Blek växt

#1 - 25 januari 2003 21:57
Hejsan!

Jag har en Hygrophila corymbosa siamensis i mitt 50 l akvarium
Den var väldigt fin från början, men nu efter va 2 månader, börjar den blekna i bladen. De nya små bladen som kommer upp, ser gula och ofräscha ut. Vad kan detta vara för brist. Behövr jag växtgödning? Blir inte akvariet överfullt med alger då?
Som det är nu har jag lite gröna alger på framrutan, och på roten.

Jag har även flera cryptocoryne wendtii brown (stavning?), dom är otroligt fina, växer och har en härlig rödbrungrön färg. Inga alger på dom. Däremot sticker deras tunna rötter upp rätt i vattnet, syrebrist? näringsbrist?

Sedan har jag en javaormbunke också. Den är stor och har förökat sig med små utskott en del. Men jag tycker att den börjar se lite dassig ut på bladen. Inga alger direkt, utan brun/svarta prickar, och det är inte sporhusen på bladens undersida (jag vet). Ett par blad har blivit helt bruna och dött.

Javaormbunken och hygrophilan sitter nära varandra, och mycket tätt. Ska jag gallra, och sära på dom, så att de får mer utrymme kanske?
Annars gillar jag när det är tättplanterat, men det är väl snarare så att det ska bli tättvuxet, och inte tättplanterat.....
Om de får mer utrymme, växer de väl troligtvis mer också....

Nåt tips?

/Karin
#2 - 26 januari 2003 06:13
Skulle tro att du har lite järn-brist. Symptomen tyder på det. Du kan själv kolla lite här och jämföra: http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=180
Det jag skulle rekomendera att du tillsätter är Tropica Master Grow (TMG). Det innehåller bla järn, är lätt att dosera (står på förpackningen) och rekomenderas av många erfarna akvarister.

Angående Hygrophilan så är min erfarenhet att den gärna vill ha lite utrymme för att utvecklas optimalt. Ta lite toppskott på den och plantera brevid så har du snart en hel vägg.

Du talar inte om hur mycket/vad för ljus du har. Har du bara tillräckligt med ljus och bra näringsbalans så lär du inte få några större problem med alger.

Jesper

Annons