st i ett 500 innan... Och då gick det bra.
#9 - 12 mars 2008 17:05
Det var bara en gissning, men 500 liter är ju större än 310 ;)

Annons