Bleka regnbågsfiskar

#1 - 10 mars 2007 13:34
Jag tycker inte att min nuvarande belysning / inredning tar fram Regnbågsfiskarnas vackra färger på bästa sätt. Visst varierar färgerna under dagen - men i alla fall, hur gör ni andra med era Regnbågar?

Baljan, ca 200 liter, står idag på en bänk som är ca 80 cm hög. Den enda belysningen är lysrör (inbyggda i locket). Solljus når aldrig in. Har inte heller någon lampa intill. En hel del växter, rötter och engelsk sjösten. Överväger att byta till någon sorts sand. Har precis tagit bort en trist bakgrund och vet inte riktigt vad jag ska använda nu. Så, hur gör man?
#2 - 10 mars 2007 14:32
Grejen med regnbågsfisk är att de är grå vid belysning uppifrån, och skimrande i olika färger vid belysning från sidan eller snett uppifrån. Det är med andra ord svårt att få fram de riktigt starka färger man ofta ser på foton (tagna med blixt genom frontrutan). Generellt starkt ljus ger bättre färger eftersom mer ljus studsar runt i karet, och man kan laborera med att t.ex. skjuta rampen mot framkanten, men annars är det knepigt att få fram färgerna på t.ex. neonregnbåge.
#3 - 10 mars 2007 18:38
Rampen är inbyggd i locket (en styggelse) och svår att justera vinkeln på. Testade med en lampa som lyser in lite snett och det blev verkligen skillnad - men reflektionerna i glaset var störande. Löser man det genom växter eller annat som "täcker" reflekterande glasytor?

Funderar också på att också byta röret för att få ett starkare ljus. Vad kan vara bäst - vitt, gult eller blått sken?
#4 - 10 mars 2007 18:56
Du har lysrör? Jag skulle nog rekommendera att du testar Aquarelle-rör. De lyfter fram färger, men är fortfarande hyfsat neutrala i ljusfärg.
#5 - 10 mars 2007 19:00
Azur skrev:
Jag skulle nog rekommendera att du testar Aquarelle-rör.

Tack för tipset - jag ska titta i affären på måndag!

Annons