bleka tetror vid vattenytan

#1 - 6 februari 2006 20:48
Hejsan!
Ikväll observerade jag att mina tetror ser bleka ut och flera av dem simmar upp mot vattenytan och håller sig i växtligheten som flyter där. Jag vet inte vad som är fel! Jag gjorde delvattenbyte i förrgår och allt var som vanligt igår. De äter med frisk aptit. Mätte nitriten och det var inget att anmärka på. pH låg mellan 7.5 och 8.0.
Nån som vet vad som kan vara fel??
#2 - 6 februari 2006 20:50
dom kan bli ganska stressade vid vattenbyte o då tappar dom färgen.
hur varmt/kallt e vattnet som du häller i?
#3 - 6 februari 2006 20:55
Termometern visar 24-25 grader, och det har de haft hela tiden. Jag försöker att hålla samma temperatur på vattnet jag häller i, som det som redan finns i akvariet. Och delvattenbytet gjordes ju i förrgår, borde de inte ha blivit stressade redan då?
#4 - 6 februari 2006 21:08
blir dom sånna vid varje vattenbyte?? kanske de e nåt i de färska vattnet som dom inte tål.. klour eller nånting som finns i vattnet?? vet att de finns en del fiskar som beter sig konstigt vid vattenbyte. o då brukar de va nåt i vattnet..
#5 - 6 februari 2006 21:11
[QUOTE=Premiärakvaristen]pH låg mellan 7.5 och 8.0.
Nån som vet vad som kan vara fel??[/QUOTE]

Nu vet jag inte om det har med saken att göra, men många tetror vill väl ha surt vatten, medans ditt är ganska rejält basiskt?
#6 - 6 februari 2006 21:27
Ja, i en bok jag har står det att de klarar pH upp till 7.5, men mitt värde överstiger det lite grand. Ska man försöka med torv för att sänka pH:t? Å andra sidan har jag hört att man kan få rejäla problem om man börjar mixtra med pH-värdet och att man skulle akta sig för det.

Nej, de brukar inte bete sig konstigt vid vattenbyten. Jag hällde i lite sera toxivec nu, för säkerhets skull ialla fall.
#7 - 6 februari 2006 21:31
en del rötter sänker pht oxå.. o du ska inte medicinera i förebyggande syfte. det är aldrig bra. vänta du tills du vet vad/om det är något fel på dom
#8 - 6 februari 2006 21:38
Men sera toxivec är väl ingen medicin? Det ska ju neutralisera farliga ämnen i vattnet såsom klor, nitrit m.m.
#9 - 6 februari 2006 21:40
ja kom på de ja oxå.. ja va för snabb.. sorry för de.
#10 - 6 februari 2006 22:04
Om kranvattnet eventuellt innehåller något olämpligt tycker jag du ska testa med aquatan och se om det blir nån bättring!

Annons