Blev erbjuden 720 liter

#1 - 30 maj 2009 08:35
Tjenixen på er alla en lördag morgon :)

Har precis fått ett samtal från en tjej kompis. Vad jag förstog var att hennes polare flyttar och behöver bli av med ett 720liter balja med lite scalare och diskusar. Om det stämmer att han vill skänka bort den, så tänker jag nappa på det, men nu till frågan.

Jag har en Eheim 2126 alltså ett ytterfilter med inbyggd doppis som pumpar 960liter i mitt 200liters den tänker jag ta till nya karet men kan jag komplettera med bara cirkulationspump eller behöver 720liters balja större filter volym?

Har inte tittat på karet än, det ska jag göra på måndag om allt går planerat.

Mvh / Darek
#2 - 30 maj 2009 09:09
Skulle tro att minst en sån pump till behövs i ett 720.
#3 - 30 maj 2009 09:44
NIC skrev:
Skulle tro att minst en sån pump till behövs i ett 720.

Misstänkte detta, men då kanske är det bättre att hoppa upp på monstret Eheim Pro3 electronisk 2180 den nya med värmare som enligt tillverkaren klarar av akvarium upp till 1200 liter. Någon som har en sådan med feedback?
Guest
#4 - 30 maj 2009 10:03
Lr så tar du deras 2260, om de nu måste vara eheim.
#5 - 30 maj 2009 11:41
Narii skrev:
Lr så tar du deras 2260, om de nu måste vara eheim.

Japps vill ha Eheim har det själv i två av dom akvarium som jag sköter om och funkar skit bra så det får nog bli kvallité igen då :D
Jag är mer den som betalar och det ska funka om man säger så... så det blir nog den där 2160 med allt i allo heheheh

Om någon har den, så skulle jag uppskatta lite feedback.

Mvh / Darek
#6 - 30 maj 2009 13:23
2260 Classic är ett formidabelt filter, att du sen vid behov kan byta ut den Universal 1260 motor som jobbar i ett 2260 mot en Universal 1262/4 gör inte saken sämre, lycka till!
#7 - 31 maj 2009 00:03
Jag kanske förhastar mig i mitt lilla projekt, har inte ens sätt karet eller kollat upp hur det blir med priset/gåvan men men...

Gaffel.. vad vinner man i prestandan om man byter ut motorn? Lite nyfiken bara... det är väl väldigt bra sprut i denna kärra från början.

/Darek
#8 - 31 maj 2009 02:44
Ganska mycket, för det första får du en ungefär lika kraftig vattenpelare med en 1262 vilket gör att du med strilrör eller hur du nu planerar kommer att kunna skapa en mycket bra ytcirkulation i 2 meter akvarie samt en kraftig höjning av genomströmmningen vilket både gör att filtermediet hålls friskt och fri från skit samt håller bakteriefloran på topp.

Ur ett rent ekonomiskt perspektiv skulle jag köra på med 2126 som ett komplement till en storpump och se möjligheten att vid behov kunna bygga ut.

1262 ligger på 3 400 l/t med ett H-max på 3,6 meter
#9 - 31 maj 2009 02:50
Ganska mycket, för det första får du en ungefär lika kraftig vattenpelare med en 1262 vilket gör att du med strilrör eller hur du nu planerar kommer att kunna skapa en mycket bra ytcirkulation i 2 meter akvarie samt en kraftig höjning av genomströmmningen vilket både gör att filtermediet hålls friskt och fri från skit samt håller bakteriefloran på topp.

Ur ett rent ekonomiskt perspektiv skulle jag köra på med 2126 som ett komplement till en storpump och se möjligheten att vid behov kunna bygga ut.

1260 ligger på 2 400 l/t med ett H-max på nästan 4 meter

En Universal 1262 är alltså en marginellt svagare men mycket snabbare 1260.
#10 - 31 maj 2009 02:53

#11 - 31 maj 2009 10:27
Gaffel skrev:

Det låter intressant men vart köper man motorn 1262? Kan man gå in en akvariebutik och beställa tro?
[FONT=Arial]Vet du om man kan "trimma" en 2180 pro3 den med 500W thermo? hehehehe[/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]Gaffel... sover du aldrig? ;-)[/FONT]
#12 - 31 maj 2009 10:52
En Eheim Universal 1262 kan du beställa från i princip vilken zoo affär som helst, ring runt först och kolla prisbilden över internet.

Nu är ju elektriska motorer lite skruvade när det gäller att få dom att snurra fortare, speciellt dom som dessutom är kapslade i ett tjockt lager med epoxy så mitt svar måste nog bli NEJ!

Sömnen är den största komplotten av dom alla, det är när vi sover som rymdvarelserna(politiker)smyger omkring hemma hos folk och byter ut deras vattenkransfilter mot flouriserande dito..

[COLOR=Magenta]Go[/COLOR] [COLOR=Lime]Pirate[/COLOR] [COLOR=Cyan]Go[/COLOR] [COLOR=Red]Pirate[/COLOR] [COLOR=Purple]Go[/COLOR] [COLOR=DarkOrange]Pirate[/COLOR] [COLOR=Magenta]Go[/COLOR] [COLOR=Lime]Pirate[/COLOR] [COLOR=Cyan]Go[/COLOR] [COLOR=Red]Pirate[/COLOR] [COLOR=Purple]Go[/COLOR] [COLOR=DarkOrange]Pirate[/COLOR][COLOR=Magenta] Go[/COLOR] [COLOR=Lime]Pirate
Rösta [COLOR=Magenta]rösta,[/COLOR][COLOR=Blue] men[/COLOR] [COLOR=Red]inte [/COLOR][COLOR=Cyan]på[/COLOR] [COLOR=Yellow]Gösta,[/COLOR] Skepp O'hoj!
[/COLOR]
Bilagor:
#13 - 31 maj 2009 11:35
hehehehe du är fan sjuk ;-)

Tack för svaret... vi får se vad jag gör. Först måste man börja med baljan ;-)
#14 - 2 juni 2009 13:34
En frekvensomvandlare och kör på 60 hertz.... borde ju gå
Bilagor:
#15 - 5 juni 2009 18:22
Blev inte av. Akvariet blev bortlämnad till hennes bror istället :(
#16 - 5 juni 2009 18:33
Synd, men det lät nästan för bra för att vara sant:(....
#17 - 6 juni 2009 09:24
ansjo skrev:
Synd, men det lät nästan för bra för att vara sant:(....

Japp, det tyckte jag me. Därför frågade jag om det är sant tre gånger och jag antar att hon började tänka att man kan tjäna pengar ;)
#18 - 6 juni 2009 14:06
Darre det finns ett fint gammalt uttryck, "Dont look a gift horse in it's mouth"

Prova "Jag hämtar den på studs!" nästa gång!
#19 - 6 juni 2009 14:31
Gaffel skrev:

Prova "Jag hämtar den på studs!" nästa gång!

jepp det gäller att va snabb!

Annons