Blev det för tungt?

#1 - 9 mars 2003 20:44
Hej! Jag hade tills för ett halvår sen ett 250 liters akvarium. Tyvärr så sprack det i botten. Det var bara några dagar efter jag hade nyinrett det. Är det möjligt att det sprack pga tyngden? Det var rätt mycket sten som jag lassade i...i mitten där det sprack var det kanske 10 cm högt med grus. Sen var det ett grottsystem i form av ett stenberg ovanpå detta (stod dock på botten). Jag hade ett liggunderlag i längst ner (på botten av akvariet alltså). Det kan väl inte vara tyngden som gjorde att det sprack? Möjligtvis kan det ha hamnat lite akvarariegrus mellan liggunderlaget och bottenglaset, kan detta göra att det spricker?

Jag undrar pga att jag har planer på att köpa ett nytt (större :) akvarium och inreda det på liknande vis. Vill ju inte att det spricker igen...

Trodde faktiskt inte att jag skulle kunna se åt ett akvarium igen på ett par år minst, men nu börjar jag redan planera framtida akvarier..

/Christoffer Berggren
Bilagor:
#2 - 9 mars 2003 20:47
Nej det är förmodligen inte tyngden, inte heller gruskorn på underlaget. Kanske att det inte stod rätt eller var glaset dåligt.

Oscar Cederqvist
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=67529
-----------------
310l Malawi
110l Sällskaps
42l Guppy+Neontera
13l Kampfisk
#3 - 9 mars 2003 20:47
Hade du metallställning eller bänk? Något mellan bänken/ställningen och karet?
#4 - 9 mars 2003 20:51
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Hej! Jag hade tills för ett halvår sen ett 250 liters akvarium. Tyvärr så sprack det i botten. Det var bara några dagar efter jag hade nyinrett det. Är det möjligt att det sprack pga tyngden? ... Jag hade ett liggunderlag i längst ner (på botten av akvariet alltså). Det kan väl inte vara tyngden som gjorde att det sprack? Möjligtvis kan det ha hamnat lite akvarariegrus mellan liggunderlaget och bottenglaset, kan detta göra att det spricker?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Du säger inte vad akvariet stod på - om det stod på något som kan ha böjt sig av tyngden, t.ex. ett bord, eller om det kan ha funnits gruskorn UNDER akvariet, då har du nog anledningen till att det sprack där. Det är för alldel också möjligt att gruskornet under liggunderlaget kan ha haft nåt med saken att göra, om det råkade hamna rakt under en mycket tung sten.

Glas kan man belasta med nästan hur mycket som helst så länge det inte behöver böja sig, och så länge belastningen är utspridd över en stor yta.
#5 - 9 mars 2003 20:58
Akvariet stod på en bänk. Bänken var visserligen helt plan men varken jag eller föregående ägaren använde någon form av dämpning mellan akvariet och bänken. Jag har misstänkt att detta var skälet till att det sprack men eftersom det hade fungerat i ca 7 år så var jag lite osäker på om det kunde vara innehållet som påverkade. Men det är nog som ni menar...att något icke önskvärt föremål kommit mellan bänken och akvariet.

/Christoffer Berggren

Annons