Blev det helt galet nu?

#1 - 11 januari 2006 13:42
Mitt första akvarium har fått alla sina fiskar men efter att jag läst mer om dom här så blev jag lite orolig, har jag gjort helt fel fiskval?
Akvariet är 116liter, 95x35x35
Jag hade tittat på lite fiskar innan och tyckte http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=813 och http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=106 var väldigt fina. När jag åkte till affären så hade dom inte några av den senare sorten men dom hade tre stycken Mari Gold. Jag tittade på de olika fiskarna dom hade och frågade tjejen i affären tusen frågor och hon rekomenderade andra fisksorter och vi kom fram till att jag skulle ha Maingano och Golden också. Köpte en sort först och igår kom dom sista. Nu har jag 4 stycken Maingano, 3 stycken Mari Gold och 4 stycken Golden i mitt akvarium.
Kommer detta funka? För när jag sökt mer om sorterna så får jag fram info om att dom ska ha större akvarium/mainganon är aggressiv etc etc :S Blir väldigt nervös nu! Vad ska jag göra för att göra allt så bra som möjligt för mina fiskar?
Jag vet att man ska ta reda på mycket info om fiskarna först men jag var väl dum(?) och trodde på det tjejen i affären sa.
Än så länge verkar iaf fiskarna må bra och dom simmar omkring lite huller om buller och är vänliga mot varandra.
#2 - 11 januari 2006 13:53
Min första reaktion är väl att karet är för litet för malawi överhuvudtaget...
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 11 januari 2006 15:03
Men golden kan säkert funka i ett så pass litet akvarium - däremot tror jag inte att det kommer att funka i längden med de övriga
#4 - 11 januari 2006 16:55
[quote=eldione]Mitt första akvarium har fått alla sina fiskar men efter att jag läst mer om dom här så blev jag lite orolig, har jag gjort helt fel fiskval?
Akvariet är 116liter, 95x35x35
Jag hade tittat på lite fiskar innan och tyckte http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=813 och http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=106 var väldigt fina. När jag åkte till affären så hade dom inte några av den senare sorten men dom hade tre stycken Mari Gold. Jag tittade på de olika fiskarna dom hade och frågade tjejen i affären tusen frågor och hon rekomenderade andra fisksorter och vi kom fram till att jag skulle ha Maingano och Golden också. Köpte en sort först och igår kom dom sista. Nu har jag 4 stycken Maingano, 3 stycken Mari Gold och 4 stycken Golden i mitt akvarium.
Kommer detta funka? För när jag sökt mer om sorterna så får jag fram info om att dom ska ha större akvarium/mainganon är aggressiv etc etc :S Blir väldigt nervös nu! Vad ska jag göra för att göra allt så bra som möjligt för mina fiskar?
Jag vet att man ska ta reda på mycket info om fiskarna först men jag var väl dum(?) och trodde på det tjejen i affären sa.
Än så länge verkar iaf fiskarna må bra och dom simmar omkring lite huller om buller och är vänliga mot varandra.[/quote]

som dom övriga har sagt är det tveksammt om det håller ilängden och det blir inte bättre om du även vill ha acei i karet med..

Tanganiyka ciklider/snäckletare är lite mindre och de flesta behöver inte samma storlek på akvarium, självklart så bör hänsyntas till mängden fisk.

/decimus
#5 - 11 januari 2006 20:15
Vad kommer att hända om dom "växer ur" akvariet? :(
#6 - 11 januari 2006 20:53
Ett enkelt och ganska kort svar på din sista fråga *ler* är:
Då kan du helt enkelt byta in dom i din zoobutik mot några andra fina fiskar i bättre storlek.
#7 - 11 januari 2006 21:20
Vad är det som händer när dom växer ur det, akvariet är inte mycket mindre än den angivna storleken på beskrivningssidan? Hur märker man det?
#8 - 11 januari 2006 21:50
Akvariet är för litet för fiskarna att skapa ordentliga revir på, och det kan hända att en del av fiskarna kommer att jagas ihjäl.
Som Kjell sa så är nog golden mest att rekomendera eftersom den får räknas som rätt så "fredlig"
#9 - 12 januari 2006 16:46
Jag tror att det skulle kunna gå att ha bara Ps socolofi eller bara Golden. Rätta mig om jag har fel. Lite tråkigt med en art kanske, men man kan ju tex ha några tetror också. Jag har båda dessa arter men hade nog valt socolofi om jag vara kunde ha en. Dom är mer individuella än golden.
#10 - 12 januari 2006 17:41
Tror inte att tetror är någon bra idé pga skillnader i vattenkvalitén + att tetror ofta är små.

Skall jag vara helt ärlig tycker inte jag socolofin är så fredlig som det utlovas. Känns lika aggressiv som mina demasoni. Så 100l som det står i artbeskrivningen känns lite för lite enligt min mening.

Golden däremot är trevliga fiskar som mycket väl kan funka i ditt kar. Med de andra är det väll bara att vänta och se.

Annons