Bli av med sniglar

#1 - 2 juli 2006 19:45
Ja, överskriften säger väl det mesta... Hur ska jag bli av med alla dessa sniglar som jag lyckats få i mitt akvarie?
Har bara 54liter och verkar inte finnas något snäckätande som passar där, eller?
Annars, vad är effektiva metoder?
Har försökt att plocka dem för hand men det tjänar inte mycket till då de ju förökar sig fort som attans!
#2 - 2 juli 2006 19:59
tittar du längst ner på denna sida ser du att det finns ett antal trådar om just detta ämne

mitt tips är att gilla läget då de inte gör någon skada...
#3 - 3 juli 2006 14:06
Läste lite diverse trådar om ämnet...
Metoder som att stoppa ner salladsblad eller liknande... Påverkar inte det vattnet? Tänkte att det ju inte lär räcka med en omgång sallad för att bli av med sniglarna och jag har ju inte så stor vattenvolym... Men det kanske inte är något som har någon direkt betydelse.

Vad jag nu har för sniglar i så måste de därifrån då de uppenbarligen tycker att det är väldigt gott att käka växter!
Och visst jag tyckte väl kanske att jag kunde stoppat i roligare växter från början så det är inte hela världen att det snart inte finns något kvar av dem. Men jag vill ju inte att det ska fortsätta även när jag inskaffat lite nytt grönt!
#4 - 3 juli 2006 14:12
[QUOTE=saralund28]Vad jag nu har för sniglar i så måste de därifrån då de uppenbarligen tycker att det är väldigt gott att käka växter!
Och visst jag tyckte väl kanske att jag kunde stoppat i roligare växter från början så det är inte hela världen att det snart inte finns något kvar av dem. Men jag vill ju inte att det ska fortsätta även när jag inskaffat lite nytt grönt![/QUOTE]
Nu är skeptisk till att dina sniglar äter upp dina växter... Visst finns det säkert sniglar som äter växter, men de man i 99,9% av fallen brukar få i sitt akvarie gör det inte... Sniglarna kryper bara på växterna och äter alger. Om dina växter försvinner har det sannolikt någon annan orsak.
#5 - 4 juli 2006 07:38
Envishet lönar sig i längden. Tro mig, det är bara att plocka. För några år sedan råkade jag ut för invasion, och plockade ett hundratal om dagen i nästan en vecka. Efter det drog jag ner på matningen ganska ordentligt, och sedan dess är det lugnt.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 4 juli 2006 07:42
Om antalet sniglar exploderar så beror det nästa alltid pga för mycket mat i akvariet kombinerat med för lite vattenbyten och eventuellt för dåligt filter
#7 - 5 juli 2006 02:05
Du kan bygga en liten fälla till dem som funkar utmärkt. Ta en 0,5L pet-flaska och skär av den på mitten. Där du har skärt av den så sätter du på plastfolie med hjälp av en gummisnodd och sedan så lägger du i tex en algtablett i den. Lägg ner i akvariet på kvällen innan ljuset släcks och på morgonen så tömmer du bara fällan.
#8 - 5 juli 2006 05:46
[QUOTE=Glenn]Du kan bygga en liten fälla till dem som funkar utmärkt. Ta en 0,5L pet-flaska och skär av den på mitten. Där du har skärt av den så sätter du på plastfolie med hjälp av en gummisnodd och sedan så lägger du i tex en algtablett i den. Lägg ner i akvariet på kvällen innan ljuset släcks och på morgonen så tömmer du bara fällan.[/QUOTE]
En sådan fälla testade jag. Det tog inte ens en minut innan mina tetror hade fastnat i den... :D
#9 - 5 juli 2006 05:58
[quote=petnym]En sådan fälla testade jag. Det tog inte ens en minut innan mina tetror hade fastnat i den... :D[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]*asg* Du får vänta tills tetrorna nanar kudden nästa gång ;)[/COLOR][/FONT]
#10 - 6 juli 2006 11:03
Men.. alltså.. var kommer de ifrån egentligen? Jag såg tre stycken mini-snäckor som jag tog upp första gången jag gjorde vattenbyte.. sen har jag inte sett fler på flera veckor . förrän igår när jag bytte .. då hittade jag två till. De som är så pyttesmå måste väl vara ungar.. eller förökar de sig? Eller..vad då? Varför blir det fler om man matar för mycket? Nån som vet?
#11 - 6 juli 2006 11:20
[quote=Nybörjare-06]Men.. alltså.. var kommer de ifrån egentligen? Jag såg tre stycken mini-snäckor som jag tog upp första gången jag gjorde vattenbyte.. sen har jag inte sett fler på flera veckor . förrän igår när jag bytte .. då hittade jag två till. De som är så pyttesmå måste väl vara ungar.. eller förökar de sig? Eller..vad då? Varför blir det fler om man matar för mycket? Nån som vet?[/quote]

Det kan komma ägg eller levande sniglar med nya växter eller liknande där det kan vara svårt att få bort dem. Dom kan vara osynliga i veckor men sen så finns dom där igen... :mad: Dom blir fler precis som andra djur när det finns mkt mat. Dom känner att dom kan lägga lite mer energi på att föröka sej och ändå överleva. När det finns mat som ligger på botten så klarar sej ju bebisarna också...

Men jag rekommenderar praktbotior i alla lägen, men inte till ett akvarium som är mindre än 50 L. Och man bör inte ha dem så att dom blir tvingade att leva i ett akvarium på mindre än 200 L en längre tid. Men har du tillgång till ett större akvarium kan du "låna" botiorna i kanske 2 veckor så dom äter upp sniglarna :D
#12 - 6 juli 2006 11:28
Så även de där pytte-, pyttesmå kan föröka sig då? Lägger de ägg då?
Heter de förresten något speciellt..vad är det för sorts snäckor? Blir de stora?
#13 - 7 juli 2006 00:08
[QUOTE=petnym]En sådan fälla testade jag. Det tog inte ens en minut innan mina tetror hade fastnat i den... :D[/QUOTE]

Haha jag känner igen det där. Brukar bli likadant för mig men dem brukar hitta ut av sig själva tilslut :D

By the way så tycker jag sniglarna är bra, dem äter upp foderrester och luckrar upp gruset en hel del vilket är bra för växterna så att det inte blir för packat runt deras rötter.

Och just nu så älskar jag sniglarna för det är det enda som finns i min burk. Har inga fiskar kvar heller då jag inte riktigt vet vad jag vill ha + att jag känner mig ganska trött på akvarium :P
#14 - 24 juli 2006 14:48
Man kan ju alltid roa sig med att plocka dom för hand, även om det inte alltid blir så här många: http://www.pny.se/akvariedagbok/akvariedagbok32.php#Juli24

Annons