Blind guldfisk?!

#1 - 31 januari 2005 16:35
Jag har ett gäng guldfiskar och en av dem har en vit fläck på ena ögat o såg just att det börjar komma på det andra nu oxå. Den tar maten precis som de andra men ofta så simmar den för sej själv. Svårt att säja om den lider av det bara.....Tror inte det iallafall.
Någon som varit med om samma??
#2 - 31 januari 2005 16:53
Är ögar vitt eller lite åt det gråvitt.
#3 - 31 januari 2005 17:01
Ögat är svart förutom den vita fläcken mitt på. Det andra ögat ser just nu att vara lite mer suddigt vitt liksom. Förstår du hur jag menar?? ;o)
#4 - 31 januari 2005 17:07
Eller jag får nog ändra mej lite vad gäller maten. Gav dom just mat o denna gången hittade den inget eller så fattade den inte att det va mat på G....
#5 - 31 januari 2005 18:00
En gråvit hinna på ögat som börjar mitt på ögat och sprider sig till hela ögat brukar vara en baktereinfektion.
Om det stämmer brukar det bero på för skitigt i akvariet och det behöver slamsugas, vattennbyte, 3 gram salt per liter vatten fördelat på 2 gånger med 10-12 timmar mellan och en temphöjning till 27-28 grader.
#6 - 31 januari 2005 18:19
Jaha fast den vita fläcken har den haft ett bra tag o den verkar ju inte må dåligt på något sätt. Jag byter vatten 1 gång/vecka då jag brukar slamsuga gruset, är det inte så som man skall göra??

Tacksam för svar!!
#7 - 31 januari 2005 18:22
Håller med min idol, den eminente skribenten Kramfors ! :):):):):)

Jag skulle dock vilja gå ut ännu hårdare med medicinering för att om möjligt rädda både livet och eventuell kvarvarande syn på guldfiskens bägge ögon genom att tillsätta Sera Baktopur rätt ner i vattnet. Vad säger du, Kramfors ?

Räcker det med blott temperaturhöjning och en rejäl dos Ektozon-salt ? Skulle inte anti-bakteriell medicin i stil med Sera Baktopur, som endast tillsätts vid svåra infektioner, kunna göra jobbet ?

Cheers

/Gud bevare Tsaren
#8 - 31 januari 2005 19:13
Jag tycker oxå att Kramfors är jättebra, alltid så snabb på att svara på mina frågor....
En mycket kunnig fisk-fantast!!!!!
Tack även till dej Gud bevare Tsaren som ger dina tips......

Tack!Tack!
#9 - 31 januari 2005 20:08
Kramfors tycker jag är heltinkometent...Även är han mycket fakta snål och motivera sitt svar på mina frågor iaf
#10 - 31 januari 2005 20:16
[QUOTE=yattaa]Kramfors tycker jag är heltinkometent...Även är han mycket fakta snål och motivera sitt svar på mina frågor iaf[/QUOTE]

Menar du att Kramfors är inkompetent, eller inkontinent? Eller är det du som är inkontinent? Jag har lite svårt att förstå din syftning där faktiskt... ;) Jag håller med dig om att han brukar ha mycket fakta, däremot vet jag inget om att han är snål...
#11 - 31 januari 2005 20:31
Det brukar räcka med rent vatten salt och en höjning av temperaturen.
Risken finns vid en temp höjning från tex 20 grader, om det finns parasiter i vattnet kan de utvecklas snabbt, men saltet påverkar också parasiter negativt.
En temp höjning aktiverar också fisken immunförsvar som är som bäst vid ca 25 grader.
Man ska tänka på att öka syresättningen då varmare vatten "bär" något mindre mängd syre.
Det kan naturligtvis vara andra orsaker.
Men salt i den mängden är ofarligt.
#12 - 31 januari 2005 21:22
yattaa: När FC (fartygschefen) talar så lyssnar jag och mina kollegor. Vi lyssnar eftersom FC är mannen med svaren, mannen som vet allt eller åtminstone förmodas veta allt.

Av samma anledning lyssnar jag när Kramfors talar, ty ingen annan på detta forum vet mer om våra kära Carrassius Auratus än just denne eminente guldfiskkännare från Norrland. Du måste lära dig att lyssna och du måste lära dig att visa respekt, yattaa.
#13 - 1 februari 2005 18:11
Hrmmm!!! Nu va det väl inte Kramfors diskussionen gällde i denna fråga.....
Utan min guldfisk, vill ni klaga eller ha negativa åsikter om Kramfors, starta er egen fråga!!!!!

Tack för svaren Kramfors, jag ska testa det o se om det hjälper....

Tack!Tack!

Annons