bli av med nitrit?

#1 - 1 maj 2007 13:47
har ett 24l kar med växter (göder pmdd, mikro gödning och flytande kol).
Startade karet för 2 dygn sen och nu har jag ca 1ppm nitrit :confused:
Jag startade karet med jordbotten och kör med ett Eheim Aquaball 2206 innerfilter.
Varför har det överhuvud taget kommit? Hur blir jag av med det, utan att sabba min näring för växterna?
#2 - 1 maj 2007 17:00
Leonard skrev:
har ett 24l kar med växter (göder pmdd, mikro gödning och flytande kol).

Startade karet för 2 dygn sen och nu har jag ca 1ppm nitrit :confused:

Jag startade karet med jordbotten och kör med ett Eheim Aquaball 2206 innerfilter.

Varför har det överhuvud taget kommit? Hur blir jag av med det, utan att sabba min näring för växterna?

Ursäkta mig. En fråga då den passar in lite. Är lite nybörjare. Vad är nitrit och är det bra för fisken ?
#3 - 1 maj 2007 17:25
Arek91 skrev:
Ursäkta mig. En fråga då den passar in lite. Är lite nybörjare. Vad är nitrit och är det bra för fisken ?

Nej, nitrit är inte bra, det är väldigt giftigt.
Kolla på länken, avsnitt 9/ Vattenberedningspreparat och bakteriekultur
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=166&Itemid=84

Läs gärna igenom hela sidan som jag länkat till
#4 - 1 maj 2007 17:25
nitrit = NO2. Giftig för fiskar.

Jag tycker du ska söka i forumet istället för att skriva i denna tråden faktiskt!
#5 - 1 maj 2007 19:59
Jag tror att jorden+pmdd blev mer näring än växterna hann ta upp, en hel del av gödningen är kväveföreningar.

Har du någon fisk i karet?
#6 - 2 maj 2007 10:44
nej, inget djur i karet ännu. Den enda kväveföreningen i pmdd är ju KNO3 (kaliumnitrat, dvs ingen NO2/nitrit), så vet ändå inte :S

Jag kommer stoppa lite Zeolith i innerfiltret, så får jag bort det för tillfället. Även om också NO3 försvinner (dåligt för växterna), så ska det nog funka ok för ett litet tag. Jag hoppas ju på att nitriten försvinner efter ett tag, då kan jag ta bort Zeolithen igen.
#7 - 3 maj 2007 16:35
Jag la i lite Zeolith i filtret nu efter att jag gjort ett 50% VB. Ska lägga ner de första snäckorna som test i karet nu snart.
#8 - 4 maj 2007 21:30
nitriten har ej förändrats efter 1 dygn med Zeolithen :confused:
#9 - 4 maj 2007 21:31
Var det ny och färsk zeolit?
#10 - 5 maj 2007 20:54
ja
Nu efter 2 dygn fortfarande lika mkt NO2 i vattnet... [B)]
#11 - 7 maj 2007 13:26
leonard: kan ha funnits ammonium/nitrit i jorden. sen så finns det ju också chansen att testet visar fel, vad är det för test?
#12 - 7 maj 2007 17:37
Jag använder JBls dropptest för NO2.
Jag lakade ut jorden i 1 vecka innan jag la den i karet. dvs jag la 2l jord i en 10l hink med vatten, luftade ur med luftpump och bytte lite vatten varje dag i hinken.
#13 - 15 maj 2007 12:28
Leonard skrev:
Jag använder JBls dropptest för NO2.

Jag lakade ut jorden i 1 vecka innan jag la den i karet. dvs jag la 2l jord i en 10l hink med vatten, luftade ur med luftpump och bytte lite vatten varje dag i hinken.

Jag har oxå nitrit i mitt nystartade kar. Det kommer från ammoniumet i jorden som måste hinna brytas ner.
Har ämmu inga fiskar går inte med 2 ppm nitrit(och sköljde inte heller jorden) jag kommer att byta ut en hink vatten i veckan och slänga i lite foder varje vecka extremt lite (för bakterierna). Jag kommer inte att förlita mig på nitritvärdet 100% (som ligger på 2 ppm) för jag vill se det under 1 i åtminstone 1 vecka (är rädd för ammonium/ammoniak)...

Lugna dig lite, det kan ta ett par veckor. Byt vatten som om du hade fisk i det (inte mer)... när värdet är ok två veckor i rad (dvs under 0,2 eller lägre) så bör det vara ok (själv kör jag med stickor så jag tar det lite mer easy dvs under 1)

Annons