Bli av med svävalger - bästa sätt?

#1 - 29 augusti 2005 08:53
Jag har läst en massa olika inlägg om hur man blir av med dessa sattyg. Man blir lite snurrig i huvudet...

Om jag inte skaffar ett UV-C filter så fanns det visst andra metoder.. Vad kostar ett UV-C filter egentligen?

1. Ska man göra ett stort vattenbyte innan total mörkläggning eller ej? Och hur stort då isf?

2. Ska något algmedel i som kan klumpa samman algerna så att det fastnar i filtret? Vad heter det? Har ett Fluval3+ med filtervadd i.

3. Tätpackat filter. Ska jag trycka i dubbla filtervadd i mitt Fluval då? Ska man ta upp det varje dag och tvätta? Isf blir det ju ingen total mörkläggning...

4. En filt över som inte släpper in ljus. Hur många dagar? Olika bud här på Zoopet.. Allt mellan 3-7 dagar?

5. Vattenbyte efter mörkläggning? Hur stort? Mitt kar är på 160 l, det får plats 120 l vatten i det.

6. Mata bara lite till fiskarna i några dar.

7. Smyg upp ljustiden för akvariet. Första dagen utan filt - ingen belysning. Sen öka på varje dag. Stämmer det?

Hoppas jag har förstått det här rätt. Andra tips eller synpunkter, please!

Jag tror jag fick alger av att jag inte hade bytt vattnet i tid och för mycket foder som leder till mycker skit i vattnet. Vallisnerian hade spridit sig kors o tvärs över akvariet. Såg ut som en djungel.
Började med PMDD i förrgår, med algerna fanns innan det.
#2 - 29 augusti 2005 09:04
Jag skulle säga att det bästa är att skaffa UV-C:n. Ett sådant kostar allt mellan 300 - 1000 SEK. I min erfarenhet är de andra metoderna ganska tveksamma..
#3 - 29 augusti 2005 09:47
[QUOTE=Z_Lawer]Jag skulle säga att det bästa är att skaffa UV-C:n. Ett sådant kostar allt mellan 300 - 1000 SEK. I min erfarenhet är de andra metoderna ganska tveksamma..[/QUOTE]

Hur länge har man i UV-C:n då? Det finns en akvariebutik som ev hyr ut såna, så slipper man köpa själv.
#4 - 29 augusti 2005 12:32
Beträffande mörkläggning: Tills algerna är borta och nån dag till. Kan ju variera helt enkelt.

Beträffande algmedel: Låt bli om du kan. Massa döda alger i pump och botten som måste rengöras noga annars blir det bara näring till nya alger. Och att tokrengöra botten och filter i en vecka är ju ingen höjdare för bakteriekulturen.
#5 - 29 augusti 2005 13:25
UV-C:n kan man ha i typ ett, max två dygn, så är algerna borta. Algmedel brukar inte funka så bra.
#6 - 3 september 2005 16:46
Blir galen snart!

Har mörklagt akvariet i 4 dygn nu men det är fortfarande grönfärgat, kanske inte lika mycket som innan. Bytte vatten innan mörkläggningen för att bli av med skit o ammoniak. använde algmedel och rengjorde filtret och satte i ett extra filtervadd i. Ingen mat till fiskarna.

Vad ska man göra nu? Fortsätta att mörklägga det eller? Hur länge kan fiskarna vara utan mat?

Har inte råd att köpa UV-C filter. Ska jag göra en omstart istället? Måste gruset och inredning kokas för att bli av med svävalgerna? Har mina växter kvar spår av svävalger?
#7 - 3 september 2005 17:54
Du kan testa några alternativmetoder med lite mer hokuspokus inblandat. En ny intressant använder grenar av pil:
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/showthread.php?t=7212

På liknande sätt kan man ha små påsar med röttnande hö i akvariet. "Barley straw".

Jag själv kör en slang in och en ut och gör ett vattenbyte i flera timmar tills vattnet är kristallklart och sätter ett ett lagom igengeggat Quickfilter på insuget till filtret.
#8 - 3 september 2005 20:06
[QUOTE=defdac]Du kan testa några alternativmetoder med lite mer hokuspokus inblandat. En ny intressant använder grenar av pil:
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/showthread.php?t=7212
[/QUOTE]

Det kan vara värt ett försök faktiskt! Tack. Hoppas bara att det går att få tag på i de småländska skogarna...
#9 - 4 september 2005 10:17
När du ändå håller på och experimenterar, kanske du kan prova lite aspirin (acetylsalicylsyra). Effekten av det på grönvatten diskuterar de i samma länk som defdac postade.
#10 - 4 september 2005 10:23
.. eller Magnecyl 8)
#11 - 4 september 2005 10:35
[QUOTE=defdac].. eller Magnecyl 8)[/QUOTE]
Hehe, japp, borde vara mycket lättare att hitta - bara gå till medicinskåpet. :)
#12 - 8 september 2005 09:26
[QUOTE=Z_Lawer]När du ändå håller på och experimenterar, kanske du kan prova lite aspirin (acetylsalicylsyra). Effekten av det på grönvatten diskuterar de i samma länk som defdac postade.[/QUOTE]

Vågar man hälla i sånt? Hur mår fiskar och växter då? Och hur mycket ska man ha i? Ska det vara brustabletter som löses upp i vattnet? Någon som har erfarenhet av detta?

Vattnet ser mycket bättre ut nu, men är fortfarande lite svagt grönfärgat. Jag har inte lyset på mer än någon timma om dagen nu i början. Mörklade i 4 dygn. Nu matar jag ytterst lite. Funderar på att göra ett vattenbyte nu och rengöra filtret. Det är ca 1 vecka sen sist. Vad tror ni?
#13 - 8 september 2005 09:51
Vi var ironiska Drakulla.

Men det verkar faktiskt som en jeppe komer sätta upp en testmiljö och testa det här med aspirin:
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/showthread.php?t=7212&page=4&pp=10
#14 - 8 september 2005 12:02
Ha, ha. Skitkul...
Kom med bättre förslag istället.

(p.s. Jag har faktiskt humor ;-)
#15 - 8 september 2005 12:06
Dina alternativ hittills:
1) Mörkläggning i 5 dagar. Gratis.
2) Grenar av pil på obestämd tid. Gratis.
3) Påsar med ruttnande hö. Gratis eller köpes i butiker som har dammtillbehör.
4) Quickfilter på insuget med ett rejält vattenbyte innan. 60:- + jobb.
5) UV-filter. Runt 500-1000:-
#16 - 8 september 2005 18:54
[QUOTE=defdac]Dina alternativ hittills:
1) Mörkläggning i 5 dagar. Gratis.
2) Grenar av pil på obestämd tid. Gratis.
3) Påsar med ruttnande hö. Gratis eller köpes i butiker som har dammtillbehör.
4) Quickfilter på insuget med ett rejält vattenbyte innan. 60:- + jobb.
5) UV-filter. Runt 500-1000:-[/QUOTE]

Tack Defdac! Bra ideér även om det där med ruttet hö låter knepigt... Hur kan det funka?

Vad är Quickfilter? Jag har Fluval2 som innerfilter nu. Går det att koppla på Qickfilter där på något vis?

Jag ska köpa ett bättre filter än det jag har nu. Fluval2 klarar inte riktigt kapaciteten på mitt 160 l. Hittade 2 filter jag är nyfiken på. Vad tycker ni? Erfarenheter?

Fluval 4 plus - innerfilter, Akvarievolym: 130 - 215 liter.
Genomströmnings- och igensättningsindikering, horisontellt vridbart vattenutsläpp om 90 gr, steglös linjär genomströmningsreglering, reglerbart lufttillförsel för syreanriktning, även väl lämpat för horisontell filtrering, optimal vattenfiltrering genom effektiv vattenföring och stor filtervolym, tvådelad filterkammare komplett med skumplastinsats.
350,00 kr

eller

Eheim 2213 - ytterfilter, För akvarier upp till: 250l
Pump effekt: 440l/h
Filter cirkulation: 390l/h
Filter volym: 3l
Effekt förbrukning: 8 W
Dimensioner ca.: 160 x 355 mm
600,00 kr
#17 - 8 september 2005 20:14
själv kommer jag köra med eheim 2213 när ja får köpt ett 160L

offtopic.
fluval 104 480L/H upp till 100liter akvarie
eheim 2213 440L/H upp till 250L akvarie.
beror skillnaden på att eheim har mer filtermaterial ?
3L hittar ingen info om fluvalen.
#18 - 8 september 2005 20:28
[QUOTE=Drakulla]...ruttet hö ... Hur kan det funka?...[/QUOTE]
Jag har inte läst någon förklaring, men jag har funderat om det kunde vara samma mekanism som i en kompost? Det måste vara en viss balans mellan gräsklipp och grenar i en kompost, annars fungerar det inte. Grenarna tillför ett överskott på kol i form av cellulosa, gräset ett överskott av kväve har jag för mig. Hö och grenar har väldigt lika sammansättning. Kanske går näringen i vattnet åt till att kompostera höet? Men vad blir det av det istället? Bakterier?
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 8 september 2005 20:47
2. Ska något algmedel i som kan klumpa samman algerna så att det fastnar i filtret?

Algmedel finns visserligen men rekommnderas inte - däremot funkar klumpmedlen ofta bra (de är alltså inte några algmedel). Jag har testat Dupla Crystal och det funkar men det finns flera fabrikat på marknaden.

3. Tätpackat filter. Ska jag trycka i dubbla filtervadd i mitt Fluval då? Ska man ta upp det varje dag och tvätta? Isf blir det ju ingen total mörkläggning...

Ja minst det dubbla, snarare ännu mer - det skall vara tätpackat och det måste göras rent med högst ett halvt dygns intervall.
#20 - 9 september 2005 08:54
Ett tyskt “kokboksrecept” på hur man avlägsnar alger ur akvariet:
Tag stålull (ej “tvålull” med tvål!) och stoppa i filtret (på ett sådant sätt att det inte kan skada motorn) eller anbringa stålull på utsidan runt utblåset.Vattnet blir mjölkfärgat av fällning.Efter 3-4 dagar tar man bort stålullen.
Originalartikeln: http://www.aquarienclub.de/fish0412.htm#algenprobleme
Se även tidigare tråd om järnsulfat: http://doiop.com/jarn
Användes på egen risk!
<<<(^:>*
#21 - 9 september 2005 10:51
Jag tycker det är underligt att mörkläggningen inte fungerade... Hade du verkligen täckt akvariet tillräckligt? (Det räcker inte med att bara släcka lampan...). Inga slangar eller annat får heller vara i ljuset.
#22 - 12 september 2005 08:19
[QUOTE=petnym]Jag tycker det är underligt att mörkläggningen inte fungerade... Hade du verkligen täckt akvariet tillräckligt? (Det räcker inte med att bara släcka lampan...). Inga slangar eller annat får heller vara i ljuset.[/QUOTE]

Det har fungerat! Jag mörklade i 4 dygn med ett tjockt täcke runt om. Sedan fick lyset bara vara på lite tid i början. Sen ökade jag på tiden. Gjorde ett stort vattenbyte och rengjorde filtret. Satte tillbaka en del växter och PMDD och hoppas växterna ska växa på bra och konkurera ut eventuella kommande alger. Matar lite i taget och tänker inte missa något vattenbyte. Sen ska ett nytt filter införskaffas. Hoppas det gör susen.

Här är två bilder på hur det såg ut med grönvatten och efter mörkläggning med vattenbyte m.m.
#23 - 4 oktober 2005 11:20
Tro det eller ej....

...nu är det gröna helv.....et tillbaka! Jag blir galen! Eftersom jag ändå måste flytta på bänken och akvariet funderar jag på att göra en helt ny omstart. Jag ska ändå köpa ett nytt filter också. Funderar på Fluval4 som innerfilter, det kostar bara 295 kr. Mitt akvarie är på 160 l och får plats med 120 l vatten i det. Det måste väl duga för mina fiskar? Jag har 4 Kampfiskar, 5 malar, 5 Marmorbilbukar, 4 Kopparbarber, 7 Grön kubota rasboror, 3 Ottosar, 3 Siamensis, 1 Ancistrus.

Om jag startar om på nytt, måste även gruset tvättas för att bli av med svävalger eller räcker det med att tömma vattnet och skrubba stenar m.m.? Jag är bara rädd för nitritspikar som jag fick första gången för ett år sen. Då var det ett 92 l kar. Jag kommer ju att ha i fler fiskar på en gång nu... Ska köpa Nitrivec och någon bakteriekultur att sätta i filtret.

Något annat att fänka på?
#24 - 4 oktober 2005 11:39
Hmm.. det finns ju ytterfilter med UV-ljus som dödar bakterier och alger. Vet inte om det kan vara aktuellt? Eller kanske lite overkill.
Annars bör det väl funka med att mörklägga och sedan dynga i en massa snabbväxande växter. De bör ju konkurera ut algerna tycker man. Om de sedan kommer tillbaka så tyder väl det på för lite gödning?
#25 - 4 oktober 2005 12:08
Har inte fåd med UV filter... Förra gången mörklade jag och hade i snabbväxande växter. Använder PMDD 1 g/veckan som gödning
Overkill....? vad menas..
#26 - 4 oktober 2005 12:25
UV-filter kostar inte sååå blodigt mycket, om man köper på rätt ställe. Jag var på "Damm och trädgårdstrivsel" utanför nässjö och spanade på filter. Han hade ett uv-filter (typ ytterfilter, fast ingen inbyggd pump) för ca 1500kr. Det filtrerar vattnet och belyser det med uv-strålning. Fast det är ju mer tänkt till dammar, vet inte om det behövs i ett akvarium.
Overkill = "Mer än vad som krävs", så att säga.
Du kanske ska öka pmdd doseringen? Eller köra det lite oftare.
Jag vet inte.. bara spånar lite.. men alger är väl ofta ett tecken på för lite gödning.
#27 - 4 oktober 2005 12:31
Just svävalger är ofta tecken på att det kommer ner ammonium med jämna mellanrum, t ex om ens kranvatten innehåller ammonium eller om man har ett dåligt biologiskt filter och matar för mycket.

Låga stabila ammoniumnivåer får man med mycket växter som suger upp ammonium, glada bakterier som omvandlar ammonium via nitrit till nitrat.

Så efter att man fixat alla ammoniumojämnheter kan man mörklägga och se till att växterna är glada (bra med näring). Eventuellt köra hela ytan full med andmat/salvinia tills grönvattnet lagt sig.
#28 - 4 oktober 2005 12:37
Hur ser man om bakterierna är glada? :D
#29 - 4 oktober 2005 13:11
[QUOTE=defdac]Just svävalger är ofta tecken på att det kommer ner ammonium med jämna mellanrum, t ex om ens kranvatten innehåller ammonium eller om man har ett dåligt biologiskt filter och matar för mycket.

Låga stabila ammoniumnivåer får man med mycket växter som suger upp ammonium, glada bakterier som omvandlar ammonium via nitrit till nitrat.

Så efter att man fixat alla ammoniumojämnheter kan man mörklägga och se till att växterna är glada (bra med näring). Eventuellt köra hela ytan full med andmat/salvinia tills grönvattnet lagt sig.[/QUOTE]

Jag ska iaf byta till ett bättre filter. Det jag har är inte tillräckligt.. Menar du att andmat skulle förbättra det hela? Typiskt, jag som har rensat bort allt för ett tag sen.. Får väl fixa mer växter också.
#30 - 4 oktober 2005 14:22
kanske skulle kolla på ytterfilter.

eheim 2213 tror jagf det är som kostar 600kr för akvarier upp till 250L 3L filtervolym 440L/H
klart bättre än en fluval4
#31 - 5 oktober 2005 18:17
Har funderat på detta med UVC filter, är det farligt om man har ett för starkt? vad är lämligt till ett kar på 160l. Kan man köra det kontinuerligt, eller skall man bara sätta igång det om det behövs?
#32 - 5 oktober 2005 19:47
uvc ska inte gå dygnet runt

sök på uvc så får du svar på alla frågor du har omd et.
#33 - 6 oktober 2005 07:56
[QUOTE=gunpowderboy]är det farligt om man har ett för starkt?
[/quote]
Nej.

Meningen med UCV är att fritera allt levande som glider förbi filtret. Antingen dör det eller så dör det inte. Ju starkare filtret är desto mer dör. Den enda nackdele är således att man slår hårdare är man rimligtvis behöver, dvs att man pungat ut med mer pengar än vad som behövdes.

Kan man köra det kontinuerligt, eller skall man bara sätta igång det om det behövs?

De flesta kör det ett par timmar efter varje vattenbyte, men det är även vanlgit att man kör det någon timme varje dag på natten.
En del som har svårartade grönvattensodlingar kör det dygnet runt tills grönvattnet är borta.

En del säger att UVC förstör mikrogödning och en UVC-lampa blir ganska snabbt dålig så man bör inte köra det dygnet runt utan bara sätta in det när det behövs.

Annons