Bli av med avföringen på botten

#1 - 15 mars 2007 15:06
Hur blir man av med den? måste man damsuga alltihop eller kan man ha nån bajsätare kanske =) hur funkar det?
#2 - 15 mars 2007 15:07
Härja skrev:
Hur blir man av med den? måste man damsuga alltihop eller kan man ha nån bajsätare kanske =) hur funkar det?
Man slamsuger det
#3 - 15 mars 2007 15:12
vad är det då? hur går de till? finns det inget som man kan ha i vattnet som bryter ner? tex bakterier eller nåt skumt djur av nåt slag???
#4 - 15 mars 2007 15:22
Härja skrev:
vad är det då? hur går de till? finns det inget som man kan ha i vattnet som bryter ner? tex bakterier eller nåt skumt djur av nåt slag???
Det är en hel vetenskap om man ska förklara det:) kortfattat.Massa växter tar upp det som näring sen kan man ha pansarmalar som tar in det i munnen som spottar ut det mer finhackat eller annan fisk för den delen.Lättaste är nog att slamsuga det det mesta av det ialla fall,i mitt ena kar så var det länge sen jag slamsugade det men det är också ett väl fungerande kar då fixar naturen det på egen sett det är det man vill sträva efter när man äger akvarium.
#5 - 15 mars 2007 15:24
Härja skrev:

Corydoras-malar tror jag gärna åtminstone tuggar ner det i mindre delar. Om du sedan har lite grovt material som botten, t. ex, engelsk sjösten 5-8 mm, ramlar det mellan stenarna. Och där finns ju växternas rötter som suger upp näringen. :)

Själv körde jag ett 100-liters på det sättet i flera års tid, och hade väldigt fina växter, också. Tillsammas med vattenbyten räckte det fint.

Det kan dock ändå bra att slamsuga ibland, det beror på vad för akvarium du har och mängden fisk/växter. Antingen kan du då köpa en färdig slamhävert i akvariebutiken, eller så kan du joxa ihop en egen genom att använda en slang som du sätter ihop med en avskuren PET-flaska av den mindre sorten. Vid ett vattenbyte suger du ändå ur vattnet, så koppla på slamsugen då. Man bökar sedan runt i bottnen med den avskurna änden - skrufset hänger med, men de tyngre sakerna ligger kvar. :)
#6 - 15 mars 2007 15:47
Tack för tipsen grabbar =)
#7 - 16 mars 2007 17:29
Jag tog det lilla plaströret ifrån en utanpåliggande persienn kopplade 2 meter plastslang på den = perfekt slamsugare och dessutom när jag använder den byter jag vatten på samma gång , ganska finurligt om jag får säga det själv.
#8 - 16 mars 2007 19:51
jag har köpt en liten hummer istället, de gör samma jobb som pansarmalen, iaf smular ner skiten till små smulor istället. och de är ju roligare att ha en hummer som husdjur =)
#9 - 16 mars 2007 19:52
Härja skrev:
jag har köpt en liten hummer istället, de gör samma jobb som pansarmalen, iaf smular ner skiten till små smulor istället. och de är ju roligare att ha en hummer som husdjur =)
En hummer har du nog inte köpt finns inga sötvattenhummrar än så länge i alla fall
#10 - 16 mars 2007 19:55
han sa att de va de iaf, snubben i djuraffären. ser ut som en hummer xå...
den är blå och ca 5-6 cm lång...
#11 - 16 mars 2007 20:45
Härja skrev:
han sa att de va de iaf, snubben i djuraffären. ser ut som en hummer xå...

den är blå och ca 5-6 cm lång...

Kräfta?

Finns en som heter electric blue hittar tyvärr ingen bild att länka till för tillfället. Återkommer om detta.
#12 - 16 mars 2007 20:46
mjo, men varför sa snubben i butiken hummer då?
#13 - 16 mars 2007 20:53
Härja skrev:
mjo, men varför sa snubben i butiken hummer då?

Jag vet inte varför. Men måste jag gissa så... Säljknep eller förhoppningsvis okunskap.

Men jag kan själv vara ute och cykla då jag inte har sån bra koll på kräftor. Så känn er fria att rätta mig och jag ska ödmjukt be om ursäkt...

Hittat på bild nu Länkar nedan:
http://rabien.com/image/vera_small.jpg
http://www.littlereview.com/picsmore/05conaqv.jpg

Översättning på Kräfta från Norstedts stora engelsk-svenska ordbok

Kräfta = Crayfish, Crawfish, [COLOR=red]Lobster[/COLOR] och cancer. Lobster betyder även hummer kan vara nått åt de hållet.
#14 - 16 mars 2007 21:05
ajo de är så den ser ut...
men då är det en kräfta då alltså...
#15 - 16 mars 2007 21:11
Härja skrev:
ajo de är så den ser ut...

men då är det en kräfta då alltså...

Som jag nämnt tidigare är jag ingen expert på ämnet men det är mycket troligt. De är ju mycket lika. Har fått för mig att hummer har som en längre bakdel om man säger så...
#16 - 16 mars 2007 21:27
"Värt att nämna är också att det i handeln förekommer en del arter som säljs med handelsnamn där ordet hummer ingår. Eftersom det inte förekommer några sötvattenshumrar så rör det sig nästan uteslutande om kräftor."

utdrag ur en av texterna på zoopet.com som handlar om kräftdjur.
det är nog en ganska bra förklaring...
#17 - 16 mars 2007 21:31
Härja skrev:
"Värt att nämna är också att det i handeln förekommer en del arter som säljs med handelsnamn där ordet hummer ingår. Eftersom det inte förekommer några sötvattenshumrar så rör det sig nästan uteslutande om kräftor."

utdrag ur en av texterna på zoopet.com som handlar om kräftdjur.

det är nog en ganska bra förklaring...

Tyvärr ja men även om den nu är en kräfta så är den väl lika fin för det inte sant? :D
#18 - 16 mars 2007 21:32
jo den är ståtlig den =)
#19 - 17 mars 2007 09:07
Är den laglig o inneha utan tillstånd?

är väll bara flodkräfta o signalkräfta du får ha pga smittorisk o liknande
#20 - 17 mars 2007 09:48
Funderade faktiskt på det också. Men man tycker ju att om den säljs i butik så borde det vara lagligt. Men sen efter lite letande hittade jag denna artikel på nätet. Gäller i och för sig UK men kanske kan ge en handvisning.

http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/show_article.php?article_id=432
#22 - 17 mars 2007 13:51
Hmm... man kan tycka det konstigt att butikerna skrattar lagstiftningarna i ansiktet på ett så oansvarigt sett. Att man inte är medveten om att det ska vara olagligt kan ju inte ses som en ursäkt då man bör ta reda på det om man ska ha dem till salu.
#23 - 19 mars 2007 09:21
Tartaros skrev:
Hmm... man kan tycka det konstigt att butikerna skrattar lagstiftningarna i ansiktet på ett så oansvarigt sett. Att man inte är medveten om att det ska vara olagligt kan ju inte ses som en ursäkt då man bör ta reda på det om man ska ha dem till salu.

Det är olagligt att köra berusad också, men det gör tusentals människor varje dag....:p [:(!]

Mitt tips är att de kommer bli lagliga så småningom, just eftersom de redan finns i sådan omfattning, vad jag förstår så är de väl lagliga i resten av europa...och då kommer de komma hit också....:D Handlarnas första prioritet är ju främst att sälja och tjäna pengar, och då kanske man väljer att inte "veta" att de är olagliga....
#24 - 23 mars 2007 20:06
Räka?

Ligger något i det ja... :D

var just in på en affär där jag såg just en "blå kräfta" Arbetsbeskrivningen för denna säger dock räka och storleken får mig att tänka både en och två gånger runt 4cm lång. Kan det röra sig om en räka eller var detta en, Olaglig, kräfta?
#25 - 24 mars 2007 00:59
Om man bortser från lagstiftningen kan det ju hända lite andra intressanta saker i akvariet :)

"They are not safe to be kept in the aquarium alongside fish and will definitely try to eat most fish."

Annons