Bli av med snäckor utan risk för räkor? 19-liter

Sliaros
#1 - 16 december 2010 16:45
Hej hej,

Har en liten 19-liters med körsbärsräkor, och en invasion av nån svart skitsnäcka. Trodde först det var zebrasnäcka som följde med växter från en kompis, men jag vettetusan vad det här är för några.. Dom blir bara några millimeter, men lägger äggsäckar ööööverallt. Så, nu vill jag bli av med dom.

Har malaysisk sandsnäcka i oxå, som följt med från stora karet, men dom stör jag mig inte på. Skulle dom råka försvinna gör det dock inget.

Är det bästa att plocka över A Helena? Äter dom äggsäckar oxå? Har sett att de i sällsynta fall har tagit nån räka och fisk, men är de verkligen nån större fara för räkorna?
#2 - 16 december 2010 16:49
Du kan lugnt släppa i några A.helena, det är säkerligen det lämpligaste sättet att få bort de oönskade snäckorna. De tar inte äggen, däremot tar de dem när de har kläckts istället:).
Jag har med sett att helenor tagit räkor och fisk, men man ser inte skicket på dessa individer före de blivit mat. Detta är heller ingen annan som bevisligen haft problem med, så skaffa du dessa snäckor!
#3 - 16 december 2010 16:49
Prova mata mindre en tid :) Snäckor blir lätt fler om det finns mycket extra mat i karet som inte blir uppäten av huvudinvånarna. Hur ofta matar du räkorna?
Sliaros
#4 - 16 december 2010 16:54
Ja, där har jag faktiskt lite problem. Jag vet inte hur ofta räkorna behöver mat? Och var är bäst, ska de ha foder speciellt för räkor?

Matschemat hittills; en halv algtablett, när den är uppäten får de fasta nån dag.. Sen lite flingor, fasta en dag.. En halv pellets, fasta en dag.

Men, snäckorna var problem redan innan räkorna. Jag tänkte först ha det som snäckkar och blev himla glad när jag såg att en liten svart snäcka följt med, eftersom jag trodde det var en zebra. Men från en snäcka blev det snabbt tiotals! Nu avskyr jag dom, haha.

Men då plockar jag en Helena från stora karet och lägger över nu.. Mohahahaaa!
#5 - 16 december 2010 17:07
Haha :p Jag ger mina mat ungefär var tredje dag. Förr matade jag med granulat, och då fick räkorna en såndär granulatbit/räkar, men sen i somras så använder jag mat speciellt för räkor. Märkte genast en stor förändring då de fick mycket bättre färg :) För tillfället har jag runt 50 räklingar, så det är lite svårt att säga hur mycket mat/räka jag ger men men...
#6 - 16 december 2010 17:09
Jag tror du får häva över mer än en snäcka...tänk så många skräpsnäckor du inte ser;).
Kan du så köp ett speciellt räkfoder, de faller inte sönder så lätt som algtabletter samt är mindre så räkorna kan hantera det lite bättre. Jag ser på mina räkor när de får sådant foder, att de gärna tar en av räkplletsen och kilar iväg med den så de får äta ifred:).
Sliaros
#7 - 16 december 2010 17:11
Ah, men då matar jag inte för ofta iaf. Räkfoder it is!

Nu var det såklart inga helenor framme.. Jag som var på värsta mördarhumöret! Räcker två?

Tack för hjälpen, gott folk!
#8 - 16 december 2010 17:11
Så gör mina med :)
Bilagor:
#9 - 16 december 2010 17:21
Sliaros skrev:
Ah, men då matar jag inte för ofta iaf. Räkfoder it is!

Nu var det såklart inga helenor framme.. Jag som var på värsta mördarhumöret! Räcker två?

Tack för hjälpen, gott folk!

Jag hade 5-6 st i mitt 30-liters och de höll dem schack iaf, men sedan blev dessa fler men var betydligt lättare att hantera:).
Sliaros
#10 - 16 december 2010 17:25
Ojsan. Jag har 5-6 i mitt 540-liters. Får köpa lite fler då! :D

Annons