blev det galet nu?

#1 - 25 april 2006 13:17
har ett akvarium som jag fyllt i grus, en rot och vatten i, har beställt växter men nu visade det sig att dom inte kommer föränn om en vecka, ska jag låta det stå som det är i en vecka eller ska jag sticka iväg och köpa lite växter å sätta i?? fiskar kommer jag att sätta i senare när växterna kommit.......
#2 - 25 april 2006 13:19
[quote=källebacken]har ett akvarium som jag fyllt i grus, en rot och vatten i, har beställt växter men nu visade det sig att dom inte kommer föränn om en vecka, ska jag låta det stå som det är i en vecka eller ska jag sticka iväg och köpa lite växter å sätta i?? fiskar kommer jag att sätta i senare när växterna kommit.......[/quote]

Tror det vil gå helt bra, men du bør kanskje ha lyset avslått, for å forhindre for mange alger :)
#3 - 25 april 2006 13:26
ok, tack inget ljus får det bli.
#4 - 25 april 2006 13:28
Eller, tömma akvariet på vatten och vänta med att sätta igång det när du får växter, dumt att låta algerna få för stort försprång ;)
#5 - 25 april 2006 13:40
Hør på Opus

Der hadde Opus et veldig godt poeng!
Hør på ham, og se bort fra hva jeg skrev :)
#6 - 25 april 2006 14:09
du kan köra utan växter
se till o ha cirkulations pumpar o filter igång bara
#7 - 25 april 2006 15:39
[quote=mayday]du kan köra utan växter
se till o ha cirkulations pumpar o filter igång bara[/quote]

Varför? Eller rättare sagt, skulle det vara bättre att köra på utan växter än att tömma vattnet och vänta med uppstart?
#8 - 25 april 2006 15:50
jag åker och köper lite växter i morgon det kommer ändå att behövas fler än dom jag beställt.
#9 - 25 april 2006 23:57
[quote=Opus]Varför?[/quote]

därför att vatten som står blir lätt dåligt men är det cirkulation på vattnet klarar det sej mycket längre.
#10 - 26 april 2006 10:54
[quote=Raven]därför att vatten som står blir lätt dåligt men är det cirkulation på vattnet klarar det sej mycket längre.[/quote]

Det var inte pumpen jag frågade om.
#11 - 26 april 2006 13:26
Bara att låta karet gå utan växter och utan ljus. För att det ska bli alger behöver de något att äta också och du har väl inte tänkt att mata i ett tomt akvarium?

Mvh Erik
#12 - 26 april 2006 14:38
Det är faktiskt en bra idé att mata lite försiktigt i ett "tomt" akvarie.
Då får bakterierna i filtret något att "jobba" med, och man har en bättre biologisk nedbrytning när fiskarna sen kommer.
#13 - 26 april 2006 18:12
[quote=Erik Österlund]För att det ska bli alger behöver de något att äta också och du har väl inte tänkt att mata i ett tomt akvarium?[/quote]

kranvatten innehåller oftast mer än tillräckligt med näring för alger.
#14 - 26 april 2006 21:11
nu har jag köpt växter alltså stod akvariet 1,5 dygn med bara rot och grus med pumpen på ska väl inte vara nån fara då?? eller...........
#15 - 26 april 2006 21:15
1.5 dygn är inga problem s¨det är bara å köra på.
#16 - 27 april 2006 04:59
ok tack för hjälpen:)
#17 - 27 april 2006 07:48
[QUOTE=Raven]kranvatten innehåller oftast mer än tillräckligt med näring för alger.[/QUOTE]

Jag har aldrig haft problem med alger i ett nystartat akvarium iaf...
#18 - 27 april 2006 07:53
#19 - 28 april 2006 07:36
[quote=heeke]Det är faktiskt en bra idé att mata lite försiktigt i ett "tomt" akvarie.
Då får bakterierna i filtret något att "jobba" med, och man har en bättre biologisk nedbrytning när fiskarna sen kommer.[/quote]

Är det så? :confused: Har haft igång vårt akvarium sedan i måndags, med växter, inredning, pumpar och hela köret, tänkte att det skulle få gå så att bakteriefloran kommer igång lite innan fiskarna ska i 1/5. Man kan alltså stoppa i lite käk för att förbättra den ytterligare?
#20 - 28 april 2006 11:59
hur ska bakteriefloran komma igång utan fiskar som matar bakterierna har du tänkt dej ?
#21 - 28 april 2006 21:06
Varför måste man alltid hålla på och krångla till allting ?
Kör på med akvariet som du redan börjat, mata lite foder innan du skaffar fisk om du känner för det och låt bli om det känns riktigare, oavsett vilket kommer det (troligen) att gå bra.
Skaffa inte för många fiskar på en gång bara, bakterierna måste hinna med att växa till sig i takt med att belastningen ökar.
Bilagor:
#22 - 7 maj 2006 15:37
[quote=Raven]hur ska bakteriefloran komma igång utan fiskar som matar bakterierna har du tänkt dej ?[/quote]

Bakterier tar hand om avfallsprodukter från fiskarna samt fiskmat som ruttnat.
Så om man vill så kan man köra igång akvariumet med vatten samt filter utan vare sig fiskar eller växter. Det enda man gör är att lägga ner lite fiskmat, bakterierna kommer sedan igång (främst i filtret) när fiskmaten ruttnar och när man väl stoppar i fiskar och växter så är det lättare att få balans och det är mindre risk att fiskarna dör under de första kritiska veckorna.

Annons