Bli av med sniglar

#1 - 1 maj 2007 09:46
Finns det något annat sätt än att handplocka eller skaffa botior för att bli av med sniglar? Har tyvärr ej sand i akvariet, så botior går inte :/
#2 - 1 maj 2007 09:59
Köp en kulfisk så försvinner sniglarna efter några sekunder.
#3 - 1 maj 2007 10:02
Det verkade smart.., men jag har bara ett 90 liters akvarie. Finns det nåt annat sätt?
#4 - 1 maj 2007 10:30
liindaa skrev:
Det verkade smart.., men jag har bara ett 90 liters akvarie. Finns det nåt annat sätt?

Nej inte vad jag kan komma på, sniglar kommer lite då och då. Det är naturligt. Tror inte att det går att få bort dem på något annat sett.

Vad har du för andra fiskar i akvariet och hur stora är sniglarna?
#5 - 1 maj 2007 11:11
ja, okej. Jag har Rosentetror, Fantomtetror och en siamesisk algätare. Sniglarna är såna där vanliga, små, rosa. Har även nån enstaka större, brun, lite prickig, med högt skal.. fast den tkr jag bara är gullig ^^. Vet tyvärr inga namn på sniglarna, är inte så intresserad av det ;P
#6 - 1 maj 2007 11:33
snäckpour finns ju alltid (snäckdödarmedel),,,
#7 - 1 maj 2007 11:35
okej, har kollat i djuraffärerna här i närheten, men jag har inte sett nåt medel mot sniglar. Men vad innehåller snäckpour då? Och hur mkt brukar det kosta?
#8 - 1 maj 2007 13:52
Skulle i alla fall råda dig att skaffa Botior! Jag flyttade över mina Zebrabotior (3 st)till Diskusakvariet som var invaderat av små snäckor.......Det tog 3 dygn så var ALLA snäckor puts väck! Om du använder Snäckopur så måste du ta bort de döda snäckorna annars blir vattnet otjänligt för fiskarna.

Zebrabotiorna blir inte så stora och är dessutom vackra att titta på I diskusakvariet ser man dom bara vid matning då de bor i en hålig rot.
#9 - 1 maj 2007 14:30
Mina guldbarber håller snäckorna borta, men mata inte för mycket för de äter hellre fiskmat.
#10 - 1 maj 2007 14:51
Mina råd är att:
1) Skaffa kulfiskar/botior om du är intresserad av dessa fiskar och kan ge dem rätt förutsättningar (storlek på akvariet till exempel).
2) Sluta mata fiskarna för mycket. Då håller sig antalet snäckor på en lagom nivå och gör bara nytta. ;)
#11 - 2 maj 2007 17:40
Det finns dvärgkulfiskar som kanske max blir 4cm. Tyvär är kulfiskar lite bråkiga.
#12 - 5 maj 2007 12:37
Jag är iaf HELT säker på att jag inte matar för mkt.. matar bara typ 4 ggr i veckan, och maten går då åt på högst 10 sekunder sen får de inge mer ;P

Jo, jag har hört att kulfiskar t.o.m är lite roviga av sig, och dessutom tkr jag inte de ser så vidare ut heller.

Och tyvärr så har jag inget akvarie som passar botior, har ju grus. Men om jag hade haft sand så skulle jag såklart skaffat det, för jag tkr verkligen om deras livlighet åså.
#13 - 6 maj 2007 17:24
själv kör jag med slöjstjärtar,guldfisk mot sniglar o det funkar utmärkt har inte en enda snigel sen jag skaffade dem
#14 - 10 maj 2007 08:25
Praktbotiorna städar rent hos mig. Men om de inte går att ha utan sand..?... Själv har jag grus men det är kanske samma grej..
#15 - 10 maj 2007 09:05
Moriarty skrev:
Praktbotiorna städar rent hos mig. Men om de inte går att ha utan sand..?... Själv har jag grus men det är kanske samma grej..

Hallå folk! Hon har ju sagt att akvariet är på 90 liter och ni föreslår botior som behöver mycket större utrymme??

Kulfiskar är svåra och de behöver äta snäckor under hela livet, inte bara i några dagar.

liindaa, varför vill du inte ha snäckor i akvariet? De äter ju alger och matrester och hjälper till att hålla akvariet städat och i balans.
#16 - 11 maj 2007 22:05
jo jag vet ju att sniglarna kan vara till nytta, men jag TRODDE att det var dem som åt upp mina växter..tills jag såg att en av mina Rosentetror stod å gnagde på ett blad! (?) alltså, det verkar inte så normalt att tetror äter växter väl? Fast jag kan ju ändå inte vara säker på att den verkligen åt av bladet, han kanske bara hade hittat nåt gott på kanten. Men ändå. Det ser ju ut att vara riktiga, alltså för stora, tuggor för att kunna vara sniglar.

Jag hade faktiskt pakistanbotior i detta akvarie på 90liter för nåra år sedan, med grovt grus, och de levde ju å mådde bra.. men de kanske inte trivdes ändå. Jag vill inte behöva göra om samma misstag. Jag väntar med å skaffa botior igen tills jag har ett akvarie med sand som de kan yra runt i när de har sina ADHD-slängar om kvällarna ;)
#17 - 12 maj 2007 12:37
liindaa skrev:
jo jag vet ju att sniglarna kan vara till nytta, men jag TRODDE att det var dem som åt upp mina växter..tills jag såg att en av mina Rosentetror stod å gnagde på ett blad! (?) alltså, det verkar inte så normalt att tetror äter växter väl? Fast jag kan ju ändå inte vara säker på att den verkligen åt av bladet, han kanske bara hade hittat nåt gott på kanten. Men ändå. Det ser ju ut att vara riktiga, alltså för stora, tuggor för att kunna vara sniglar.

Vad är det för växter? Har de väldigt mjuka blad? Snäckor brukar inte äta på växterna men jag funderar på om det kan vara en extra mjuk sort. Vet du vad det är för snäckor? Jag har både posthornssnäckor (som jag är väldigt förtjust i) och physasnäckor i två av mina akvarier (i det tredje bor det dvärgbotior så där är det typ inga snäckor kvar) och jag är väldigt nöjd med dem.

liindaa skrev:
Jag hade faktiskt pakistanbotior i detta akvarie på 90liter för nåra år sedan, med grovt grus, och de levde ju å mådde bra.. men de kanske inte trivdes ändå. Jag vill inte behöva göra om samma misstag. Jag väntar med å skaffa botior igen tills jag har ett akvarie med sand som de kan yra runt i när de har sina ADHD-slängar om kvällarna ;)

Bra tänkt! De trivs verkligen med sandbotten :p
#18 - 12 maj 2007 15:52
I stort sett alla sorts fiskar kan väl knapra på växterna när dom känner att dom har behov av "grönsaker". Kanske slutar dom göra det ifall du kan öka andelen vegetabilisk föda?

Mina fiskar äter en hel del på mina växter i perioder och även om en del blad blir skadade ser jag det mest som ett bekvämt sätt att hålla fiskarna matade :)
#19 - 12 maj 2007 22:30
Växterna som är mest utsatta är Ludwigia, vilken de har toppat helt, den har ju ganska små spröda blad, förstår att de äter på den, den ser ju t.o.m god ut, haha. ;P Sen så äre en Fredskalla (spatiphyllum).
Som tidigare sagt så vet jag inte vad det är för sorts snäckor, så jag kallar dem bara för 'vanliga snäckor', alltså små rosa. Åsså har jag 1 lite större brun/svart, med högre skal, men den gör väl inte så mkt skada ensam iaf.

Jo, jag förstår att de säkert har ett behov av lite färskt vegetariskt då å då, det enda vegetariska de får av mig är i flingform. Sen så matar jag dem ju inte varje dag, så jag kanske får skylla mig själv lite ifall de blir hungriga. Förut hade jag guppys där, så då åt de på deras fenor ist, om jag va borta nåra dagar. Men dessa är nu flyttade, så ingen oro. :P
#20 - 13 maj 2007 10:51
liindaa skrev:
Växterna som är mest utsatta är Ludwigia, vilken de har toppat helt, den har ju ganska små spröda blad, förstår att de äter på den, den ser ju t.o.m god ut, haha. ;P Sen så äre en Fredskalla (spatiphyllum).

Som tidigare sagt så vet jag inte vad det är för sorts snäckor, så jag kallar dem bara för 'vanliga snäckor', alltså små rosa. Åsså har jag 1 lite större brun/svart, med högre skal, men den gör väl inte så mkt skada ensam iaf.

Den mörka med högt skal är nog en posthornssnäcka. Jag gillar dem skarpt. De är både vackra och bra städare. Små rosa snäckor vet jag inte vad det kan vara för art.

liindaa skrev:
Jo, jag förstår att de säkert har ett behov av lite färskt vegetariskt då å då, det enda vegetariska de får av mig är i flingform. Sen så matar jag dem ju inte varje dag, så jag kanske får skylla mig själv lite ifall de blir hungriga. Förut hade jag guppys där, så då åt de på deras fenor ist, om jag va borta nåra dagar. Men dessa är nu flyttade, så ingen oro. :P

Jag tycker du borde börja mata dem varje dag, med kanske nån fastedag nån gång ibland. I naturen söker fiskarna efter mat hela tiden, så de äter flera gånger om dan, utom möjligtvis då det råder matbrist.

Hos mig får både ungfödare, barber, botior och guramis tillskott av flingmat med högt innehåll av vegetabilier och det verkar räcka. Men visst uppskattar de även lite förväll broccoli ibland.
#21 - 14 maj 2007 06:56
Öronål tycks vara ett bra sätt at hålla snäckorna i schack. Den äter de pyttesmå - små av dem men inte de som har hunnit växa till sig lite. En väldigt intressant fisk, påminner om en liten hund som nosar genom växterna när den söker snäckor och andra godbitar. Men risk finns ju att när den har växt tillsig så börjar små fisk också försvinna. (och så ska de ju ha utrymme också när de växer)

Kim

Annons